Kerkelijk Nederland in 2020

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 dec 2006 21:00

Hero schreef:Trends, opvattingen & kerkculturen.

Alle kerkgenootschappen zijn dat tot op zekere hoogte. Waarom is het dit keer een probleem?

Hero schreef:Ja.

Oh, diezelfde gemeentes waar Paulus brieven naar schrijft om ze uitgebreid te complimenteren met hun uitmuntende christelijke gedrag?

Hero schreef:De verWarring van Rick. Zie: http://www.doelgericht.net/

Hoe kom je erbij dat die dwaling (als het dat al is) doelgericht is? Daarnaast is dat niet het enige wat uit christelijke hoek uit Amerika komt hoor.

Hero schreef:Taal is niet mijn sterkste kant !!!
Doe je best eens. Dit wordt echt vervelend.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 18 dec 2006 21:01

Aragorn schreef:Komen die allemaal even bij jou langs om te vertellen dat Gods geduld nu echt opraakt?

Nee ... maar indien het goed zou zijn, hebben we allemaal God's Heilige Geest ontvangen, om met deze hulp : te leren denken zoals God denkt ??

En dan ... weet je ook, wanneer Zijn geduld op raakt !!!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 dec 2006 21:07

Hero schreef:Nee ... maar indien het goed zou zijn, hebben we allemaal God's Heilige Geest ontvangen, om met deze hulp : te leren denken zoals God denkt ??

En dan ... weet je ook, wanneer Zijn geduld op raakt !!!
Fijn, we hebben hier een profeet ontdekt. :roll:

Waarom zou God zijn geduld opraken als het Christendom nog altijd groeit? Jij mag dan wel gefixeerd zijn op Nederland, ik ga ervan uit, als ik zo vrij mag zijn, dat God iets verder kijkt.

Die opmerking over de Heilige geest en leren denken zoals God vind ik buitengewoon arrogant. Iedereen die de zaken anders ziet dan jou heeft de Heilige Geest niet? Jij meent te kunnen denken zoals God denkt?
Jij durft.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 18 dec 2006 21:13

Machiavelli schreef:
Hero schreef:Trends, opvattingen & kerkculturen.
Alle kerkgenootschappen zijn dat tot op zekere hoogte. Waarom is het dit keer een probleem?

Omdat men daar meent : anders & beter te zijn ...!!!

Machiavelli schreef:
Hero schreef:De verWarring van Rick. Zie -> http://www.doelgericht.net/
Hoe kom je erbij dat die dwaling (als het dat al is) doelgericht is?

Lees dit uitgebreid, svp ->

* link verwijderd *

... en praat dan verder ??

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 dec 2006 21:17

Hero schreef:Omdat men daar meent : anders & beter te zijn ...!!!

Dat doet elk kerkgenootschap. Immers, als men meent dat de buren anders en beter God dienen en zijn Woord uiteggen gaat men daar wel heen. Ik zie het probleem niet

Hero schreef:Lees dit uitgebreid, svp ->

* link verwijderd *

... en praat dan verder ??
Ja, dat is inderdaad een objectieve site. Sorry, maar kom eerst eens met serieuze bronnen.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 18 dec 2006 21:22

Machiavelli schreef:
Hero schreef:Nee ... maar indien het goed zou zijn, hebben we allemaal God's Heilige Geest ontvangen, om met deze hulp : te leren denken zoals God denkt ?? En dan ... weet je ook, wanneer Zijn geduld op raakt !!!
Fijn, we hebben hier een profeet ontdekt. :roll:

Als jij profeet was in jouw eigen kerk, zouden de jongeren daar NIET weglopen ...!!!

Machiavelli schreef:Waarom zou God zijn geduld opraken als het Christendom nog altijd groeit? Jij mag dan wel gefixeerd zijn op Nederland, ik ga ervan uit, als ik zo vrij mag zijn, dat God iets verder kijkt

Inderdaad : daar waar mensen in verdrukking leven, komen zij tot een LEVEND GELOOF ....

Machiavelli schreef:Die opmerking over de Heilige geest en leren denken zoals God vind ik buitengewoon arrogant. Iedereen die de zaken anders ziet dan jou heeft de Heilige Geest niet? Jij meent te kunnen denken zoals God denkt? Jij durft

Durf jij ... niet ?? :wink:

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 dec 2006 21:38

Hero schreef:Als jij profeet was in jouw eigen kerk, zouden de jongeren daar NIET weglopen ...!!!

Dat betwijfel ik. Als wij kijken naar de Bijbelse gegevens die daarover beschikbaar zijn, geven die niet altijd het resultaat dat jij schetst. Een profeet wordt in zijn eigen land nooit geëerd.
Sowieso lopen er bij ons maar weinig jongeren weg.

Hero schreef:Inderdaad : daar waar mensen in verdrukking leven, komen zij tot een LEVEND GELOOF ....

Je punt is?

Hero schreef:Durf jij ... niet ?? :wink:
Nee, dat durf ik niet. Dat wíl ik ook niet. God heeft zich geopenbaard in zijn woord, en op die manier kan ik inzicht verwerven in wat Hij wil met ons. Maar te kunnen denken zoals God? Alleen die notie vind ik al bizar.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 19 dec 2006 04:58

Machiavelli schreef:
Hero schreef:Als jij profeet was in jouw eigen kerk, zouden de jongeren daar NIET weglopen ...!!!
Dat betwijfel ik. Als wij kijken naar de Bijbelse gegevens die daarover beschikbaar zijn, geven die niet altijd het resultaat dat jij schetst. Een profeet wordt in zijn eigen land nooit geëerd

Een profeet ... wordt je toch niet om (door mensen) ge_EERd te worden ?? :wink:

Machiavelli schreef:Sowieso lopen er bij ons maar weinig jongeren weg

Klopt : want zoals uit het onderzoek van Sabine van der Heijden bleek, worden ze veeler : niet_lid van hun kerk, en geraken dan langzaam uit beeld ....

Machiavelli schreef:
Hero schreef:Inderdaad : daar waar mensen in verdrukking leven, komen zij tot een LEVEND GELOOF ....
Je punt is?

Dat ieder besef van zonde, langzaam verdwijnt uit de (gevestigde) evangelische beweging !!! — speciaal door de leer van Willow Creek ....

Zie ook > http://www.solcon.nl/apgeelhoed/

[citaat] Door toetsing, kritiseren, af te wijzen en alle waakzaamheid op het gebied van de leer te ondermijnen maakt het boek de christenen weerloos tegen de valse leringen die op dit moment met kracht opkomen. Het maakt de geesten rijp voor betrokkenheid in de komende wereldwijde oecumenische beweging die uit gaat lopen op de valse kerk uit de eindtijd.
Het is zeer ernstig wat er gebeurt. Immers, gehele gemeenten gaan collectief deze weg op. De waakzaamheid, het besef dat de gezonde leer belangrijk is, de bijbelse opdracht tot afscheiding, inzicht in de eindtijd (de komende afval en de valse kerk) zijn veelal nauwelijks aanwezig. Wat er nog van deze dingen aanwezig was wordt nu door dit boek, tijdens de veertig dagen ervaring, definitief weggevaagd en omgeturnd
[einde]

Machiavelli schreef:
Hero schreef:Durf jij ... niet ?? :wink:
Nee, dat durf ik niet. Dat wíl ik ook niet. God heeft zich geopenbaard in zijn woord, en op die manier kan ik inzicht verwerven in wat Hij wil met ons. Maar te kunnen denken zoals God? Alleen die notie vind ik al bizar

Toch wil Hij graag dat je probeert te VERANDEREN, namelijk : door te luisteren naar de stem van de HG, en door op te wassen naar het voorbeeld van zijn Zoon ....

NB > zolang je het *besef van zonde* maar vasthoudt, kun je 'n dergelijke "charismatische" koers als zeer calvinistisch bestempelen ....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 dec 2006 08:05

brr jammer dat die anti-Narnia-meuk van Sorensen ook op die site staat :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 dec 2006 08:14

en terug naar de kerk van 2020 maar weer.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 19 dec 2006 10:11

parsifal schreef:en terug naar de kerk van 2020 maar weer

Juist ... en wat staat ons zo-al te wachten ??

#1e > de grote fusie van de Wereld-Kerk, dwz : alle christelijke denominaties & splinters, plus alle joodse synagogen, tezamen in #een groot wereld-lichaam ....
|
Het wordt dan weer aantrekkelijk om bij een kerk te horen, want de gezamelijke besturen van de denominaties, weten bij de VN-wereldregering : allerlei gunstige voordelen binnen te halen voor hun leden ....

#2e > de herbouw van de tempel te Jeruzalem, als kroon op de fusie van de wereld-kerk ....
|
De profeten Daniel, en Ezechiel, voorzagen hoe het daardoor helemaal fout moest gaan ....

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 dec 2006 10:16

En jij denkt dat dat allemaal zal gebeuren binnen 13/14 jaar? 2020 is al vrij dichtbij hoor...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 19 dec 2006 10:38

Hero schreef:#1e > de grote fusie van de Wereld-Kerk, dwz : alle christelijke denominaties & splinters, plus alle joodse synagogen, tezamen in #een groot wereld-lichaam ....
|
Het wordt dan weer aantrekkelijk om bij een kerk te horen, want de gezamelijke besturen van de denominaties, weten bij de VN-wereldregering : allerlei gunstige voordelen binnen te halen voor hun leden ....

Waar is dat op gebaseerd? Leert de totstandkoming van de PKN ons niet dat fusies van kerken alleen maar tot meer kerkverlating en meer kerkversplintering leiden? Bovendien nog een praktisch puntje: ik zie de GGiN en de GG, om twee kerkgenootschappen die toch vrij veel op elkaar lijken als voorbeeld te nemen, niet snel tot elkaar komen. Laat staan dat deze twee kerken dan wel met de RKK samen zouden willen smelten in één wereldkerk! En wat doen we dan met de gepretendeerde Roomse almacht van de paapse prelaat? De protestantse kerken zullen zijn leerstellige oppergezag echt niet gaan erkennen, en de RKK zal de paus evenmin "bij het grofvuil" gaan zetten. De eenheid van de Kerk op aarde blijft een waanbeeld, hoe graag we als christenen ook in één fysiek aards lichaam één zouden willen zijn.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 19 dec 2006 11:58

LeChat schreef:En jij denkt dat dat allemaal zal gebeuren binnen 13/14 jaar? 2020 is al vrij dichtbij hoor...

Ja ... veranderingen kunnen schijnbaar onverwachts komen, en dan razendsnel toeslaan !!!

NB : hier nu effe om uit te rekenen hoe laat het is, als volgt >

Volgens de oude landwet uit Leviticus_25, kan de herbouw van de tempel beginnen, #50 jaar na de verovering van Jeruzalem, dwz :

1967 + 50 = 2017

Volgens de profeet Daniel (_9:2) zullen de puinhopen zich handhaven, tot #70 jaar na de eerste roep tot herstel van Jeruzalem, dwz :

1948 + 70 = 2018

Deze korte bouwtijd van de tempel {#1 jaar} strookt dan weer met de beschreven haast ("druk der tijden") inzake de bouw ....

Als deze snelle calculatie klopt, dan staan de kerk & de wereld dus aan de vooravond van spookachtige veranderingen, en zijn bvb ook : de waarschuwingen van Jezus aan ons, ivm het einde der tijden, bezig actueel te worden ...??

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 dec 2006 15:35

Heeft iemand al jeugdkerken genoemd in dit topic? Volgens onderstaand krantenartikel is daar de rek alweer uit:

Vereniging Jeugdkerken stopt ermee

van onze redactie kerk

HELLEVOETSLUIS - De landelijke vereniging Jeugdkerken, die plaatselijke jeugdkerken ondersteunt en adviseert, houdt op te bestaan. Voornaamste reden is dat de jeugdkerkenbeweging al enige tijd niet meer groeit.

Dat heeft Marcel Gaassenbeek, lange tijd voorman van de Nederlandse jeugdkerkenbeweging, gisteren bekendgemaakt. Volgens Gaassenbeek, voorganger van een evangelische gemeente in Hellevoetsluis en werkzaam bij de Evangelische Omroep, was het doel van de vereniging om nieuwe, plaatselijke jeugdkerken te ondersteunen. ,,We merkten de afgelopen twee jaar dat er eigenlijk geen nieuwe jeugdkerken meer bij kwamen. De groei is uit de beweging, en daarmee vervloog eigenlijk ons bestaansrecht.’’ Ook een andere doelstelling voor de landelijke vereniging was geen oplossing. ,,Elke jeugdkerk is weer anders. Elke plek, stad en situatie is zo uniek dat het onmogelijk is om daar één landelijke eenheidsworst van te maken.’’
Hij verwacht dat de vereniging nog dit jaar officieel wordt opgeheven. ,,Het besluit is al gevallen, er moet alleen nog iemand naar de Kamer van Koophandel.’’
Gaassenbeek is enerzijds teleurgesteld, omdat de jeugdkerken niet hebben gebracht wat hij had gehoopt. ,,Mijn droom was dat er heel veel ongelovige jongeren door tot geloof zouden komen. Dat is niet gebeurd. Natuurlijk, er zijn zeker jongeren tot geloof gekomen, en dat is natuurlijk fantastisch, maar niet zoveel als wij wel hadden gewild.’’

Aan de andere kant hebben de jeugdkerken ook veel positiefs gebracht, zegt hij. ,,Ze hebben ertoe bijgedragen dat onder christelijke jongeren de kerkmuren zijn weggevallen. Hoewel ik mij realiseer dat anderen dat juist als negatief zien, vind ik dat een positieve ontwikkeling. Zeker omdat uit onderzoek is gebleken dat jongeren die actief betrokken zijn bij een jeugdkerk in de regel de kerkdiensten van hun eigen gemeente trouwer zijn gaan bezoeken.’’

Veel jeugdkerken bezinnen zich op hun toekomst, weet Gaassenbeek. ,,Hoewel ik niet meer in jeugdkerken spreek, ik richt me nu echt op mijn eigen gemeente, hoor ik nog wel signalen dat veel jeugdkerken worstelen met de vraag hoe ze verder moeten. De aansluiting met bestaande kerken blijft moeilijk. En de jeugdkerken zelf vinden het ook lastig om de beweging te maken van evangelisatie naar discipelschap: de jongeren daadwerkelijk een stap verder brengen.’’
De website van de vereniging, www.jeugdkerken.nl, waarop plaatselijke jeugdkerken zich kunnen aanmelden en registreren, blijft voorlopig nog wel in de lucht. Op de website staan nu 89 jeugdkerken geregistreerd, maar daar staan ook verschillende jeugdkerken tussen die inmiddels niet meer bestaan. Ook is een aantal jeugddiensten van bestaande kerken als jeugdkerk aangemeld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”