Waar hebben Nederlanders vandaag de dag behoefte aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Waar hebben Nederlanders vandaag de dag behoefte aan?

Berichtdoor hijwel » 17 okt 2003 15:50

Als je in de sloppenwijken kijkt van Afrika dan weet je waar de kinderen, mensen behoefte aan hebben.
Liefde, Geluk, Hoop! ze zijn verslaaft hebben geen werk geen toekomst.

Nu mijn vraag: Waar hebben Nederlanders vandaag de dag behoeft aan?

Is dat Liefde? (nou ja ik voel me wel goed bij me vrouw)
Is dat Hoop? (Ik heb een goede opleiding dus toekomst)
Is dat Eten? (Genoeg te eten)
Is dat Geluk? (Ik heb veel lol, ik leef, ik feest wat wil ik nog meer)

Ik denk dat we hier in nederland veel te verwend zijn, en dat mensen moeilijk te vangen zijn voor het Geluk waar in de bijbel over gesproken wordt, mensen vinden het wel best. Pluk de dag, tik een eitje enz.

Wat doen wij met ons Geluk om mensen te wijzen op het ware Geluk?
Zijn we niet veel te veel bezig met het werk, een beetje getuigen op het werk en in de kerk, maar wat doen wij voor de rest van nederland?
Komt het mischien door ons dat Nederland zo koud is?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 17 okt 2003 15:53

meestal als er oorlog is geweest,
dan hebben weer overal tekorten aan,

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 okt 2003 16:07

Nu mijn vraag: Waar hebben Nederlanders vandaag de dag behoeft aan?

Is dat Liefde? (nou ja ik voel me wel goed bij me vrouw)
Is dat Hoop? (Ik heb een goede opleiding dus toekomst)
Is dat Eten? (Genoeg te eten)
Is dat Geluk? (Ik heb veel lol, ik leef, ik feest wat wil ik nog meer)

Nederlanders hebben vandaag de dag, of ze dat nu beseffen of niet, behoefte aan zingeving en liefde.

Kanttekening: een goede opleiding zegt niks over de toekomst. Alleen mensen die in Christus geloven hebben de toekomst. Trouwens, de toekomst is nu :!:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 okt 2003 16:14

surfer schreef:Nederlanders hebben vandaag de dag, of ze dat nu beseffen of niet, behoefte aan zingeving en liefde.

Owke ze hebben het nodig, maar wat zeg je dan tegen hun als ze niet eens doorhebben dat ze echt wat missen? Met welke boodschap kom jij?
Als je niet door hebt dat je liefde mist, dan heb je denk ik ook geen behoefte aan een preek waarin liefde wordt aangeboden?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 okt 2003 16:35

Owke ze hebben het nodig, maar wat zeg je dan tegen hun als ze niet eens doorhebben dat ze echt wat missen? Met welke boodschap kom jij?
de vraag is of ik uberhaupt met een boodschap komen moet..

Als je niet door hebt dat je liefde mist, dan heb je denk ik ook geen behoefte aan een preek waarin liefde wordt aangeboden?
dat lijkt me ook niet de geeigende weg...liefde aanbieden via een preek? :?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 okt 2003 17:53

Als jij het hun ook gunt waarom zou je dan niet komen met een boodschap?

dat lijkt me ook niet de geeigende weg...liefde aanbieden via een preek? :?[/quote]
preek, nou ja gewoon d.m.v je stem, je hoeft geen preek te houden, maar je mag het toch over zijn liefde hebben?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 17 okt 2003 18:35

hijwel schreef:

Als jij het hun ook gunt waarom zou je dan niet komen met een boodschap?

Misschien moeten we minder zeggen, meer doen.

Een heel klein beetje liefde en warmte geven, hebben mensen meer aan dan heel veel er over zeggen.

En zo moeilijk is dat niet. Mensen gelukkig maken lijkt een grote zaak, en dat is het ook wel, maar je kunt veel meer bijdragen dan je denkt.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 17 okt 2003 18:41

Mensen in onze maatschappij hebben zeker behoefte aan geloof, hoop en liefde.

Ik zie het zo: nadat we van God afgesneden zijn hebben wij een grote leegte in ons. Die probeert de mens te vullen.
Met eten, kleding en onderdak kan je de leegte niet vullen maar wel tijdelijk bevredigd zijn. Op langer termijn gaan mensen opzoek naar liefde, status, aandacht, bewondering, spiritualiteit, kennis, macht. Ten diepste om deze leegte te vullen.
Dit lijkt aardig te lukken en mensen kunnen dit jarenlang volhouden terwijl ze de leegte in zich verdringen en vergeten.

De bijbel erkent deze leegte. God belooft ons te vullen met levend water, als een bron overstromend uit ons zelf door Jezus Christus.

Kinderen in sloppenwijken hebben geen opleiding, genoeg eten, of andere zaken wat hen die leegte doet vergeten. Ze zijn er zich helemaal bewust van.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 okt 2003 18:56

lizzz schreef:Misschien moeten we minder zeggen, meer doen.

Een heel klein beetje liefde en warmte geven, hebben mensen meer aan dan heel veel er over zeggen.

En zo moeilijk is dat niet. Mensen gelukkig maken lijkt een grote zaak, en dat is het ook wel, maar je kunt veel meer bijdragen dan je denkt.

Dat denk ik ook, maar doen we dat wel genoeg. Als je iemand in nederland over christenen hoort spreken is dat niet echt positief.
Ik denk dat we te wijnig liefde uitstralen, maar waarom?

- Vertrouwen we niet genoeg op God,
- Willen we wel leven voor God maar nemen genoeg met de kleine dingen die hij ons aanraakt, en laten de Grote dingen liggen?
- Hebben we het te druk met de studie of werk.
Zoveel christenen in nederland, maar toch zo'n leegte. :oops:

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 17 okt 2003 19:07

misschien moeten we niet te veel over 'christenen' spreken.
We mogen de boodschap van God uitdragen, en leven naar Christus.
Niet zozeer 'wij christenen gaan Gods liefde uitdragen'.
Het lijkt me belangrijker om te leven naar Christus dan te leven als christen. Tenminste, in de zin van sociale groep.

Het christendom lijkt niet veel voor te stellen, maar we kunnen 'het christendom' niet gaan verbeteren. Misschien kunnen we wel aan onszelf werken.

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 17 okt 2003 19:28

Nederland koud? Door dat zogenaamde broeikaseffect wordt het eindelijk wat warmer hier :D

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 okt 2003 19:29

lizzz schreef:misschien moeten we niet te veel over 'christenen' spreken.
We mogen de boodschap van God uitdragen, en leven naar Christus.
Niet zozeer 'wij christenen gaan Gods liefde uitdragen'.
Het lijkt me belangrijker om te leven naar Christus dan te leven als christen. Tenminste, in de zin van sociale groep.

Het christendom lijkt niet veel voor te stellen, maar we kunnen 'het christendom' niet gaan verbeteren. Misschien kunnen we wel aan onszelf werken.

Tuurlijk moet iedere christen bij zichzelf beginnen, maar het is mooier om als christenen met elkaar te groeien. Dus meer praktische tips aan elkaar uitdelen hoe we dichter bij God kunnen komen. Hoe we meer kunnen getuigen, meer kunnen vertouwen enz.

Ik heb het idee dat wij als christen zo vaak makkelijk neerleggen bij hoe het nu is in de wereld, zonder ook maar te kijken naar wat er allemaal te doen is in ons liefdeloos nederland. Als we nou eens volkomen vetrouwen op God en zijn kracht, en daarna Nederland ingaan om iedereen, zwervers, kinderen, ouderen het echte geluk te brengen.

Daarom dus mijn vraag: waar zijn mensen in nederland naar opzoek?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 17 okt 2003 20:34

ja. En dan is mijn antwoord: liefde en warmte. En een doel.

Het mooiste zou natuurlijk een opwekking onder christenen zijn. We kunnen daar overigens zelf aan werken, door ook liefde aan christenen te geven. Ik denk dat christenen daar net zo hard naar op zoek zijn. Misschien nog wel meer, soms.

Maar ik heb iets tegen het gezegde 'wij als christen'. Ik denk dat je beter gewoon kunt zeggen 'ik als mens'.

En als jij 'christenen' aansteekt door jouw vuur, zouden we wel eens een heel groot vuur kunnen worden in een koude wereld.

Een groot vuur, dat zou gaaf zijn! Maar dat moet beginnen met een vlammetje. Iedereen kan dat vlammetje zijn...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 okt 2003 21:52

lizzz schreef:ja. En dan is mijn antwoord: liefde en warmte. En een doel.

Het mooiste zou natuurlijk een opwekking onder christenen zijn. We kunnen daar overigens zelf aan werken, door ook liefde aan christenen te geven. Ik denk dat christenen daar net zo hard naar op zoek zijn. Misschien nog wel meer, soms.

Maar ik heb iets tegen het gezegde 'wij als christen'. Ik denk dat je beter gewoon kunt zeggen 'ik als mens'.

En als jij 'christenen' aansteekt door jouw vuur, zouden we wel eens een heel groot vuur kunnen worden in een koude wereld.

Een groot vuur, dat zou gaaf zijn! Maar dat moet beginnen met een vlammetje. Iedereen kan dat vlammetje zijn...

Mooie reactie hoor!

joris

Berichtdoor joris » 18 okt 2003 12:26

een vonk is al genoeg, om een vuur te doen ontbranden!!!! De bijbeltekst heeft een andere context dan het liedje, maar goed. maarkt niet uit.

"" wie goed doet, goed ontmoet'' is ook zo''n halve zin die ineens bovenkomt drijvne bij mij.

Terug naar “Archief”