Wat komt er bij de liturgie kijken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 18 dec 2006 17:11

PeterD schreef:
Wullimpie schreef:Je kunt er van vinden wat je wil, maar het staat gewoon in de kerkorde vande GG, dus het koor had het kunnen weten.

Noem even artikel waar dat staat?
En welke kerkorde is er van de GerGem?

Graag even wat verheldering.

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... =597&page=

Artikel 69 - Psalmen en Gezangen.
Editie(s) 1907

In de kerken zullen alleen de 150 psalmen Davids, de Tien geboden, het Onze Vader, de 12 Artikelen des geloofs, de Lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon gezongen worden; 't gezang: o God, die onze Vader zijt, wordt in de vrijheid der kerken gesteld, om 't zelve te gebruiken of na te laten. Alle andere gezangen zal men uit de kerken weren, en waar er enige alreeds ingevoerd zijn, zal men dezelve met de gevoeglijkste middelen afstellen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 dec 2006 17:16

Ehm, hallo, 1907...
pobody's nerfect

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 18 dec 2006 17:22

Ja, maar die zijn nooit aangepast.
Afbeelding

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 dec 2006 17:23

Dat is toch vreemd, dat zoiets in een kerk gewoon 100 jaar stil kan staan.
pobody's nerfect

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 17:24

Jo'tje schreef:Dat is toch vreemd, dat zoiets in een kerk gewoon 100 jaar stil kan staan.

Waarom is dat vreemd? Er wordt blijkbaar waarde aan gehecht.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 dec 2006 17:30

Dat is ook niet erg. Wij zingen ook nog gewoon psalmen hoor.
Maar ik vind het wél vreemd dat andere, 100% bijbelse liederen, geweigerd worden om een regel van 100 jaar oud. Misschien is het verstandig zulke dingen tegen die tijd nog eens opnieuw af te wegen ;)
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 dec 2006 17:44

Ik vind deze minder heerlijk. Ik denk dat we repectvoller om moeten gaan met elkaars kerken en overtuigingen. Iedereen weet hoeveel gemengde gevoelens ik heb bij de gergem, maar het lijkt mij minder geod om er op deze manier de spot mee te drijven.
De Gergem is mijn eigen kerk en ik schaar het dan ook onder zelfspot, wat goed is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 18:08

Jo'tje schreef:Dat is ook niet erg. Wij zingen ook nog gewoon psalmen hoor.
Maar ik vind het wél vreemd dat andere, 100% bijbelse liederen, geweigerd worden om een regel van 100 jaar oud. Misschien is het verstandig zulke dingen tegen die tijd nog eens opnieuw af te wegen ;)

Waarom verstandig? Zij zijn blijkbaar van mening dat het niet verstandig is, dus is er geen enkele reden voor om er iets aan te veranderen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 dec 2006 18:39

En dus worden andere mooie liederen om God mee te eren maar weggestopt onder die regel?
Dat vind ik dan weer niet erg verstandig overkomen. Maar ok, we dwalen weer af.
pobody's nerfect

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 18 dec 2006 19:02

Jo'tje schreef:En dus worden andere mooie liederen om God mee te eren maar weggestopt onder die regel?

Nee, andere liederen worden, bij de GG, wel op vereningen, koren en tijdens concerten en zangavonden gezongen, alleen niet tijdens kerkdiensten.
Afbeelding

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 19:12

Jo'tje schreef:En dus worden andere mooie liederen om God mee te eren maar weggestopt onder die regel?

Dat woord 'verstandig' staat me gewoon niet aan. Wie ben jij om te bepalen wat verstandig is ja of nee? Ik zou er persoonlijk ook niets verkeerds in zien als er eens wat andere bijbelse liederen werden gezongen tijdens de dienst dan alleen psalmen, maar zij kiezen nu eenmaal voor om dat niet te doen. Daar is niets onverstandigs aan.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 dec 2006 19:54

Hmm, ik weet het niet zo. In een ander topic is hier ook al eens het één en ander over gezegd. Ik denk dat berperkingen wel degelijk je geloofsbeleving in de weg kunnen staan. Ook in de eredienst. Ik wil niet zeggen dat het ónverstandig is, maar er zijn betere manieren als je het mij vraagt.
pobody's nerfect

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 20:11

Jo'tje schreef:Hmm, ik weet het niet zo. In een ander topic is hier ook al eens het één en ander over gezegd. Ik denk dat berperkingen wel degelijk je geloofsbeleving in de weg kunnen staan. Ook in de eredienst. Ik wil niet zeggen dat het ónverstandig is, maar er zijn betere manieren als je het mij vraagt.

Daarom vraag ik het maar niet aan jou 8)

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 18 dec 2006 20:20

Jo'tje schreef:Hmm, ik weet het niet zo. In een ander topic is hier ook al eens het één en ander over gezegd. Ik denk dat berperkingen wel degelijk je geloofsbeleving in de weg kunnen staan. Ook in de eredienst. Ik wil niet zeggen dat het ónverstandig is, maar er zijn betere manieren als je het mij vraagt.

Ik denk sowieso dat iedereen zijn of haar geloof anders beleeft. In de tweede plaats, denk ik (en weet ik ook uit ervaring), dat mensen die bij de GerGem kerken, thuis wel gezangen zingen, luisteren en spelen en daar hun geloof in uiten. Het wil niet zeggen, dat GerGemmers sowieso geen gebruik maken van gezangen. (Dat wil je misschien ook niet zeggen 8) ). Zelf heb ik er geen problemen mee om 's zondags alleen psalmen te zingen. Er zijn zoveel mooie psalmen, zowel lofpsalmen als boetepsalmen en dergelijke. Ik vind dat (wat de liturgie voor de kerkdienst betreft) Psalmen 'genoeg' zijn.
Afbeelding

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 dec 2006 20:51

Die regel betreft waarschijnlijk de eredienst want met koor mogen we wel andere gezangen zingen zoals bijv. Stille nacht,
en aan het eind van die zangdienst mag wel "ere zij God gezongen worden en dan als samenzang op de traditionele wijs.
Het koor wilde ere zij God zingen maar dan een bewerking. De tekst en alles is precies hetzelfde. Maar de wijs is anders en dat mag niet. NOu bij mij in de SV staat geen notenbalkje hoor hoe de engelen het zongen.
Dat vind ik zo krom.
Dat ze geen gezangen zingen tijdens de eredienst, prima. Maar op een zangavond kan ik me geen bijbelser gezang indenken dat Ere zij God.

Sorry, we gaan weer even off-topic geloof ik

Terug naar “Archief”