Kerkelijk Nederland in 2020

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 18 dec 2006 12:20

Jo'tje schreef:Dat zou dan weer meer een discussie worden over in hoeverre je als gemeentelid consumeert en produceert.
Maar dat lijkt me hier niet geheel op zijn plaats.

en wat we onder consumeren en produceren moeten verstaan :wink:

maar precies, daar gaat het niet over :| het is droevig genoeg en nogmaals, ik verwacht dat het alsmaar droeviger wordt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 13:17

Cisca schreef:'k Denk dat je dit niet te zwart/wit kunt zien, denk er wel aan, dat er bij de RK en PKN heel veel papieren leden zijn, waarom ze lid blijven weet ik niet, maar het betreft vooral de oudere generatie die hun kinderen niet meer hebben laten dopen, deze mensen tellen nu wel mee, veel daarvan zijn er in 2020 al niet meer door overlijden.

Goed punt inderdaad. Het verval is al zo'n 50 jaar gaande, maar er zijn veel (oudere) mensen die op de eoa manier de formele banden niet willen of durven te doorbreken. De huidige generatie is daar consequenter in.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2006 14:31

Jort schreef:
Marnix schreef:
Jort schreef:Inderdaad nemen naar mijn idee de kerken dit signaal niet serieus genoeg. Zeker een kerk als de PKN zal in grote financiele problemen kunnen komen. Mijn eigen ervaring is dat bijv. binnen de Hervormde Kerk bij veel gemeenten (behalve GB en conf.) alleen maar ouderen zitten. Bij gereformeerde kerken schijnt dat ook zo te zijn....

Wat de "gereformeerde gezindte" betreft denk ik dat deze wel zal blijven bestaan, maar dat de aantrekkingskracht van zowel wereld als charismatisch christendom erg groot is. Verder daalt het geboorteaantal daar, zodat ook daar een daling zal optreden. Sluiting van refoscholen op termijn kan negatieve gevolgen hebben voor ontkerkelijking. Sowieso zal er meer openheid komen, o.m. door veel hoger opleidingspeil, wat de gezindte een heel ander aanzien geeft da 50 jaar terug: is het nog wel hetzelfde?

Wat de evangelische gemeenten betreft waar ik hier over lees, ik heb er wienig zicht op maar of krijg de indruk dat in veel van die gemeenten een soort evangelische vrijzinnigheid optreedt.

Nee, wat de kerk in Nederland betreft ben ik bepaald negatief.

En, hoe zou dat komen? Ligt het misschien ook voor een deel aan ons? Waarom zijn er zo weinig jongeren in sommige kerken? Krijgen ze wel genoeg aandacht bijvoorbeeld? En waarom is de aantrekkingskracht van de wereld en het charismatisch christendom zo groot? Heeft het er misschien ook mee te maken dat onze aantrekkingskracht zo klein is? Evangelischen stralen wel een hoop uit... liefde, warmte, het evangelie wordt niet in een voor velen onbegrijpelijke verpakking gestopt.We kunnen vraagtekens zetten bij de leer, maar wel kunnen wel leren van hun inzet en ijverigheid waarmee ze blijkbaar toch een hoop christenen en niet-christenen weten te bereiken.

Er zijn teveel factoren om de oplossing zoals jij die aanbiedt als geloofwaardig te zien.

De "liefde, warmte en begrijpelijkheid" leidt nogal eens snel tot een soort familiariteit die de mijne niet is -en er zijn meer mensen die zich daardoor absoluut niet aangesproken weten.

Da er zo weinig jongeren zijn in veel kerken komt denk ik verder doordat de vrijzinnige leer vanuit zichzelf weinig incentives biedt om kerkelijk betrokken te blijven.

Dat dat niet jou ding is, oke... maar dat is dan jou probleem en dat moet je ook zien op te lossen. Want kijk je naar de bijbelse betekenis van gemeentezijn, dan is dat wel liefde, warmte, begrijpelijkheid, intimiteit, er voor elkaar zijn, elkaar helpen, troosten, bemoedigen, opbouwen, samen delen, samen aan het werk voor Gods koninkrijk. Als dat mensen niet aanspreekt moeten ze naar God toe en Hem vragen of Hij dat wil leren, want dat is wat Hij met de kerk wil. Dat is wat Hij in de Bijbel over de kerk zegt. Niet een clubje mensen dat hetzelfde gelooft en samen komt luisteren naar een preek en dan weer zijns weegs gaat, maar lichaam van Christus waarvan de ledematen nauw met elkaar samenwerken.

1 Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u.

2 U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is.

3 Met een beroep op de genade die mij geschonken is, zeg ik u allen dat u zichzelf niet hoger moet aanslaan dan u kunt verantwoorden, maar verstandig over uzelf moet denken. Denk overeenkomstig het geloof, dat is de maatstaf die God u heeft gegeven.

4 Zoals ons ene lichaam vele delen heeft en die delen niet allemaal dezelfde functie hebben,

5 zo zijn we samen één lichaam in Christus en zijn we, ieder apart, elkaars lichaamsdelen.

6 We hebben verschillende gaven, onderscheiden naar de genade die ons geschonken is. Wie de gave heeft te profeteren, moet die in overeenstemming met het geloof gebruiken.

9 Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan.

10 Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf.

11 Laat uw enthousiasme niet bekoelen, maar laat u aanvuren door de Geest en dien de Heer.

12 Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervindt, en bid onophoudelijk.

13 Bekommer u om de noden van de heiligen en wees gastvrij.

15 Wees blij met wie zich verblijdt, heb verdriet met wie verdriet heeft.

16 Wees eensgezind; wees niet hoogmoedig, maar zet uzelf aan tot bescheidenheid. Ga niet af op uw eigen inzicht.

17 Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen.

18 Stel, voorzover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 14:48

André schreef:Ik vind het maar knap om 13 jaar in de toekomst te kijken, ik hecht ook geen waarde aan deze prognoses.
Een lose bijdrage I know. 8)

Die prognoses zijn natuurlijk ook nergens op gebaseerd en het SCP is een clubje kwakzalvers.. :roll:

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 18 dec 2006 16:44

Nee, maar het geeft wél iets aan. Men trekt deze conclusies niet zomaar en er zit ontegenzeggelijk een kern van waarheid in.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 16:48

GKN'er schreef:Nee, maar het geeft wél iets aan. Men trekt deze conclusies niet zomaar en er zit ontegenzeggelijk een kern van waarheid in.

Dat bedoelde ik ook te zeggen. Feel the irony. :wink:

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 18 dec 2006 20:22

Jort schreef:Wat de evangelische gemeenten betreft waar ik hier over lees, ik heb er wienig zicht op maar of krijg de indruk dat in veel van die gemeenten een soort evangelische vrijzinnigheid optreedt. Nee, wat de kerk in Nederland betreft ben ik bepaald negatief

Inderdaad ... een geestloze kerk, heeft te_lang gewacht met gemeentezijn zoals het NT dat bedoelde — maar nu begint God's geduld echt op te raken !!! — en ook de evangelische beweging, bleek tezeer een smeltkroes, inplaats van tempel der toewijding — de *doelgerichte* dwalingen uit Amerika, zijn hiertoe symptomatisch ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 20:29

Hero schreef:maar nu begint God's geduld echt op te raken !!!

Ah, dat heeft de Heilige Geest je tijdens het wekelijkse borreluurtje verteld?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 dec 2006 20:31

Aragorn schreef:Ah, dat heeft de Heilige Geest je tijdens het wekelijkse borreluurtje verteld?
:mrgreen: erg fout

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 dec 2006 20:32

:mrgreen:

Ik dacht trouwens dat God onveranderlijk was?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 dec 2006 20:35

Hero schreef:Inderdaad ... een geestloze kerk, heeft te_lang gewacht met gemeentezijn zoals het NT dat bedoelde — maar nu begint God's geduld echt op te raken !!! — en ook de evangelische beweging, bleek tezeer een smeltkroes, inplaats van tempel der toewijding — de *doelgerichte* dwalingen uit Amerika, zijn hiertoe symptomatisch ....
Zou je nu eens gewoon willen zeggen wat je nu eigenlijk bedoelt? Dat gezever in de ruimte schiet ook niet erg op.

Een smeltkroes van wat?
Welk gemeentezijn uit het NT? Hetzelfde als waar Paulus zo enthiousast over is in zijn brieven?
Welke doelgerichte dwalingen uit Amerika?
Uit welk deel van de wereld kom jij? De opbouw en vormgeving van jouw zinnen maken teksten namelijk niet prettiger en helderder om te lezen.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 18 dec 2006 20:45

Aragorn schreef:
Hero schreef:maar nu begint God's geduld echt op te raken !!!
Ah, dat heeft de Heilige Geest je tijdens het wekelijkse borreluurtje verteld?

Nee > de *honderd jongeren die elke week*, de kerk verlaten !!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 20:49

Komen die allemaal even bij jou langs om te vertellen dat Gods geduld nu echt opraakt?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 dec 2006 20:49

Hero schreef:
Nee > de *honderd jongeren die elke week*, de kerk verlaten !!!
Die zijn na het verlaten even bij jou een biertje gaan drinken, om te vertellen dat de (Christelijke) God, die zij niet meer belijden, niet lang meer geduldig met ons zal zijn?
Stuur ze ook eens hier langs, lijkt me interessant.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 18 dec 2006 20:55

Machiavelli schreef:Zou je nu eens gewoon willen zeggen wat je nu eigenlijk bedoelt? Dat gezever in de ruimte schiet ook niet erg op. Een smeltkroes van wat?

Trends, opvattingen & kerkculturen ....

Machiavelli schreef:Welk gemeentezijn uit het NT? Hetzelfde als waar Paulus zo enthiousast over is in zijn brieven?

Ja .........................................................................

Machiavelli schreef:Welke doelgerichte dwalingen uit Amerika?

De verWarring van Rick -- zie > http://www.doelgericht.net/

Machiavelli schreef:Uit welk deel van de wereld kom jij? De opbouw en vormgeving van jouw zinnen maken teksten namelijk niet prettiger en helderder om te lezen

Taal ... is niet mijn sterkste kant !!!

Terug naar “Archief”