Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 17 dec 2006 16:37

meboy schreef:Eens met Denkertje,

We hebben 3 topics over homofilie gehad. De moderators en de eigenaars van refoweb hebben hun hoofd niet in het zand gestoken en ons de mogelijkheid gegeven tot dialoog zonder al te veel ingrijpen.

Het voordeel is dat we op virtueel bezoek zijn bij onze eigen kring. En afgemeten aan het aantal posts en de mee-lees-aantallen heeft dat goed uitgepakt.

Als we mensen uitnodigen om naar ons te komen dan zullen er enkel mensen komen die een link hebben met homo-zijn en bereik je niet de mensen die we hier hebben bereikt. Ongeacht hun standpunten. Ik hoop dat de volgende forumgeneratie hetzelfde proces opnieuw kan beleven.
hey, je spreekt in we-termen, is er zoiets als een sociologisch proces waarbij de andersgeaarden als groep op al dan niet virtueel bezoek moet bij de eigen kring en zo ja met welk doel? kbgrijp dat het je genoeg doet dat er zoveel aandacht en gedogen is voor het topic.
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

meboy

Berichtdoor meboy » 17 dec 2006 16:47

Ja, ik voel me wel verbonden. Met alle twee de groepen trouwens. Het is niet zo dat ik mijn refo-wortels heb achtergelaten en los ben van de stroming waarin ik ben grootgebracht, het is een beetje op bezoek bij jezelf :D

Het doel is gewoon even snuffelen, laten zien dat je er bent en wie je (ook) bent. Als je graag wilt dat mensen het onderwerp serieus nemen dan moet je ervoor zorgen dat er contact is.

Jezelf apart zetten en dan vragen of de refowereld op bezoek komt is m.i. een minder effectieve manier, vandaar de vergelijking. Afzonderen is prima maar dan om elkaar als homo tot een hand en een voet te zijn.

En het feit dat het topic in z'n derde episode is en qua bezoek niet veel te klagen heeft doet me wel goed ja. Het doet me niet genoeg in de zin dat er voor de rest niets meer te verwachten valt. Maar zoals Denkertje al aangaf; begrip voor kleine stapjes of een tussenstop.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 17 dec 2006 17:11

het is juist goed om verwachtingen te uitten dus wat zou jij willen :) ?

meboy

Berichtdoor meboy » 17 dec 2006 17:25

wat ik wil en verwacht zij twee verschillende dingen :P

Laat ik een nog een ander woord kiezen; ik hoop dat dat we een beetje lief zijn voor elkaar. Dat is niet zo'n hoogdravend streven geloof ik.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 17 dec 2006 17:55

meboy schreef:Het doet me niet genoeg in de zin dat er voor de rest niets meer te verwachten valt. Maar zoals Denkertje al aangaf; begrip voor kleine stapjes of een tussenstop.

Tja dat dacht ik pakweg 25 jaar geleden ook. En ik probeer die nuance vast te houden, al merk ik aan mijzelf dat dit begrip steeds moeilijker is op te brengen.

meboy

Berichtdoor meboy » 17 dec 2006 18:03

@ zareb,

Dat gevoel kan ik me wel voorstellen. Toch denk ik dat met de komst van internet er een kantelpunt plaatsvind. Voor het eerst komen homo's en refo's die normaal gesproken daar weinig mee te maken hebben in gesprek met elkaar.

Vroeger was de kans op ontmoeting nihil en als die al plaatsvond dan waren de mensen die erbij betrokken waren qua aantal beperkt. Dat is echt veranderd. De gesprekken lopen niet meer getrapt via de ambtsdragers maar direct via de leden onderling.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 17 dec 2006 18:16

internet is het middel om van gedachten te wisselen maar of het ook verschil uitmaakt voor de persoonlijke beleving als minderheid (homo) t.o.v. een meerderheid (hetero) als het gaat om onvoorwaardelijk bestaansrecht? zolang je slechts een paar mensen kunt bereiken blijft de meerderheidsinvloed de minderheid het leven moeilijk maken. je kunt natuurlijk ook de positie die je als homo hebt van minderheid excommuniceren, want waarom zou je je gedrag daaraan aanpassen...

meboy

Berichtdoor meboy » 17 dec 2006 18:24

aardmannetje schreef:internet is het middel om van gedachten te wisselen maar of het ook verschil uitmaakt voor de persoonlijke beleving als minderheid (homo) t.o.v. een meerderheid (hetero) als het gaat om onvoorwaardelijk bestaansrecht? zolang je slechts een paar mensen kunt bereiken blijft de meerderheidsinvloed de minderheid het leven moeilijk maken. je kunt natuurlijk ook de positie die je als homo hebt van minderheid excommuniceren, want waarom zou je je gedrag daaraan aanpassen...

Denk aan de 26.000 asielzoekers, als die geen middel hadden gehad om zichzelf te profileren als iemand met een gezicht, iemand met een karakter en iemand met een verhaal was het nooit zo'n zichtbaar issue geweest. Het internet zorgt er in ieder geval voor dat negeren geen optie meer is.

En óf je je gedrag aan de meerderheid aanpast ligt aan het streven dat je hebt.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 17 dec 2006 19:07

meboy schreef:
aardmannetje schreef:internet is het middel om van gedachten te wisselen maar of het ook verschil uitmaakt voor de persoonlijke beleving als minderheid (homo) t.o.v. een meerderheid (hetero) als het gaat om onvoorwaardelijk bestaansrecht? zolang je slechts een paar mensen kunt bereiken blijft de meerderheidsinvloed de minderheid het leven moeilijk maken. je kunt natuurlijk ook de positie die je als homo hebt van minderheid excommuniceren, want waarom zou je je gedrag daaraan aanpassen...

Denk aan de 26.000 asielzoekers, als die geen middel hadden gehad om zichzelf te profileren als iemand met een gezicht, iemand met een karakter en iemand met een verhaal was het nooit zo'n zichtbaar issue geweest. Het internet zorgt er in ieder geval voor dat negeren geen optie meer is.

En óf je je gedrag aan de meerderheid aanpast ligt aan het streven dat je hebt.
:) kbdoelde niet aanpassen aan de meerderheid maar de meerderheid niet zien als meerderheid of geen invloed toekennen.

vind het wel een aardige vergelijking, maar asiel aanvragen aan een meerderheid duidt een positie van afhankelijkheid. er wordt gevraagt om bamhartigheid. de reden tot asiel is in de meeste gevallen een ontheming. kun je stellen dat homo's ontheemt zijn? ik kan me wel voorstellen dat er terein moet worden veroverd voor bestaansrecht, dwarsgezeten door de mensen die het verknallen voor de rest, kzie echter nog geen vijandige meerderheid.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 13:57

meboy schreef:Dat gevoel kan ik me wel voorstellen. Toch denk ik dat met de komst van internet er een kantelpunt plaatsvind. Voor het eerst komen homo's en refo's die normaal gesproken daar weinig mee te maken hebben in gesprek met elkaar.

Vroeger was de kans op ontmoeting nihil en als die al plaatsvond dan waren de mensen die erbij betrokken waren qua aantal beperkt. Dat is echt veranderd. De gesprekken lopen niet meer getrapt via de ambtsdragers maar direct via de leden onderling.

Inderdaad, je kan de kracht en invloed van het internet moeilijk overschatten. Iedereen komt in aanraking met veel meningen dan vroeger en ziet ook het menselijke gezicht daarachter. Dat heeft op termijn ongetwijfeld consequenties voor het denken over homo's (en een heleboel andere zaken).

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 dec 2006 23:36

Zijspoortje: daarom is het ook logisch en terecht dat streng-reformatorische kerken tegen internet zijn :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

meboy

Berichtdoor meboy » 19 dec 2006 16:14

prettig om te lezen dat je het terecht vindt dat de leden van die kerken de mens niet achter de homo mogen zien om zodoende hun standpunt te her-overwegen. aangezien het "daarom" "terrecht" is. :shock:

En als we dan toch even op de keper kijken; volgens mij hebben diezelfde kerken evenveel bezwaar tegen jouw avatar... net zo terrecht?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 dec 2006 16:29

Denk je nou echt dat Gershwin dat meent?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 16:44

LeChat schreef:Denk je nou echt dat Gershwin dat meent?

Hij heeft vanuit het oogpunt van die kerken wel gelijk, alhoewel ik niet denk dat hij zelf achter dat standpunt staat. :wink:

Maar een medium als internet is natuurlijk wel erg gevaarlijk als je je leden voor wilt houden dat jij de beste versie van de Waarheid hebt en om dat te bekrachtigen een karikatuur schetst van andere versies daarvan.

meboy

Berichtdoor meboy » 19 dec 2006 16:46

LeChat schreef:Denk je nou echt dat Gershwin dat meent?

Geen idee ik schiet ook maar vanuit de heup soms 8) ik zal eens terug lezen :wink:

Terug naar “Archief”