Optimatus schreef:Ik zie geen gebruik van de naam Jehova, dat ten eerste. Voorts neem ik aan (maar dat zal Boekenlezer me ongetwijfeld duidelijk kunnen maken) dat voor Heer het woord Kyrios zal worden gebruikt of Adonai, maar in elk geval geen Jehova.
site 'Biblia Neerlandica' schreef:Wat is de uitspraak van het tetragrammaton?
Doorgedreven religieuze eerbied groeide uit tot het geloof dat Gods Naam niet mocht uitgesproken worden, op straffe van godslastering. Dit bijgeloof ontwikkelde zich al voor en in de tijd van Jezus. Toen in de derde eeuw voor Christus de Hebreeuwse bijbel in Alexandrië in het Grieks werd vertaald, behield men over het algemeen de Hebreeuwse schrijfwijze in de Griekse tekst, zodat we daaruit niet meer kunnen opmaken hoe de uitspraak was. In andere Griekse documenten vinden we verschillende uitspraakwijzen zoals IEÔA, IAÔ, IAOYE en IABE. Precies de omgekeerde situatie als in het Hebreeuws dus: in het Grieks had men geen tekens voor de Hebreeuwse medeklinkers en schreef men enkel de klinkers! Maar daarvoor nam men de meest gelijkende klank, zoals de i voor de j, de o voor de w, of de geaspireerde b voor een v of w… Nooit een precieze overeenkomst dus. Eusebius sprak zelfs van "vier letters in het Hebreeuws en zeven klinkers in het Grieks".
De Massoreten vocaliseerden het tetragrammaton met de klinkers van "heer" (adonai) of "God" (elohim) om te vermijden dat de Naam zou uitgesproken worden. Sommigen leidden daaruit af dat de uitspraak Jehova(h) verkeerdelijk gebaseerd is op een vermenging van "elohim" en "adonai".
Tegen de tijd van de boekdrukkunst was Jehova(h) de meest verbreide uitspraak geworden. In het Latijn werd dikwijls Jova gebruikt. In de eerste helft van de 20e eeuw won de theorie veld dat Jahweh (Javé) de originele Hebreeuwse uitspraak was. Recenter onderzoek heeft deze theorie ondergraven en nieuwere inzichten stellen opnieuw een uitspraak voor in de richting van YeHoVaH.
Zo vindt men tegenwoordig in katholiek-theologische kringen vooral Jahwe(h)/Javé terug, en hoewel men in het algemeen in het protestantisme de Naam volledig vervangt door HEER of HERE, vinden we in Amerikaanse evangelisch-theologische kringen dikwijls een voorkeur voor het traditionele Jehova(h). Ook de daarvoor gekende "Jehovah's Getuigen" houden vast aan de traditionele uitspraak omdat die het meest verspreid en bekend is, hoewel zij daarin niet dogmatisch zijn.
Dat in Nederlandstalige gebieden de uitspraak Jehova(h) lang de meest bekende was, blijkt duidelijk uit onderstaande voorbeelden in Nederland en België. Eeuwenlang werd de Goddelijke Naam [Jehova(h)] een steeds terugkerend en geliefkoosd element in de schilderkunst, architectuur, typografie en godsdienstige literatuur.
Hieronder presenteren we graag enkele foto's van het tetragrammaton en verschillende vocalisaties.
In
de site staat nog veel andere interessante documentatie over de verschillende bijbelvertalingen enz.
Conclusie: door het bijgeloof van de joden weet in deze tijd niemand precies hoe Gods Naam uitgesproken moet worden. Waarom houden wij en anderen dan toch vast aan de naam "Jehovah"? Omdat uit vele oude beelden, grafzerken, inscripties, kerken enz Gods Naam als "Jehovah" wordt weergegeven. bv:
hier en
hier (als deze sites niet mogen, wat me zou verbazen, mogen de moderators ze verwijderen)Ook in oude bijbelvertalingen (zoals de Statenbijbel) stond overal de naam Jehovah:

Het is dus zeker dat "Jehovah" een wijdverbreide en alom bekende uitspraak was/is van Gods Naam.
Hoewel niemand er dus zeker van is of dit daadwerkelijk de
juiste uitspraak is, houden we vast aan de bekendste uitspraak: Jehovah.
Iig vind ik het beter OM een persoonlijke naam te gebruiken (natuurlijk niet zomaar willekeurig gekozen, ik bedoel hetzij Jehovah, hetzij Jahweh), ipv onpersoonlijke titels als "Heer" en "Here".
Respectvol gebruik van Zijn naam is niet verboden, Hij gaf zelfs de opdracht om zijn naam te aanroepen (Joël 2:32; Hand 2:21). Jezus deed dat, en vele andere getrouwe aanbidders ook.
Bijbelvertalers gaan erg in de fout door Gods naam te verwijderen en het te vervangen door een titel. Het werkt o.a. een drieëenheidsleer in de hand, want zowel Jehovah als Jezus worden in de bijbel 'Heer' en 'Koning' genoemd.
Optimatus schreef:Christus geeft aan dat wij onze naasten lief moeten hebben als onszelf. Nu is het bij sectarische stromingen vaak zo dat, als zich iemand de regels overtreedt, hij uit de groep gegooid wordt - verstoting dus. Dat getuigt niet van liefde. God is genadig, maar waarom zij de Bijbelvorsers dat niet? Waarom smijten zij mensen uit hun groep? Waarom gooien de kerken mensen uit hun midden? Dat is volgens mij niet in lijn met "gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren."
Vergeet niet dat vóór Getuigen gedoopt
mogen worden, wordt bekeken of de persoon heel goed beseft wat de doop inhoudt en wat de gevolgen daarvan zijn. Ze weten dus heel goed dat hoererij e.d. reden is tot uitsluiting.
Daarbij IS uitsluiting juist een uiting van liefde!
Want: hierdoor wordt voorkomen dat 1. Gods naam hierdoor wordt bezoedeld, en 2. dat de kwaaddoener andere christenen meesleurt.
Als voorbeeld: stel dat een school maatregelen neemt ivm wapens of bedreigen op school. Elke leerling die een wapen heeft of bedreigingen uit, wordt permanent van school gestuurd en mag pas terugkomen als hij beseft wat hij fout deed en veranderingen aanbracht.
Waarom stuurt de school de leerlingen permanent van school? 1. om de naam van de school niet te bezoedelen en 2. om andere leerlingen te beschermen.
Dat is exact het principe van
1 Kor 5:13 [Verkeer] niet langer in gezelschap […] van iemand, een broeder genoemd, die een hoereerder of een hebzuchtig persoon of een afgodendienaar of een beschimper of een dronkaard of een afperser is […] Verwijdert de goddeloze man uit uw midden Deze regel halen we uit de bijbel en zodoende zou ELKE religie die zich Christelijk noemt dit principe moeten hanteren.
Zulke onreinheden worden niet getolereerd in de christelijke gemeente. In bijbelse tijden niet, nu niet, nooit niet. Acute uitsluiting is de regel.
Wanneer uitgeslotenen berouw hebben zijn ze altijd welkom en worden liefdevol weer opgenomen in de gemeente.
Ik hoop nu (na de derde keer

) wat meer duidelijkheid te hebben verschaft ivm uitsluiting.
Optimatus schreef:Deze twee pericopen zijn geen aansporing om de wereld maar te mijden. Immers, de aarde is de mens gegeven om te bebouwen en om er voor te zorgen: dit is het rentmeesterschap.
Natuurlijk, we moeten niet op mars gaan wonen. We moeten er gewoon voor zorgen dat we niet de onbijbelse gedachten /gedragingen van de wereld overnemen.
Optimatus schreef:Als het nodig is om politiek te bedrijven - politiek is het maken van keuzes - dan is het zaak dat deze politiek zodanig wordt bedreven dat deze in de rentmeesterschappelijke opdracht past.
Politiek heeft zeker en vast goede bedoelingen, zoals zorgen dat alles netjes en vlot verloopt bv. Jehovah laat deze regeringen ook bestaan, juist omdat er een boel positieve kanten aan zijn. Maar: God is de opperste Autoriteit. De bestaande regeringen met hun autoriteiten zijn relatief tov God (Rom 13:1)
Christenen moeten de autoriteiten gehoorzamen, behalve als dit in strijd is met Gods wil (Hand 5:29).
Want, er valt niet te ontkennen dat politiek juist de oorzaak is van heel veel leed, pijn en oorlogen. Zoals
Pred 9:8 zegt:
de ene mens heeft over de ander geheerst tot diens nadeel. Daarom gaat God een eind maken aan alle bestaande regeringen, en komt in de plaats Gods hemelse koninkrijk (Dan 2:44).
Jehovah’s Getuigen stellen zich dus niet verkiesbaar of gaan niet stemmen, houden zich afzijdig van politiek, ondanks dat het ook goede kanten heeft. We weten dat Gods hemelse regering volmaakt zal regeren over de mensheid, en alle menselijke noden perfect zal oplossen. Veel beter dus dan mensen ooit kunnen. Hiermee is hetvolgende ook meteen beantwoord:
Optimatus schreef: Door, en dat doen de Bijbelvorsers, die zich Jehovah's Getuigen noemen, de politiek de rug toe te keren, onttrekken zij zich aan de verantwoordelijkheid te zorgen voor Gods schepping. Zij verzwakken hiermee de stem van hen die proberen de aarde in het licht van Gods geboden te besturen.
Optimatus schreef:Je snapt mijn hele hint niet. Ik bedoel, dat je de leiding van de Bijbelvorsers na blijft praten en mijns inziens niet getuigt van eigen inbreng. Je voelt je goed bij deze kadaverdiscipline die jou mijns inziens eerder de verwoestende werking van verdovende middelen doet ondergaan.
En jij snapt nog steeds niet dat ik de "leiding" niet napraat als een willoze kip zonder kop. Het moet eens uit zijn met dat cliché.
Het is mijn
persoonlijke geloofsovertuiging, dus is het logisch dat ik er mij goed bij voel en vanuit dat punt redeneer.
Ik sta er net zo gewillig en rotsvast achter als jij dat doet bij jouw geloofsovertuiging.
Zoals iedere christen hoort te doen, bestudeer ik de bijbel zelf, lees er in en mediteer erover. Dingen die me niet meteen duidelijk zijn vergen meer onderzoek en studie dan andere zaken.
Geen sprake van napraten of verdoving dus, deze meid denkt na! jaknikken
Conclusie: ik redeneer vanuit mijn geloofsovertuiging en bekijk de dingen vanuit dat punt, net zoals jij dat doet.
Laat dat nu voor eens en voor altijd duidelijk zijn ajb.
Optimatus schreef:Eén in Wezen
Joh 10:30 Ik en de Vader zijn één.
Bekijk de volgende teksten eens en zie wat er bedoeld wordt met 'één':
Joh 17:21 opdat zij allen één mogen zijn, evenals gij, Vader, in eendracht met mij zijt en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons mogen zijn, opdat de wereld moge geloven dat gij mij hebt uitgezonden.
Gal 3:28 Er is noch jood noch Griek, er is noch slaaf noch vrije, er is noch man noch vrouw, want GIJ zijt allen één [persoon] in eendracht met Christus Jezus
Joh 10:38 Maar indien ik ze wel doe, gelooft dan de werken, ook al gelooft GIJ mij niet, opdat GIJ te weten moogt komen en moogt blijven weten dat de Vader in eendracht met mij is en ik in eendracht met de Vader ben.
Joh 17:11 Ook ben ik niet langer in de wereld, maar zij zijn in de wereld en ik kom naar u toe. Heilige Vader, waak over hen ter wille van uw naam, die gij mij hebt gegeven, opdat zij één mogen zijn zoals wij.
1 Kor 1:10 Nu vermaan ik U, broeders, door de naam van onze Heer Jezus Christus, dat GIJ allen in overeenstemming met elkaar spreekt en dat er geen verdeeldheid onder U is, maar dat GIJ nauw verenigd zijt in dezelfde geest en in dezelfde gedachtegang.
Aha! 'één' slaat op 'in eendracht met elkaar zijn', gelijk denken en handelen, een nauw samenwerkingsverband vormen dat het eens is over alles.
Ook kunnen vele anderen tot diezelfde eenheid behoren, wat nogal onlogisch is met een
drieëenheid.
Het is duidelijk dat Joh 10:30 niet kan worden gebruikt om aan te tonen dat Jezus en God 1 wezen zijn: 'één' heeft in de bijbel een andere betekenis dan 1 in getal.