Kerkelijk Nederland in 2020

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 dec 2006 15:16

Gelukkig is God niet hetzelfde als de kerk.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 17 dec 2006 15:20

Ook niet kerkelijke groepen, zoals veel verenigingen (zelfs sportclubs) of vrijwillgerswerk hebben hier ook mee te maken.

Dit ligt dus niet zozeer aan de kerken zelf, mocht deze 2020 profeet al gelijk hebben, ik vermoed namelijk maar deels.
Maar eerder aan de individualiseringscultuur van mensen, die liever hun tijd steken in het aanbod van de massa media dan in sociale netwerken.

En het werd aan de andere kant ook eens tijd dat al die 'christenen enkel op papier' niet meer meedoen in de cijfers, dan wordt misschien voor veel kerken eens duidelijk dat de samenleving om ons heen al lang niet chirstelijk meer is.
Met die moslims zie ik het nog niet zo'n vaart nemen hoor, want ook daarbij heb je een grote groep die enkel in naam moslim zijn, maar nu ze in het westen wonen het praktiseren van dit geloof ook vergeten.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 17 dec 2006 18:00

Machiavelli schreef:
Hero schreef:Jongeren vertrekken, wanneer ze tussen hun 11e & hun 14e : niets van God, ervaren hebben ...!!!
Bron voor dat onderzoek? Daarnaast is het 'ervaren van God' een behoorlijk vage definitie

Bron > het onderzoek van Sabine van der Heijden, inzake kerkverlating door jongeren, aan de christelijke hogeschool de Wittenberg — het waren eerst haar leerlingen, die met deze *bevinding* kwamen aanzetten ... eerst vond ze dat vaag, maar tenslotte kwam ze tot het inzicht, dat er inderdaad zo'n kritische leeftijd is bij de jongeren, waartijdens het nodig is om : *God te ervaren*, anders gaan ze naderhand dit elders zoeken ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 dec 2006 07:49

Weet je, iedere dienst begint toch met:

"Die NOOIT laat varen het het werk van Zijn handen?"

Ik denk dat we de meelopers gaan kwijt raken, maar datvooral jongren nu niet meer automatisch in de kerk blijven , maar er bewust voor kiezen en dan vol overgave méédoen, actief zijn.

Ik geloof in de toekomst van de kerk om dat het Zijn werk is. Het werk van God ís niet te keren omdat Hij er over waakt!

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 18 dec 2006 10:19

Inderdaad nemen naar mijn idee de kerken dit signaal niet serieus genoeg. Zeker een kerk als de PKN zal in grote financiele problemen kunnen komen. Mijn eigen ervaring is dat bijv. binnen de Hervormde Kerk bij veel gemeenten (behalve GB en conf.) alleen maar ouderen zitten. Bij gereformeerde kerken schijnt dat ook zo te zijn....

Wat de "gereformeerde gezindte" betreft denk ik dat deze wel zal blijven bestaan, maar dat de aantrekkingskracht van zowel wereld als charismatisch christendom erg groot is. Verder daalt het geboorteaantal daar, zodat ook daar een daling zal optreden. Sluiting van refoscholen op termijn kan negatieve gevolgen hebben voor ontkerkelijking. Sowieso zal er meer openheid komen, o.m. door veel hoger opleidingspeil, wat de gezindte een heel ander aanzien geeft da 50 jaar terug: is het nog wel hetzelfde?

Wat de evangelische gemeenten betreft waar ik hier over lees, ik heb er wienig zicht op maar of krijg de indruk dat in veel van die gemeenten een soort evangelische vrijzinnigheid optreedt.

Nee, wat de kerk in Nederland betreft ben ik bepaald negatief.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2006 11:10

Jort schreef:Inderdaad nemen naar mijn idee de kerken dit signaal niet serieus genoeg. Zeker een kerk als de PKN zal in grote financiele problemen kunnen komen. Mijn eigen ervaring is dat bijv. binnen de Hervormde Kerk bij veel gemeenten (behalve GB en conf.) alleen maar ouderen zitten. Bij gereformeerde kerken schijnt dat ook zo te zijn....

Wat de "gereformeerde gezindte" betreft denk ik dat deze wel zal blijven bestaan, maar dat de aantrekkingskracht van zowel wereld als charismatisch christendom erg groot is. Verder daalt het geboorteaantal daar, zodat ook daar een daling zal optreden. Sluiting van refoscholen op termijn kan negatieve gevolgen hebben voor ontkerkelijking. Sowieso zal er meer openheid komen, o.m. door veel hoger opleidingspeil, wat de gezindte een heel ander aanzien geeft da 50 jaar terug: is het nog wel hetzelfde?

Wat de evangelische gemeenten betreft waar ik hier over lees, ik heb er wienig zicht op maar of krijg de indruk dat in veel van die gemeenten een soort evangelische vrijzinnigheid optreedt.

En, hoe zou dat komen? Ligt het misschien ook voor een deel aan ons? Waarom zijn er zo weinig jongeren in sommige kerken? Krijgen ze wel genoeg aandacht bijvoorbeeld? En waarom is de aantrekkingskracht van de wereld en het charismatisch christendom zo groot? Heeft het er misschien ook mee te maken dat onze aantrekkingskracht zo klein is? Evangelischen stralen wel een hoop uit... liefde, warmte, het evangelie wordt niet in een voor velen onbegrijpelijke verpakking gestopt.We kunnen vraagtekens zetten bij de leer, maar wel kunnen wel leren van hun inzet en ijverigheid waarmee ze blijkbaar toch een hoop christenen en niet-christenen weten te bereiken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 dec 2006 11:41

Ik denk dat we juist in zulke dingen ons vertrouwen moeten stellen op God zelf. Wij kunnen leuke prognoses maken, maar wat gebeurt er nog allemaal in die tijd? Klapt de duivel niet alleen maar blij in z'n handjes als hij merkt dat we hier zo bang van worden?

Ik denk dat we de meelopers gaan kwijt raken, maar dat vooral jongren nu niet meer automatisch in de kerk blijven , maar er bewust voor kiezen en dan vol overgave méédoen, actief zijn.

Dat is zeker een verschil met vroeger en dat zal zich voorlopig ook steeds meer laten zien. Maar, dat is ook een teken voor kerken om inderdaad toegankelijk te zijn voor de jeugd. Aandacht geven op het moment dat ze dat nodig hebben, en niet alleen een soort leerschool zijn voor 'als je later groot bent'. Het is heel wat anders om je oprecht te interesseren in kinderen en jongeren dan dat je ze maar zo gauw mogelijk bij wil brengen hoe het volgens de leer allemaal hoort.
pobody's nerfect

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 18 dec 2006 11:45

Marnix schreef:
Jort schreef:Inderdaad nemen naar mijn idee de kerken dit signaal niet serieus genoeg. Zeker een kerk als de PKN zal in grote financiele problemen kunnen komen. Mijn eigen ervaring is dat bijv. binnen de Hervormde Kerk bij veel gemeenten (behalve GB en conf.) alleen maar ouderen zitten. Bij gereformeerde kerken schijnt dat ook zo te zijn....

En, hoe zou dat komen? Ligt het misschien ook voor een deel aan ons? Waarom zijn er zo weinig jongeren in sommige kerken? Krijgen ze wel genoeg aandacht bijvoorbeeld? En waarom is de aantrekkingskracht van de wereld en het charismatisch christendom zo groot? Heeft het er misschien ook mee te maken dat onze aantrekkingskracht zo klein is? Evangelischen stralen wel een hoop uit... liefde, warmte, het evangelie wordt niet in een voor velen onbegrijpelijke verpakking gestopt.We kunnen vraagtekens zetten bij de leer, maar wel kunnen wel leren van hun inzet en ijverigheid waarmee ze blijkbaar toch een hoop christenen en niet-christenen weten te bereiken.

Er zijn teveel factoren om de oplossing zoals jij die aanbiedt als geloofwaardig te zien.

De "liefde, warmte en begrijpelijkheid" leidt nogal eens snel tot een soort familiariteit die de mijne niet is -en er zijn meer mensen die zich daardoor absoluut niet aangesproken weten.

Da er zo weinig jongeren zijn in veel kerken komt denk ik verder doordat de vrijzinnige leer vanuit zichzelf weinig incentives biedt om kerkelijk betrokken te blijven.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 dec 2006 11:47

Je moet het natuurlijk wel wíllen zien.
Een gemeente hoort ook een soort familie te zijn.
Een goed functionerende gemeente is zelfs veel meer dan dat.
En het is onzin te denken dat het onmogelijk is daar de jongeren bij te blijven betrekken.
pobody's nerfect

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 18 dec 2006 11:54

Jo'tje schreef:Je moet het natuurlijk wel wíllen zien.
Een gemeente hoort ook een soort familie te zijn.
Een goed functionerende gemeente is zelfs veel meer dan dat.
En het is onzin te denken dat het onmogelijk is daar de jongeren bij te blijven betrekken.

Een goed functionerende gemeente is ook één van leer en daar ontbreekt het nogal eens aan. Dat moet je wel willen zien.

Een gemeente is een lichaam, familie vind ik te "zoetig" als je begrijpt wat ik bedoel.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 dec 2006 12:06

Eén lichaam klinkt mij nog closer in de oren dan een familie. Het is dus maar wat je zoetig vindt...

En ik weet zeker dat er heel erg veel mogelijkheden zijn om én één van leer te blijven, en je jonge gemeenteleden voldoende aandacht te geven.
Het is belangrijk daar een goed evenwicht in te vinden, maar het is zeker niet onmogelijk.
Anders zou een kerk niet met complete gezinnen zijn opgebouwd, dat zou dan iets worden vanaf 12 jaar ofzo?

Jezus zegt 'laat de kinderen tot Mij komen'. Sta ze dat dan ook niet in de weg. Het is een hele standaard tekst hier, maar volgens mij geen onbelangrijke om te noemen. De timing waarop Jezus dit zegt is namelijk best bijzonder. Juist op het moment dat de ouderen en slimmeriken vonden dat de kinderen even buiten spel moesten blijven, nam Jezus tijd voor hen. En alle grote mensen stonden erbij. Misschien dat we daar juist eens flink van moeten leren.
pobody's nerfect

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 18 dec 2006 12:10

Jort schreef:Nee, wat de kerk in Nederland betreft ben ik bepaald negatief.

Jort, dan zij we het volkomen met elkaar eens!
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 18 dec 2006 12:11

Jo'tje schreef:Eén lichaam klinkt mij nog closer in de oren dan een familie. Het is dus maar wat je zoetig vindt...

En ik weet zeker dat er heel erg veel mogelijkheden zijn om én één van leer te blijven, en je jonge gemeenteleden voldoende aandacht te geven.
Het is belangrijk daar een goed evenwicht in te vinden, maar het is zeker niet onmogelijk.
Anders zou een kerk niet met complete gezinnen zijn opgebouwd, dat zou dan iets worden vanaf 12 jaar ofzo?

Jezus zegt 'laat de kinderen tot Mij komen'. Sta ze dat dan ook niet in de weg. Het is een hele standaard tekst hier, maar volgens mij geen onbelangrijke om te noemen. De timing waarop Jezus dit zegt is namelijk best bijzonder. Juist op het moment dat de ouderen en slimmeriken vonden dat de kinderen even buiten spel moesten blijven, nam Jezus tijd voor hen. En alle grote mensen stonden erbij. Misschien dat we daar juist eens flink van moeten leren.

ik hoef in ieder geval bijbels gezien niet allerlei groepsgesprekjes, uitjes etc. door de keel te laten duwen en vervolgens bij geen zin daarin als niet goed lid te laten beschouwen. Dat bedoelde ik concreet maar te zeggen.

Voor de rest heb je gelijk. Kinderen zijn van belang, daarom ook de kinderdoop als een van de belangrijkste elementen van een werkelijk christelijke gemeente. En ook in de preek etc. daaraan aandacht geven. Laat de kinderen maar een liedje zingen bij het doopvont.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 18 dec 2006 12:12

GKN'er schreef:
Jort schreef:Nee, wat de kerk in Nederland betreft ben ik bepaald negatief.

Jort, dan zij we het volkomen met elkaar eens!

helaas wel :? konden we het er maar niet over eens zijn.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 dec 2006 12:13

Dat zou dan weer meer een discussie worden over in hoeverre je als gemeentelid consumeert en produceert.
Maar dat lijkt me hier niet geheel op zijn plaats.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”