9 december: lezing 'Een blik achter de schermen van Refoweb'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 12 dec 2006 19:42

Omega schreef: Je begrijpt ongetwijfeld dat we geen beantwoorders zoeken die voorstander zijn van bijvoorbeeld (ik noem maar wat) popmuziek ;-) Dat heeft alles met de identiteit van Refoweb te maken. Overigens is het sowieso lastig op dat terrein deskundigen te vinden die daar ook nog eens een voluit Bijbelgetrouwe visie op hebben.

Ik begrijp dat niet. Waarom zouden de beantwoorders niet genuanceerd t.o.v. muziek kunnen staan? En is het lastig om deskundigen met een bijbelgetrouwe visie te vinden óf is het lastig om deskundigen te vinden die jouw visie op popmuziek delen? Dat laatste lijkt me i.i.g. het geval aangezien je er nog geen gevonden hebt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 dec 2006 21:47

Omega schreef:Aragorn schreef:

Ik vind het overigens wel jammer dat je me nu probeert neer te zetten als iemand die niets van refo's zou moeten weten en er op de eoa manier behagen in schept om constant het beleid van Refoweb te bekritiseren. Ik heb echter al eerder aangegeven dat er voor mijn gevoel met feedback vaak erg a-serieus omgesprongen wordt ipv dat men probeert te luisteren en eventueel zaken te verbeteren. Maar als dat niet zo is hoor ik het graag.

Excuus voor de wat felle reactie. We doen ons uiterste best om uit de hele breedte van de gereformeerde gezindte predikanten en andere deskundigen aan te trekken, die zich ook daadwerkelijk betrokken voelen bij jongeren. Die niet met een uitgestoken vingertje wijzen of vertellen hoe het beter moet, maar juist tussen jongeren in gaan staan.

Dat vind ik een mooi streven. :)

Natuurlijk kunnen we het niet iedereen naar de zin maken. Dat is praktisch onmogelijk. Je begrijpt ongetwijfeld dat we geen beantwoorders zoeken die voorstander zijn van bijvoorbeeld (ik noem maar wat) popmuziek ;-) Dat heeft alles met de identiteit van Refoweb te maken. Overigens is het sowieso lastig op dat terrein deskundigen te vinden die daar ook nog eens een voluit Bijbelgetrouwe visie op hebben.

Dat het lastig is om deskundigen te vinden die jouw visie op popmuziek delen kan ik begrijpen: op het moment dat ze echt deskundig worden zullen ze hun visie bijstellen. 8)

Ik wil overigens nogmaals onderstrepen dat mijn kritiek zich niet zozeer op de inhoud van bepaalde antwoorden richt als wel in de manier waarop dit beargumenteerd en gearticuleerd wordt, maar dat heb ik in het vragenrubriek-topic al omstandig genoeg uit de doeken gedaan.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 12 dec 2006 21:49

óf is het lastig om deskundigen te vinden die jouw visie op popmuziek delen?

Probleem is juist om iemand te vinden die én een bijbelgetrouw christen is én genuanceerd over popmuziek denkt. Blijkbaar is de combinatie bijbelgetrouw en popmuziek een onmogelijkheid. Zoals je kunt zien hebben we onlangs nog Gerard Grimbergen toegevoegd. En ook daar moet je weinig van hebben. Aangezien jij pas iemand 'deskundig' noemt als hij roept: "Ja Rafaëll, je hebt gelijk", lijkt het me zinloos om hier nog enige energie in te steken.

Aragorn schreef:

Dat het lastig is om deskundigen te vinden die jouw visie op popmuziek delen kan ik begrijpen: op het moment dat ze echt deskundig worden zullen ze hun visie bijstellen.

Ik heb liever dat jij dat constateert dan een deskundige ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2006 16:19

Het valt niet mee om persoonlijke sneren achterwege te laten he? :wink:

Blijkbaar is de combinatie bijbelgetrouw en popmuziek een onmogelijkheid.

Of is de combinatie 'weten waar je het over hebt als het om popmuziek gaat' en 'alles op voorhand afwijzen' een onmogelijkheid?

Wie is Gerard Grimbergen overigens? Die ben ik nog niet tegengekomen.

Edit: ik heb even gezocht en kwam dit antwoord tegen. Ik moet toegeven dat het een stuk integerder is dan het meetse wat er op dit gebied tot nu toe gezegd is in de vragenrubriek. :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 dec 2006 19:10

Het is niet zo gek dat je amper een deskundige op het gebied van popmuziek kunt vinden en die ook alle popmuziek afkeurt.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 13 dec 2006 21:41

Aragorn schreef:

Het valt niet mee om persoonlijke sneren achterwege te laten he?

Soms maak je het me wel erg makkelijk ;-) Bovendien zijn ze met smilie een stuk minder persoonlijk.

Of is de combinatie 'weten waar je het over hebt als het om popmuziek gaat' en 'alles op voorhand afwijzen' een onmogelijkheid?

Je vergeet de combinatie met "Bijbelgetrouw". Dat is de eerste insteek.

Lalage schreef:

Het is niet zo gek dat je amper een deskundige op het gebied van popmuziek kunt vinden en die ook alle popmuziek afkeurt.

Dat "alle popmuziek afkeuren" is geen doel op zich, hooguit een gevolg van... In een discussie over dit onderwerp heb ik al eerder aangegeven dat er best een grijs gebied is waar je genuanceerd over kunt denken. Het wachten is wellicht op een verse 'Johan Vreugdenhil'. :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 dec 2006 21:43

Omega schreef:
Lalage schreef:Het is niet zo gek dat je amper een deskundige op het gebied van popmuziek kunt vinden en die ook alle popmuziek afkeurt.

Dat "alle popmuziek afkeuren" is geen doel op zich, hooguit een gevolg van... In een discussie over dit onderwerp heb ik al eerder aangegeven dat er best een grijs gebied is waar je genuanceerd over kunt denken. Het wachten is wellicht op een verse 'Johan Vreugdenhil'. :wink:

Dat bedoel ik: de enigen die je dan geschikt acht zijn mensen die vroeger in de housescene ofzo zaten en nu al hun cd's hebben weggegooid. Dat zijn er toch niet zo gek veel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2006 22:05

Omega schreef:

Je vergeet de combinatie met "Bijbelgetrouw". Dat is de eerste insteek.

Dat geloof ik graag. Maar je weet vast ook wel dat er onder voluit bijbelgetrouwe christenen ook vrij divers over dit onderwerp gedacht wordt.

Hm, ik had anders niet de indruk dat Vreugdenhil veel oog had voor een eventueel grijs gebied. Hij stemde toch van harte in met het betoog van Joe Schimmel en de door jou zo bewonderde Koos de Jong?

Maargoed, het antwoord op naam van Grimbergen dat ik zojuist aanhaalde vind ik wel een positieve uitzondering. De vraagsteller wordt aan het denken gezet zonder dat gelijk een bepaalde mening of een ja/nee door de strot geduwd wordt en zonder dat er allerlei onzin of laster over bepaalde muzikanten verkocht wordt. Ik denk dat dat veel beter 'werkt'.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2006 16:49

Exact; dit is het eerste muziek-antwoord waarbij ik denk "hm, misschien is het inderdaad gewoon slimmer om duidelijk verantwoorde muziek te draaien, als ik dicht bij God wil blijven". Volgens mij is dat de bedoeling :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 15 dec 2006 17:49

Ik had het over een "verse" Johan Vreugdenhil. Dus iemand die goed op de hoogte is van de laatste trends en ontwikkelingen, maar daar zelf duidelijk afstand van heeft genomen (zonder de nuance uit het oog te verliezen). Vanuit die deskundigheid kun je namelijk veel beter sturen, b.v. met praktijkvoorbeelden. Anders blijft het toch een wat abstracte boodschap.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 15 dec 2006 17:51

Sinds wanneer is Johan Vreugdenhil de nuance niet uit het oog verloren?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 dec 2006 19:09

rafaell schreef:Sinds wanneer is Johan Vreugdenhil de nuance niet uit het oog verloren?

Inderdaad, dat is ook nieuwe informatie voor mij. Joe Schimmel, Johan Vreugdenhil en Koos de Jong zijn zo ongeveer de meest extreme figuren die je op dit gebied kunt hebben.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 16 dec 2006 13:43

Inderdaad, dat is ook nieuwe informatie voor mij. Joe Schimmel, Johan Vreugdenhil en Koos de Jong zijn zo ongeveer de meest extreme figuren die je op dit gebied kunt hebben.

Maar dat wil nog niet zeggen dat ze ongelijk hebben met hun visie op popmuziek. Het feit dat anderen het niet met hen eens zijn, is niet het criterium, maar het doel dat ze daarmee beogen. En dat is mensen waarschuwen tegen de gevaren van popmuziek en (nog beter) ze aan de voeten van de Heere Jezus te brengen.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 16 dec 2006 13:53

Omega schreef:

Maar dat wil nog niet zeggen dat ze ongelijk hebben met hun visie op popmuziek. Het feit dat anderen het niet met hen eens zijn, is niet het criterium, maar het doel dat ze daarmee beogen. En dat is mensen waarschuwen tegen de gevaren van popmuziek en (nog beter) ze aan de voeten van de Heere Jezus te brengen.

Nu breekt mijn digitale klomp! Net hoop je nog dat er iemand komt die op de hoogte is van 'de nieuwste trends en ontwikkelingen' en daar afstand van genomen heeft zonder de nuance te verliezen. De huidige criticasters die je kent zijn dat blijkbaar niet, hoe kun je dan zo zeker weten dat je afstand moet nemen van die trends als ontwikkelingen als je er niet eens van op de hoogte bent? Verder geef je nu ineens aan dat je vindt dat juist de extremen gelijk hebben. Om bij Jezus te mogen komen hoef je niet categorisch popmuziek af te wijzen. Er zijn ook genoeg mensen die popmuziek niet categorisch afwijzen en ook mensen aan de voeten van Jezus willen brengen, ik ken daar voorbeelden te over van.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 16 dec 2006 13:57

Verder geef je nu ineens aan dat je vindt dat juist de extremen gelijk hebben. Om bij Jezus te mogen komen hoef je niet categorisch popmuziek af te wijzen. Er zijn ook genoeg mensen die popmuziek niet categorisch afwijzen en ook mensen aan de voeten van Jezus willen brengen, ik ken daar voorbeelden te over van.

Je moet goed lezen wat er staat. Iemand die per definitie alle popmuziek afwijst heeft niet meer of minder gelijk dan iemand die daar wat genuanceerder over denkt. Het gaat ons om de kwaliteit van de antwoorden.

Terug naar “Archief”