Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2006 16:21

En de leer is niet waar het om gaat. Wat is er beter, iemand die in een kerk zit waar de leer het beste is, die die leer ook kent, maar het vanuit traditie of gewoonte wat mee doet, maar bij wie de relatie met Hem niet levend is... of een christen die op bepaalde punten een iets andere leer heeft maar wel Jezus echt wil volgen en met Hem leeft en wandelt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 dec 2006 17:35

Omega schreef:Jantjes schreef:

Het gaat niet om de dominee het gaat om de leer

Ik mag toch hopen dat het om Christus gaat en om niemand anders ;-)

Hieronder een stukje tekst van ds. H. Paul (ook Ger. Gem.):

Wat het verschil tussen de Puriteienen en de leer van de Geref. Gmeenten betreft, ik heb wat moeite met het woordje "leer". Wij hebben geen andere leer, dan Gods Woord en onze belijdenis. Wel wordt in onze gemeente als regel meer de lijn van Comrie aangehouden. Die plaatst de kennis van de zonde meer bij de kentekenen van geestelijk leven, dus na de wedergeboorte ontvangen, dan de puriteinen. Die betrekken die werkzaamheden meer bij het voorbereidend werk van de Heilige Geest tot de wedergeboorte en geloof.

Ik vrees dat Jantjes nu steigert en deze dominee onder censuur wil laten plaatsen. ;-) Want de aandachtige lezer heeft hierin het volgende opgemerkt: Zondekennis volgt pas na ontvangen genade en dus niet ervoor. Zondekennis is dus niet nodig om jezelf aan de voeten van de Heere Jezus te leggen en tot Hem te mogen naderen. Sterker, zonder bekering kan er van ware zondekennis geen sprake zijn. Opvallend dat deze gedachte steeds meer ingang vindt binnen de Ger. Gem. Daaruit kun je dus concluderen dat de Ger. Gem. terugkeert naar de wortels van zijn bestaan. Een goede zaak!
Zonde kennis gaat voor de wedergeboorte, respectievelijk wet en evangelie dat is de juiste. Natuurlijk gaat het om Christus maar daar gaat wat aan vooraf anders draai je de heilsfeiten om en kom je tevens in de knoop met het verbond en de belofte.

Zoals ds. H. Paul het in het stukje wat jij aanhaalt zegt is inderdaad omstreden. Ik weet niet waar het stukje vandaan komt maar ik kan het mij nauwelijks voor stellen dat het door hem zo gezegd is, ik vind het ook onduidelijk omschreven.

Die aandachtige lezer heeft het dus verkeerd.
Zonde kennis is dus wel nodig om aan de voeten van de Heere Jezus te komen. Niemand heeft redding nodig alvorens niet eerst in de sloot gevallen te zijn.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 dec 2006 17:42

Gerdien B. schreef:
Jantjes schreef:Het gaat niet om de dominee het gaat om de leer.
Preeklezen door de ouderling van een oudenschrijver is net zo prachtig zoniet mooier.
Dus er kunnen nog veel meer leden bij Ger.Gem.

Het gaat niet om de leer: het moet gaan over God!!!
Het moet gaan over het offer wat Jezus voor ons volbracht heeft.

Er kunnen in andere kerken ook nog vele meer leden bij.
Ik ben nog steeds erg benieuwd waarop jij baseerd dat de GerGem de kerk is die het beste de Bijbel nastreeft. Is dan in jou ogen de GerGem perfect of zie je ook nog zwakke plekken?
Jawel ik zie ook nog wel zwakke plekken.
Dat is o.a. de verbondsleer.
De Ger.Gem leer dat een mens totaal dood gevallen is in zonden en misdaden.
De Ger.Gem leer dat een mens een ingeschapen Godkennis heeft.
Dat is volgens mij strijdig met elkaar.

Weet jij daar antwoord op?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 dec 2006 17:44

Zareb schreef:
Omega schreef:Daaruit kun je dus concluderen dat de Ger. Gem. terugkeert naar de wortels van zijn bestaan. Een goede zaak!

Tja, het is natuurlijk dan maar de vraag of die lijn van Comrie wel de juiste is. Boston, van der Groe, en bv Kohlbrugge, leren dat toch geheel anders.

Volgens mij leerde Comrie dat ook niet, maar weet ik niet zeker.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 dec 2006 17:54

Denkertje21 schreef:
Jantjes schreef: Preeklezen door de ouderling van een oudenschrijver is net zo prachtig zoniet mooier.
Dus er kunnen nog veel meer leden bij Ger.Gem.

Hoe krijg je het toch voor elkaar om iedere keer van die kromme redeneringen naar boven te halen!?

Preeklezen is NOOIT beter. Het is een noodoplossing! Er hoort een predikant op de kansel! Of heb jij ooit ergens in de bijbel gelezen dat er een apostel stond te preeklezen?

Dat de GerGem niet voldoende predikanten heeft is hun eigen schuld. Hoeveel goede predikanten die zijn er niet in de Hervomde kerk die terzijde zijn geschoven? Juist! Meer dan in de GG zelf.

En dat het aanname beleid rammelt, bewijst weer het grote aantal predikanten dat in dienst zijnde, kwam te vallen en er uit moesten... Je maakt het nooit waterdicht. Dat is veel te menselijk

Dat preeklezen een oplossing is akkoord maar zo noodleidend als jij het beschrijft vind ik het niet. De apostelen hadden ook geen preekstoel, wat dat betreft staan sommige ouderlingen dichter bij de apostelen in het rond gaan en bezoeken van de gemeente dan een dominee. Nooit gelezen van Stefanus en zijn rede of Filippus, en Prochorus, en Nicanor, en Timon, en Parmenas, Nicolaus ?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 dec 2006 18:23

Jantjes schreef:
Optimatus schreef:Is de preek echt het belangrijkste van de GerGem dienst?
Nee de leer

Waarom wordt er dan zoveel nadruk op de preek gelegd en niet op, bijvoorbeeld, het lezen en het zingen? Soms is een dienst net een one-man-show van één dominee die één uur preekt. Vind ik vrij lang.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 dec 2006 18:42

:cry: moet dit nou? zo'n topic? *zucht*

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 dec 2006 18:44

Marnix schreef:En de leer is niet waar het om gaat. Wat is er beter, iemand die in een kerk zit waar de leer het beste is, die die leer ook kent, maar het vanuit traditie of gewoonte wat mee doet, maar bij wie de relatie met Hem niet levend is... of een christen die op bepaalde punten een iets andere leer heeft maar wel Jezus echt wil volgen en met Hem leeft en wandelt.
Dat is in mijn ogen tegenstrijdig wat je zegt.
Want je tweede punt / persoon komt toch uit bij de eerste en is inherent aan het tweede

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 dec 2006 18:51

Evelien schreef::cry: moet dit nou? zo'n topic? *zucht*

De topic is niet helemaal juist zie hier:
Het gaat hier in deze topic over het boek dat refoweb heeft uitgegeven ‘Pastorie online’ en waar A. Karens in de Saanbinder van 7 december j.l. weekblad van de Ger.gem. een recensie op geschreven heeft.

Omdat deze discussie onder het forum index -> refowebboek werd gevoerd vond de moderator BJ niet juist en heeft hij een nieuwe topic aangemaakt ‘Ger gem DE kerk’ onder forum index -> [Relegie]- dogmatiek/kerkleer.

Ik zal mij eigen reactie nog eens hier neer schrijven:

Mooi en juist gerecenseerd door Ds. A. Karens in De Saambinder van 7 december 2006.
Ds. beschrijft de spagaat die er is tussen Hervormd en Gereformeerde Gemeente.
De Heilige Geest werk het geloof in onze harten, dat is tegengesteld aan: ‘durven geloven dat de Heere je Herder wil zijn’.
De Gereformeerde Gemeente leert de juiste en zuiverste leer voor diegenen die het verstaat wat Gods werk is en niet is.

Eén ding heb ik hierin niet juist geschreven en dat is dat A. Karens uit Barneveld geen dominee is maar een recensent van de Saambinder, weekblad van de Ger.Gem.

Dus de tekst boven dit topic ‘Ger gem DE kerk’ komt van de moderator BJ.

Het gaat mijn persoonlijk dus om de spagaat tussen Hervormd en Gereformeerde Gemeente die A. Karens heeft weergegeven, de recensie staat hier: http://www.refoweb.nl/nieuws/Recensie_P ... Saambinder

Ik heb ook niet aanwillen geven dat de Ger.Gem de enige ware kerk zou zijn maar wel een van de kerkelijke minderheid waar de zuiver leer der waarheid word verkondigd en die zuivere leer is ook in andere kerkgenootschappen te vinden.
Niet teveel focussen op alleen de topictekst maar over de spagaat!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2006 19:04

Jantjes schreef:
Marnix schreef:En de leer is niet waar het om gaat. Wat is er beter, iemand die in een kerk zit waar de leer het beste is, die die leer ook kent, maar het vanuit traditie of gewoonte wat mee doet, maar bij wie de relatie met Hem niet levend is... of een christen die op bepaalde punten een iets andere leer heeft maar wel Jezus echt wil volgen en met Hem leeft en wandelt.
Dat is in mijn ogen tegenstrijdig wat je zegt.
Want je tweede punt / persoon komt toch uit bij de eerste en is inherent aan het tweede

Hoezo? Je wil toch niet beweren dat er in andere kerken geen oprechte christenen zitten, omdat als ze oprecht christen zouden zijn, ze wel lid van de Ger Gem geworden zouden zijn?

Je wil toch niet beweren dat 100 mensen die de Bijbel als leidraad voor hun leven hebben en in alles willen volgen uiteindelijk op alle punten precies hetzelfde denken, omdat ze het serieus nemen?

Je wil toch niet beweren dat verschillen in leer hem puur vastzitten op hoe serieus men de Bijbel leest en gelooft of niet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 dec 2006 19:05

Optimatus schreef:
Jantjes schreef:
Optimatus schreef:Is de preek echt het belangrijkste van de GerGem dienst?
Nee de leer

Waarom wordt er dan zoveel nadruk op de preek gelegd en niet op, bijvoorbeeld, het lezen en het zingen? Soms is een dienst net een one-man-show van één dominee die één uur preekt. Vind ik vrij lang.
Tja, Chritus sprak een hele dag tot het volk en het volk vergat totaal de tijd.
Ik denk dat als je het niet volgen / begrijpen kan in de kerk dat elke minuut een uur duurt of te lang is. Ik heb wel eens in de kerk / zaal gezeten waar de totale dienst twee en een halfuur duurde. Ik merkte het pas toen mijn kleine zoontje het zichtbaar spuugzat was naast mij. Daarom raad ik het ook niet aan deze tijdsduur op te volgen. Als een predikant het binnen driekwartier niet kan zeggen, kan hij het ook niet in drie uur.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 14 dec 2006 19:07

Jantjes schreef:Zonde kennis is dus wel nodig om aan de voeten van de Heere Jezus te komen.

Kul. De bijbel staat vol van voorbeelden van menzen zónder zondekennis vooraf. Je schept voorwaarden!!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2006 19:18

Het is niet nodig, maar het gaat vaak wel samen. Je gaat toch naar Christus toe omdat je Hem nodig hebt?

Jantjes, zou je ook even op mijn reactie hierboven kunnen reageren?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 dec 2006 19:23

Marnix schreef:
Hoezo? Je wil toch niet beweren dat er in andere kerken geen oprechte christenen zitten, omdat als ze oprecht christen zouden zijn, ze wel lid van de Ger Gem geworden zouden zijn?
Nee zeer zeker niet

Je wil toch niet beweren dat 100 mensen die de Bijbel als leidraad voor hun leven hebben en in alles willen volgen uiteindelijk op alle punten precies hetzelfde denken, omdat ze het serieus nemen?
Tja, dat is een moeilijk onderwerk waarover wij hier op refoweb discussiëren, maar ik geloof wel dat zij alle terecht komen bij de tollenaar ‘O God wees mij zondaar genadig’.

Je wil toch niet beweren dat verschillen in leer hem puur vastzitten op hoe serieus men de Bijbel leest en gelooft of niet?

In principe komen de verschillen in leer door ons hoogmoed hart of door onze val en verdorvenheid, hoe serieus wij het ook nemen Gods Geest moet ons verlicht.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 dec 2006 19:30

Denkertje21 schreef:
Jantjes schreef:Zonde kennis is dus wel nodig om aan de voeten van de Heere Jezus te komen.

Kul. De bijbel staat vol van voorbeelden van menzen zónder zondekennis vooraf. Je schept voorwaarden!!!

Deels met Marnix zijn reactie eens.
het gaat vaak wel samen. Je gaat toch naar Christus toe omdat je Hem nodig hebt?

Terug naar “Archief”