BEWUST geen kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 11 dec 2006 12:57

Sorry Rosalie, daar heb ik overheen gelezen..
Tja, ik heb ook geen passende oplossing, ik kan medisch gezien wel kinderen krijgen maar ik zou er ook ff niet aan moeten denken om er volgend jaar weer één te hebben. Klinkt misschien heel hard t.o.v. jou maar zo ervaar ik het persoonlijk. Wij zijn er dan ook nog niet uit hoe en wat de beste oplossing is..

Het is gewoon een moeilijke kwestie en ik heb dan ook maar een ds geciteerd en bemerk bij mezelf veels te weinig vertrouwen op God. Het was niet mijn bedoeling je te "vertellen hoe je het het beste kunt doen". Dat is toch wat te persoonlijk.. :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 13:49

Nee hoor, ik vind dat niet hard. Ik bedoel, het is nu eenmaal zo dat ik niet gezond ben, en ik moet er niet aan denken om toch koste wat koste biologische kinderen te krijgen. De kans is groot dat ik dan niet meer (goed) kan lopen etc. Dan adopteer ik liever kindjes en dat ik gewoon wel (of nou ja, 'gewoon'...) kan lopen!

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 11 dec 2006 14:08

Kindjes adopteren is ook heel mooi!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 14:37

Ja joh, en ik heb een zwak voor Aziatische kindjes, dus dat gaat vast goedkomen! :)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 dec 2006 13:08

Rosalie, ik denk wel dat je scheiding moet maken tussen een medische noodzaak (jouw geval) en een idee van jezelf als ouders. In het eerste geval zie ik voorbehoedsmiddelen als een grote zegen, zodat je gerust gemeenschap kunt hebben, in het tweede geval ligt dat denk ik toch iets anders.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 14 dec 2006 13:14

TheKeimpe schreef:Rosalie, ik denk wel dat je scheiding moet maken tussen een medische noodzaak (jouw geval) en een idee van jezelf als ouders. In het eerste geval zie ik voorbehoedsmiddelen als een grote zegen, zodat je gerust gemeenschap kunt hebben, in het tweede geval ligt dat denk ik toch iets anders.

waar lees je die tweede reden? Bij Rosalie?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 dec 2006 13:16

Nee, was meer een reactie op iets wat op de vorige pagina stond.

Wat wilde ik concreet zeggen:
Bij medische oorzaak voor het niet krijgen van kinderen zie ik voorbehoedsmiddelen als een zegen.
Bij een idee van de ouders dat ze even geen kinderen willen zie ik het wat anders (hoe precies weet ik zelf ook niet exact)

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 14 dec 2006 13:19

TheKeimpe schreef:Nee, was meer een reactie op iets wat op de vorige pagina stond.

Wat wilde ik concreet zeggen:
Bij medische oorzaak voor het niet krijgen van kinderen zie ik voorbehoedsmiddelen als een zegen.
Bij een idee van de ouders dat ze even geen kinderen willen zie ik het wat anders (hoe precies weet ik zelf ook niet exact)

en als we die tweede reden nou even vrij vertalen als: een psychische oorzaak...., staattie dan wat jou betreft op 1 lijn met reden 1, of is het dan nog anders.

NB wat is bedoel te zeggen: kinderen krijgen als je daar niet aan toe bent of ze niet op een normale manier kunt opvoeden is denk ik ook schadelijk voor ouders en kind en wil ik daarmee naast reden 1 van lichamelijke redenen plaatsen (en daarmee ook jouw consequnetie van VBM )

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 dec 2006 13:26

Ik zou scheiding willen maken tussen een medisch psychische oorzaak en een zelfbedachte psychische oorzaak. Ik moet even gaan nadenken hoe ik dat precies uit ga leggen.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 14 dec 2006 14:14

ik snap het al geloof ik, maar misschien moet je het voor anderen nog wel uitleggen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 dec 2006 17:17

Uhm, een poging:

Iemand die bijv. ernstig manisch depressief is zou van de behandelend psychiater te horen kunnen krijgen: het is niet verstandig dat je kinderen krijgt. Een medisch-psychische oorzaak noem ik dat.

Iemand kan een beetje zwartkijkerig van karakter zijn: kan ik eigenlijk wel kinderen opvoeden, is het psychisch gezien niet beter dat ik maar geen kinderen krijg, zou ik het wel aan kunnen etc. Terwijl die persoon eigenlijk niets mankeert en de argumenten dus geen grond hebben. Een zelfbedachte psychische oorzaak, en hier zie ik echt een verschil met het eerste voorbeeld.

In het derde geval: "wij zijn nog niet aan kinderen toe", krijg ik een beetje het idee: je wilt wel de lusten, maar niet de "lasten" van het huwelijk. Om het maar eens heel traditioneel te zeggen: "als je het samen opvoeden van kinderen nog niet ziet zitten, moet je ook nog maar niet trouwen." (Zo, die quote staat er, en nu maar schieten!!)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 dec 2006 17:22

Waarom schieten? Moet ik aan jou verantwoording afleggen over het feit dat ik (nog) geen kinderen wil?

btw leuk weetje: een professor geneeskunde vertelde mij dat de ideale leeftijd om je eerste kind te krijgen (voor een vrouw dan) 27 jaar is, dus ik ben nog lang niet te laat :)

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 14 dec 2006 17:33

Hm, volgens mij is een eigen kindje maar voor een tijdje leuk.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 dec 2006 17:53

Lorijntje schreef:Hm, volgens mij is een eigen kindje maar voor een tijdje leuk.

ik ben nu op een paar dagen na, een jaar moeder en weet je ik vind het niet eens leuk nee, leuk is niet het goede woord, het is gewoonweg fantastisch.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 14 dec 2006 18:53

Ik dacht toch altijd dat het huwelijk een band is tussen man en vrouw, waarbij er EVENTUEEL kinderen kunnen komen. Ik denk toch niet dat het huwelijk is ingesteld om primair aan voortplanting te doen. En waarom wel de lusten, maar niet de lasten? Moet je dan ook kinderen accepteren? Sex binnen het huwelijk is bedoelt om te genieten van elkaar, niet om zonodig een kind mee te verwekken. Dat is mijn mening. En nee, ik hoef voorlopig nog geen kinderen, en doe dus ook mijn best om een zwangerschap te voorkomen. Daarnaast ben ik uberhaupt nog niet eens getrouwd, dus lijken kinderen me al helemaal niet wenselijk.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”