Moderator: Moderafo's
Aragorn schreef:Het is nog maar de vraag of euthanasie strijdig is met 'gij zult niet doden' als je bedenkt dat veel mensen zonder de huidige medische mogelijkheden om het leven bijna eindeloos te rekken allang zonder zo'n lange lijdensweg overleden zouden zijn.
Ik ben derhalve ook niet ten principale tegen euthanasie.
Aragorn schreef:Klopt, maar ik heb daar ethisch gezien toch niet zoveel moeite mee als het de keus van de persoon zelf is.
gescheidenvischje schreef:Wat je je eigenlijk afvraagt is straft God mensen voor euthsanasie. Ik heb daar wel argumenten voor gegeven daarvoor. Zoals het mogen verheffen van de liefde boven de wet (zelfs als deze strijdig is met de wet)zodat we op grond daarvan niet veroordeeld worden en tevens merk ik op dat het niet onze keus is om te leven maar dat dat ons is opgelegd.
Vind je dit geen goede argumenten?
Aragorn schreef:Hm, je gaat er nu dus vanuit dat anderen over de euthanasie beslissen en deze toepassen? Die verantwoordelijkheid zou ik niet snel op me willen nemen..
Ik vind het vrij naïef te veronderstellen dat de omgeving hier geen invloed op heeft. Helaas is het niet na te gaan in hoeverre een keuze voor euthenasie ook daadwerkelijk de keuze van de patient is en in hoeverre de keuze van de omgeving.Aragorn schreef:Hm, je gaat er nu dus vanuit dat anderen over de euthanasie beslissen en deze toepassen? Die verantwoordelijkheid zou ik niet snel op me willen nemen..
Het is toch in eerste instantie de keuze van de patient zelf lijkt me en ik kan me idd voorstellen dat die niet zo snel voor euthanasie zal kiezen als hij denkt daarna naar de hel te gaan.
Aragorn schreef:Maar in dat geval is er dus wel min of meer sprake van moord.. alhoewel er misschien ook wel een grijs gebied ligt als de betreffende persoon niet meer bij bewustzijn of toerekeningsvatbaar is en wel ooit een euthanasieverklaring heeft afgegeven.
Ik vraag me beslist niet af of God mensen straft voor euthanasie.
Wat ik me afvraag of er sprake kan zijn van werkelijke liefde als we niet zeker weten hoe iemand z'n situatie is na euthanasie. Of is er dan meer sprake van eigen liefde, omdat wij het lijden niet meer aan hoeven te zien, terwijl iemand na euthanasie misschien wel slechter af is. Alleen nemen wij dit dan niet meer waar, en is voor ons het (zichtbare) lijden beëindigd.
M.a.w., kijken wij, met het nemen van een beslissing over euthanasie daarbij over de grenzen van de dood heen?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten