Zwart werken, belastingaangifte doen, etc...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 11 dec 2006 22:44

barry rab schreef:Nou ik werkte op mijn 15e al zwart elke zaterdag en elke vakantie, tot dat ik ging werken (vast werk) en ik student was heb ik er best wat zwart afgewerkt en waarom niet. Toen ik ging werken ben ik netjes op paper gekomen, dan verdien je temiste een gemiddeld loon.
Maar als je student bent en je gaat wit werken dan hou je toch geen cent over, ik heb een korte tijd op de loonlijst gestaan als sudent en werd direct gekort op mijn beurs !!!!

Je wordt echt niet zomaar gekort op je beurs, dus dat is onzin... Met het geld dat je 'vrij' mocht bijverdienen, kon je makkelijk rondkomen.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 12 dec 2006 15:31

Ik werkte als student zijnde gewoon wit in de horeca hoor. Ruim 8 euro per uur, op zondag dubbel loon. Ging een klein beetje belasting vanaf, en als er meer vanaf ging kon je het gewoon terugkrijgen. Er zat een belastingvrije voet of iets dergelijks in. Dus gekort worden op je stufi is flauwekul. Het was wel zo dat je een max bedrag per jaar mocht bijverdienen als student, dus als je daar overheen bent gegaan, is het logisch dat je gekort wordt, want als je boven dat bedrag kwam, had je in principe ook geen stufi nodig.
Dus zwart moeten werken om te kunnen overleven, ook als student? Lariekoek.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 12 dec 2006 21:50

Als student mag je inderdaad zo'n tienduizend euro bijverdienen per jaar. Als je daarboven zit, moet je idd je stufi terugbetalen.
Maar stel dat je achtduizend euro verdient, dan kan je nog steeds heel prima leven.

Als er in maanden (bijvoorbeeld in de zomer) je loon dermate hoog is dat er belasting over geheven wordt, kan je dat met een T-biljet het jaar erop terugvragen.
Daar zit zelfs een pósitieve kant aan, de rente die je over dat bedrag krijgt, is hoger dan de rente die je normaliter op je eigen rekening voor dat bedrag gekregen had. Het percentage is namelijk hoger omdat ze ten onrechte dat bedrag geïnd hebben.

Dus wat nu nog zeuren over onvoordelig wit werken?! Gewoon lariekoek.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 dec 2006 09:32

Dank Katlheen en Tobbe

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 dec 2006 13:00

rosalie83 schreef:Dank Katlheen en Tobbe

Hehe..voor de duidelijkheid; Ik heb nooit gezegd dat een student niet rond kan komen van wit werken. Daarbij, ik doe straks een studie, maar ben geen student (Er vanuitgaande dat men zich student mag noemen als met stufi krijgt :roll: ).
Dus; waarom bedank je Katlheen en Tobbe nu eigenlijk? voor het bevestigen van je gelijk?

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 13 dec 2006 13:30

Smurffie schreef:

Hehe..voor de duidelijkheid; Ik heb nooit gezegd dat een student niet rond kan komen van wit werken. Daarbij, ik doe straks een studie, maar ben geen student (Er vanuitgaande dat men zich student mag noemen als met stufi krijgt :roll: ).
Dus; waarom bedank je Katlheen en Tobbe nu eigenlijk? voor het bevestigen van je gelijk?

Je bent onmiskenbaar gefrustreerd over dit onderwerp. Dat geeft ook het één en ander aan.

Toevallig hoef je niet alles op jezelf te gaan betrekken; het kan bijvoorbeeld ook nog op barry rap of op de rest van de mensheid slaan.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 dec 2006 13:37

Tobbe schreef:
Smurffie schreef:

Je bent onmiskenbaar gefrustreerd over dit onderwerp. Dat geeft ook het één en ander aan.

Toevallig hoef je niet alles op jezelf te gaan betrekken; het kan bijvoorbeeld ook nog op barry rap of op de rest van de mensheid slaan.

Misschien wel. Maar je ziet toch ook wel dat Rosalie's reactie niets bijdraagt aan de discussie? Het komt op mij over alsof ze blij is met een bevestiging van haar gelijk over dingen die ik helemaal niet beweerd heb. En als je terugleest zie je dat de discussie voornamelijk tussen Rosalie en mij ging. Vandaar dus.

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 13 dec 2006 13:48

Smurffie schreef:
Tobbe schreef:
Smurffie schreef:

Misschien wel. Maar je ziet toch ook wel dat Rosalie's reactie niets bijdraagt aan de discussie? Het komt op mij over alsof ze blij is met een bevestiging van haar gelijk over dingen die ik helemaal niet beweerd heb. En als je terugleest zie je dat de discussie voornamelijk tussen Rosalie en mij ging. Vandaar dus.

Het draagt inderdaad weinig bij, maar ze bedankt voor het oplichten van de sluier met betrekking tot het witwerken van studenten die studiefinanciering krijgen. Jij hebt zelf in een eerdere reactie duidelijk aangeven niet bij die groep te horen, dus dan vind ik jouw gepikeerde bijdrage ook weinig zinvol.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 dec 2006 13:53

Tobbe schreef:
Smurffie schreef:
Tobbe schreef:
Smurffie schreef:

Het draagt inderdaad weinig bij, maar ze bedankt voor het oplichten van de sluier met betrekking tot het witwerken van studenten die studiefinanciering krijgen. Jij hebt zelf in een eerdere reactie duidelijk aangeven niet bij die groep te horen, dus dan vind ik jouw gepikeerde bijdrage ook weinig zinvol.

Gepikeerd? Mijn posting had duidelijk een andere toon gehad als ik écht gepikeerd was. 8) en klopt, ik heb het meerdere malen aangegeven zelfs. Maar, Rosalie is (niet lullig bedoeld) iemand die daar wel eens overheen schijnt te lezen en behoorlijk kan drammen om (voor mijn gevoel) haar gelijk te halen. Haar bedankreactie kwam dan ook op die manier op mij over.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 dec 2006 13:57

Wow-wow-wow!! :?
Tobbe (o.a.) beschreef hoe ik het eerder bedoelde. En dat was niet om mijn gelijk naar jou te behalen Smurffie, zoals je suggereerde. Je moet niet alles op jezelf betrekken alsjeblieft.

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 13 dec 2006 13:58

Enfin, laten we wachten tot ze aangeeft wat ze ermee bedoelde, en niet alvast allerlei (niet lullig bedoelde) gevolgtrekkingen te maken.

En ontopic maar weer...

Toevoegsel:
Het is nu dus opgehelderd door rosalie. Merci.

En opnieuw ontopic, persoonlijke dingen vechten jullie maar pb uit :P .
Laatst gewijzigd door Tobbe op 13 dec 2006 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 dec 2006 13:59

Oke dan :mrgreen:

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 13 dec 2006 14:11

als je elkaar maar niet zwart maakt....

Cisca

Berichtdoor Cisca » 13 dec 2006 14:12