Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

erikhavenaar

Berichtdoor erikhavenaar » 12 dec 2006 19:25

even voor iedereen:
snapt dan niemand wat Gerdien bedoelt? het is toch duidelijk? het is toch niet normaal dat notabene een dominee dat in de saambinder schrijft? en dan zeggen ze dat de gkv zo kerkistisch zijn!! dan keert Gerdien zich toch niet gelijk tegen de GG?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 12 dec 2006 19:35

Ik snap wel wat je bedoeld. Ik persoonlijk vind het ook raar overkomen om als dominee van een bepaald kerkverband, negatieve dingen over een ander kerkverband te zeggen. Ik zie het nut er niet van in om dat ook nog eens in een kerkblad te schrijven. Negatieve dingen zeggen over andere kerkverbanden is zo makkelijk, 'dit doen ze niet goed, daar dwalen ze in', en zelf zeggen 'ja mensen, u mag nog onder de zuivere leer verkeren'. Volgens mij kun je je beter met belangrijkere dingen bezig houden als dominee.

Zouden een paar mensen in dit topic misschien op hun woorden willen letten? Om iemand die vind dat GG de zuivere leer verkondigd, nu direct van ketterij uit te maken. Dan doe je hetzelfde als die persoon.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2006 19:51

Het is niet zo raar hoor Marina. Als iemand zegt "De Ger Gem is de ware kerk" is het niet vreemd dat christenen uit andere kerken zeggen: Ho even, nu doe je andere kerken (en ook God die ook volgelingen in andere kerken heeft) tekort.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 12 dec 2006 19:53

Marnix schreef:Het is niet zo raar hoor Marina. Als iemand zegt "De Ger Gem is de ware kerk" is het niet vreemd dat christenen uit andere kerken zeggen: Ho even, nu doe je andere kerken (en ook God die ook volgelingen in andere kerken heeft) tekort.

Uiteraard, ben ik volledig met je eens! Ik zat ook even te knipperen met m'n ogen toen ik dat stukje las! Maar de discussie vind ik rot lopen, o.a. om met 'ketterij' te smijten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2006 19:55

marina87 schreef:
Marnix schreef:Het is niet zo raar hoor Marina. Als iemand zegt "De Ger Gem is de ware kerk" is het niet vreemd dat christenen uit andere kerken zeggen: Ho even, nu doe je andere kerken (en ook God die ook volgelingen in andere kerken heeft) tekort.

Uiteraard, ben ik volledig met je eens! Ik zat ook even te knipperen met m'n ogen toen ik dat stukje las! Maar de discussie vind ik rot lopen, o.a. om met 'ketterij' te smijten.

Hm ja, zo zou ik het niet willen noemen... een term als "oogkleppen" vind ik dan toepasselijker :) Slechts een deel van de werkelijkheid zien.... of kortzichigheid :D Overigens ben ik niet extreem verbaasd of zo, de GKV heeft er vroeger ook wel een handje van gehad.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 12 dec 2006 20:00

Marnix schreef:Misschien zou het helpen, maar je vergelijking van Altaar voor Baal met een preekstoel is wel erg vergezocht, je verdraait hier bijbelteksten naar eigen inzicht. Het gaat in die verzen niet om een preekstoel, dat is duidelijk genoeg, ik neem je op dit punt dan ook niet serieus, sorry. Je kan dit best vinden maar onderbouw het dan ook goed, en niet met dit soort teksten

@Marnix ... je moet niet verkeerd lezen !!!

NB > in de tekst uit Richteren_6, is sprake van : een versterkte heilige plaats, dwz : een soort van openlucht tempel — daarbinnen, bevond zich #1e ... een gewoon brandoffer altaar, gewijd aan de Baäl [=*Heere*], en #2e ... de zgn ASHERA {"asjera"} = een woord waarvan de joodse geleerden, de juiste betekenis kwijt waren, doch waarvan nu blijkt dat het om iets ging, iets wat overeenkomt met onze huidige PREEKSTOEL — daarentegen, het vertalen van ASHERA met “heilige paal”, is volkomen onzinnig en getuigt van gebrek aan bijbels inzicht ....

INFO > de zgn Baäl's_dienst, was een universeel geordend religieus systeem, bedoeld om de verschillende godsdiensten beter op elkaar af te stemmen — met behoud van hun uiterlijke kenmerken, moesten de verschillende godsdiensten : onder EEN grote noemer worden samengebracht & samengevat ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 12 dec 2006 20:01

Ondanks dat het niets nieuws is, klapperen mijn oren (of in dit geval rollen mijn ogen er bijna uit :lol: ) bij het horen (of lezen) van radicale taal als 'dit is de ware kerk'.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 12 dec 2006 22:07

Wat ik me nou eigenlijk dit hele topic al afvraag:
Jantjes, wil jij echt zeggen dat er (in Nederland) alleen maar mensen uit de Ger. Gem. zalig zullen worden :?: :!: :?:
Kan me namelijk haast niet voorstellen dat je dat met je opmerking bedoelde.....
Want dan zou de discussie m.i. meer moeten gaan over de ger gem als minst onzuivere in zijn leer, waar ik overigens mijn hand niet voor in het spreekwoordelijke vuur durf te steken....(nog steeds een vrij bizare discussie, alsof we niks beters te doen hebben :wink: )
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 dec 2006 23:23

Wie heeft hier postings weggehaald en vooral: waarom?
Ze gingen over: Naar een GerGem dominee gaan met deze vraag of niet en wat zou hij er van zeggen. Lijkt mij niets mis mee aangezien het hier over de GerGem gaat
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 12 dec 2006 23:59

Als ik deze discussie volg, nu en alle keren dat deze al eerder is gevoerd, dan denk ik steeds: Wat zijn mensen er toch geweldig goed in om een in de kern heel eenvoudige genadeboodschap nodeloos ingewikkeld te maken.

Ik geloof absoluut niet dat er maar 1 kerk tot de ware Kerk behoort. Of dat iedereen binnen 1 kerk tot de ware Kerk behoort.

Voor iedereen die deze discussie zinvol vindt, heb ik 1 vraag: Vind je het belangrijk om je naaste ervan te overtuigen dat jij tot de ware kerk (voor zover zoiets bestaat) behoort, of vind je het belangrijk dat je door genade tot de ware Kerk mag behoren?

En kom nu niet aanzetten met het verhaal dat die genade alleen bestemd is voor mensen die zuiver (althans, zo zuiver mogelijk) in de leer zijn, want de Bijbel staat vol met prachtige voorbeelden die het tegendeel bewijzen.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 dec 2006 08:00

Ik heb postings weggehaald omdat dit deel van de discussie startte met one-liners en even niet veel te maken hadden met de topic-vraag, buiten dat het om ger-gem gaat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 dec 2006 09:44

Het gaat hier in deze topic over het boek dat refoweb heeft uitgegeven ‘Pastorie online’ en waar A. Karens in de Saanbinder van 7 december j.l. weekblad van de Ger.gem. een recensie op geschreven heeft.

Omdat deze discussie onder het forum index -> refowebboek werd gevoerd vond de moderator BJ niet juist en heeft hij een nieuwe topic aangemaakt ‘Ger gem DE kerk’ onder forum index -> [Relegie]- dogmatiek/kerkleer.

Ik zal mij eigen reactie nog eens hier neer schrijven:

Mooi en juist gerecenseerd door Ds. A. Karens in De Saambinder van 7 december 2006.
Ds. beschrijft de spagaat die er is tussen Hervormd en Gereformeerde Gemeente.
De Heilige Geest werk het geloof in onze harten, dat is tegengesteld aan: ‘durven geloven dat de Heere je Herder wil zijn’.
De Gereformeerde Gemeente leert de juiste en zuiverste leer voor diegenen die het verstaat wat Gods werk is en niet is.

Eén ding heb ik hierin niet juist geschreven en dat is dat A. Karens uit Barneveld geen dominee is maar een recensent van de Saambinder, weekblad van de Ger.Gem.

Dus de tekst boven dit topic ‘Ger gem DE kerk’ komt van de moderator BJ.

Het gaat mijn persoonlijk dus om de spagaat tussen Hervormd en Gereformeerde Gemeente die A. Karens heeft weergegeven, de recensie staat hier: http://www.refoweb.nl/nieuws/Recensie_P ... Saambinder

Ik heb ook niet aanwillen geven dat de Ger.Gem de enige ware kerk zou zijn maar wel een van de kerkelijke minderheid waar de zuiver leer der waarheid word verkondigd en die zuivere leer is ook in andere kerkgenootschappen te vinden.
Niet teveel focussen op alleen de topictekst maar over de spagaat!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 13 dec 2006 09:49

@ Jantjes:
In ieder geval fijn dat je terugkrabbelt!

dan kan ik dus deze zin van jou ook vergeten waar je dit topic mee opent:
De Gereformeerde Gemeente leert de juiste en zuiverste leer voor diegenen die het verstaat wat Gods werk is en niet is.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 dec 2006 10:56

Denkertje21 schreef:@ Jantjes:
In ieder geval fijn dat je terugkrabbelt!

dan kan ik dus deze zin van jou ook vergeten waar je dit topic mee opent:
Als er gestaan had dat de Gereformeerde Gemeenten de ‘enigste’ zuivere leer verkondigd dan wel, maar dat staat er niet en krabbel ik ook niet terug.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 dec 2006 10:59

Volgens mij beweren veel kerken dat zij de zuivere leer onderwijzen. Ik vind dat een uitermate hoogmoedige uitspraak.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”