Refowebboek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 dec 2006 17:03

Ik ben boos en verdrietig tegelijk! Hoe kun je zoiets neerschrijven. Ze hebben geen idee hoe ze met deze hardheid en kilheid juist mensen bij God vandaan houden. O wat proberen ze de GG zuiver te houden en o, wat begrijpen ze er weing van dat God zijn Kerk zuiver houdt...

Wat staat zo'n verhaal weer mijlenver af van de wereld van jongeren van nu aan wie de Christus van alle eeuwen wordt aangeboden. Niks voorwaarden voor af! O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 dec 2006 08:49

Volgens mij sla je ietsje door Denker:
1. De kritiek betrof "slechts" de kant van de theologische vragen, de rest ontving waardering! (LAAT DIT NIET ONDERSNEEUWEN IN ONZE KRITIEKEN!)
2. Ook door dhr. Karens werden geen voorwaarden vooraf gesteld.

Ik heb het boek zelf nog steeds niet gelezen, de vragenrubriek houd ik beter bij. Mijn pijnpunt met de recensie lag meer in het begin, daar stond iets als: "deze vragen horen bij ouders/ambtsdragers gesteld te worden." Maar ik vraag me af of hij ook inziet dat zo'n vragenrubriek uit de nood geboren is, dat de drempel om je vragen op die plaats neer te leggen dus blijkbaar veel te hoog is. Ik zal het hem eens vragen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 dec 2006 11:43

Mooi en juist gerecenseerd door Ds. A. Karens in De Saambinder van 7 december 2006.
Ds. beschrijft de spagaat die er is tussen Hervormd en Gereformeerde Gemeente.
De Heilige Geest werk het geloof in onze harten, dat is tegengesteld aan: ‘durven geloven dat de Heere je Herder wil zijn’.
De Gereformeerde Gemeente leert de juiste en zuiverste leer voor diegenen die het verstaat wat Gods werk is en niet is.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 dec 2006 13:29

Als ik het goed begrepen heb, is de recensent in de Saambinder die "Pastorie Online" besproken heeft, geen predikant, of vergis ik me nu?
Het gaat om ene A. Karens uit Barneveld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 dec 2006 13:54

elbert schreef:Als ik het goed begrepen heb, is de recensent in de Saambinder die "Pastorie Online" besproken heeft, geen predikant, of vergis ik me nu?
Het gaat om ene A. Karens uit Barneveld.
Klop heb ik mij in vergist.
Ds. M. Karens is een Dominee van de Ger.Gem. en heeft als standplaats Werkendam.
A. Karens uit Barneveld is een recensent van de Saambinder, weekblad van de Ger.Gem. en geen Dominee.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 dec 2006 14:18

Jantjes schreef:De Gereformeerde Gemeente leert de juiste en zuiverste leer voor diegenen die het verstaat wat Gods werk is en niet is.

Jantjes schreef:Klop heb ik mij in vergist.
:?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 dec 2006 14:41

Zareb schreef:
Jantjes schreef:De Gereformeerde Gemeente leert de juiste en zuiverste leer voor diegenen die het verstaat wat Gods werk is en niet is.

Jantjes schreef:Klop heb ik mij in vergist.
:?
Ha, ha,
Het is maar hoe je het lezen wil, als je zo (zoals je nu met mijn woorden gedaan hebt) de Bijbel maar niet samen stelt Zareb, dus naar eigen inzicht, want dan maak je er een leugen boek van.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 11 dec 2006 17:32

Deels de discussie afgesplitst. Deze gaat hier verder:

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=17810

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 11 dec 2006 18:02

rafaell schreef:Met jouw perceptie van de waarheid zul je bedoelen.

Doe nou eens goed lezen voor je gaat lopen trollen :x

Carpento schreef:
Napoleon schreef:Ik krijg heel sterk het idee bij recensies in de Saambinder dat als boeken niet door predikanten uit het bijbehorende kerkverband geschreven zijn, ze al bij voorbaat negatief gerecenseerd dienen te worden,

Ik denk dat wanneer je het woord negatief vervangt door 'uiterst kritisch', dat het dan wel overeenkomt met de waarheid. En in feite valt daar dan nog wat voor te zeggen ook ;)

levert dan op:

Ik krijg heel sterk het idee bij recensies in de Saambinder dat als boeken niet door predikanten uit het bijbehorende kerkverband geschreven zijn, ze al bij voorbaat uiterst kritisch gerecenseerd dienen te worden,

En dan denk ik dat dat best overeenkomt met de visie van de Saambinder-schrijvers. Niet uit de Gergem ? Dan kritisch. En wat is daar mis mee ?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 18:21

Daar is mis mee dat het 'wel uit de gergem > dan ook kritisch' zou moeten zijn. En daar is ook mis mee dat men niet kritisch zou moeten zijn omdát het niet uit de gergem komt, want dat is kul.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 dec 2006 19:49

@Aragorn, brood van je eigen bakker proef je op den duur ook minder kritisch dan het brood van een andere bakker.

@mijn eigen opmerking: "Ik heb het boek zelf nog steeds niet gelezen, de vragenrubriek houd ik beter bij. Mijn pijnpunt met de recensie lag meer in het begin, daar stond iets als: "deze vragen horen bij ouders/ambtsdragers gesteld te worden." "
Ik heb dit nagevraagd, deze opmerking is bedoeld als opscherping voor ouders en ambtsdragers: zorg dat jongeren met deze vragen bij je terecht kunnen. De recensent acht het waarschijnlijk dat meer ouderen dan jongeren de Saambinder lezen en hoopt dat de ouderen zichzelf eens kritisch bekijken. Ik hoop het met hem.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 dec 2006 20:17

Omega schreef:
overigens is het boek inmiddel ook in de Saambinder (het minste saambindende blad van nederland, naar verluid ) gerecenseerd. hoe?

We moeten in ieder geval constateren dat Pastorie Online beter ontvangen wordt door De Saambinder dan het boek van Klaas van der Zwaag ;-)
Het uitgangspunt is exact de zelfde.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 12 dec 2006 21:38

TK schreef:

Ik heb dit nagevraagd, deze opmerking is bedoeld als opscherping voor ouders en ambtsdragers: zorg dat jongeren met deze vragen bij je terecht kunnen. De recensent acht het waarschijnlijk dat meer ouderen dan jongeren de Saambinder lezen en hoopt dat de ouderen zichzelf eens kritisch bekijken. Ik hoop het met hem.

Mooie toelichting waar ik het van harte mee eens ben.

Jantjes schreef:

Het uitgangspunt is exact de zelfde.

Van der Zwaag wijst zijn lezers op een levende Christus i.p.v. een dode dogmatiek. Pastorie Online doet inderdaad datzelfde. Ik ken nog een Boek waarin dat gebeurt. ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 12 dec 2006 22:35

Ik vond de kritiek wel doordacht en netjes beargumenteerd.
Of dit de kritiek terecht maakt is een volgende....
Vond het wel jammer dat de kritiek weinig opbouwend was....

Het geniet inderdaad wel de voorkeur als een kind/jongere met dergelijke vragen (hoe wordt ik bekeerd e.d.) naar zijn/haar ouders stapt of nog beter, de catecheseermeester....
Maar.....als daar de drempel te hoog voor is (ofwel door kind ofwel door potentiele beantwoorder) dan is refoweb absoluut een beter alternatief dan de vraag maar voor je houden...

Daarnaast geeft de heer Karens aan dat de kwaliteit van beantwoording bij tijd en wijlen te wensen overlaat. Dit had hij voorzien van enkele voorbeelden, die je toch niet zomaar van tafel kunt vegen. Maar het is uiteraard niet de schuld van refoweb wanneer antwoorden niet geheel naar behoren worden gegeven (wat je wel mag verwachten van een ds). Misschien een idee om dhr Karens zelf uit te nodigen als beantwoorder :D en het artikel in de saambinder met een uitnodiging naar enkele behoudende ds-en te sturen :D
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 12 dec 2006 23:15

japio schreef:Ik vond de kritiek wel doordacht en netjes beargumenteerd.
Of dit de kritiek terecht maakt is een volgende....
Vond het wel jammer dat de kritiek weinig opbouwend was....

Het geniet inderdaad wel de voorkeur als een kind/jongere met dergelijke vragen (hoe wordt ik bekeerd e.d.) naar zijn/haar ouders stapt of nog beter, de catecheseermeester....
Maar.....als daar de drempel te hoog voor is (ofwel door kind ofwel door potentiele beantwoorder) dan is refoweb absoluut een beter alternatief dan de vraag maar voor je houden...

Daarnaast geeft de heer Karens aan dat de kwaliteit van beantwoording bij tijd en wijlen te wensen overlaat. Dit had hij voorzien van enkele voorbeelden, die je toch niet zomaar van tafel kunt vegen. Maar het is uiteraard niet de schuld van refoweb wanneer antwoorden niet geheel naar behoren worden gegeven (wat je wel mag verwachten van een ds). Misschien een idee om dhr Karens zelf uit te nodigen als beantwoorder :D en het artikel in de saambinder met een uitnodiging naar enkele behoudende ds-en te sturen :D

Misschien zijn de kritiekpunten niet zondermeer terecht. Het antwoord op de vraag over het genadeverbond lijkt me helderder en meer to-the-point dan het antwoord wat dhr Karens suggereert bijv.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”