Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 dec 2006 21:44

Gerdien B. schreef:
Jantjes schreef:Mooi en juist gerecenseerd door Ds. A. Karens in De Saambinder van 7 december 2006.
Ds. beschrijft de spagaat die er is tussen Hervormd en Gereformeerde Gemeente.
De Heilige Geest werk het geloof in onze harten, dat is tegengesteld aan: ‘durven geloven dat de Heere je Herder wil zijn’.
De Gereformeerde Gemeente leert de juiste en zuiverste leer voor diegenen die het verstaat wat Gods werk is en niet is.

PARDON?????????
Ik vind het erg kort de bocht en erg onrespectvol om zo te spreken. Jew beweerd nu dat de Ger gem DE kerk is.

Kerel.... doe die oogkleppen af.
God werkt niet alleen op de manier zoals de GerGem verkondigt.
Misschien voel jij je het fijnst bij de leer die in de GerGem verkondigd word, maar dat zegt niet dat de voor iedereen DE manier van geloven is.

Je perst God nu in het hokje van de GerGem en geeft Hem geen ruimte om mensen op een andere manier aan Hem te binden, je geeft God geen ruimte om Hem Zijn kinderen op een andere manier Hem te laten volgen.

Pinlijke zaak.

en jah... je posting maakt mij zelfs kwaad en dan ben ik zelf ook nog een GerGemmer

Ik word niet kwaad van die zin van Jantjes. Ik vind het meer een interessante stelling om over te discussiëren.

Ik zou ook radicaal het tegenovergestelde kunnen poneren. Iets heel heftigs, dus houd je vast! (Ik ga, geloof ik, even geen vrienden maken. 8-[ )
De Gereformeerde Gemeenten zijn ontstaan uit de Gereformeerde Kerken onder het Kruis, en de Ledeboeriaanse gemeenten. Die stromingen hebben zich op onwettige wijze georganiseerd naast de kerk van de Afscheiding. (Geestelijk individualisme heerste er. Voor de kerk als gemeenschap had men niet zo veel oog.) Daarmee zijn de Gereformeerde Gemeenten dus sowieso van sectarische komaf.
Ze hebben zich altijd apart georganiseerd van de wettige kerk. Dat was eerst de kerk van de Afscheiding, en later de Gereformeerde Kerken. (De wettige kerk heeft immers één adres.)
Vergelijk je de Gereformeerde Gemeenten met de Bijbel, dan kun je zeker niet zeggen dat er sprake is van een restloze toewijding aan de Bijbel. Dat blijkt bijvoorbeeld duidelijk in de manier waarop er met kritiek omgegaan wordt (bv. het geval van dr. K. van der Zwaag). Daarom zijn de Gereformeerde Gemeenten geen kerk, maar in feite een sekte.

Ik zeg er maar bij, dat het een stelling in de discussie is.
Dus ik doe geen eed, met mijn hand op een papier met deze stelling erop.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 dec 2006 21:50

Erg bruut om zo er over te denken alleen al. Mij zul je nooit horen zeggen dat een bepaalde kerk de ware leer in handen heeft, dus ook de Ger Gem niet. Maar ik ben bang dat dit topic op deze manier gaat ontaarden in het keihard schoppen tegen en het keihard pro GerGem. Daar wil ik voor passen iig, want dan ben ik gelijk weg.

Nog maals maar even eerdere posting aanhalen:

Er is 1 ware Kerk en die is alleen in de hemel te vinden. Laten we zorgen dat we daar binnen mogen komen ipv dat recht op welke aardse kerk te betrekken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 dec 2006 22:06

Gerdien B. schreef:Erg bruut om zo er over te denken alleen al.

Ik heb nog te weinig zicht op de leer van de kerk, om hiervoor mijn hand in het vuur te durven steken. Dus dat doe ik dan ook maar niet.
Alleen vind ik je argumentatie wel weer erg emotioneel, en daarmee dus subjectief. Er moet toch méér te zeggen zijn?

Gerdien B. schreef:Nog maals maar even eerdere posting aanhalen:

Er is 1 ware Kerk en die is alleen in de hemel te vinden. Laten we zorgen dat we daar binnen mogen komen ipv dat recht op welke aardse kerk te betrekken.

Dat is een stelling waar ik ook niet zomaar mee kan instemmen. Want dat klinkt dan misschien wel sympathiek, maar daarmee is het nog niet noodzakerlijkerwijs wáár.
Het is een stelling waarop ook best wel theologische kritiek geuit is. En wel door theologen die voorwaar de geringsten niet zijn!

Laat ik daarom als tegenstelling poneren:
Gods kerk, de ware kerk, is geen kerk in de hemel, maar een kerk op deze aarde. En die is één. (Evt. met een beroep op NGB art. 27-29, Gel.bel. van Nicéa.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 22:26

BL, wat is een wettige kerk? Was de Ned. Herv. Kerk dat destijds?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 dec 2006 22:27

Boekenlezer schreef:De Gereformeerde Gemeenten zijn ontstaan uit de Gereformeerde Kerken onder het Kruis, en de Ledeboeriaanse gemeenten. Die stromingen hebben zich op onwettige wijze georganiseerd naast de kerk van de Afscheiding. (Geestelijk individualisme heerste er. Voor de kerk als gemeenschap had men niet zo veel oog.) Daarmee zijn de Gereformeerde Gemeenten dus sowieso van sectarische komaf.

Ik doe met je mee.
Uiteindelijk zijn al die groepjes weggelopen uit de enige kerk die na de reformatie stand heeft gehouden en dat is simpel de Nederlands Hervormde Kerk. Nu PKN.
Elk groepje dat daaruit is weggelopen is afgeweken van de zuivere leer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 22:30

Zo kan ik ook beredeneren dat de Oud-Katholiek Kerk de enige ware kerk is. Deze kerk is de moederkerk trouw gebleven totdat deze, door haat en machtswellust van de paus dwalend, het kleine kuddeke getrouwen de kerk uitsmeet en waardoor de OKK is ontstaan...

Als ik dit de ABvU zou voorleggen, zou hij mij vriendelijk vragen of ik koorts heb, waarschijnlijk.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 dec 2006 22:30

Optimatus schreef:BL, wat is een wettige kerk? Was de Ned. Herv. Kerk dat destijds?

Als we terug gaan naar de oorsprong van de christelijke kerk, denk ik dat de Anglicaanse kerk, de Oud Katholieke Kerk en de Orthodoxe kerken betere papieren hebben.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 22:36

Zareb schreef:
Optimatus schreef:BL, wat is een wettige kerk? Was de Ned. Herv. Kerk dat destijds?

Als we terug gaan naar de oorsprong van de christelijke kerk, denk ik dat de Anglicaanse kerk, de Oud Katholieke Kerk en de Orthodoxe kerken betere papieren hebben.

*vliegt Zareb virtueel om de hals*

Eindelijk een medestander.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 dec 2006 22:43

Zareb schreef:

Dat hangt er vanaf.
Dat is inderdaad zo, als je Gods kerk vooral opvat als een organisatie.
Ik ben erachter gekomen dat er twee kanten aan zitten: de organisatorische, en het bewaren van de leer.
De Rooms-Katholieke traditie legt vooral nadruk op de eerste. (Waarbij ze zeggen dat ze het tweede ook doen.)
De protestantse traditie op de tweede. (Waarin ze de Rooms-Katholieke Kerk bekritiseren dat die dat niet doen, en dat het hun alleen maar om het instituut draait.)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 dec 2006 22:46

Lastige vraag. Weet ik eigenlijk niet goed antwoord op te geven.
Ik weet ook niet wat ik zou kiezen als ik rond 1834 geleefd zou hebben. Ik zou dat mee moeten maken, en in die situatie de boel bestuderen.
De leer van de kerk vind ik ook een bijzonder ondoorzichtig leerstuk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 22:49

In Engeland zou ik per direct Anglicaans worden (High Church, wel te verstaan)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 dec 2006 22:57

Optimatus schreef:In Engeland zou ik per direct Anglicaans worden (High Church, wel te verstaan)

Ik denk dat ik die keus ook zou maken.
Ik heb zelf, voor de tijd dat ik in Nederland ben, gekozen voor OKK parochie H. Georgius in Amersfoort.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 dec 2006 22:57

In elke kerk zijn er mensen die de zaken bepalen. In ed ene kerk is het 1 iemand, de volgene 10, de volgende 50 en weer een ander 100.
het is en blijft dus mensen werk hier op aarde. Waar scheidingen zijn, daar worden fouten gemaakt en ik denk dat de kans erg groot is dat er dan van 2 kanten fouten worden gemaakt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 23:05

Zareb schreef:
Optimatus schreef:In Engeland zou ik per direct Anglicaans worden (High Church, wel te verstaan)

Ik denk dat ik die keus ook zou maken.
Ik heb zelf, voor de tijd dat ik in Nederland ben, gekozen voor OKK parochie H. Georgius in Amersfoort.

Doe je pastoor Grete Verhey de groeten van de organist van Schoonhoven?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 dec 2006 23:23

Bij mijn weten zijn er weinig andere landen in de wereld waar een gergem gesetteld is. Wel zijn er miljoenen Christenen. En zij zouden allen dwaalwegen volgen? Ja, ja, God is er zeker alleen voor Nederland en dan ook nog alleen voor GerGemmers???

Waarschijnlijk moet Lijntjuh zich meer verdiepen in de GerGem voordat ze wat zegt. Je wilt niet weten hoeveel GerGems er (gelukkig) nog zijn buiten ons kleine kippenlandje. Kweet niet precies hoeveel landen en hoeveel kerken, maar waarschijnlijk meer dat zij denkt..
Afbeelding

Terug naar “Archief”