favo componisten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 16 okt 2003 12:33

hmm modegrillen heb je niks aan, maar ik zit toch nog hard te hopen dat het mode wordt om Mozart af te keuren. Mensen die niet veel klassiek luisteren hebben namelijk bijna altijd de minder prettige gewoonte Mozart te luisteren... :(

Alleen dat requiem blijft apart...
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 okt 2003 15:24

He Lizz, jij was toch Tchaikovsky-fanaat? ik heb eens zitten kijken op de afgelopen blz., maar ben tot de conclusie gekomen dat Tchaikovsky bijna altijd tegelijk met Mozart, Strauss (niet Richard :mrgreen: ) of een van beiden genoemd wordt (als favoriet). Hoe zou dat nou toch komen? :D :?:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 16 okt 2003 16:10

Dat is niet mijn fout, en ook niet die van Tsjaikovsky... :)

Maar hoe het dan wel komt? Ik denk doordat Tsjai de enige Russische/Oost-Europese componist is die bekend is bij het grote publiek.

'Het grote publiek' luistert Mozart en Strauss om de toegankelijkheid. Tsjaikovsky om de herkenbaarheid. Ook mensen die niet veel klassiek luisteren hebben te makenmet stemmingswisselingen, en (vaak onbewust) horen ze dat bij Tsjaikovsky. Het is weer eens heel wat anders dan dat VVD-ers klassiek.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 okt 2003 17:13

Ik heb tot dusver van de zogenaamde klassiek kenners nog geen inhoudelijken en overtuigende argumenten gezien tegen Chopin. Hij is slehct, maar waarom? Niemand weet het...

Jitse
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jitse » 16 okt 2003 17:29

kurtyo schreef:Ik heb tot dusver van de zogenaamde klassiek kenners nog geen inhoudelijken en overtuigende argumenten gezien tegen Chopin. Hij is slehct, maar waarom? Niemand weet het...

I ken chopin te weinig maar volgens mij is hij niet echt slecht, maar mij zegt het niet veel zijn muziek.
Iedereen is gek behalve jij

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 okt 2003 17:54

kurtyo schreef:Ik heb tot dusver van de zogenaamde klassiek kenners nog geen inhoudelijken en overtuigende argumenten gezien tegen Chopin. Hij is slehct, maar waarom? Niemand weet het...

Ok, komt-ie: ik vind Chopin niet slecht. Wat ik wel vind, is dat hij eenzijdig gecomponeerd heeft (bijna alleen voor piano) en dat hij sommige dingen beter niet had kunnen componeren, omdat een hoop kleinere werken (te) veel onderlinge overeenkomsten vertonen. Daar staat tegenover dat ik het de meest ideale muziek voor een romantisch avondje vind :D. Over de vraag hoe het technisch in elkaar zit ben ik eigenlijk niet gerechtigd een uitspraak te doen, omdat ik dat gewoon niet weet (en er geen verstand van heb). Wel moet ik zeggen dat zijn muziek thematisch niet heel sterk/diep is uitgewerkt. En aan composities met orkest had hij beter niet kunnen beginnen, omdat hij de mogelijkheden en de breedte van een orkest gewoon niet overziet.

*Leest zijn post nog eens door*
Volgens mij is dit wel een aardige verklaring :mrgreen:

Goodbye.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 okt 2003 17:55

lizzz schreef:Dat is niet mijn fout, en ook niet die van Tsjaikovsky... :)

Maar hoe het dan wel komt? Ik denk doordat Tsjai de enige Russische/Oost-Europese componist is die bekend is bij het grote publiek.

'Het grote publiek' luistert Mozart en Strauss om de toegankelijkheid. Tsjaikovsky om de herkenbaarheid. Ook mensen die niet veel klassiek luisteren hebben te makenmet stemmingswisselingen, en (vaak onbewust) horen ze dat bij Tsjaikovsky. Het is weer eens heel wat anders dan dat VVD-ers klassiek.

Kun jij ook onderbouwen waarom Tsjaikovsky zo onwijs goed is/zou zijn? ik vind het technisch niet optimaal, geloof ik...

Goodbye.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 16 okt 2003 18:49

Gershwin schreef:
lizzz schreef:Dat is niet mijn fout, en ook niet die van Tsjaikovsky... :)

Kun jij ook onderbouwen waarom Tsjaikovsky zo onwijs goed is/zou zijn? ik vind het technisch niet optimaal, geloof ik...

Voor mij is het heel belangrijk dat in muziek iets gezegd wordt. Mijns inziens is muziek de ideale manier om emoties, gedachten, gevoelens en gebeurtenissen (het onzegbare, en ook het zegbare) uit te drukken. En eventueel op te roepen.
Dat is bij Tsjai gelukt. Als ik zijn muziek hoor, kom ik zijn en mijn persoonlijkheid tegen.
Iets wat ik bij Tsjaikovsky mis, en bij Bach helaas wel tegenkom is het berekenende. Als muziek mooi klinkt, technisch en compositorisch goed is, nieuwe aspecten brengt; geweldig. Maar je kunt meer met muziek. Muziek wordt pas muziek in de volle betekenis als het leeft.
Daar komt bij dat Tsjaikovsky de instrumenten waarvoor hij schrijft, kent. En ook z'n orkestraties zijn goed.
Daar komt bij dat zijn persoonlijkheid me aanspreekt. Maar ook als componist was 'ie lang niet slecht :)
Want het is ook weer zo dat muziek niet meteen goed is, als het iets weet uit te drukken.

juliagirl
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor juliagirl » 16 okt 2003 21:23

CHOPIN!!!
vind ik echt geweldig! zijn muziek zit technisch zo goed in elkaar, das echt ongelofelijk!!
verder nog:
- Laurens van Rooyen (geen klassiek, maar kzet et er toch maar bij)
- Bach
- Schubert
- Tsjaikovsky
- Strauss
'Ik vermag alle dingen, in Christus die mij kracht geeft!' Fil. 4 vs. 13

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 okt 2003 12:15

juliagirl schreef:CHOPIN!!!
vind ik echt geweldig! zijn muziek zit technisch zo goed in elkaar, das echt ongelofelijk!!

+

- Laurens van Rooyen (geen klassiek, maar kzet et er toch maar bij)

+

- Strauss

= :D

Goodbye.

jaop

Berichtdoor jaop » 17 okt 2003 12:27

Iets wat ik bij Tsjaikovsky mis, en bij Bach helaas wel tegenkom is het berekenende

ik zou het gaarne om willen draaien> wat ik helaas mis bij tsjai..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 okt 2003 12:43

Ik heb een top4 :mrgreen:

Bach
Beethoven
Schubert
Mozart (vanwege het reqieum, schrijf ik dit goed? )

Bach staat bovenaan. Beethoven en Schubert blijven aards, Bach stijgt daarboven uit.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 okt 2003 13:25

Requiem. Mogen we deze top-4 ook gebruiken bij het samenstellen van de top-10?

Goodbye.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 20 okt 2003 14:31

Chopin is zeker niet slecht! Wel zou je idd kunnen zeggen dat hij eenzijdig is. Zo zijn zijn pianoconcerten eigenlijk een soort pianosonates met op de achtergrond orkestbegeleiding. Ik mag zn pianomuziek overigens graag horen (heb de complete Decca opnamen met Vladimir Askenazy)
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Ander lijstje

Berichtdoor Melodious Tonk » 29 okt 2003 12:26

Ben nieuw hier maar mis een paar belangrijke componisten in het rijtje, eerlijk gezegd. Dus hierbij mijn top 5, in no particular order:

JS Bach (beetje obligaat, maar hij moet'r gewoon bij)
Thelonious Monk
Duke Ellington
Messiaen
Satie

Criterium waar voor mij een goede componist aan te herkennen is: superieure organisatie van het toonmateriaal. Hoeft niet per se 'origineel' in de zin van nooit eerder gedaan. Maar wel met een doelgerichtheid en kracht/expressie zonder weerga.

Voor wat 't waard is.
Luister en huiver niet: www.listen.to/earswideopen

Terug naar “Archief”