Zwart werken, belastingaangifte doen, etc...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 11 dec 2006 17:54

Problemen onderling graag per PB oplossen, laten we hier verder gaan over het topic. :)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 11 dec 2006 17:56

Wat is er mis met creatief boekhouden? Zolang het de wet niet overtreedt? Er zijn genoeg manieren om creatief te zijn, het blijft legaal, en je hebt er een leuk voordeeltje mee....! Mazen in de wet heet zoiets. Is niet strafbaar, dus ook niet onchristelijk... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 11 dec 2006 18:04

Katlheen schreef:Wat is er mis met creatief boekhouden? Zolang het de wet niet overtreedt? Er zijn genoeg manieren om creatief te zijn, het blijft legaal, en je hebt er een leuk voordeeltje mee....! Mazen in de wet heet zoiets. Is niet strafbaar, dus ook niet onchristelijk... :mrgreen:

De wet in Nederland weespiegelt niet (voor 100%) de normen en waarden van het christendom......
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 dec 2006 18:11

Wullimpie schreef:Problemen onderling graag per PB oplossen, laten we hier verder gaan over het topic. :)

Ik heb geen problemen hoor, met niemand. ;)

Japio: die normen en waarden van het christendom zijn nu ook niet bepaald unaniem, me dunkt.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 11 dec 2006 18:11

japio schreef:De wet in Nederland weespiegelt niet (voor 100%) de normen en waarden van het christendom......

Nee, dan zouden er veel mensen behoorlijk slecht af zijn :wink:

deSailenSSS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deSailenSSS » 11 dec 2006 18:13

belastingontduiking heb ik zelf wat minder mee te maken, maar zwart werken vind ik een moeilijk punt. Zelf merk je er gewoon weinig van dat het verkeerd is, je denkt al snel dat het een probleem van je baas is (die geeft het immers niet op aan de belastingdienst), anderen doen het ook en dergelijke argumenten. Mijn baas zou het ook niet vol kunnen houden als hij niet een heel aantal werknemers had die zwart voor hem werkten, dat is gewoon te duur.
Ik heb ook zwart gewerkt en eigelijk vond ik dat heel vervelend, ik wist dat het niet goed was. Maar ja, aardige baas, leuk werk en dergelijke... Nu werk ik wit bij dezelfde baas, dat voelt een stuk prettiger. Maar als hij het niet zelf had aangeboden had ik nu nog zwart gewerkt denk ik.
Eigelijk vind ik het zwak van mezelf, je weet dat het niet mag, maar ja, op zoek naar ander werk is ook weer zo wat, et cetera... Je hebt genoeg argumenten om je geweten te sussen. Toch denk ik dat het beter is om het niet te doen, uiteindelijk, het is toch een beetje stelen.
Ik onthoud altijd alles.
Het beroerde is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

barry rab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barry rab » 11 dec 2006 19:50

veel leuke verhalen hierboven maar de discussue was volgens mij wel of niet zwart en of dat geoorlooft is.

Nou ik werkte op mijn 15e al zwart elke zaterdag en elke vakantie, tot dat ik ging werken (vast werk) en ik student was heb ik er best wat zwart afgewerkt en waarom niet. Toen ik ging werken ben ik netjes op paper gekomen, dan verdien je temiste een gemiddeld loon.
Maar als je student bent en je gaat wit werken dan hou je toch geen cent over, ik heb een korte tijd op de loonlijst gestaan als sudent en werd direct gekort op mijn beurs !!!!

Omdat ik WERKTE dat vind ik gewoon belachelijk, vrienden van mij die nooit vakantie werk deden en of weekend baantjes hadden kregen toen meer beurs als ik.

Ook veel van de bovenstaande mensen de mooi leuk principieel zeggen "ik werk niet zwart" hebben die ook gemiddeld 30 uur in de week bijgewerkt naast hun studie zodat ze hun hand niet bij hun ouders op te hoefden houden?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 19:55

barry rab schreef:veel leuke verhalen hierboven maar de discussue was volgens mij wel of niet zwart en of dat geoorlooft is.

Nou ik werkte op mijn 15e al zwart elke zaterdag en elke vakantie, tot dat ik ging werken (vast werk) en ik student was heb ik er best wat zwart afgewerkt en waarom niet. Toen ik ging werken ben ik netjes op paper gekomen, dan verdien je temiste een gemiddeld loon.
Maar als je student bent en je gaat wit werken dan hou je toch geen cent over, ik heb een korte tijd op de loonlijst gestaan als sudent en werd direct gekort op mijn beurs !!!!

Omdat ik WERKTE dat vind ik gewoon belachelijk, vrienden van mij die nooit vakantie werk deden en of weekend baantjes hadden kregen toen meer beurs als ik.

Ook veel van de bovenstaande mensen de mooi leuk principieel zeggen "ik werk niet zwart" hebben die ook gemiddeld 30 uur in de week bijgewerkt naast hun studie zodat ze hun hand niet bij hun ouders op te hoefden houden?

Ik ben het grotendeels met je eens, behalve je eerste zin over verhalen. Die gingen namelijk allemaal over zwart werken :wink:

Ik hoef inderdaad mijn handje niet op te houden bij mijn ouders :)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 dec 2006 20:24

barry rab schreef:veel leuke verhalen hierboven maar de discussue was volgens mij wel of niet zwart en of dat geoorlooft is.

Oke, ik heb idd never zwart gewerkt, mijn ouders leggen veel bij. Dat scheelt misschien. Ik heb altijd elke maand 300 euro gekregen hoor, net zoals het bij iedereen 'hoort'. Alst goed is krijgen jij en ouders/verzorgers een lijstje: dit krijg je van de overheid, dit van ouders/verzorgers. En daar kun je rond van komen.
Mijn zwager heeft ouders die zijn studie niet betaalden. Hij werkte altijd wit. Een uur of 10 in de week, deed er 2 studies naast, en heeft zelfs nog nooit rood gestaan.
Ik vind het echt zo onzin om te zeggen, dat als je wit werkt je niet je studie kunt betalen.....soms moet je idd ook werken waar je liever niet wilt! Dat is zo, idd, maar he KAN wel
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 20:42

MissF schreef:Oke, ik heb idd never zwart gewerkt, mijn ouders leggen veel bij. Dat scheelt misschien. Ik heb altijd elke maand 300 euro gekregen hoor, net zoals het bij iedereen 'hoort'.

Oh, ik heb anders nooit meer dan 250euro gekregen.. uitwonend.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 dec 2006 21:06

Aragorn schreef:
MissF schreef:Oke, ik heb idd never zwart gewerkt, mijn ouders leggen veel bij. Dat scheelt misschien. Ik heb altijd elke maand 300 euro gekregen hoor, net zoals het bij iedereen 'hoort'.

Oh, ik heb anders nooit meer dan 250euro gekregen.. uitwonend.

Ja, dat klopt, maar, zo ben ik ig voorgelicht, in principe hoor je 300 te krijgen, een bedrag van de overheid + een bedrag van ouders/verzorgers.
Een tijd was dat bij mij bijv 150 om 150. Een tijd 80 - 220. Ligt eraan wat je ouders/verzorgers verdienen.
Als je ouders beslissen niet mee te betalen, om wat voor reden dan ook, dan zul je idd zelf moeten werken voor je studie, maar ik geloof gewoon niet dat dat niet mogelijk is, zonder zwart te werken
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 21:11

Ah, op die manier, idd. :)

En zwart werken is idd geenszins noodzakelijk. Er zijn genoeg witte baantjes waarbij je evenveel of meer verdient dan met zwart werk. En die zijn vaak ook nog eens interessanter.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 21:14

c|:)

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 11 dec 2006 22:31

Grijnsss... ook ik werk(te) niet zwart. En ja, met 40 u/wk wit werken en zonder studiefinanciering kon ik én m'n studie betalen én had ik voor mezelf kunnen zorgen (wat ik toen nog niet deed, ik woonde toen nog bij m'n ouders). De studiekosten kreeg ik voor 't grootste deel weer terug van de belastingdienst, dus dat was het probleem niet.

Volgens mij kon je in 't verleden als je wit werkte als student ook een deel van de loonbelasting weer terug krijgen, mits je onder een bepaald bedrag bleef. Hoe dat nu is weet ik niet.

Zwart werken is m.i. niet nodig. Doordat het op zo grote schaal nog gebeurt moeten de premies/belastingen door minder mensen worden opgehoest; nog afgezien van wat de in 'zwarte tijd' opgelopen 'bedrijfsongevallen' de bevolking kosten :wink:
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 22:42

Loezje schreef:Volgens mij kon je in 't verleden als je wit werkte als student ook een deel van de loonbelasting weer terug krijgen, mits je onder een bepaald bedrag bleef. Hoe dat nu is weet ik niet.

Klopt, dat is nog steeds zo en het gaat om bijna het hele bedrag.

Terug naar “Archief”