Zwart werken, belastingaangifte doen, etc...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 15:01

rosalie83 schreef:
Smurffie schreef:
Machiavelli schreef:
Smurffie schreef:Ja hoor, natúúrlijk :roll: Wel eens van vaste lasten gehoord? Je doet net of alles maar gratis is of komt aanwaaien.
:mrgreen: Wat een belachelijke instelling. Omdat jij vaste lasten hebt mag je zwart werken?

Wat is dát dan weer voor onzin? :shock: Dat heb ik niet gezegd :roll: Omdat ik niet méér kan werken dan ik nu doe. Ik heb het geld wat ik nu verdien gewoon nodig, punt. Een andere baan zoeken is leuk, maar je mag hopen dat je überhaubt iets vind. (Bovendien blijf ik loyaal aan mijn baas tot mei 2008, iig een vorm van naasteliefde) Het is makkelijk praten; stop ermee.) Forgét about it!

Daarnaast voel ik me totaal niet schuldig dat ik minder belasting betaal. Ik krijg bijv. geen vakantiegeld. Verder interesseert geld me weinig tot niets. Het is dat je het nodig hebt, anders had ik het allang weggegooid.. :roll:
Ik vind het nogal een verschil of je bewúst belasting ontduikt of niet. Er zijn mensen die idd hobby maken van creatief boekhouden. Ik houd geeneens mn administratie bij..zó boeiend vind ik het dus :roll:

Dus zwart werken is niet bewust de belasting ontduiken?!

Emotioneel gezien? Nee. Het is natuurlijk zo dat je belasting ontduikt, je wéét dat ergens ook, maar het boeit me gewoon niet, omdat Géld me geen f*ck boeit. Zó duidelijk? :roll:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 15:03

Geld kan jou dan misschien niets boeien, maar wat heeft dat te maken met het feit dat je de belasting ontduikt?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 15:10

rosalie83 schreef:Geld kan jou dan misschien niets boeien, maar wat heeft dat te maken met het feit dat je de belasting ontduikt?

Rosalie, laat maar..

Ik voel me er niet schuldig over, hou het daar maar op. En ja, ik heb wel degelijk een geweten en geen hart van steen.

Overigens; Mensen van de belastingdienst zijn ook geen lieverdjes.. :shock:
Elk broodje wat je eet in je lunchpauze wordt aangerekend. (Dat zou je dus eigenlijk moeten kopen van je salaris, want stél dat je er geen belasting over betaald). Ik werk verdorie bij een bakker en dan zou je eígenlijk geen broodje mogen pakken zonder registratie. Zijn ze hartstikke gestoord geworden ofzo? :x

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 dec 2006 15:12

Ik ben misschien iets te eerlijk, maar zwart werken en belasting ontduiken vind ik echt totaal niet overeenkomen met christen zijn.
Mijn vriend en ik zouden lekker goedkoop in een bungalow op een bungalowpark kunnen wonen, de eerste 2 jaar. Maar dan moeten we wel ff een ander adres hebben, waarbij we aan kunnen tonen dat we er wonen (huur of koopcontract). Dat kunnen we ook prima hoor, mijn schoonvader heeft 2 huizen, en kan een mooi contract makenv oor ons dat wij zijn bovenverdieping huren. En dan zitten wij mooi goedkoop, permanent (wat verboden is) op de camping.

Maar ik wil het gewoon niet. Het is gewoon niet eerlijk!
Net als zwart werken. Mijn vriend heeft een eigen bedrijf, en verkoopt ook wel eens zwart. En ik snap het ook wel, je betaald je blauw aan belasting met een eigen onderneming, maar ik keur het absoluut AF.
Ik wil niets met dat geld te maken hebben. Als ik weet dat hij zoiets gebruikt voor onze uitstapjes, vakanties of huis, dan wil ik dat gewoon niet. Christen is christen, en ik hou niet van al die kleine dingetjes om daar onderuit te kruipen.
En ja, dat zorgt er idd voor dat wij nu waarschijnlijk geen huis kunnen kopen, geen bungalow op een park kunnen kopen, maar gewoon de eerste 3 jaar een huis moeten gaan huren, en dan pas kopen.
En het betekend dat we minder uit te geven hebben, omdat het geld van zn bedrijf voor een groot deel naar de belasting gaan. Maar dat heb ik 10000x liever dan dat we het wel ontduiken etc...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 15:17

MissF schreef:Ik ben misschien iets te eerlijk, maar zwart werken en belasting ontduiken vind ik echt totaal niet overeenkomen met christen zijn.
Mijn vriend en ik zouden lekker goedkoop in een bungalow op een bungalowpark kunnen wonen, de eerste 2 jaar. Maar dan moeten we wel ff een ander adres hebben, waarbij we aan kunnen tonen dat we er wonen (huur of koopcontract). Dat kunnen we ook prima hoor, mijn schoonvader heeft 2 huizen, en kan een mooi contract makenv oor ons dat wij zijn bovenverdieping huren. En dan zitten wij mooi goedkoop, permanent (wat verboden is) op de camping.

Net als zwart werken. Mijn vriend heeft een eigen bedrijf, en verkoopt ook wel eens zwart. En ik snap het ook wel, je betaald je blauw aan belasting met een eigen onderneming, maar ik keur het absoluut AF.
Ik wil niets met dat geld te maken hebben. Als ik weet dat hij zoiets gebruikt voor onze uitstapjes, vakanties of huis, dan wil ik dat gewoon niet. Christen is christen, en ik hou niet van al die kleine dingetjes om daar onderuit te kruipen.
En ja, dat zorgt er idd voor dat wij nu waarschijnlijk geen huis kunnen kopen, geen bungalow op een park kunnen kopen, maar gewoon de eerste 3 jaar een huis moeten gaan huren, en dan pas kopen.
En het betekend dat we minder uit te geven hebben, omdat het geld van zn bedrijf voor een groot deel naar de belasting gaan. Maar dat heb ik 10000x liever dan dat we het wel ontduiken etc...

Dat is een ander verhaal idd.. :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 15:18

Smurffie schreef:
rosalie83 schreef:Geld kan jou dan misschien niets boeien, maar wat heeft dat te maken met het feit dat je de belasting ontduikt?

Rosalie, laat maar..

Ik voel me er niet schuldig over, hou het daar maar op. En ja, ik heb wel degelijk een geweten en geen hart van steen.

Elk broodje wat je eet in je lunchpauze wordt aangerekend. (Dat zou je dus eigenlijk moeten kopen van je salaris, want stél dat je er geen belasting over betaald). Ik werk verdorie bij een bakker en dan zou je eígenlijk geen broodje mogen pakken zonder registratie. Zijn ze hartstikke gestoord geworden ofzo? :x

Waarom nou weer "laat maar"? Jij komt met veel bombarie het topic binnen vallen en als er dan vragen gesteld worden over wat je zegt kan of wil je niet antwoorden?! Je zult mij niet horen beweren dat je geen geweten hebt of een hart van steen. Maar ik ben wel benieuwd hoe je zwart werken rijmt met je christen-zijn!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 15:19

Smurffie schreef:
MissF schreef:Ik ben misschien iets te eerlijk, maar zwart werken en belasting ontduiken vind ik echt totaal niet overeenkomen met christen zijn.

Waarom is dat een ander verhaal?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 15:22

rosalie83 schreef:
Smurffie schreef:

Rosalie, laat maar..

Waarom nou weer "laat maar"? Jij komt met veel bombarie het topic binnen vallen en als er dan vragen gesteld worden over wat je zegt kan of wil je niet antwoorden?! Je zult mij niet horen beweren dat je geen geweten hebt of een hart van steen. Maar ik ben wel benieuwd hoe je zwart werken rijmt met je christen-zijn!

Dus ik ben geen christen omdat ik belasting ontduik? (zonder dat ik er bewúst voor heb gekozen).
Maar ik wil het je wel makkelijk maken opzich; Ik durf mezelf überhaubt geen christen te noemen.

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 11 dec 2006 15:24

Hey Kurtyo

Zelden heb ik iets gelezen wat zo volkomen de plank missloeg. Sowieso de vergelijking met ons belastingsysteem en de praktijken van Hitler... :shock: :shock: dat noem ik nog eens creatief denkwerk maar goed.

Wat ik bedoeld heb aan te geven is dat de overheid het recht heeft belasting te heffen. En dat het voor mij in ieder geval geen enkele vraag is om dat dan ook te geven. Het gaat meer om de instelling van gehoorzaamheid dan die van creatief boekhouden. Bij creatief boekhouden ligt altijd het gevaar op de loer dat je oneerlijk wordt. En oneerlijkheid kan ik echt niet rijmen met een levenswandel die lijkt op die van Jezus. Overigens heeft ons belastingsysteem ook heel veel ruimte om het eindbedrag wat naar beneden te brengen. Je kunt heel veel opgeven (maar dan eerlijk) waardoor je belastbaar inkomen zakt. Ik kies echt liever daarvoor dan maar bijvoorbaat de overheid af te schilderen als een inhalig en oneerlijk systeem.

Verder vind ik je toon nogal stuitend. Misschien heb ik dat zelf wel over me afgeroepen al weet ik niet precies waardoor. Wat me wel in het algemeen verbaast en ietwat irriteert is dat op deze site de ene degelijke zwarigheid na de andere wordt gedebiteerd maar als het om eerlijkheid gaat gelden ineens weer heel andere normen...
Maar goed dat is off topic dus hier laat ik het bij.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 11 dec 2006 15:26

O ja en de tekst uit Handelingen staat een hoofdstuk eerder.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 15:27

rosalie83 schreef:
Smurffie schreef:

Waarom is dat een ander verhaal?

Dit gaat om hun toekomst. Het klinkt als 'Een plan uitstippelen, om lekker goedkoop te kunnen wonen' Je kiest er bewúst voor dan. Ik kwam bij die bakker terecht (Al op mijn 15e), waar ik eerst op zaterdag werkte, later voor 'vast'. Ik begon om 5 uur 's nachts. (Als de arbo erachter was gekomen had mn baas gehangen trouwens;/.) Gewoon 'ergens inrollen' heet dat. Denk je dat ik daar ging werken met de intentie 'Zó, zal ik me daar eens lekker zwárt gaan werken!' :roll:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 15:35

Smurffie schreef:Dus ik ben geen christen omdat ik belasting ontduik? (zonder dat ik er bewúst voor heb gekozen).
Maar ik wil het je wel makkelijk maken opzich; Ik durf mezelf überhaubt geen christen te noemen.

Dat zeg ik toch niet? Ik vraag me alleen af hoe je dat rijmt!

Smurffie schreef:Dit gaat om hun toekomst. Het klinkt als 'Een plan uitstippelen, om lekker goedkoop te kunnen wonen' Je kiest er bewúst voor dan. Ik kwam bij die bakker terecht (Al op mijn 15e), waar ik eerst op zaterdag werkte, later voor 'vast'. Ik begon om 5 uur 's nachts. (Als de arbo erachter was gekomen had mn baas gehangen trouwens;/.) Gewoon 'ergens inrollen' heet dat. Denk je dat ik daar ging werken met de intentie 'Zó, zal ik me daar eens lekker zwárt gaan werken!' :roll:

En het feit dat haar vriend zwart verkoopt dan? Dat is toch ook bewust kiezen?

Dat je in zo'n situatie rolt zoals jij bij die bakker kan ik me voorstellen, ik geloof niet dat je daar toen ging werken met de intentie "ik ga eens lekker zwart werken". Maar je bent toch nu oud en wijs genoeg om bewust te kiezen. Je zou dus nu kunnen zeggen, ik kan het niet verantwoorden, dus ik ga het veranderen.

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 11 dec 2006 15:53

Me dunkt dat Smurffie duidelijk geweest is over haar situatie en in januari met een opleiding begint die wellicht haar toekomst zal komen te veranderen. Maar tot die tijd zal ze haar leven moeten bekostigen met het geld wat ze op dit moment verdient.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 15:56

Corine schreef:Me dunkt dat Smurffie duidelijk geweest is over haar situatie en in januari met een opleiding begint die wellicht haar toekomst zal komen te veranderen. Maar tot die tijd zal ze haar leven moeten bekostigen met het geld wat ze op dit moment verdient.

Nou, ik snap er eerlijk gezegd helemaal niets van! Er zijn zat mensen om me heen die studeren en daardoor weinig tijd hebben om te werken en dus echt veel moeite moeten doen om rond te komen. En zij gaan om die reden ook niet zwart werken.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 15:59

Dus ik ben geen christen omdat ik belasting ontduik? (zonder dat ik er bewúst voor heb gekozen).

Dat zeg ik toch niet? Ik vraag me alleen af hoe je dat rijmt!

Wat moet ik rijmen, als ik zojuist beweer geen echte christen te zijn?

Smurffie schreef:Dit gaat om hun toekomst. Het klinkt als 'Een plan uitstippelen, om lekker goedkoop te kunnen wonen' Je kiest er bewúst voor dan. Ik kwam bij die bakker terecht (Al op mijn 15e), waar ik eerst op zaterdag werkte, later voor 'vast'. Ik begon om 5 uur 's nachts. (Als de arbo erachter was gekomen had mn baas gehangen trouwens;/.) Gewoon 'ergens inrollen' heet dat. Denk je dat ik daar ging werken met de intentie 'Zó, zal ik me daar eens lekker zwárt gaan werken!' :roll:

En het feit dat haar vriend zwart verkoopt dan? Dat is toch ook bewust kiezen?

Zou kunnen. Maar ik denk niet dat haar vriend express zwart gaat verkopen om zo de belasting te ontduiken. Ws. kan het niet anders. Het zóu wel anders kunnen, maar ws. draait hij dan verlies.

Dat je in zo'n situatie rolt zoals jij bij die bakker kan ik me voorstellen, ik geloof niet dat je daar toen ging werken met de intentie "ik ga eens lekker zwart werken". Maar je bent toch nu oud en wijs genoeg om bewust te kiezen. Je zou dus nu kunnen zeggen, ik kan het niet verantwoorden, dus ik ga het veranderen.

Jaja, nou, doe eens een suggestie. Wat zou ik moeten veranderen? Ik ben benieuwd..

@Columbus? Ik ben benieuwd of jij personeel hebt en hoe jij dat doet wat betreft salaris etc.? (Mag ook per pb als je dat liever doet)

Terug naar “Archief”