Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 dec 2006 10:18

Klaas schreef:
rosalie83 schreef:Het werkt absoluut mee aan een stuk besef! Net zoals het zingen van kerstliederen, aansteken van de adventskaars, etc!

Adventskaarsen zijn een prachtig symbool.
Kerstliederen (mits van een beetje kwaliteit) gaan rechstreeks over kerst.

Als we kerstbomen in de kerk nodig hebben voor dat besef dan staat het er niet best voor met de kerk.

Adventskaarsen mogen wel zeg je. Ben ik het helemaal mee eens! Maar de boom is net zo symbolisch.
De kaarsen zijn teken van het Licht dat komt in de wereld om onze duisternis te verdrijven.
De boom is teken van nieuw leven. Zoals in de lente de bomen weer groen worden als teken van het nieuwe leven dat groeit, zo mag je in de kerstdagen de naaldboom zien als teken van nieuw leven. In de winter is het over het algemeen dor en dood in de natuur, maar toch is de naaldboom het hele jaar door groen. Ook in het leven van mensen kan het dor en dood zijn. Maar ondanks dat wil Christus komen in de gedaante van een mens, wil Hij op een van de meest verachte plekken ter wereld komen om ons dorre en dode leven weer nieuw (lees: groen, zie Psalm 92) te maken. Zie hier de symboliek van de boom....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 10:24

leclerc schreef:@Rosalie
Dream on!
Als jij een opgetuigde boom ziet denk je niet aan het kindeke Jezus etc..
Dat wil er bij mij niet in.

Zeg dan gewoon: Ik ben diep in mijn hart dol op ordinaire kitsch en zet daarom een kerstboom in mijn woonkamer.
En dat misgun ik je niet, maar kom alsjeblieft niet met de kerstgedachte aandraven.

Whaha heerlijk reactie :P

Maar ff serieus: het is toch heerlijk om (met kinderen) in de kerstboom zelfgemaakt kartonnen dingen te hangen: het kindje Jezus, de stal, Maria met Jezus, een ster, de wijzen, de ezel, etc! Een kerstboom is niet alleen maar ordinaire kitsch, maar kan wel wezenlijk deel uitmaken van wat kerst écht is!

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 11 dec 2006 10:40

Even goede vrienden, maar mijn kinderen kleuren dan een kleurplaat in met voornoemde artributen en ik neem een prentenboek door voor de kerstboodschap.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 10:43

Ja, dat kan ook. Ieder zijn keus!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2006 11:00

Optimatus schreef:*kreun*

Moet alles een betekenis hebben dan? Als ik een citroengele suikerspin met Pinksteren aan de deurbel hang, dan mag ik dat toch hopelijk doen zonder dat ik half Refoweb over me heen krijg?

Hehe... ik denk dat je dan wel half refoweb over je heen krijgt omdat ze allemaal wel zin hebben in een hapje suikerspin :D

Lijntjuh, ik vind de paashaas wel even een iets ander verhaal... we zetten immers met kerst ook geen kerstman in de kerk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 dec 2006 11:13

vwb de betekenis van een kerstboom: ik ben geen uiterst principieel tegenstander van kerstbomen, maar als mensen allerlei vrome smoezen gaan verzinnen wordt ik een beetje kriegel. Als je een kerstboom in de kerk wilt, moet je dat vooral doen, maar kom me dan niet aan met vrome motieven.

vwb de paashaas: dat we de kerstman niet in de kerk zetten doet op zich niets af aan de vraag. Als je zegt dat de paashaas wezenlijk anders is moet je dit wel beargumenteren.

vwb kertsmannen in de kerk: bij ons stond zondag een levensgrote kerstman met slee en rendier in de gang.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 11:24

Vanmiddag gaat bij ons de kerstboom versierd worden.
Gewoon gezellig, beetje traditie, net als Sinterklaas en mijn ultrafundamentalistische katten die gelijk beeldenstormers de kerstboom ongetwijfeld weer te lijf zullen gaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 11 dec 2006 11:27

Marnix schreef:
Optimatus schreef:*kreun*

Moet alles een betekenis hebben dan? Als ik een citroengele suikerspin met Pinksteren aan de deurbel hang, dan mag ik dat toch hopelijk doen zonder dat ik half Refoweb over me heen krijg?

Hehe... ik denk dat je dan wel half refoweb over je heen krijgt omdat ze allemaal wel zin hebben in een hapje suikerspin :D

Lijntjuh, ik vind de paashaas wel even een iets ander verhaal... we zetten immers met kerst ook geen kerstman in de kerk.

Het ging om het principe dat je door de boom herinnert zou worden aan het feit dat het kerst is. Ik zou ook paaseieren of paastakken kunnen noemen of wat dan ook...

Net als wat Klaas zegt: het is een slap argument.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 11 dec 2006 11:28

Ik heb het hele jaar door de Sinterkersthaas in de hoek, boeie...

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 11 dec 2006 11:30

Woon jij in de kerk? :mrgreen:
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 11:32

hahaha :mrgreen:

Even serieus: de kerstboom voegt in zoverre iets toe dat-ie een extraatje is tijdens kerst, maar strikt noodzakelijk is-ie natuurlijk niet.

Maar ik vind hem gezellig staan in de woonkamer, dus hij gaat vanmiddag weer in z'n standaard.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 12:18

Optimatus schreef:Maar ik vind hem gezellig staan in de woonkamer, dus hij gaat vanmiddag weer in z'n standaard.

Nee he, je hebt toch geen nepperd hè? :shock: :P

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 12:45

Nee hoor, eentje met echte naalden.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 dec 2006 12:53

Optimatus schreef:Maar ik vind hem gezellig staan in de woonkamer, dus hij gaat vanmiddag weer in z'n standaard.

Denk eraan het onderste stukje van de stam af te zagen voor een betere wateropname, zodat hij niet zo snel gaat uitvallen.

Ik hou het maar op de traditionele Spaanse kersttraditie en dat is alleen een kerststal. Met eerst alleen de herders en straks de 3 koningen erbij. Beetje nadenken over die herders en die koningen levert trouwens ook heel wat waardevolle zaken op.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 dec 2006 12:55

Dan krijg je de vraag:

waren het 3 koningen die kwamen?
In de Bijbel gaat het over de wijzen uit het Oosten, maar niet over hoeveel en dat het koningen waren ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”