GerGem?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 10:30

cire schreef:
rosalie83 schreef:Belijdenis dan weer niet overal.

?? Is dat zo? Ik heb nooit gehoord dat iemand opnieuw belijdenis in de kerk zou moeten afleggen...?

In de Hervormde kerk waar ik ben opgegroeid (nu Herst.Herv.) zijn toen ik daar nog naar de kerk ging een aantal mensen naar een Ger.Gem. in een nabijgelegen plaats gegaan en die moesten overnieuw belijdenis doen!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 dec 2006 11:01

Belijdenis voor de kerkenraad heet dat.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 11:02

Nee, gewoon voor in de kerk!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 dec 2006 11:05

Hadden ze al belijdenis gedaan in de andere gemeente? Zo ja, dan is dit een rare gang van zaken en niet zoals het hoort in de GG.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 11:09

Ja, belijdenis in de Hervormde kerk, overstappen naar de Ger.Gem. en daar moest het overnieuw. Ik vind dat zo absurd! Daaruit blijkt dus dat je in de Ger.Gem. belijdenis doet van de kerk en niet van je geloof.

sela

Berichtdoor sela » 11 dec 2006 11:11

misschien was een bepaalde vraag nog niet gesteld en met ja beantwoord?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 11:14

Nee, gewoon belijdenis gedaan net zoals alle anderen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 dec 2006 11:18

Ik heb het nog eens nagevraagd, maar het klopt echt niet als dat gebeurd.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 11:23

Tsja, ik vond het ook altijd al vreemd! Onze dominee destijds zei zelf op belijdeniscatechesatie: "als je van plan bent te gaan trouwen, en ergens anders te gaan wonen en dan naar een Ger.Gem. te gaan, kan je nu hier beter geen belijdenis doen, want je kunt het daar overdoen."

Maar je riep straks iets over 'belijdenis voor de kerkenraad' of zo?

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 11 dec 2006 11:44

rosalie83 schreef:Tsja, ik vond het ook altijd al vreemd! Onze dominee destijds zei zelf op belijdeniscatechesatie: "als je van plan bent te gaan trouwen, en ergens anders te gaan wonen en dan naar een Ger.Gem. te gaan, kan je nu hier beter geen belijdenis doen, want je kunt het daar overdoen."

Maar je riep straks iets over 'belijdenis voor de kerkenraad' of zo?

Dat vind ik maar een rare reactie; dan kun je het beter nog niet doen.
Beter 2x dan helemaal niet, toch? Wat er in de toekomst zal gebeuren wat kerkgang betreft is toch niet van belang voor je beslissing vandaag? Je doet tenslotte belijdenis van je geloof. Het zou best mensen kunnen weerhouden van het doen van belijdenis.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 11 dec 2006 11:46

Overigens vind ik het een kwalijke zaak als je echt opnieuw belijdenis zou moeten doen. Wel hoor ik regelmatig dat mensen de 3e vraag opnieuw moeten beantwoorden (wat betreft de gemeente). Maar dat is idd alleen voor de dominee/kerkeraad.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 12:21

In de Ger.Gem. doe je blijkbaar geen belijdenis van je geloof, maar van de kerk. En dat je daarvoor overnieuw belijdenis moet doen voor de kerkenraad is toch ook belachelijk?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 dec 2006 12:31

rosalie83 schreef:In de Ger.Gem. doe je blijkbaar geen belijdenis van je geloof, maar van de kerk. En dat je daarvoor overnieuw belijdenis moet doen voor de kerkenraad is toch ook belachelijk?

Je doet er belijdenis van je geloof.
Er izjn wel is vaker mensen uit de hervormde kerk over gekomen naar onze kerk, maar nog nooit heeft er iemand opnieuw belijdenis hoeven doen.

Wat wel kan, is dat de kerkenraad vraagt of je volledig staat achter de regels/ punten van de kerk en je daar aan zal houden zodra je overkomt. Opzich niet zo heel vreemd. Verder mogen ze echt niet gaan,
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 11 dec 2006 14:15

Gerdien B. schreef:
rosalie83 schreef:In de Ger.Gem. doe je blijkbaar geen belijdenis van je geloof, maar van de kerk. En dat je daarvoor overnieuw belijdenis moet doen voor de kerkenraad is toch ook belachelijk?

Je doet er belijdenis van je geloof.
Er izjn wel is vaker mensen uit de hervormde kerk over gekomen naar onze kerk, maar nog nooit heeft er iemand opnieuw belijdenis hoeven doen.

Wat wel kan, is dat de kerkenraad vraagt of je volledig staat achter de regels/ punten van de kerk en je daar aan zal houden zodra je overkomt. Opzich niet zo heel vreemd. Verder mogen ze echt niet gaan,

wat mij verteld is dat je de derde belijdenis vraag opnieuw moet beantwoorden voor de kerkenraad.
Daarom heb ik uit voorzorg (toen de NHK in de racebaan richting PKN zat en ik in zo'n kerk belijdenis deed) de vragen bij mij laten veranderen :wink: Ik heb nu in de derde vraag ja gezegd op:
de kerk van alle tijden en van alle plaatsen - waarvan de hervormde kerk een gestalte is - etc etc.

En ik geloof dat er nog veel meer gestaltes zijn, oa een gergem. Mocht ik ooit dus daarheen gaan, hoef ik niks meer te zeggen. Ik heb gewoon algemene, openbare geloofsbelijdenis gedaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 15:28

Goede instelling! Je doet immers niet belijdenis voor een kerk, maar voor God. Toch?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”