Zwart werken, belastingaangifte doen, etc...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 10 dec 2006 17:50

d:)b jaknikken
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 10 dec 2006 22:48

Wat betreft belastingen, wat ik zo krom vind....: mijn opa werkte zich het leplazerus, betaalde daar belasting over. Niets aan het handje natuurlijk. Wat ik dan zo raar vind, dat mijn ouders een erfenis krijgen, en zij mogen weer belasting daarover betalen. Er is toch al belasting vanaf gegaan? Met dit soort gevallen kan ik me voorstellen dat mensen minder zin hebben om belasting te betalen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 10 dec 2006 23:12

Kan me voorstellen dat dat krom over komt, maar als ze het erfrecht zouden afschaffen, dan moeten ze dat geld toch op een andere manier binnen halen. En dus zou dan bijv. de inkomstenbelasting omhoog moeten en valt er minder te erven.

Linksom of rechtsom moet de overheid toch aan z'n geld komen.

Ik erger me dan ook niet zo over de belasting die ik moet betalen, maar meer over de manier hoe daar mee om wordt gesprongen. Ik ben genoeg bij (semi-)overheidsinstellingen over de vloer geweest om te weten dat het allemaal wel wat doelmatiger en efficiënter kan.

(Semi-)overheidsopdrachten waren bij het accountantskantoor waar ik werkte ideaal. Bedrijven dwongen steeds vaker een scherp budget af, maar bij de (semi-)overheid waren de budgetten vrijwel onbeperkt. Was je in een halve dag klaar, kon je daar nog anderhalve dag gaan zitten geinen en ondertussen doen alsof je aan het werk was om het budget vol te kunnen schrijven. Bah!

Een van m'n laatste opdrachten bij het accountantskantoor was bij een een grote thuiszorginstelling waar 30% van het personeel management was. Die waren voornamelijk bezig elkaar te controleren en nauwelijks met het aansturen van de uitvoerenden. Problemen worden dan ook niet opgelost en omdat het fout gaat... hup, nog maar een managementlaag er bovenop! Gek dat de zorg almaar duurder wordt...

Driekwart van het management wegsaneren in zo'n geval en niet praten, maar doen! Dán draag ik graag belasting af voor het nuttige en eervolle werk dat zij doen. Saillant is dat veel mensen die daar werkten er zelf ook zo over dachten...
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 00:39

rafaell schreef:Zwart werken is wettelijk verboden en mijns inziens niet christelijk. Als jij voor dat geld niet wit wilt werken prima, dan doe je het toch zonder die inkomsten?

Ja hoor, natúúrlijk :roll: Wel eens van vaste lasten gehoord? Je doet net of alles maar gratis is of komt aanwaaien.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 10:21

Smurffie schreef:
rafaell schreef:Zwart werken is wettelijk verboden en mijns inziens niet christelijk. Als jij voor dat geld niet wit wilt werken prima, dan doe je het toch zonder die inkomsten?

Ja hoor, natúúrlijk :roll: Wel eens van vaste lasten gehoord? Je doet net of alles maar gratis is of komt aanwaaien.

Hoe denk je dat iedereen dat doet? Iedereen heeft vaste lasten!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 11 dec 2006 10:22

Smurffie schreef:Ja hoor, natúúrlijk :roll: Wel eens van vaste lasten gehoord? Je doet net of alles maar gratis is of komt aanwaaien.
:mrgreen: Wat een belachelijke instelling. Omdat jij vaste lasten hebt mag je zwart werken?

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 11 dec 2006 11:34

Machiavelli schreef:
Smurffie schreef:Ja hoor, natúúrlijk :roll: Wel eens van vaste lasten gehoord? Je doet net of alles maar gratis is of komt aanwaaien.
:mrgreen: Wat een belachelijke instelling. Omdat jij vaste lasten hebt mag je zwart werken?

Witte banen zat zou ik zeggen...
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 11 dec 2006 12:50

Gewoon belasting betalen lijkt me het meest logisch. Tenminste, als je wilt leven als iemand die in alles Gods wil zoekt. Dat betekent ook dat je geen vragen stelt maar gewoon gehoorzaam bent. En dan niet uit een angstig volgen van de wet, maar omdat je de hele dag blij aan het zoeken bent waar je nog meer Gods wil zou kúnnen doen...
Uiteindelijk is alles van Hem.

("want in Hem leven wij, bewegen wij en zijn wij" Handelingen 18 : 28 )
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 dec 2006 13:00

medina schreef:Gewoon belasting betalen lijkt me het meest logisch. Tenminste, als je wilt leven als iemand die in alles Gods wil zoekt.

Natuurlijk betaal je uiteindelijk belasting. Maar het is een hartstikke leuke en lucratieve sport om ervoor te zorgen dat je zo weinig mogelijk belasting betaald. Overigens de link tussen Gods wil en het behoorlijk hoge Nederlandse belastingsklimaat is mij toch niet echt duidelijk.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 13:45

Zareb schreef:
medina schreef:Gewoon belasting betalen lijkt me het meest logisch. Tenminste, als je wilt leven als iemand die in alles Gods wil zoekt.

Natuurlijk betaal je uiteindelijk belasting. Maar het is een hartstikke leuke en lucratieve sport om ervoor te zorgen dat je zo weinig mogelijk belasting betaald. Overigens de link tussen Gods wil en het behoorlijk hoge Nederlandse belastingsklimaat is mij toch niet echt duidelijk.

Natuurlijk mag je kijken en uitzoeken dat je niet te veel belasting betaald.
En over Gods wil: Hij wil dat we de overheid gehoorzamen. Lijkt me dan voor zich spreken verder.

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 11 dec 2006 14:28

Zareb,

Voor jou is niet duidelijk wat de link is tussen het behoorlijk hoge belastingklimaat en God? ik ben benieuwd hoe ver dat dan kan gaan. (ik zie in de winkel soms ook wel dingen liggen die mijns inziens veuls te duur zijn....als ik jou goed begrijp betaal je dan ook minder of je smokkelt gewoon twee voor de prijs van één :lol: )

Als je eigenlijk van binnen helemaal niet van plan bent om Gods kind te zijn of te worden heeft belasting inderdaad niet zo veel met God te maken. Dan zoek je alles zelf uit, en dan hoef je je niet persé aan Zijn geboden te houden. Meestal proberen mensen wel fatsoenlijk te blijven want we hebben meestal wel iets van eergevoel. Maar er zijn dan wel marges waarbinnen je creatief naar je zelf toe kunt rekenen. Als je dan bijvoorbeeld per ongeluk bij de kassa te veel geld terug krijgt is dat een lekkere meevaller, ja toch?

Als je wel graag wilt leven zoals God ons dat leert probeer je te allen tijde eerlijk te zijn. Je vraagt dan niet meer of het in je eigen voordeel is. Alles wat je hebt heb je immers gekregen. Creatief boekhouden in de zin van niet alles opgeven past dan niet. Eerlijkheid is het enige wat past bij het leven van iemand die graag wil lijken op Jezus. En als je zorgen hebt over hoe nu weer de maand door te komen is de eerste waar je bij te rade kan gaan je eigen hemelse Vader. Hij zal je geven wat je nodig hebt.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 dec 2006 14:45

medina schreef:Dat betekent ook dat je geen vragen stelt maar gewoon gehoorzaam bent. En dan niet uit een angstig volgen van de wet, maar omdat je de hele dag blij aan het zoeken bent waar je nog meer Gods wil zou kúnnen doen...

Hm, ik heb best respect voor mensen die God proberen te volgen, maar dit slaat natuurlijk werkelijk nergens op. Vooral kritiekloos alles gelaten over je heen laten komen, vooral alles accepteren wat de overheid doet. Dat is volledig Gods wil, toch? En dat je er geen tijd voor hebt omdat je altijd bezig bent met het zoeken van God: je werkt ook niet en doet ook niets aan je uiterlijk en je huishouden?

Uiteindelijk is alles van Hem.

Dus wanneer een overheid besluit minderheden te gaan uitmoorden (denk eens aan Hitler?) moet je die overheid vooral volgen? En als diezelfde overheid jou vraagt 90 procent van je inkomen in te leveren moet je dat vooral doen? Natuurlijk, als het moet betaal ik gewoon belasting, maar jouw argumentatie is natuurlijk onzin.

("want in Hem leven wij, bewegen wij en zijn wij" Handelingen 18 : 28 )

Ik denk toch niet dat jij deze tekst goed interpreteert.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 14:53

Machiavelli schreef:

Wat is dát dan weer voor onzin? :shock: Dat heb ik niet gezegd :roll: Omdat ik niet méér kan werken dan ik nu doe. Ik heb het geld wat ik nu verdien gewoon nodig, punt. Een andere baan zoeken is leuk, maar je mag hopen dat je überhaubt iets vind. (Bovendien blijf ik loyaal aan mijn baas tot mei 2008, iig een vorm van naasteliefde) Het is makkelijk praten; stop ermee.) Forgét about it!

Daarnaast voel ik me totaal niet schuldig dat ik minder belasting betaal. Ik krijg bijv. geen vakantiegeld. Verder interesseert geld me weinig tot niets. Het is dat je het nodig hebt, anders had ik het allang weggegooid.. :roll:
Ik vind het nogal een verschil of je bewúst belasting ontduikt of niet. Er zijn mensen die idd hobby maken van creatief boekhouden. Ik houd geeneens mn administratie bij..zó boeiend vind ik het dus :roll:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 14:55

Smurffie schreef:
Machiavelli schreef:

Wat is dát dan weer voor onzin? :shock: Dat heb ik niet gezegd :roll: Omdat ik niet méér kan werken dan ik nu doe. Ik heb het geld wat ik nu verdien gewoon nodig, punt. Een andere baan zoeken is leuk, maar je mag hopen dat je überhaubt iets vind. (Bovendien blijf ik loyaal aan mijn baas tot mei 2008, iig een vorm van naasteliefde) Het is makkelijk praten; stop ermee.) Forgét about it!

Daarnaast voel ik me totaal niet schuldig dat ik minder belasting betaal. Ik krijg bijv. geen vakantiegeld. Verder interesseert geld me weinig tot niets. Het is dat je het nodig hebt, anders had ik het allang weggegooid.. :roll:
Ik vind het nogal een verschil of je bewúst belasting ontduikt of niet. Er zijn mensen die idd hobby maken van creatief boekhouden. Ik houd geeneens mn administratie bij..zó boeiend vind ik het dus :roll:

Dus zwart werken is niet bewust de belasting ontduiken?!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 14:59

Maar er zijn dan wel marges waarbinnen je creatief naar je zelf toe kunt rekenen. Als je dan bijvoorbeeld per ongeluk bij de kassa te veel geld terug krijgt is dat een lekkere meevaller, ja toch?

Dit vind ik nog een veel triestere vorm van diefstal dan het ontduiken van belasting. Ik zou me in ieder geval zwaar rot voelen als ik het niet terug zou gegeven.

Terug naar “Archief”