Waarom wel door een kerstboom en niet door een glinsterende jurk of een ontzettend lelijk hoedje van de vrouw in de bank voor je?Lijntjuh schreef:Ik...
Moderator: Moderafo's
Machiavelli schreef:Waarom wel door een kerstboom en niet door een glinsterende jurk of een ontzettend lelijk hoedje van de vrouw in de bank voor je?Lijntjuh schreef:Ik...
Optimatus schreef:Het nut van die boom? Zoals ik al aangaf: een kerstboom wordt met kerstmis geassocieerd. Men denkt: Hee, een kerstboom. Het is kerstmis.
En bij kerstmis denken degenen die in de kerk komen aan het feit dat Christus is geboren.
Natuurlijk, een kerstboom is niet essentieel, maar een kerkgebouw is ook niet essentieel voor het christelijk geloof. Een orgel ook niet. Een predikant ook niet. Maar ze zijn allen functioneel: het kerkgebouw, het orgel, de predikant en ook de kerstboom.
Wie wordt er eigenlijk afgeleid door de kerstboom?
Lijntjuh schreef:Optimatus schreef:Het nut van die boom? Zoals ik al aangaf: een kerstboom wordt met kerstmis geassocieerd. Men denkt: Hee, een kerstboom. Het is kerstmis.
En bij kerstmis denken degenen die in de kerk komen aan het feit dat Christus is geboren.
Natuurlijk, een kerstboom is niet essentieel, maar een kerkgebouw is ook niet essentieel voor het christelijk geloof. Een orgel ook niet. Een predikant ook niet. Maar ze zijn allen functioneel: het kerkgebouw, het orgel, de predikant en ook de kerstboom.
Maar dan kun je net zo goed met pasen een paashaas in de kerk zetten. Dan weet ook iedereen meteen dat het pasen is... Ook al heeft het er niets mee te maken...Of heb je daar wel bezwaar tegen?
Goed. We zijn het met elkaar eens dat het Kerstfeest is om de geboortedag van onze Heere Jezus Christus te vieren.Optimatus schreef:Lijntjuh schreef:Optimatus schreef:Het nut van die boom? Zoals ik al aangaf: een kerstboom wordt met kerstmis geassocieerd. Men denkt: Hee, een kerstboom. Het is kerstmis.
Maar dan kun je net zo goed met pasen een paashaas in de kerk zetten. Dan weet ook iedereen meteen dat het pasen is... Ook al heeft het er niets mee te maken...Of heb je daar wel bezwaar tegen?
Als jij je door een kerstboom laat afleiden, dan laat jij je toch afleiden en dan ligt dat toch aan jou en niet aan die kerstboom? (overigens, dit is niet beschuldigend of negatief bedoeld).
Men denkt: Hee, een kerstboom. Het is kerstmis.
rosalie83 schreef:Het werkt absoluut mee aan een stuk besef! Net zoals het zingen van kerstliederen, aansteken van de adventskaars, etc!
Optimatus schreef:
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten