Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 10 dec 2006 19:51

Lijntjuh schreef:Ik...
Waarom wel door een kerstboom en niet door een glinsterende jurk of een ontzettend lelijk hoedje van de vrouw in de bank voor je?

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 10 dec 2006 20:11

Machiavelli schreef:
Lijntjuh schreef:Ik...
Waarom wel door een kerstboom en niet door een glinsterende jurk of een ontzettend lelijk hoedje van de vrouw in de bank voor je?

Daar word ik ook door afgeleid :lol:
Dat ben ik gewoon nogal snel...

Maar daar gaat het niet om.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 10 dec 2006 20:13

Optimatus schreef:Het nut van die boom? Zoals ik al aangaf: een kerstboom wordt met kerstmis geassocieerd. Men denkt: Hee, een kerstboom. Het is kerstmis.

En bij kerstmis denken degenen die in de kerk komen aan het feit dat Christus is geboren.

Natuurlijk, een kerstboom is niet essentieel, maar een kerkgebouw is ook niet essentieel voor het christelijk geloof. Een orgel ook niet. Een predikant ook niet. Maar ze zijn allen functioneel: het kerkgebouw, het orgel, de predikant en ook de kerstboom.

Wie wordt er eigenlijk afgeleid door de kerstboom?

Maar dan kun je net zo goed met pasen een paashaas in de kerk zetten. Dan weet ook iedereen meteen dat het pasen is... Ook al heeft het er niets mee te maken...Of heb je daar wel bezwaar tegen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2006 20:27

Lijntjuh schreef:
Optimatus schreef:Het nut van die boom? Zoals ik al aangaf: een kerstboom wordt met kerstmis geassocieerd. Men denkt: Hee, een kerstboom. Het is kerstmis.

En bij kerstmis denken degenen die in de kerk komen aan het feit dat Christus is geboren.

Natuurlijk, een kerstboom is niet essentieel, maar een kerkgebouw is ook niet essentieel voor het christelijk geloof. Een orgel ook niet. Een predikant ook niet. Maar ze zijn allen functioneel: het kerkgebouw, het orgel, de predikant en ook de kerstboom.

Maar dan kun je net zo goed met pasen een paashaas in de kerk zetten. Dan weet ook iedereen meteen dat het pasen is... Ook al heeft het er niets mee te maken...Of heb je daar wel bezwaar tegen?

Als jij je door een kerstboom laat afleiden, dan laat jij je toch afleiden en dan ligt dat toch aan jou en niet aan die kerstboom? (overigens, dit is niet beschuldigend of negatief bedoeld).

Een paashaas in de kerk? Het hangt er maar vanaf wat voor paashaas het is. Als-ie te bewegelijk is, wordt het wel storend ja. Mijn concentratie is ook niet altijd even super.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 10 dec 2006 20:38

Maar even buiten het afleiden om... vind je dat aanvaardbaar? Een paashaas (stilstaand :) ) in de kerk? Wat zou God daar van vinden? Wij gedenken de opstanding van Zijn Zoon en versieren de kerk met een paashaas? (of in het geval van kerst een kerstboom)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 10 dec 2006 21:09

Optimatus schreef:
Lijntjuh schreef:

Als jij je door een kerstboom laat afleiden, dan laat jij je toch afleiden en dan ligt dat toch aan jou en niet aan die kerstboom? (overigens, dit is niet beschuldigend of negatief bedoeld).

Goed. We zijn het met elkaar eens dat het Kerstfeest is om de geboortedag van onze Heere Jezus Christus te vieren.

Waarom hebben we dan een boom nodig, wat voegt die toe? Het heeft geen betekenis, wat hebben we aan gezelligheid als we het alleen gezellig kunnen hebben met een boom? Een of ander ding met lichtjes, opsmuk, en andere dure zooi er in?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2006 21:30

*kreun*

Moet alles een betekenis hebben dan? Als ik een citroengele suikerspin met Pinksteren aan de deurbel hang, dan mag ik dat toch hopelijk doen zonder dat ik half Refoweb over me heen krijg?

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 10 dec 2006 21:35

je hebt het niet nodig
Maar het is wel gezellig oke een kerstboom in de kerk gaat me te ver maar thuis zie ik er geen kwaad in soms is er in de kerk een kerstboom in de hal dat vind ik weer meer toelaatbaar dan in de kerkzaal zelf.

ik vind het wel een teken van kerst ookal is het dan misschien meer afgeleid van het swereldse feest je moet maar zo denken dat de wereld ook heel veel van ons heeft overgenomen en is dat dan niet het goede?

moeten wij maar helemaal wereldvreemd gaan worden? ons geheel afsluiten? wat voor boodschap draag je dan uit?

laat nou iedereen doen wat hij of zij denkt dat goed is zolang iedereen daar nog steeds zelf verantwoording voor af moet leggen.

wel ,niet ja ,nee vrede op aarde dat is zowel de bijbelse boodschap en de wereldse boodschap laten we daar eens iets mee gaan doen ipv soenatten over hoe je wel of geen kerst mag vieren.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 dec 2006 00:04

Men denkt: Hee, een kerstboom. Het is kerstmis.

Met alle respect, maar dat is wel ongeveer het meest waardeloze argument dat ik hier gehoord heb.... Je bent volkomen wereldvreemd, loopt door straten met kerstmannen, - bomen en -verlichting en je hebt echt helemaal niks door. Dan kom je in de kerk en zie je een kerstboom: "verrek, het is kerst! !:) "....

yeah right.....
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 00:18

Het is één van de eye-openers, los daarvan, ik zie in Berkenwoude echt geen kerstmannen rondrennen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 dec 2006 01:03

Dan geef ik de kerken in Berkenwoude bij deze toestemming ;-)

Zonder gekheid, het plaatsen van een kerstboom in de kerk omdat de mensen dan kunnen zien dat het kerst is, is net een erg sterk argument, of wel dan?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 09:58

Het werkt absoluut mee aan een stuk besef! Net zoals het zingen van kerstliederen, aansteken van de adventskaars, etc!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 dec 2006 10:06

rosalie83 schreef:Het werkt absoluut mee aan een stuk besef! Net zoals het zingen van kerstliederen, aansteken van de adventskaars, etc!

Adventskaarsen zijn een prachtig symbool.
Kerstliederen (mits van een beetje kwaliteit) gaan rechstreeks over kerst.

Als we kerstbomen in de kerk nodig hebben voor dat besef dan staat het er niet best voor met de kerk.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 11 dec 2006 10:09

@Rosalie
Dream on!
Als jij een opgetuigde boom ziet denk je niet aan het kindeke Jezus etc..
Dat wil er bij mij niet in.

Zeg dan gewoon: Ik ben diep in mijn hart dol op ordinaire kitsch en zet daarom een kerstboom in mijn woonkamer.
En dat misgun ik je niet, maar kom alsjeblieft niet met de kerstgedachte aandraven.
Laatst gewijzigd door leclerc op 11 dec 2006 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 dec 2006 10:12

Optimatus schreef:

Tja, ik ook wel ja. Bij ons in de kerk staat altijd rond kerst zo'n ernorme boom (van de andere dienst hoor, bij ons mogen de lichtjes nog niet aan ;) )
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dan in de kerk eerst de ballen ga tellen, bekijk of het ding recht staat (want dat is nooit zo), welke piek ze er nu weer op hebben gezet, oftie mooi is etc. En dan pas luister ik nog even naar de preek :)

Maar bij ons thuis leidt het mij totaal niet af van de DE boodschap nee
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”