GerGem?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 nov 2006 13:47

Dat laatste is een mening hoor, geen feit.

En Jort zegt alleen maar dat het vroeger wellicht ook niet allemaal rozegeur, gunning en balans was. Heb jij feiten die dat weerspreken?

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 28 nov 2006 13:58

Idd Jort, bij mijn weten is de GG niet veranderd. Het is nog hetzelfde als vroeger. Natuurlijk word het wel iets anders, maar dat komt ook door de verandering in de wereld. Sommige zaken moeten worden aangepast. Maar, dat is in alle kerken het geval lijkt me. En, dat was vroeger ook al wel zo. Alles veranderd in de loop van de jaren.

Denkertje21 schreef:Ik werd er niet meer gevoed! Het enige wat me nog overblijft is gebed voor de Ger.Gem....

Deze uitspraak hoor ik vaker. En ik heb dan de neiging om in de verdediging te schieten, omdat ik vermoed dat ze de GG in het algemeen bedoelen. Misschien bedoel jij dat niet, maar omdat je zegt voor de GG te bidden..komt het wel zo op me over. Jammer, dat het in jou gemeente zo was. Er zijn wat dat betreft grote verschillen in dominee's. Ik mag me gelukkig noemen met een gemeente, waar we een dominee hebben die me elke zondag voed met Zijn Woord.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 nov 2006 14:01

Denkertje21 schreef:Ik werd er niet meer gevoed! Het enige wat me nog overblijft is gebed voor de Ger.Gem....

Het is alleen de vraag of de mensen veranderen (onder invloed van de tijdgeest, veel meer toegang tot informatie, meer kritisch tov traditionele verbanden), of de Gergem.. ik denk dan toch het eerste, waarbij een anti-reactie van de kerk zelf natuurlijk niet uitgesloten is.

jnien

Berichtdoor jnien » 02 dec 2006 21:02

Mmm.. ik kom van de GerGem inNed..
Denk ook niet dat je veel mensjes van onze kerk hier zult vinden..
Ik groei eigenlijk zo' n beetje buiten de jeugd van onze kerk om op..
Klinkt raar, maar we hebben ook geen jv; dus ik ga bij de Gergem naar de jv..
En daar voel ik me meer op mn gemak!
Het is er losser, en ik vind het daardoor ook krachtiger..
Daardoor voel ik het zo.
Inderdaad lopen de meningen wel uiteen, maar ik denk dat ze dat in onze kerken ook wel doen..
Alleen lijkt het of ze daar minder voor uit komen..

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 10 dec 2006 16:03

Graag zou ik een keer een kerkdienst van een (O)GG(in N) (bv) mee willen maken, maar ik ben bang daar nogal "bekeken" te worden. Uit reacties van andere forummers maak ik op dat men in de bevindelijke wereld niet zo dol op "kerkhoppers", "relishoppers" of - in mijn geval - mensen die gewoon eens vrijblijvend een kijkje bij een dienst willen nemen. Nou voeg ik hier direct aan toe dat dit een generalisatie is, maar toch ben ik bang dat de drempel voor een bezoekje aan een bevindelijke kerk vrij hoog ligt. Heeft iemand misschien een tip? Ik ben namelijk razend benieuwd hoe het er in een bevindelijke dienst aan toe gaat!

Daarnaast heb ik - geheel los hier van, louter uit interesse - een andere vraag. Hoe zit het in de GG met wederzijdse dooperkenning? Stel: je bent lid van de GKV (of CGK, NGK, PKN - maakt niet uit), maar wil je laten registreren bij/overstappen naar een gereformeerde gemeente. Moet je je dan opnieuw laten dopen? En erkent de GG "gemengde huwelijken" tussen leden van een andere protestantse denominatie? Zou je in een gereformeerde gemeente kunnen trouwen, als bijv. de vrouw wel lid is van de GG, maar de man lid van - bijvoorbeeld - de PKN?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 10 dec 2006 16:07

GKN'er schreef:Daarnaast heb ik - geheel los hier van, louter uit interesse - een andere vraag. Hoe zit het in de GG met wederzijdse dooperkenning? Stel: je bent lid van de GKV (of CGK, NGK, PKN - maakt niet uit), maar wil je laten registreren bij/overstappen naar een gereformeerde gemeente. Moet je je dan opnieuw laten dopen? En erkent de GG "gemengde huwelijken" tussen leden van een andere protestantse denominatie? Zou je in een gereformeerde gemeente kunnen trouwen, als bijv. de vrouw wel lid is van de GG, maar de man lid van - bijvoorbeeld - de PKN?
Over huwelijken weet ik niet veel, maar de doop wordt gewoon wederzijds erkend.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 dec 2006 16:46

Belijdenis dan weer niet overal.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 dec 2006 16:48

Aragorn schreef: Het is alleen de vraag of de mensen veranderen (onder invloed van de tijdgeest, veel meer toegang tot informatie, meer kritisch tov traditionele verbanden), of de Gergem.. ik denk dan toch het eerste, waarbij een anti-reactie van de kerk zelf natuurlijk niet uitgesloten is.

Ik denk dat je daar geen gelijk in hebt! Als ik de preken lees die er vroeger uit gingen in de GG, dan merk ik een wezenlijk verandering in de prediking

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 dec 2006 16:50

jnien schreef:Mmm.. ik kom van de GerGem inNed..
Denk ook niet dat je veel mensjes van onze kerk hier zult vinden..

Ach, lang duurt dat niet meer. Moerkerken is druk bezig met zoeken van toenadering tot de GG in Ned. Hij ziet niet meer zo veel verschil en dat zegt al weer genoeg...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2006 18:43

GKN'er schreef:Graag zou ik een keer een kerkdienst van een (O)GG(in N) (bv) mee willen maken, maar ik ben bang daar nogal "bekeken" te worden.

Ik kerk zo nu en dan eens in de GGiN te Berkenwoude. Ik ken daar wat mensen en hun reactie was: "We hadden je wel een keer verwacht." en als er een predikant komt, krijg ik ook altijd een seintje.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 10 dec 2006 18:50

Optimatus schreef:Ik kerk zo nu en dan eens in de GGiN te Berkenwoude. Ik ken daar wat mensen en hun reactie was: "We hadden je wel een keer verwacht." en als er een predikant komt, krijg ik ook altijd een seintje.

Ja, maar ik ken dus niemand van de lokale GG. Sterker nog: de dichtsbijzijnde GG (in N) ligt hier zo'n 10 km vandaan.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 10 dec 2006 18:54

rosalie83 schreef:Belijdenis dan weer niet overal.

?? Is dat zo? Ik heb nooit gehoord dat iemand opnieuw belijdenis in de kerk zou moeten afleggen...?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 dec 2006 19:31

GKN'er schreef:Daarnaast heb ik - geheel los hier van, louter uit interesse - een andere vraag. Hoe zit het in de GG met wederzijdse dooperkenning? Stel: je bent lid van de GKV (of CGK, NGK, PKN - maakt niet uit), maar wil je laten registreren bij/overstappen naar een gereformeerde gemeente. Moet je je dan opnieuw laten dopen? En erkent de GG "gemengde huwelijken" tussen leden van een andere protestantse denominatie? Zou je in een gereformeerde gemeente kunnen trouwen, als bijv. de vrouw wel lid is van de GG, maar de man lid van - bijvoorbeeld - de PKN?

Dat hoop ik toch wel, anders ben ik snel weg!
Daarbij is het mijn keuz met wie ik trouw en zijn keus over de manier waarop hij God dient. Ze kunnen niet verplichten om met een jongen uit de Ger Gem te trouwen.
Al is het dan wel weer:
Als je trouwt in een andere gemeente en je blijft geen lid na het trouwen van de GerGem, dan lezen ze niet af in de gemeente dat je gaat trouwen :?

Op de nooddoop na worden alle dopen erkent in de GerGem.
De belijdenissen uit de protestantse kerken worden ook erkent (Dus ook de PKN) Als je lid wilt worden van de GerGem, dan vragen ze aan de gemeente of er gegronde redenen zijn om het verzoek te weigeren.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 dec 2006 08:39

Als je trouwt in een andere gemeente en je blijft geen lid na het trouwen van de GerGem, dan lezen ze niet af in de gemeente dat je gaat trouwen

Volgens mij is dit per gemeente verschillend. Bij ons word het wel afgelezen en ik ga naar een zeer behoudende Ger Gem.

Verder is het zo dat als je in de Ger Gem kerk gaat trouwen dat ze dan verwachten dat beide echtgenoten naar de Ger Gem kerk gaan. Dat wordt met het "trouwgesprek" zeker gezegd. Of het daadwerkelijk gebeurd is weer een ander verhaal.

Wij hadden beiden nog geen belijdenis gedaan (waren wel dooplid bij de Ger Gem.) maar de ds. zei wel dat hij dat van ons verwachte dat we dat zouden doen. Hebben we ook keurig gedaan in het jaar, volgend aan ons trouwen.

En als je eens naar een GG of aanverwante dienst wilt gaan, gewoon gaan. Ik denk dat het bekeken worden meer is zo van: "Wie zou dat nou wezen" als dat ze willen dat je niet in hun dienst komt. Als je naar een grote gemeente gaat heb je ook minder kans op bekijks want je valt minder op.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 11 dec 2006 08:56

Bij ons in de Ger. Gem. kan je als bezoeker gerust komen. Er komen behoorlijk wat bezoekers dus je valt echt niet op. Een buurt ger. gem. heeft een verbouwing van de kerk achter de rug wat er in die tijd voor zorgde dat er regelmatig mensen uit die gemeente kwamen shoppen bij ons. Daarnaast komen er zoveel nieuwe mensen die in ons dorp komen wonen en bij ons naar de kerk komen dat we meestal niet meer weten of het een bezoeker of een nieuw lid is. Dit is trouwens ook niet echt een ideale situatie.

Terug naar “Archief”