Refo-toeslagen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 06 dec 2006 13:45

:D Dat zal best ja...

Gelukkig dat je rekening houdt met een anders uitzicht :mrgreen: :lol:
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 06 dec 2006 14:01

Lijntjuh schreef::D Dat zal best ja...

Gelukkig dat je rekening houdt met een anders uitzicht :mrgreen: :lol:

Zo bén ik.. 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 dec 2006 14:47

Er wordt hier in dit topic best wel zelfingenomen gegeneraliseerd over refo's..

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 10 dec 2006 16:23

ahum...

Waar staat dat? Als er maar een beetje kritiek is wordt er direct gesproken over generaliseren, vooroordelen enz. Tuurlijk moet je daar voorzichtig mee zijn, maar soms lijkt het of er niets gezegd kan worden zonder dit soort 'verwijten'.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 10 dec 2006 20:30

En dan is er ook nog het argument dat er refo's zijn die vanwege rpincipes niet willen open bij zaken die op zondag open zijn. Ik ken een gezin dat er zo over denkt en daardoor 'gedwongen' is om bij de duurdere 'refowinkels' te kopen. Dan kom je dus wel voor je principes uit, en dat vind ik dapper van ze, hoewel ik het zelf niet zo zou doen. In NL heb ik ook nooit veel geld uit willen geven aan kleding e.d., dat was ook de reden dat ik nooit bij College Style oid kocht.

En ik denk dat het een beetje te algemeen is om te stellen dat er in de GerGem bakken met geld zitten. Tuurlijk, ze zullen er best zijn, maar de middenmoot is groter en er zijn ook mensen die eronder zitten. Maar die mensen zijn niet zo buitensporig, daarom vallen ze gewoon niet op.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 dec 2006 21:26

Ik zit zelf een beetje in de reiswereld en daar zie je hetzelfde gebeuren. Christelijke reisorganisaties zijn over het algemeen veel duurder. Ik zag net in Ronduit dat er een nieuwe aankomt, Jong Idee Reizen en die schijnt veel goedkoper te zijn...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 01:56

Lijntjuh schreef:ahum...

Waar staat dat? Als er maar een beetje kritiek is wordt er direct gesproken over generaliseren, vooroordelen enz. Tuurlijk moet je daar voorzichtig mee zijn, maar soms lijkt het of er niets gezegd kan worden zonder dit soort 'verwijten'.

Eh, dat wil ik zeker niet zeggen, ik kan mezelf neit eens refo (meer) noemen en heb ook op genoeg zaken kritiek. Maar hier worden wel zoveel belegen cliché's te berde gebracht dat ik me afvraag of ze werkelijk waar zijn, of er iemand mee gediend is en of ze wel als kritiek in de juiste zin des woords op te vatten zijn.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 11 dec 2006 11:16

mwa, dat er bakken met geld in de ger gem zouden zitten vind ik ook wat vergezocht. Maar feit blijft dat refo's niet vies zijn van luxe. En ik vraag me gewoon af in hoeverre je daar in mee kunt gaan als christen...

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 11 dec 2006 14:10

ik vind dat van meer geld onder refo's niet vergezocht. Ik heb het nooit uitgezocht, maar mijn hypothese is wel dat gezinnen behorend bij de ger. kerken gemiddeld minder schulden hebben en van meer rond kunnen komen dan andere (even grote) gezinnen.

Waar is in ons land de relatieve armoede? In de grote steden toch? En waar wonen alle refo's? Toch niet daar? Daar hoeven ze oook niet te wonen in een achterstand flat, want de meesten hebben meer te besteden.

NB 1 ik zeg niet dat er onder refo's geen armoede is, want ik ken ze ook, maar gelukkig is er dan soms een diaconie de bijspringt of een gemeentelid/leden die helpt...

NB 2 misschien komt boevenstaande ook wel doordat christenen iets verstandiger -gemiddeld- met hun geld omgaan en dit als ze weinig hebben minder snel uitgeven aan drank en vermaak, maar eerder aan dagelijkse behoeften als dak, kleding en voedsel.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 dec 2006 17:02

Mijn opa kocht vroeger alleen bij mensen die kerkelijk waren. EN dat kostte hem idd het dubbele voor een brood, het dubbele voor kleding enz.
Hij had de mazzel dattie het geld er blijkbaar voor had, maar ik vind het best ver gaan. Aan de ene kant is het goed om andere christenen te steunen, maar toch...ik weet niet of ik mijn geld ervoor over zou hebben...
Net als dat hier op het dorp blijkbaar regel is dat je, als je PKN bent, naar de ene bakker gaat, en als Hersteld bent, naar de andere bakker gaat.
Dat vind ik zooooo dwaas.
Ben blij dat ik niet hier in de kerk zit, en lekker bij beide bakkers langs ga :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 11 dec 2006 19:15

MissF schreef:Net als dat hier op het dorp blijkbaar regel is dat je, als je PKN bent, naar de ene bakker gaat, en als Hersteld bent, naar de andere bakker gaat.
Ben blij dat ik niet hier in de kerk zit, en lekker bij beide bakkers langs ga :)

Vreselijk!! menselijke dwaasheid ten top!!

barry rab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barry rab » 11 dec 2006 20:03

Vroeger was het bij ons in de gemeente wel zo dan tussen katholieken en cristenlijke mensen.
Maar dat is al lang voorbij
Laatst gewijzigd door barry rab op 24 dec 2006 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 11 dec 2006 21:04

MissF schreef:Net als dat hier op het dorp blijkbaar regel is dat je, als je PKN bent, naar de ene bakker gaat, en als Hersteld bent, naar de andere bakker gaat.

Daar gaat ook wel het een en ander aan vooraf he... Het is niet zo ongecompliceerd als jij het stelt. Ik ben trouwens van geen van beide kerken maar ik eet het PKN-brood omdat het lekkerder is dan het herstelde 8) .

Enfin, er wordt altijd vooral gekeken naar mensen die zgn. met de duurste kleding/auto/... rondlopen, m.i. heb je in elke zuil mensen die meer en mensen die minder om kleding en de rest geven. Nou, dat zal bij refo's dan net zo goed zo zijn.

Toevallig hou ik zelf van mooie kleding, wat is daar mis mee? Om mijn studentenbudget ga ik vaak in de uitverkoop, dus dan ben ik er niet eens meer geld mee kwijt dan wanneer ik C&A leeg haal. Bovendien is de kwaliteit vaak stukken beter, waardoor je ook nog eens langer met die kleding kunt doen.

Wat me wel vaak opvalt aan refo's is dat ze ontzettend zuinig zijn. Ik werk in een pannenkoekenhuis waar behoorlijk veel refo's komen. Refo's geven steevast geen fooi, al komt het uit op E 27,85 dan moet je nog de portemonnee halen voor die 15 cent. En stel dát ze het geven, dan is het de bedoeling dat je op je knieën gaat uit dankbaarheid.
Ik werk er overigens al zo'n vijf jaar, dus ik heb er zeker ervaring mee.

Overigens, het kan lijken dat mensen veel geld hebben, maar onderschat het aantal niet dat een nieuwe auto kan kopen door het verhogen van de hypotheek.

De mensen die hier zo afgeven op de kledingkopers etc., waar geven die hun geld dan aan uit? Ik kan me iig niet voorstellen dat het zojuist gestorte loon linea recta doorgaat naar een welzijnsorganisatie. De één houdt van mooie kleding, de ander heeft toevallig een hobby als fotograferen waaraan hij weer massa's geld uitgeeft.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 dec 2006 21:14

Tobbe schreef:

Daar gaat ook wel het een en ander aan vooraf he... Het is niet zo ongecompliceerd als jij het stelt. Ik ben trouwens van geen van beide kerken maar ik eet het PKN-brood omdat het lekkerder is dan het herstelde 8) .
.

Ja, dat weet ik ook wel. Er IS ook veel aan vooraf gegaan.
Maar dat vind ik juist zo erg! Dat er in mijn gemeente gezinnen zitten die nooit in hun eigen dorp naar de kerk wilen gaan, om alles wat er is gebeurd, dat er dus mensen elkaar continu met de nek aankijken, omdat ze van de 'verkeerde' kerk lid zijn geworden....dat vind ik totaal geen christen zijn.
En ik mag er eigenlijk niets over zeggen, want ik woon hier pas sinds een jaar, dus heb al die ellende niet meegemaakt, en wij zouden eventueel hier naar de kerk kunnen gaan, maar doen dat om andere redenen niet.
Maar toch blijf ik het echt heel dwaas vinden!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 11 dec 2006 21:59

Ik weet niet zo zeker of het persee het dubbele kost, omdat het eerder aan iets anders ligt.

In Assen zijn ook diverse door gereformeerden gerunde bedrijven.
het meest duidelijke verschil met andere bedrijven die dezelfde doelgroep willen bedienen is dat de 'gereformeerde' bedrijven vaak kleiner zijn, dan hun concurentie, en daarom automatisch al iets duurder.

het voordeel dat ze hebben is wat hier al genoemd wordt dat er altijd wel een deel klantenbestand zal bestaan dat bij ze in de kerk zit.
Maar ik weet onder andere van de rijschool die me vader heeft dat het zeker geen vetpot is, in een markt waarin veel concurentie is, is het voor gereformeerden net zo moelijk om te overleven dan de niet kerkelijken.
En stunt hij dus net zo hard mee met de prijzen. (30,- euro /uur)

Maar misschien dat het in in bepaalde dorpen vanwege een andere bevolkingsverhouding anders ligt.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Terug naar “Archief”