ontwikkelingshulp Afrika

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 dec 2006 23:47

Debor@ schreef:Ikzelf ben nu met collega's bezig een project op te zetten wat we ten uitvoer gaan brengen in een aantal dorpjes in Senegal. In dat land wordt het grondwater namelijk steeds zouter, uiteraard slecht voor mens en dier.

Mooi werk idd!

Heeft dit ook nog iets te maken met de wens van een aantal grote multinationals om de drinkwatermarkt te privatiseren? Ik las dat ergens en sloeg steil achterover. Ik dacht dat elk mens recht had op een eerste levensbehoefte als water, maar blijkbaar denken sommige mensen dat alleen mensen met geld recht hebben op water. (raad eens wie daar beter en wie er slechter van worden....)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 07 dec 2006 11:15

Ik ben het zeker met je eens dat de privatisering dan echt doorgeschoten is. What's next, privatisering van de lucht die je inademt?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 07 dec 2006 14:03

Het is inderdaad een heel mooi project :). Op dit moment zitten we nog in de opstartfase, is er nog geen datum dat de eerste mensen kunnen vertrekken en worden er massa's goede ideeën op papier gezet. Uiteindelijk leidt dat tot wat reform zegt: we kunnen voor wat mensen, misschien maar een handjevol, hun wereld veranderen en die gedachte alleen al maakt ons razendenthousiast en gedreven :)

Katlheen schreef:Ik ben het zeker met je eens dat de privatisering dan echt doorgeschoten is. What's next, privatisering van de lucht die je inademt?
Ja, met een dure ademhalingsvergunning die maar 2 jaar geldig is ;)

Dat hele plan over die drinkwatermarkt vind ik echt zoooo ziek ](*,). Gelukkig heeft ons project daar niet mee te maken, of beter gezegd, nog niet. Het blijft het nog even spannend en zijn we bang dat we daar alsnog mee te maken gaan krijgen, dat hangt van een aantal hoge heren daar af. Tot die tijd doen onze toekomstige collega's daar heel hard hun best en steunen wij ze zoveel mogelijk. Mede daardoor zijn er een aantal bijzondere vriendschappen ontstaan en dat is heel bijzonder :)
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 08 dec 2006 22:06

Over welk plan wat betreft drinkwatermarkt hebben jullie het?

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 09 dec 2006 10:38

cire schreef:Over welk plan wat betreft drinkwatermarkt hebben jullie het?
Het plan om die markt te privatiseren.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 dec 2006 16:07

Is het echt zo dat de VS de grootste vervuiler zijn? Volgens mij kan China er ook wat van..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2006 16:09

Volgens mij zijn de VS de grootste vervuilers, maar zal China ze snel inhalen. In de VS is de vervuiling volgens mij gelijkmatiger, terwijl je in China enorm smerige steden hebt en een relatief schoon platteland.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 dec 2006 00:09

cire schreef:Over welk plan wat betreft drinkwatermarkt hebben jullie het?

Ik weet niet of je kunt spreken over 1 specifiek plan, maar t.a.v. drinkwater zijn er grofweg 2 uiteenlopende meningen. NGO's (en ik denk de meeste mensen) vinden dat alle mensen recht hebben op water omdat je zonder water niet kunt leven. Anderen (met name multinationals) vinden dat water beschouwd moet worden als grondstof (net als b.v. olie) en dus ook onderhevig zou moeten zijn aan het principe van vraag en aanbod.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 dec 2006 10:11

Klaas schreef: Anderen (met name multinationals) vinden dat water beschouwd moet worden als grondstof (net als b.v. olie) en dus ook onderhevig zou moeten zijn aan het principe van vraag en aanbod.

Ik vind dit nogal een beschuldiging. Kun je één of meerdere bedrijven citeren, dan wel op andere wijze aantonen dat dit het geval is?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 dec 2006 10:43

Sabra schreef:Ik vind dit nogal een beschuldiging. Kun je één of meerdere bedrijven citeren, dan wel op andere wijze aantonen dat dit het geval is?

In de film "We feed the world" komt een CEO van Nestlé (grootste leevrancier flessenwater) aan het woord die dit letterlijk met droge ogen voorstelt. Hij noemt de gedachte dat iedereen recht heeft op water 'extreem' en niet realistisch.....

Hij voegt er aan toe dat daar waar problemen zijn specifieke oplossingen gezocht moeten worden. Dat klinkt leuk, maar dat een multinational dat zou moeten regelen lijkt me weinig geloofwaardig.

Een snelle Google actie levert ook de nodige resultaten op. Oa:

www.ofm-jpic.org/aqua/dl/nederlands/water_nl.pdf

www.oxfamsol.be/nl/IMG/pdf/globo2_nl.pdf

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 dec 2006 13:33

Dit is inderdaad een ernstige uitspraak, daar water levensbehoefte nummer één is. Wat mij betreft heeft wel iedereen recht op schoon water.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 14:31

Sabra schreef:Dit is inderdaad een ernstige uitspraak, daar water levensbehoefte nummer één is. Wat mij betreft heeft wel iedereen recht op schoon water.

Volledig mee eens.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 11 dec 2006 23:04

Maar is het op dit moment eigenlijk ook niet onderhevig aan vraag/aanbod? Of in elk geval, als ik niet betaal, krijg ik geen water...

In Nederland geven we investeren/bouwen we zuiveringen enzo... Als je dat niet doet, heb je ook geen schoon water.

En OK, binnen Nederland is de drinkwatermarkt niet commercieel. Maar internationaal gezien geldt volgens mij wel dat je geen water hebt, als je geen geld hebt (en er toevallig geen schoon water in de buurt is).

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 dec 2006 23:41

Het gaat om het verschil van insteek. Als je stelt dat ieder mens recht heeft op water dan dienen er stappen ondernomen te worden die mensen die niet de beschikking hebben over water toch van water te voorzien. Dit is bij uitstek een verantwoordelijkheid van een regering. Dat dat in bepaalde gevallen erg lastig is door de desbetreffende regeringen is evident, maar toch is dat de aangewezen weg; een logische en noodzakelijke stap in de ontwikkeling van een land. Je wilt die verantwoordelijkheid toch niet in handen geven van een op winstmaximalisatie gerichte multinational?

In Nederland is de watervoorziening goed geregeld en daar betalen we met z'n allen voor. Dat is ook niet meer dan logisch. Nou ben ik geen voorstander van privatisering van dit soort voorzieningen in ons eigen land (daar is de burger volgens mij nog nooit beter van geworden) maar het zou hier niet al te veel kwaad kunnen. De situatie in ontwikkelingslanden is natuurlijk volkomen anders. Niet alleen heeft lang niet iedereen de beschikking over drinkwater, ook de situatie is veel minder stabiel dan in ons land.

wouter2
Verkenner
Verkenner

fair trade

Berichtdoor wouter2 » 04 jul 2007 18:58

Wat in deze discussie tot nu toe een beetje onderbelicht is, is eerlijke handel. Door allerlei oneerlijke handelsregels betalen we maar heel weinig voor grondstoffen en landbouwproducten uit Afrika. Als een boer een eerlijke prijs krijgt voor zijn cacao, katoen of koffie, hij hij voldoende loon om het schoolgeld van z'n kinderen te betalen en de doktersrekening. Een groep boeren kan een nioeuwe weg aanleggen etc. De boer krijgt een eerlijke beloning voor een kwalitatief goed en milieuvriendelijke geproduceerd product. We zullen bereid moeten zijn iets meer voor deze producten te betalen. Gelukkig verkopen steeds meer supermarkten fair trade chocola, koffie, rijst, tropisch fruit, wijn, sinaasappelsap etc. Bovendien komt er ook steeds meer eerlijke kleding op de markt.

Terug naar “Archief”