Waarom Israel steunen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 09 dec 2006 17:06

Optimatus schreef:Maar dan zie ik nog steeds het verband tussen de steun aan de staat Israel als politieke entiteit en het verbond tussen God en Izak niet. Het zaad van Izak is het volk, een groep mensen, maar de staat, die weliswaar zijn naam ontleent aan dat volk, is hedentendage toch iets anders dan het volk dat binnen de grenzen van die staat leeft.

Ik kan wel weer gaan reageren, maar misschien is het eerst handig als je even kort uitlegd wat je precies bedoeld met 'Israël als politieke entiteit'?
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 17:07

De huidige staat Israel zoals ook Nederland een staat is: een stuk land met een centrale regering dat op basis van wetten wordt bestuurd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 09 dec 2006 17:16

Dan is het verband toch best simpel...Als de belofte aan Abraham, Izak, Jacob gekoppeld is aan een stuk land...dan lijkt mij steun voor dat land wel op z'n plaats. Als God dat gebied heeft bestemd voor het volk Israël...wie ben ik dan om te bepalen dat het niet de goede keuze van het gebied is.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 17:27

Maar als die staat allerhande zaken gaat doen die God verboden heeft? Ik bedoel, zou jij Israel steunen als er een koning als Achab of Achaz aan het bewind zou zijn?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 09 dec 2006 17:39

Bovendien zijn niet alle burgers van die staat nakomelingen van Izaak en zijn er ook nakomelingen van Izaak die niet de Israelische nationaliteit maar een andere hebben, misschien wel de Palestijnse of die van een ander Arabische natie.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 09 dec 2006 19:15

Optimatus schreef:Maar als die staat allerhande zaken gaat doen die God verboden heeft? Ik bedoel, zou jij Israel steunen als er een koning als Achab of Achaz aan het bewind zou zijn?

Nee, maar dat neemt niet weg dat de landbelofte niet meer geldt. Het gaat er bij mij om dat wij niet mogen bepalen (door allelei conventies) wat de landsgrenzen van Israël zullen worden...God realiseert uiteindelijk de gehele belofte.

Rafaell schreef:Bovendien zijn niet alle burgers van die staat nakomelingen van Izaak en zijn er ook nakomelingen van Izaak die niet de Israelische nationaliteit maar een andere hebben, misschien wel de Palestijnse of die van een ander Arabische natie.

Klopt, dat zijn dan vreemdelingen in het land Israël. Israël moet goed voor vreemdelingen zorgen, maar de vreemdelingen moeten zich wel aan de regels van Israël houden.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 19:42

Reform, je pleit eigenlijk voor een uitzonderingspositie van een staat ten opzichte van alle andere staten in de wereld. Dat lijkt mij tamelijk onrealistisch, temeer omdat er straks allerhande volkeren opstaan die zich beroepen op oude geschriften.

Dat leidt tot nog meer oorlog.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 09 dec 2006 20:02

Optimatus schreef:Reform, je pleit eigenlijk voor een uitzonderingspositie van een staat ten opzichte van alle andere staten in de wereld. Dat lijkt mij tamelijk onrealistisch, temeer omdat er straks allerhande volkeren opstaan die zich beroepen op oude geschriften.

Dat leidt tot nog meer oorlog.

Klopt. God heeft Zijn volk als enige de landbelofte beloofd. Of je het er mee eens bent of niet....of je Zijn volk tegenwerkt of bemoedigd....de belofte zal een keer vervuld worden. Is daar wat mis mee dan? Andere volken (b.v Nederlanders/IJslanders) claimen hun land op basis van taal, geschiedenis en andere dingen....is dat meer gerechtvaardigd dan op basis van de bijbel. Hoe en wie bepaalt dat? Waar hebben wij Nederland aan verdiend....mogen wij dat ook in de toekomst zo vasthouden?
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 09 dec 2006 20:28

En wat moeten we met Gods volk dat niet de Israelische nationaliteit heeft? Zoals ik al zei, nakomelingen van Izaak die Palestijn of bijvoorbeeld Duitser of Ivoriaan zijn.
En wat doen we met Israeliers die geen nakomelingen van Izaak zijn?
Wat Reform beweert zegt dus sowieso niets over de staats Israel.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 09 dec 2006 20:49

rafaell schreef:En wat moeten we met Gods volk dat niet de Israelische nationaliteit heeft? Zoals ik al zei, nakomelingen van Izaak die Palestijn of bijvoorbeeld Duitser of Ivoriaan zijn.
En wat doen we met Israeliers die geen nakomelingen van Izaak zijn?

Ik weet niet precies wie Gods volk is.....ik weet alleen dat God daar een landbelofte meeheeft. Dat geldt ook voor nakomelingen die uit Duitsland of Ivoorkust komen. Overigens zullen de meeste daarvan (in de eindtijd) weer terugkeren naar Israël.

Wat Reform beweert zegt dus sowieso niets over de staats Israel.
Hoezo gaat dit niet over de staat Israël? Ik begrijp je gevolgtrekking niet zo goed.
Overigens telt de staat Israël ruim een meerderheid van de nakomelingen van Izaak, Jacob, 12 zonen.
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 09 dec 2006 21:10

Laat ik het je nog één keer uitleggen. Er zijn ook mensen die helemaal niet weten dat ze een nakomeling van Izaak zijn, ik zou er een kunnen zijn, en die een andere nationaliteit hebben en helemaal niks met Israel hebben. Dit komt doordat er na Izaak vele generaties geweest zijn met zoveel gemengde huwelijken dat je simpelweg niet meer kunt weten wie er nu wel en wie er nu geen nakomeling van Izaak is. Ook zijn er mensen met de Israelische nationaliteit die geen nakomeling van Izaak zijn. Dus om nu te zeggen dat de staat Israel Gods oogappel is dat heeft geen enkele grond.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 09 dec 2006 21:19

rafaell schreef:Laat ik het je nog één keer uitleggen. Er zijn ook mensen die helemaal niet weten dat ze een nakomeling van Izaak zijn, ik zou er een kunnen zijn, en die een andere nationaliteit hebben en helemaal niks met Israel hebben. Dit komt doordat er na Izaak vele generaties geweest zijn met zoveel gemengde huwelijken dat je simpelweg niet meer kunt weten wie er nu wel en wie er nu geen nakomeling van Izaak is. Ook zijn er mensen met de Israelische nationaliteit die geen nakomeling van Izaak zijn. Dus om nu te zeggen dat de staat Israel Gods oogappel is dat heeft geen enkele grond.

Lieverd...ik heb het ook niet over de staat, maar over het volk Israël dat Gods volk is.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 21:19

Beste Reform, volgens mij zijn tien van de twaalf stammen van Israel als zodanig niet meer te traceren sinds de ballingschap in Babylon.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 09 dec 2006 21:21

Optimatus schreef:Beste Reform, volgens mij zijn tien van de twaalf stammen van Israel als zodanig niet meer te traceren sinds de ballingschap in Babylon.

Als God ze maar kan traceren :wink:
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 21:24

Alles goed en wel, maar in Israel wonen zij niet - althans, niet als zodanig herkenbaar.

Terug naar “Archief”