Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 09 dec 2006 17:49

japio schreef:@ Loella: een behoudende protestant gelooft dat een Jehova-getuige met zijn huidige geloofsvisie verloren gaat.

En ik geloof precies hetzelfde over jullie, dus dat schiet lekker op :puh:

japio schreef:Wanneer er een gesprek komt met een Jehova-getuige gaat het niet zo zeer om gelijk halen, maar wijzen op de andere kant, de 3-eenheid, de rijkdom van de "sola gratia" en de Godheid van Christus. Het is dan aan de hand van de Bijbel niet zozeer een kwestie van gelijk halen maar gelijk hebben....(klinkt nogal arrogant, en dat is het misschien ook wel :wink: ) Dan is het aan de Jehova-getuige wat hij/zij er mee doet...en als die dan nog denkt dat je te overtuigen bent met wat blaadjes tegen de triniteit heeft ie een behoorlijk bord voor zijn kop :wink:

Ja, ik begrijp je wel. Je hebt het mooi omschreven! Wederom hebben we feitelijk dezelfde instelling. Met verschil dat wij actief zoeken naar mensen, net zoals Jezus deed (als protestanten dat ook zouden doen zou het wel wat drukken worden aan de deur :yum: ). We wijzen jullie op het feit dat we in de eindtijd leven, dat Armageddon voor de deur staat en wat dat inhoudt voor de mensheid. We waarschuwen de mensen dus voor wat komen gaat, maar de persoon in kwestie moet zelf uitmaken wat hij/zij er mee doet...

Optimatus schreef:Ik zal het de volgende keer gregoriaans zingend doen met een forse walm wierook erbij, goed?

Whihi, je hebt het begrepen! :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 dec 2006 18:51

Loëlla schreef:
Optimatus schreef:Dat probeer ik inmiddels al een half jaar.

Dan heb je het óf niet precies genoeg uitgelegd, óf niet beleefd genoeg. En ik gok op het laatste. :puh:

Ik heb gehoord hoe hij het zei, en dat was netjes en beleefd. Waarom is het erg om te zeggen dat je het bij je eigen geloof wilt houden?

japio schreef:Ze verlaten je huis, en je ziet ze niet meer terug.....
Grote kans van slagen :D

Had je gedroomd, volgende week ligt er het tijdschrift "Moet u geloof stellen in de Drieëenheid?" in je brievenbus :wink:
Ik vind het altijd fijn als ik binnen word genodigd door een huisbewoner, maar ik weiger als het is om 'het gelijk behalen'. Dan bedank ik liever.

De Jahova getuigen die ik wel is gehoord heb, die probeerden zelf hun gelijk te halen. Ik vind niet dat je niet met een wijzende vinger naar 'ons' kunt wijzen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 09 dec 2006 20:10

Gerdien B. schreef:Ik heb gehoord hoe hij het zei, en dat was netjes en beleefd.

Dat kan natuurlijk (en dat is prijzenswaardig 8>) ), ik was er zelf niet bij. Ik ging af op de uitspraken die hij hier op het forum doet over Jehovah's Getuigen en die zijn niet altijd bijster vriendelijk. Vandaar. :)

Gerdien B. schreef:Waarom is het erg om te zeggen dat je het bij je eigen geloof wilt houden?

Het is om te beginnen helemaal niet erg, dat heb ik zelfs liever dan dat de mensen gedwee wat aannemen om 'van dat gezeur af te zijn', en daarna het blaadje niet eens bekijken. Zo houden ze zichzelf en ons voor de gek, want wij komen wel steeds terug. :puh: Zo kan je dus best duidelijk zijn.
Iedereen moet de boodschap wel een keer gehoord hebben, en daarbij veranderen mensen. Zo zijn fervente ongeïnteresseerden jaren later toch bereid om eens te luisteren naar wat de bijbel voor hoopgevende dingen leert.

Maar de meeste mensen beseffen niet waarom we 'langs de deuren gaan', wat het doel van de prediking is. Als dat duidelijk was, zouden jullie mss begrijpen waarom we steeds terugkomen, waarom we prediken, wat we daaraan hebben. :)

Gerdien B. schreef:De Jahova getuigen die ik wel is gehoord heb, die probeerden zelf hun gelijk te halen. Ik vind niet dat je niet met een wijzende vinger naar 'ons' kunt wijzen.

De 1 is mss wat meer geneigd om de boodschap iets te duidelijk achter te laten, terwijl de ander geneigd is wat langer aan de deur te blijven plakken dan nodig. Dat kan zeker voorvallen, omdat iedereen zijn eigen manier van prediken heeft. Ik zal nooit doorduwen oid als ik voel dat de huisbewoner totaal niet geïnteresseerd is. Als ik merk dat de persoon wat belangstelling heeft, zal ik wel proberen wat lectuur achter te laten ofzo.
Iig doe ik niet mee aan de bijbelse boodschappen verdraaien om mijn gelijk te krijgen. Daar is niemand mee gebaad. Daarbij haalt het opdringen of dwingen niets uit, geloof komt alleen uit liefde.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 09 dec 2006 21:15

Loëlla schreef:
Gerdien B. schreef:De Jahova getuigen die ik wel is gehoord heb, die probeerden zelf hun gelijk te halen. Ik vind niet dat je niet met een wijzende vinger naar 'ons' kunt wijzen.

De 1 is mss wat meer geneigd om de boodschap iets te duidelijk achter te laten, terwijl de ander geneigd is wat langer aan de deur te blijven plakken dan nodig. Dat kan zeker voorvallen, omdat iedereen zijn eigen manier van prediken heeft. Ik zal nooit doorduwen oid als ik voel dat de huisbewoner totaal niet geïnteresseerd is. Als ik merk dat de persoon wat belangstelling heeft, zal ik wel proberen wat lectuur achter te laten ofzo.
Iig doe ik niet mee aan de bijbelse boodschappen verdraaien om mijn gelijk te krijgen. Daar is niemand mee gebaad. Daarbij haalt het opdringen of dwingen niets uit, geloof komt alleen uit liefde.

Nou, jij verdraait de bijbelse boodschap niet, dat hebben je leidslieden al gedaan :wink: Daar ben je niet bij gebaaT :wink:

De laatste tijd heb ik veel Wachttorenmensen aan de deur, vlakbij mij woont er eentje (prima kerel zo te zien), dus dat zien ze als uitvalsbasis ofzo. Ik houd niet zo van de manier van redeneren van deze op zich vaak nette mensen (afgezien van het ietwat uit-de-hoogte-erg-goed-wetend). Als ik met nadruk opmerk dat ik geloof in God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest, zegt men: "ik ook", in plaats van gelijk over de verschillen te beginnen, wat ik bedoel en duidelijk maak tenslotte. Als ik opmerk dat er bepaalde voorspellingen niet uit zijn gekomen, komt er slechts een enigszins beter-wetend lachje. Nee, echt praten kan niet met deze mensen helaas. Ik ben ook nog geen intellectueel Wachttorenmens tegen gekomen, dat valt mij ook steeds weer op.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 09 dec 2006 21:43

Jort schreef:Nou, jij verdraait de bijbelse boodschap niet, dat hebben je leidslieden al gedaan :wink: Daar ben je niet bij gebaaT :wink:

Noch ik, noch zij hebben baat aan het verdraaien van de bijbelse boodschap! Daarbij hebben we geen leider(s), dat mag zelfs niet: Matth 23:10 Laat u ook geen ’leiders’ noemen, want één is uw Leider, de Christus.

Jort schreef:Als ik opmerk dat er bepaalde voorspellingen niet uit zijn gekomen, komt er slechts een enigszins beter-wetend lachje. Nee, echt praten kan niet met deze mensen helaas.

Ik wil er wel met je over praten :)

Jort schreef:Ik ben ook nog geen intellectueel Wachttorenmens tegen gekomen, dat valt mij ook steeds weer op.

Wat bedoel je met intellectueel? Een dokter, advocaat, rechter? Die zijn er zeker bij jaknikken . Alleen al in mijn gemeente zit een dokter, en studeert er 1 rechten.

edit: maar daar gaat het niet om. Waar het om draait is dat mensen bereikt worden met het goede nieuws. Daarbij moeten wij onpartijdig zijn (want God staat ook voor iedereen open), en maakt het niet uit of aan jullie deur uiteindelijk een dokter of een poetsvrouw staat. De boodschap blijft dezelfde! :)
Laatst gewijzigd door Loëlla op 09 dec 2006 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 21:48

Waarom verwerpen de Bijbelvorsers de H. Drievuldigheid, terwijl Christenen die wel aannemen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

erikhavenaar

Berichtdoor erikhavenaar » 09 dec 2006 21:56

Loëlla schreef:
Jort schreef:Nou, jij verdraait de bijbelse boodschap niet, dat hebben je leidslieden al gedaan :wink: Daar ben je niet bij gebaaT :wink:

Noch ik, noch zij hebben baat aan het verdraaien van de bijbelse boodschap! Daarbij hebben we geen leider(s), dat mag zelfs niet: Matth 23:10 Laat u ook geen ’leiders’ noemen, want één is uw Leider, de Christus.

Jort schreef:Als ik opmerk dat er bepaalde voorspellingen niet uit zijn gekomen, komt er slechts een enigszins beter-wetend lachje. Nee, echt praten kan niet met deze mensen helaas.

Ik wil er wel met je over praten :)

Jort schreef:Ik ben ook nog geen intellectueel Wachttorenmens tegen gekomen, dat valt mij ook steeds weer op.

Wat bedoel je met intellectueel? Een dokter, advocaat, rechter? Die zijn er zeker bij jaknikken . Alleen al in mijn gemeente zit een dokter, en studeert er 1 rechten.

edit: maar daar gaat het niet om. Waar het om draait is dat mensen bereikt worden met het goede nieuws. Daarbij moeten wij onpartijdig zijn (want God staat ook voor iedereen open), en maakt het niet uit of aan jullie deur uiteindelijk een dokter of een poetsvrouw staat. De boodschap blijft dezelfde! :)
wow het niveau in jullie gemeente is wel erug hoog moet ik zeggen. bij ons studeren er 6 rechten, 3 advocaten, 4 dokors, 2 docorandes, 3 juristen. so...

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 09 dec 2006 22:01

Optimatus schreef:Bijbelvorsers

:mrgreen: je bent eigenwijs :)

Ik denk dat in dit topic al uitgebreid is gediscussiëerd over de Drieëenheid, daarbij heb ik eigenlijk geen zin in zo'n discussie. Ik wil je wel een link (engelstalig) geven: http://www.watchtower.org/library/ti/start.htm

Ik kan je ook het tijdschrift over de Drieëenheid aanraden, en daar moet je het momenteel mee doen. :)

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 09 dec 2006 22:08

erikhavenaar schreef:wow het niveau in jullie gemeente is wel erug hoog moet ik zeggen. bij ons studeren er 6 rechten, 3 advocaten, 4 dokors, 2 docorandes, 3 juristen. so...

So what? Denk je dat dat indruk maakt voor God? Staan hoge bollen sowieso gelijk aan 'beter zijn'? Ik dacht het niet. Veel hoge bollen gebruiken /gebruikten hun intelligenties op slechte manieren, dus op zich is dat helemaal geen garantie hoor..

Je moet het niveau niet laten afhangen van je naam als dokter of advocaat, want ook zij kunnen geestelijk arm (of dom) zijn. Itt daarmee moeten we kennis opdoen van de Schrift, dat is het enige dat ons rijk en geestelijk slim maakt. En laat het nu net DAT zijn dat God zo belangrijk vindt.

Zoals ik al zei maakt de intelligentie allemaal niet veel uit, als er maar gedaan wordt wat God wil, en dat van ganser harte, is dat al heel waardevol. :) Ook al ben je een ongeschoolde poetsvrouw.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 22:38

Ja, maar het overtuigt me niet.

En waarom hanteren de bijbelvorsers niet gewoon de "klassieke" bijbelvertalingen (NBG, SV of WV)? Ik heb de NWV er eens naast gelegd, maar veel verschil is er niet.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 09 dec 2006 22:41

Loëlla schreef:
erikhavenaar schreef:wow het niveau in jullie gemeente is wel erug hoog moet ik zeggen. bij ons studeren er 6 rechten, 3 advocaten, 4 dokors, 2 docorandes, 3 juristen. so...

So what? Denk je dat dat indruk maakt voor God? Staan hoge bollen sowieso gelijk aan 'beter zijn'? Ik dacht het niet. Veel hoge bollen gebruiken /gebruikten hun intelligenties op slechte manieren, dus op zich is dat helemaal geen garantie hoor..

Je moet het niveau niet laten afhangen van je naam als dokter of advocaat, want ook zij kunnen geestelijk arm (of dom) zijn. Itt daarmee moeten we kennis opdoen van de Schrift, dat is het enige dat ons rijk en geestelijk slim maakt. En laat het nu net DAT zijn dat God zo belangrijk vindt.

Zoals ik al zei maakt de intelligentie allemaal niet veel uit, als er maar gedaan wordt wat God wil, en dat van ganser harte, is dat al heel waardevol. :) Ook al ben je een ongeschoolde poetsvrouw.

Ik doel niet zozeer op opleidingsniveau, maar meer op het feit dat deze mensen weinig intellectuele verantwoording en doordenking toonden van hun geloof (al hangt dat soms samen met opleidingsniveau). Dat is ook niet zo vreemd, als je weinig 'bronnen' hebt in de historie, behalve twijfelachtige 19e eeuwse 'oprichters' en obscure sektes uit het vroege christendom.

Wat de niet uitgekomen profetieen (is uitvoerig gedocumenteerd) betreft kan gewezen worden op Deut. 18:20 (jullie nemen de bijbel toch letterlijk waar mogelijk? of alleen de 144000?).

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 dec 2006 23:07

Loella... jij gaat er van uit dat er een paar zijn binnen de Jaovakringen die zo standvastig van plan zijn je om te praten. Het zijn er niet een paar. Het zijn er meer wel dan niet.
Ik weet echt de achterliggende gedachte wel, maar dat zegt nog niet dat ik gelijk elke Jahova die aan de deur komt binnen ga laten en de discussie aan ga. Het is toch zinloos omdat zij haast nog vaster in hun standpunten over geloof staan dan mij.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 23:11

Soms bellen ze aan als je net zit te eten of met je vriendin aan de telefoon zit. Uitermate netelig.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 dec 2006 01:37

Loëlla schreef:Had je gedroomd, volgende week ligt er het tijdschrift "Moet u geloof stellen in de Drieëenheid?" in je brievenbus :wink:
Ik vind het altijd fijn als ik binnen word genodigd door een huisbewoner, maar ik weiger als het is om 'het gelijk behalen'. Dan bedank ik liever.

Leuk, propaganda :P

De docent van wie ik levensbeschouwing kreeg, een hoogleraar theologie, toen ik nog wiskunde studeerde had er ook eens twee aan de deur. Dus hij zei: 'Kom binnen!' Nadat hij het een en ander met de Bijbel had weerlegd dropen ze teleurgesteld af. De volgende keer kwamen ze met het plaatselijk opperhoofd aanzetten om de lastige klant te overtuigen, toen hij ook deze de mond gesnoerd had kwam er nog een hogere, toen hij ook deze had weerlegd verlieten ze beschaamd het huis :wink: Overigens is het vrij simpel wat men doet, ik ben fondswerver voor Artsen zonder Grenzen en weet ook exact wat veel mensen als eerste gaan aanvoeren en hoe ik dat op de juiste manier moet weerleggen, het is gewoon een psychologisch spel :wink:

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 10 dec 2006 10:45

Optimatus schreef:Ja, maar het overtuigt me niet.

En waarom hanteren de bijbelvorsers niet gewoon de "klassieke" bijbelvertalingen (NBG, SV of WV)? Ik heb de NWV er eens naast gelegd, maar veel verschil is er niet.

In de jaren 1900 gebruikten ze zo goed als alle "klassieke" bijbelvertalingen bij de prediking. En hoewel men in principe elk verhaal met elke vertaling kan ophangen, werd het soms moeilijk om bepaalde kwesties uit te leggen, doordat sommige vertalingen nogal gekleurd waren. Neem nu de hel als voorbeeld; hoe kan je aan de hand van de SV uitleggen dat de hel niet als zodanig bestaat als het woord er wel in staat? Of hoe kan je uitleggen dat Gods naam Jehovah is als er alleen Here of Heere in staat?

Dus zijn bepaalde Getuigen een vertaalcomité gestart, gebruikten bestaande (en algemeen bekende) vertalingen van de grondtekst (zoals van Westcott en Hort en de Codex Leningradensis). Jehovah's Getuigen hebben dus NOOIT op eigen houtje de grondtekst naar eigen goeddunken vertaalt. Vanaf 1960 ongeveer was de Nieuwe-Wereldvertaling af.

Jort schreef:Ik doel niet zozeer op opleidingsniveau, maar meer op het feit dat deze mensen weinig intellectuele verantwoording en doordenking toonden van hun geloof (al hangt dat soms samen met opleidingsniveau). Dat is ook niet zo vreemd, als je weinig 'bronnen' hebt in de historie, behalve twijfelachtige 19e eeuwse 'oprichters' en obscure sektes uit het vroege christendom.

Spr 15:28 Het hart van de rechtvaardige mediteert om te antwoorden, [...]

1 Tim 4:15 Denk diep over deze dingen na, ga er geheel in op, opdat uw vooruitgang aan allen openbaar moge zijn

Uit deze en andere teksten blijkt dat God van ons verwacht dat we 1 de bijbel grondig bestuderen, 2 er over moeten nadenken, mediteren, en 3 de kennis delen met anderen.
We zijn echt geen kippen zonder kop die gedwee nakakelen wat anderen ons zeggen. We zijn ten eerste echt wel goed geïnformeerd, en ten tweede moet je zelf eerst bestuderen voordat je het kan geloven.

Jort schreef:Wat de niet uitgekomen profetieen (is uitvoerig gedocumenteerd) betreft kan gewezen worden op Deut. 18:20 (jullie nemen de bijbel toch letterlijk waar mogelijk? of alleen de 144000?).

Ik neem Deuteronomium er even bij: Maar de profeet die zich aanmatigt in mijn naam een woord te spreken dat ik hem niet geboden heb te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt, die profeet moet sterven.
Het verband met een niet uitgekomen profetie is me eigenlijk niet duidelijk hier. :)

Of we bepaalde zaken letterlijk of figuurlijk opvatten, heeft veel te maken met de context. Zo blijkt dat de 144.000 letterlijk moeten worden opgevat.

Gerdien B. schreef:Ik weet echt de achterliggende gedachte wel,

Dan ben ik heel benieuwd, kan je ze me even vertellen? :)

Terug naar “Archief”