Zwart werken, belastingaangifte doen, etc...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Zwart werken, belastingaangifte doen, etc...

Berichtdoor Liarose » 04 dec 2006 19:48

Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe gaan jullie om met je belastingaangifte? Geef je je bijverdiensten op? Werk je na je fulltime baan zwart erbij? Kan je dat verantwoorden? Waar ligt de grens: is bijvoorbeeld een schuurtje bouwen bij je oom of zo en je krijgt daar geld voor ook beunen? Etc...

cire
Sergeant
Sergeant

Re: Zwart werken, belastingaangifte doen, etc...

Berichtdoor cire » 04 dec 2006 20:37

rosalie83 schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe gaan jullie om met je belastingaangifte? Geef je je bijverdiensten op? Werk je na je fulltime baan zwart erbij? Kan je dat verantwoorden? Waar ligt de grens: is bijvoorbeeld een schuurtje bouwen bij je oom of zo en je krijgt daar geld voor ook beunen? Etc...

Ik heb geen bijverdiensten, dus daar kan ik weinig fout doen... ;)

Ik weet ook niet precies waar de grens ligt, maar ik denk dat het voor jezelf niet zo moeilijk is om te bepalen of je regelmatig aan het bijbeunen bent, of bij wijze van uitzondering iemand een dagje helpt.

hjd1980
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Zwart werken.

Berichtdoor hjd1980 » 04 dec 2006 22:20

Ik ga nu waarschijnlijk iets heel gevaarlijks zeggen, want ik krijg het antwoord: Geef de keizer wat de keizer toekomt.

Maar ik denk dat je daar een eigen balans in moet vinden. 1 ding weet ik wel dat je extra bijverdiensten mag hebben, waar je geen belasting over hoeft te betalen. Verder is het zo dat de meeste mensen (ik tenminste wel) regelmatig wat via marktplaats verkopen. Dit zijn ook bijverdiensten, maar ik heb dit zelf nog nooit gedaan.

Een goude oude: Zwart werken is goed voor de economie.

Ik vind zelf dat je wel belasting moet betalen, maar als je elke cent wil bijhouden die je krijgt is dat ongelooflijk veel werk. Je krijg bijvoorbeeld ook wel eens geld voor je verjaardag, moet je daar dan ook belasting over betalen? Of als ik een nieuwe computer lever aan familie leden en ik krijg een paar euro extra krijg voor de moeite en voor het heen en weer rijden met de auto? Moet ik daar belasting over gaan betalen, want dan zou ik dus extra geld aan mijn familie moeten vragen om de kosten er uit te halen???
Leer mij uw wil te volbrengen, U bent mijn God, laat uw goede geest mij leiden over geëffende gronden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 dec 2006 22:22

Verjaardagsgeld hoef je niets over te betalen, en een pc aan je familie leven valt onder het grijze circuit dus dat is ook onbelast. :)

cire
Sergeant
Sergeant

Re: Zwart werken.

Berichtdoor cire » 04 dec 2006 23:30

hjd1980 schreef:Ik ga nu waarschijnlijk iets heel gevaarlijks zeggen, want ik krijg het antwoord: Geef de keizer wat de keizer toekomt.

Maar ik denk dat je daar een eigen balans in moet vinden. 1 ding weet ik wel dat je extra bijverdiensten mag hebben, waar je geen belasting over hoeft te betalen. Verder is het zo dat de meeste mensen (ik tenminste wel) regelmatig wat via marktplaats verkopen. Dit zijn ook bijverdiensten, maar ik heb dit zelf nog nooit gedaan.

Een goude oude: Zwart werken is goed voor de economie.

Ik vind zelf dat je wel belasting moet betalen, maar als je elke cent wil bijhouden die je krijgt is dat ongelooflijk veel werk. Je krijg bijvoorbeeld ook wel eens geld voor je verjaardag, moet je daar dan ook belasting over betalen? Of als ik een nieuwe computer lever aan familie leden en ik krijg een paar euro extra krijg voor de moeite en voor het heen en weer rijden met de auto? Moet ik daar belasting over gaan betalen, want dan zou ik dus extra geld aan mijn familie moeten vragen om de kosten er uit te halen???

Hoezo eigen balans vinden :?: Je moet gewoon belasting betalen :!:

Een cadeautje is iets heel anders dan structureel 8 uur per week bijbeunen... Zonder heel ingewikkeld te gaan doen is het wel duidelijk dat je over het eerste geen belasting hoeft te betalen en over het tweede wel.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 dec 2006 13:29

Daar gaat het inderdaad om ja, dat structureel bijbeunen. Ik zie dat zo veel om me heen gebeuren. En dan denk ik: hoe verantwoord je dat?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2006 13:31

ehm, door er niet teveel over na te denken? Ik doe het trouwens ook niet, alleen af en toe eens ergens een computer maken ofzo, dat levert me soms wat op hoewel dat niet per se hoeft van mij.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 dec 2006 13:32

Wat bedoel je met "door er niet te veel over na te denken"?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Re: Zwart werken, belastingaangifte doen, etc...

Berichtdoor Liarose » 08 dec 2006 13:00

rosalie83 schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe gaan jullie om met je belastingaangifte? Geef je je bijverdiensten op? Werk je na je fulltime baan zwart erbij? Kan je dat verantwoorden? Waar ligt de grens: is bijvoorbeeld een schuurtje bouwen bij je oom of zo en je krijgt daar geld voor ook beunen? Etc...

Ik ben nog steeds benieuwd...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2006 13:39

Veel mensen verantwoorden het door er niet teveel over na te denken... ze doen het gewoon en negeren hun geweten :)

Tja, ik vind zelf dat we ook niet te wettisch moeten zijn op dit punt. Dat is de overheid namelijk ook niet. Een schuurtje bouwen of zo moet kunnen toch... zwartwerken is natuurlijk een ander verhaal.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 08 dec 2006 13:48

Nee, zeker niet te wettisch denken, daar ben ik het mee eens. Maar structureel drie avonden in de week zwart werken kan toch gewoon niet?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 08 dec 2006 18:03

Marnix schreef:Veel mensen verantwoorden het door er niet teveel over na te denken... ze doen het gewoon en negeren hun geweten :)

Tja, ik vind zelf dat we ook niet te wettisch moeten zijn op dit punt. Dat is de overheid namelijk ook niet. Een schuurtje bouwen of zo moet kunnen toch... zwartwerken is natuurlijk een ander verhaal.

Hm, ik werk op de markt en voor de helft zwart. Dat is omdat mijn baas zich anders scheel betaalt. Stel dat hij alles opgeeft aan de belasting (en dus mijn gehele salaris stort) verdien ik echt achterlijk weinig. Daarvoor ga ik geen 12 uur per dag in regen en wind staan..Eerst kreeg ik alles zwart, maar als ik dan ziek ben krijg ik niets..en met de vaste lasten van de laatste maanden zou ik dus niet rondkomen :)

Anyway, ik heb er geen schuldgevoel over.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 08 dec 2006 18:16

Marnix schreef:Veel mensen verantwoorden het door er niet teveel over na te denken... )

Of ze denken er juist heel goed over na en komen tot de meest creatieve vormen van boekhouden.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 08 dec 2006 18:19

Zareb schreef:
Marnix schreef:Veel mensen verantwoorden het door er niet teveel over na te denken... )

Of ze denken er juist heel goed over na en komen tot de meest creatieve vormen van boekhouden.

Zoals mijn baas dus 8)

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 08 dec 2006 18:19

Smurffie schreef:
Marnix schreef:Veel mensen verantwoorden het door er niet teveel over na te denken... ze doen het gewoon en negeren hun geweten :)

Hm, ik werk op de markt en voor de helft zwart. Dat is omdat mijn baas zich anders scheel betaalt. Stel dat hij alles opgeeft aan de belasting (en dus mijn gehele salaris stort) verdien ik echt achterlijk weinig. Daarvoor ga ik geen 12 uur per dag in regen en wind staan..Eerst kreeg ik alles zwart, maar als ik dan ziek ben krijg ik niets..en met de vaste lasten van de laatste maanden zou ik dus niet rondkomen :)

Anyway, ik heb er geen schuldgevoel over.
\

dit is niet jouw probleem , maar dat van je baas! .. zich anders scheel betaalt... dat is dan jammer. Mijn baas betaalt zich uiteraard ook scheel en ik krijg gewoon een netjes salaris. Kun j ehet niet maken om 100% wit te vragen? Of staat je baan dan figuurlijk op de tocht? (letterlijk zal het al wel zo zijn op de markt!)

Terug naar “Archief”