Het grote gevaar zit hem wat mij betreft in de commercie, die nu ook al een kerstman officiëel een intocht wil geven.
Het gevaar zit hem erin dat er straks ook allemaal cadeautjes gegeven worden en we helemaal in de greep zijn/komen van die commercie.
In Nederland hadden wij daar sinterklaas voor en dan werd er gek gedaan en waren er cadeautjes (of beter nog: zelfgemaakte surprises). Daar heeft de commercie gebruik/misbruik van gemaakt en het uitgebuit.
Kerst was, al waren er al heel vroeg kerstbomen, een ingetogen feest.
Als kind kreeg ik bij het kerstfeest van de zondagsschool een boek, een sinaasappel en een walnoot in een netje...

Niet voor niets had Callenbach in Nijkerk een groot bord boven zijn uitgeverij staan (dat je tot nog niet zo heel lang geleden vanuit de trein en auto kon zien): "Hier komen de Kerstboeken vandaan"...
Er was het Kerstevangelie en er was een kerstverhaal.
Er was tijd en gelegenheid om met elkaar na te denken over wat Kerst in diepste wezen inhoudt.
In mijn huis komt straks een kerstboom (niet te vroeg), er branden lichtjes en kaarsjes. Wat de maaltijd betreft: dat is al jaren sober - gewoon omdat de financiën geen uitspattingen verdroegen en nu het wat ruimer is, zijn we gewend aan die soberheid. Waarbij soberheid ook ronduit voor 'lekker' staat! Het een sluit het ander beslist niet uit!
Een heel ander iets is, wat ik hier niet genoemd zie, de nadruk op 'gezellig', 'samen' etc. Ook commercie, ik weet het, maar alle, maar dan ook alle bladen doen eraan mee.
Het accentueert de eenzaamheid van mensen die alleen zijn en zo heel graag met iemand samen hadden willen zijn.
(Ik weet dat er ook mensen zijn, die gewoon graag alleen willen zijn en blijven, maar toch: de meesten voelen hun alleen-zijn op zijn scherpst in deze periode).
Misschien zou dat ons te denken moeten geven en we wat meer ingetogen moeten zijn in deze maand...