HOE WEET JE NOU ZO ZEKER DAT GOD BESTAAT???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 14 okt 2003 08:50

JialiKelly schreef:Wiehhh wat zijn jullie allemaal gelukkig, als je gewoon overtuigende bewijzen van God hebt gekregen!!!
Ik weet helemaal niks zeker. Nou ja, ik weet wel dat God bestaat, maar voor de rest weet ik het allemaal niet.... :(

he Jk houdt moed!!!! ik denk dat we lef mogen hebben en gewoon mogen praten alsof we het geloven. Lees maar eens het verhaal van Mozes die God ontmoet, zo geweldig gaaf. Staat al in verschillende topics onderhand. Maar het lijkt er verdacht veel op dat God Mozes aan het uitdagen was: vraag meer!!! En Mozes vroeg meer, met als gevolg dat hij God mocht zien!!!

Als je van methodisch werken houdt, schrijf dan iedere avond eens voor jezelf op welke fijne en minder fijne dingen je van God hebt gezien. Bijvoorbeeld drie kolommen met als kopjes: mooi van God, jammer van God en MoetwelvanGodzijnwantvanwiezouhetandersmoetenzijn. Gwewoon een poosje doen. En ga bidden voro de moeilijkde dingen, en danken voor de fijne dingen.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 14 okt 2003 08:55

ik denk niet dat je op deze manier moet praten,

God moet eerst in je werken en je kunt niet zelf de eerste stap zetten,

joris

Berichtdoor joris » 14 okt 2003 08:58

ahuibers schreef:ik denk niet dat je op deze manier moet praten,

ja lieverd, die eerste stap is toch gezet, anders had ze geen honger naar God.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 okt 2003 15:16

ahuibers schreef:ik denk niet dat je op deze manier moet praten,

Ik herken deze opmerking wel. Je mag altijd jezelf onderzoeken dat alles van God komt, en niet ingebeeld is. Bij God om zekerheid vragen.

Maar kijk alsjeblieft uit dat deze gedachte je niet passief maakt. Lees eens in de bijbel hoe vaak JEzus oproept om Hem te volgen, om te strijden om in te gaan. Heeft Jezus ooit gezegd: wacht jij maar eerst eens rustig af of God de Vader jou wel wil..... Nee! Hij zegt: zoek mij en leef! Strijd om in te gaan! En in het OT is voornamelijk God de vader die oproept: bekeerd u...en wordt behouden.

Uit onzelf kunnen we niets, willen we alleen maar zonden doen en God negeren. Maar dat zegt niet dat je niet op zoek mag gaan, mag vragen. Hoe huigelachtig dat ook voelt.
'God wil graag je stem horen, meissie... wie bid, ontvangt, wie zoekt, die vind!'
zei mijn opa pas toen ik het ff niet meer wist (ouderling in de gergem. dus safe :wink: )
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 15 okt 2003 15:21

daar ben ik het mee eens,

men mag niet leven als: ik kan er toch niets aan doen, ik ga gewoon naar het cafe en dergelijke en als ik bekeerd moet worden wordt ik het hier ook wel,

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 okt 2003 19:30

ahuibers schreef:daar ben ik het mee eens,

men mag niet leven als: ik kan er toch niets aan doen, ik ga gewoon naar het cafe en dergelijke en als ik bekeerd moet worden wordt ik het hier ook wel,

En hoe wel volgens jou?
ps misschien moeten we het cafe er even buiten laten...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 16 okt 2003 00:27

meschianza schreef:Okee, laten we even logisch denken.

Ja, laten we dat even doen... ;)

[...redenering weggeknipt...]

Alsjeblieft, zouden mensen zoveel moeite doen en zelfs hun leven geven voor een mafketel die zegt dat hij God is?

Nou?

Het is eenvoudig aan te tonen dat deze redenering tot de volgende conclusie leidt: Elke God voor wie ooit iemand zijn leven gegeven heeft, bestaat.
Lang leve het polytheïsme!

Als deze conclusie onjuist is, dan is de aanname waarop hij gebaseerd is onjuist.
Welke aanname? Deze: Mensen zullen uitsluitend hun leven geven voor iemand van wie beweerd wordt dat hij een God is, als diegene ook daadwerkelijk een God is.

En inderdaad. Als er één ding als een paal boven water staat, is het wel het feit dat mensen in het algemeen een nogal sterke neiging hebben om absurde, ongefundeerde beweringen (als: "ik ben God" of "die-en-die is God") ten onrechte serieus te nemen. Soms met vérstrekkende gevolgen.

Ergo, het feit dat tallozen bereid zijn hun leven te geven (of veel moeite te doen) "voor Jezus", "voor Allah", of voor wie dan ook, levert geen enkele ondersteuning voor de stelling dat zij ook daadwerkelijk goden zijn.

Of JEzus was wie Hij zei dat Hij was, of Hij was gek.

Of de paus is werkelijk wie hij zegt dat hij is (de plaatsvervanger van Christus op aarde), of hij is gek.
Of Mohammed is werkelijk wie hij zegt dat hij is (de profeet van Allah), of hij is gek.

Of ze liegen. Of het is een symptoom van schizofrenie. Of ze maken een redeneerfout. Of misschien zijn er nog andere mogelijkheden. Lewis was duidelijk niet op zijn helderst toen hij dit argument bedacht (maar dat was hij eigenlijk nooit :mrgreen: ).
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

joris

Berichtdoor joris » 16 okt 2003 07:40

maar de vraag was volgens mij: hoe weet JIJ zeker dat God bestaat.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 okt 2003 12:11

Frost schreef:
Alsjeblieft, zouden mensen zoveel moeite doen en zelfs hun leven geven voor een mafketel die zegt dat hij God is?

...
En inderdaad. Als er één ding als een paal boven water staat, is het wel het feit dat mensen in het algemeen een nogal sterke neiging hebben om absurde, ongefundeerde beweringen (als: "ik ben God" of "die-en-die is God") ten onrechte serieus te nemen. Soms met vérstrekkende gevolgen.

Ergo, het feit dat tallozen bereid zijn hun leven te geven (of veel moeite te doen) "voor Jezus", "voor Allah", of voor wie dan ook, levert geen enkele ondersteuning voor de stelling dat zij ook daadwerkelijk goden zijn.

Volgens mij geven (bijv.) de meeste moslimfundamentalisten hun leven niet voor hun God. Misschien wel voor hun vrijheid of hun absolute gelijk, maar dat is iets anders. Haat is ook een redelijk sterk motief... :?
Er zijn echter volgens mij niet heel veel niet-christenen die hun leven uit liefde voor hun god gegeven hebben, of die dat zelfs maar beweerden. Maar als je gevallen kent waarin dat wel zo was, wil ik het natuurlijk graag horen.

Frost schreef:
Of JEzus was wie Hij zei dat Hij was, of Hij was gek.
Of de paus is werkelijk wie hij zegt dat hij is (de plaatsvervanger van Christus op aarde), of hij is gek.
Of Mohammed is werkelijk wie hij zegt dat hij is (de profeet van Allah), of hij is gek.

Of ze liegen. Of het is een symptoom van schizofrenie. Of ze maken een redeneerfout. Of misschien zijn er nog andere mogelijkheden.

Op zich is de paus niet meer echt helder... :mrgreen: en Mohammed was inderdaad geestesgestoord :shock: zieke geest... Maar wat je zegt klopt helaas wel :D

joris schreef:maar de vraag was volgens mij: hoe weet JIJ zeker dat God bestaat.
En natuurlijk heb je in feite weer gelijk in je niet-rationele benadering :D Maar rationele argumenten kunnen toch ook wel nuttig zijn?

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 16 okt 2003 12:18

gershwin
joris schreef:
maar de vraag was volgens mij: hoe weet JIJ zeker dat God bestaat.
En natuurlijk heb je in feite weer gelijk in je niet-rationele benadering Maar rationele argumenten kunnen toch ook wel nuttig zijn?

nee rationele argumentne in dit topic vind ik tot nu toe niet nuttig. HEt wel of niet bestaan van God afmeten m.b.v andere godsdiensten? nee laat maar. Kijk gewoon in de bijbel, vergelijk dat wat in de bijbel staat met wat er in de geschidenis is gebeurt, met wat je om je heen ziet. En hopelijk ook met dat wat in je eigen leven en lijf gebeurt.

bestaan van God hangt van van of je het gelooft, of je het wilt geloven en of je het kunt geloven. Het hangt niet af van hoe goed je kan argumenteren. Geloven is een stellig weten en een vast vertrouwen toch? Ee stellig weten, zo stellig dat het je geen reet kan schelen wat andere mensen geloven: ik en mijn huis zullen de HEre dienen.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 16 okt 2003 21:36

Gershwin schreef:Volgens mij geven (bijv.) de meeste moslimfundamentalisten hun leven niet voor hun God. Misschien wel voor hun vrijheid of hun absolute gelijk, maar dat is iets anders. Haat is ook een redelijk sterk motief... :?
Er zijn echter volgens mij niet heel veel niet-christenen die hun leven uit liefde voor hun god gegeven hebben, of die dat zelfs maar beweerden. Maar als je gevallen kent waarin dat wel zo was, wil ik het natuurlijk graag horen.

Wel, zij beweren zelf hun leven voor Allah te geven. De uitdrukking 'martelaar voor Allah' zal je vast niet onbekend zijn. Uiteraard zijn zij, net als christenen die hun leven voor hun God geven, overtuigd van hun absolute gelijk.
En er is ook geen christen die zegt "ik heb God zo lief, dat ik er een eind aan maak". Het gaat veelal om situaties waarin men weigert zijn geloof af te zweren. Zulke "bekeer je tot religie X of sterf"-ultimatums hebben heel wat slachtoffers geëist. En niet alleen onder christenen.

Kortom, er bestaat wat dat aangaat geen onderscheid tussen christelijke en niet-christelijke gelovigen die hun leven voor hun God geven. (En evenmin voor het minder ver gaande veel-moeite-doen-voor-hun-God)

Indien je bovenstaande werkelijk in twijfel trekt wil ik wel een paar specifieke gevallen voor je op-googlen, maar anders laat ik dat klusje liggen als oefening voor de geïnteresseerde lezer :D
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 okt 2003 22:27

Ik weet het zeker doordat ik ervaren heb dat Hij altijd voor me zorgt: Hij geeft me wat ik nodig heb en vaak meer dan dat!

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 17 okt 2003 10:32

Wat een stomme vraag...

Hoe weet jij zeker dat God bestaat?

Hebr. 11:1: "Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen die men niet ziet."

Geloven is precies het zelfde als zeker weten. Alleen is geloven van toepassing op de dingen die je niet ziet. Je weet zeker dat 'daar een stoel staat'. Je ziet het. En je geloof dat God bestaat. Je ziet het niet, maar bent er evengoed zeker van.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 okt 2003 12:01

Frost schreef:Wel, zij beweren zelf hun leven voor Allah te geven. De uitdrukking 'martelaar voor Allah' zal je vast niet onbekend zijn. Uiteraard zijn zij, net als christenen die hun leven voor hun God geven, overtuigd van hun absolute gelijk.
En er is ook geen christen die zegt "ik heb God zo lief, dat ik er een eind aan maak". Het gaat veelal om situaties waarin men weigert zijn geloof af te zweren. Zulke "bekeer je tot religie X of sterf"-ultimatums hebben heel wat slachtoffers geëist. En niet alleen onder christenen.

Kortom, er bestaat wat dat aangaat geen onderscheid tussen christelijke en niet-christelijke gelovigen die hun leven voor hun God geven. (En evenmin voor het minder ver gaande veel-moeite-doen-voor-hun-God)

Indien je bovenstaande werkelijk in twijfel trekt wil ik wel een paar specifieke gevallen voor je op-googlen, maar anders laat ik dat klusje liggen als oefening voor de geïnteresseerde lezer :D

Ok, maar je kunt de motieven dus niet meten. Is het koppigheid, is het geloof, is het liefde? ik heb wel gehoord van christenen die zeiden uit liefde voor God te sterven, maar ook van christenen en moslims die uit angst voor hun god stierven. Maar goed, dat is nog geen bewijs natuurlijk. PS let wel op het verschil tussen er een eind aan maken en gedood worden; het is niet terecht om deze begrippen door elkaar te halen, lijkt mij :D

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 okt 2003 12:32

op-googlen
opgoochelen? :D :wink:

Terug naar “Archief”