Christenen en voetbal/sport

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Woudie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Woudie » 06 dec 2006 22:35

hoi! het hangt er natuurlijk heel veel vanaf: hou sport jij en wat betekent het voor je: als je er echt helemaal in op gaat kan ik begrijpen dat de kerk er moeilijk over doet. maar als jij gwoon een uurtje in de week lekker voor je ontspanning voetbald begrijp ik niet zo waar over ze moeilijk doen!

groetjes! woudie :roll:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 dec 2006 11:55

ik kan mij niet voorstellen dat mijn zwager hem ook wil tegen houden liefie ;)

Voetballen opzich is geen probleem. Als je die kinders op zaterdagochtend druk ziet voetballen vind ik dat zelfs leuk!
Een potje voetbal van de hoogstre plank hier in Nederland is opzich ook niet verkeerd.
Wat voor mij de deur dicht doet is: Het is op zondag en die ga ik niet daar aan besteden.
We hoeven alleen maar naar vorige week te kijken hoe de supporters in Frankrijk bezig zijn geweest.
van de spelers godenzonen maken gaat mij persoonlijk helemaal te ver. Ik kan dat niet rijmen met mijn geloof.

Een potje voetbal: prima!
Sport opzich is niets mis mee, maar hetgeen wat de mensen er mee doen gaat mij echt te ver.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 07 dec 2006 12:14

Marnix schreef:Jezus at met hoeren en tollenaars, mag ik dan misschien moet zuipers en vloekers voetballen?

Los van de hele discussie vind ik dit toch altijd weer een enorme dooddoener. Denk je dat de hoer en de tollenaar nog steeds op dezelfde toer verder gingen, nadat ze de maaltijd met Jezus genuttigd hadden?

Ik twijfel daar sterk aan. Met andere woorden: Jezus handelen geeft je geen vrijbrief om je te vereenzelvigen met zuipers en vloekers. Natuurlijk verhindert het je niet om met ze te voetballen, maar dat doe je dan niet vrijblijvend.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2006 12:33

Othello schreef:
Marnix schreef:Jezus at met hoeren en tollenaars, mag ik dan misschien moet zuipers en vloekers voetballen?

Los van de hele discussie vind ik dit toch altijd weer een enorme dooddoener. Denk je dat de hoer en de tollenaar nog steeds op dezelfde toer verder gingen, nadat ze de maaltijd met Jezus genuttigd hadden?

Ik twijfel daar sterk aan. Met andere woorden: Jezus handelen geeft je geen vrijbrief om je te vereenzelvigen met zuipers en vloekers. Natuurlijk verhindert het je niet om met ze te voetballen, maar dat doe je dan niet vrijblijvend.

Ehm, ik vergelijk het ook niet met de situatie van de hoer en tollenaar NAdat Jezus met ze gegeten heeft, maar met het eten zelf... en dan hoop ik dat ze net zo veranderen als die hoer en die tollenaar. Jezus zocht ze op, ging met ze om. Daar ging het me om. En ik denk dat wij ook zo met hen om moeten gaan. Mijn predikant is een fanatiek volleyballer en in zijn vorige gemeente was hij aangesloten bij een seculiere vereniging terwijl je ook een christelijke vereniging had. Hij deed dit bewust, omdat hij op die manier mensen die Hem nog niet kenden over God kon vertellen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 07 dec 2006 12:37

OK. Uitermate te prijzen instelling. Ik vrees alleen dat slechts weinigen ook concreet vanuit die overtuiging handelen. En ja, daarbij kijk ik allereerst naar mijzelf.

Ik bedoel maar: spreek je de zuipers en vloekers aan op hun gedrag? Als je bewust als christen er voor kiest om al sportend tot voorbeeld te zijn, dan mag je het niet alleen bij 'een bepaalde houding' laten, maar zul je ook concreet moeten getuigen.

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 07 dec 2006 12:50

wij hadden ook tijdens de belijdenis chatechesatie een discussie over voetbal en sport in het algemeen onze ds gaf toen een verklaring waar ik nog steeds niet mee uit de voeten kan dit was in wat nu de hhk is.

er is niks tegen een potje voetbal (hetzij thuis in de straat of op het veld)
maar toch heb ik liever niet dat jullie aan dat soort onzin mee doen want dat potje voetbal op straat word een potje voetbal op het veld en dat word weer meer en meer en dan?.........ja dan word het ook een zondag.

ik vind dit wel heel erg vooruitdenken en negatief. ik dacht dat wij mensen eigen verstand gekregen hadden dus ook om t ebeslissen wel of niet op zondag en wel of niet extreem fanatiek.

maar als je dus zelfs al een potje voetbal op straat moet mijden omdat je eventueel ooit wel eens op zondag zou kunnen gaan spelen vind ik te ver gaan.

maar is dat eigenlijk in sommige kringen niet overal mee? denk aan t.v internet enz, (oke saat in andere topics al genoeg dus hier niet discussie daaover maar gewoon even aanhalen)

alles mag niet want stel ke voor dat....vul maar in

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2006 12:51

Othello schreef:OK. Uitermate te prijzen instelling. Ik vrees alleen dat slechts weinigen ook concreet vanuit die overtuiging handelen. En ja, daarbij kijk ik allereerst naar mijzelf.

Ik bedoel maar: spreek je de zuipers en vloekers aan op hun gedrag? Als je bewust als christen er voor kiest om al sportend tot voorbeeld te zijn, dan mag je het niet alleen bij 'een bepaalde houding' laten, maar zul je ook concreet moeten getuigen.

Uiteraard is het belangrijk er dan ook wat van te zeggen, hoewel het ook wel lastig is. Mijn teamgenoten zijn ook geen lieverdjes en af en toe vloekt er ook wel eens iemand. Ze weten dat ik het niet fijn vind maar het zit er nogal ingeworteld. Maar ik denk niet dat ik daarom maar met mijn sport moet stoppen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 07 dec 2006 13:12

Othello schreef:OK. Uitermate te prijzen instelling. Ik vrees alleen dat slechts weinigen ook concreet vanuit die overtuiging handelen. En ja, daarbij kijk ik allereerst naar mijzelf.

Persoonlijk denk ik dat het niet heel erg werkt als je mensen vaak op hun gedrag aanspreekt. Ik denk niet dat mensen zitten te wachten...dat je elke keer de moraalridder uithangt. Bovendien denk ik bij vloeken dat ze geen eens door hebben wat ze feitelijk zeggen. Vaak bedoelen ze het geen eens zo. Ik denk vooral dat je moet laten zien dat je christen ben.....en wat het voor jou betekent enzo....en dat je een andere levenshouding hebt. Ik denk dat je daar meer begrip mee opbrengt...dan ze op hun gedrag aan te spreken. Als ze weten dat je christen ben, dan is mijn ervaring...dat ze het vloeken proberen te minderen (waar ik dan bij ben :wink: ). Er komen vanzelf wel goede mogelijkheden om te getuigen. Dat is moelijk....het lukt mij in ieder geval niet vaak....
Het is in ieder geval wel zo: als je op een seculiere vereniging zit, is het wel makkelijker om niet-christenen te bereiken...dan als je op een christelijke vereniging zit....
Afbeelding

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 07 dec 2006 13:48

Dat is vaak het dilemma: altijd met je moraliserende vingertje zwaaien, zal averechts werken. Als je echter als christen bewust kiest om bij een seculiere sportclub te gaan sporten om zo iets van Jezus' liefde in jouw leven uit te stralen op je omgeving, dan kun je er niet om heen zo nu en dan ook eens te spreken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2006 13:51

Je mag best aangeven dat je het niet rpettig vindt, dat het je persoonlijk ook kwetst. Dat is wat anders dan met een opgeheven vingertje zwaaien.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 07 dec 2006 14:03

Weet je wat ik altijd zo hypocriet vindt? Op zondag geen sport volgen maar maandag toch stiekem in de krant kijken hoe het ervoor staat in de competitie. Of die paar doordeweekse competitiewedstrijden dan wel volgen, je kunt een competitie namelijk moeilijk gedeeltelijk volgen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2006 15:30

daarom check ik op zondagavond de uitslagen ook al :P

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 dec 2006 17:22

Gerdien B. schreef:ik kan mij niet voorstellen dat mijn zwager hem ook wil tegen houden liefie ;)

Voetballen opzich is geen probleem. Als je die kinders op zaterdagochtend druk ziet voetballen vind ik dat zelfs leuk!
Een potje voetbal van de hoogstre plank hier in Nederland is opzich ook niet verkeerd.
Wat voor mij de deur dicht doet is: Het is op zondag en die ga ik niet daar aan besteden.
We hoeven alleen maar naar vorige week te kijken hoe de supporters in Frankrijk bezig zijn geweest.
van de spelers godenzonen maken gaat mij persoonlijk helemaal te ver. Ik kan dat niet rijmen met mijn geloof.

Een potje voetbal: prima!
Sport opzich is niets mis mee, maar hetgeen wat de mensen er mee doen gaat mij echt te ver.

Hij zat er net zo goed bij hoor :D Maar ze vinden sport opzich niet erg maar je mag geen wedstrijden spelen. Terwijl dat gewoon vriendschappelijk is en niet op zondag echt heel erg vaag!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 dec 2006 17:33

hmmm... ga ik hem toch is even polsen :lol:

Dan hebben we anders nog is een leuk punt om over te discuseren :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 dec 2006 17:34

moet je zeker doen maar ik weet niet wat hij gezegt heeft en misschien heeft hij ook wel helemaal niks gezegt :D

Terug naar “Archief”