het grote gebed voor de preek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

erikhavenaar

Berichtdoor erikhavenaar » 07 dec 2006 10:59

je hebt gelijk

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 dec 2006 11:00

En bovendien: zijn we zelf wel zulke originele bidders? Ik niet in ieder geval.
Bovendien zit het hem denk ik niet in de originaliteit, maar om de gesteldheid van het hart: dat van de predikant uiteraard, maar ook van de gemeente, die meebidt. Want dat doen we toch tijdens het gebed in de eredienst, meebidden? :!:

En daarbij vind ik het een hele troost dat de Geest ook voor ons bidt:

Rom. 8:26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 dec 2006 11:07

elbert schreef:En bovendien: zijn we zelf wel zulke originele bidders? Ik niet in ieder geval.
Bovendien zit het hem denk ik niet in de originaliteit, maar om de gesteldheid van het hart: dat van de predikant uiteraard, maar ook van de gemeente, die meebidt. Want dat doen we toch tijdens het gebed in de eredienst, meebidden? :!:

En daarbij vind ik het een hele troost dat de Geest ook voor ons bidt:

Rom. 8:26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

k ben het met je eens. Maar is het nodig om van je gebed een preek te maken? dat denk ik niet. Soms heb ik het idee dat de dominee het gebed ziet als een preek. Want de voorbeden en de dankzeggingen worden meestal afgeraffelt. :?

erikhavenaar

Berichtdoor erikhavenaar » 07 dec 2006 11:13

als het gaat om orginele bidders> ik zou best wel eens in de kerk het gebed een keer willen doen voor de dominee/ouderling. ik vind het toch niet erg om voor een grote gemeente te staan. (ervaring als organist die in het begin vaak fouten maakte dus de hele gemeente kent me onderhand wel) het moet eigenlijik niet gaan om de orginaliteit maar om het gebed uit het hard. en ik kan niet voorstellen dat al die overdreven woorden enzo uit het hard komen. God vraag van ons om kinderlijk naar hem te vragen en tot hem te komen. en zie je een kind al zo overdreven staan te bidden? ik niet.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 dec 2006 11:17

In onze kerk kennen wij:
het drempelgebed,
het Kyrië-gebed
het gebed bij de opening van de Schrift
de voorbede

Het drempelgebed is - de naam zegt het al - aan het begin van de dienst, waarin aan God wordt gezegd dat wij allen met onze eigen zorgen en gedachten in Gods huis zijn gekomen en of Hij ons hart wil openen.
Het Kyrië (gebed om ontferming) komt daarna. Daarin wordt de nood van de wereld voor God gebracht.
Het gebed bij de opening van de Schrift is voor de Bijbellezingen aan en na de preek is er de voorbede.
Die voorbede bestaat uit: dank voor de genade waaruit wij mogen leven,
dank voor feestelijke gebeurtenissen bij gemeenteleden (geboorte, zoveel-jarige huwelijksfeesten), er wordt gebeden voor de zieken (bij name genoemd), dan is er stil gebed en het wordt afgesloten met het gezamenlijk bidden van het Onze Vader.

Het zijn over het algemeen korte gebeden - zonder omhaal van woorden - alleen de voorbede duurt wat langer.
De dominee gebruikt geen bepaalde preek-of gebedstem, maar is gewoon zichzelf.

Een predikant die gaat 'galmen' ziet mij niet meer in een dienst. Ik ben daarmee niet opgegroeid (op één wijkdominee in mijn jeugd na) en iets in mij heeft bij 'galmen' iets van: "man, doe gewoon"...
Wij hoeven ons niet anders voor te doen dan we zijn, ook een dominee niet. Het heeft niets met eerbied te maken - heel eenvoudig en gewoon is evengoed vol eerbied.
Ik wil hiermee beslist niemand voor het hoofd stoten, maar ik geef weer wat mijn gevoel daarover is...

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 07 dec 2006 11:22

@ Erik
Heb je enig idee hoeveel moeite sommige dominee's en ouderlingen hebben met het grote gebed? Wie zegt dat hun woorden overdreven zijn? Jij. Wie zegt dat die woorden niet uit het hart komen? Jij. Dat weet je niet, dus oordelen kan en mag je niet. Natuurlijk erger ik me ook wel aan bepaalde ouderlingen die op die manier bidden. Maar, daarbij denk ik vaak: Als ik daar zou staan, wat zou ik dan doen? Het gebed is m.i een moeilijke opgave.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 07 dec 2006 11:30

Ik had vorig jaar een gesprek met een predikant naar aanleiding van een rouwdienst en het ging toen ook over de lengte van de gebed. Hij vertelde dat hij dat gebed wel een stuk korter wilde doen, maar dat dit zoveel beroering in de gemeente zou opleveren. En dat had hij er niet voor over. Met andere woorden, het is een stuk traditie.

Tijdens de reformatie zijn niet alleen de beelden de kerk uit geslagen, maar is de kerk ook een enorm rijke liturgie kwijt geraakt. En misschien is daardoor ook wel dat lange gebed ontstaan. Immers de gebedsmomenten die er in de liturgie waren, probeert men nu allemaal tegelijk in een en dezelfde monoloog te stoppen.

In de kerken waar ik nu kom kennen we dat lange gebed niet. De gebeden zijn verdeeld over een aantal momenten in de dienst. Dat begint met de begroeting of “Onze hulp”die meestal in beurtspraak of beurtzang word gedaan. Na samenzang volgt het Drempelgebed, of een Kyrië-gebed in beurtspraak, de gemeente antwoord met “Heer, ontferm u” gevolgt door het Gloria en samenzang. Daarna het drempelgebed of gebed om de opening van de schrift. Na de lezingen, afgewisseld door samenzang volgt dan het zondagsgebed, samenzang en de prediking. Soms is er in plaats van samenzang, koorzang en zijn er momenten van stilte. In het gebed na de overweging is er altijd een moment van stilte voor persoonlijke voorbeden.

Persoonlijk voel ik mij door deze oude liturgische vorm intenser betrokken bij het samen als gemeente vieren en bidden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 dec 2006 11:37

De vraag is ook of je wel moet variëren in je gebed. De Heere Jezus heeft maar 1 gebed geleerd, het Onze Vader, en niet een breed scala van gebeden. Het gevaar van telkens hetzelfde is wel dat je gedachten gauw wegzijn terwijl de woorden uit je mond vloeien. (Is mijn ervaring als priester in het gezin, als docent voor de klas en op nog meer terreinen.) De andere kant is dat ik ook niet anders wil bidden om het anders bidden.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 dec 2006 11:40

Nou, ik denk niet dat het de bedoeling is dat we ons hele leven alleen maar het Onze Vader bidden!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 dec 2006 11:43

Het Onze Vader is wel een goed en mooi gebed.
Volgens mioj is er ook geen enkele kerk die alleen het Onze Vader bidt en verder geen ander gebed.

Toch wel mooi om te zien dat het Onze Vader mensen uit vele soorten kerken weer samenbind, net als de geloofsbelijdenis.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 dec 2006 11:45

Natuurlijk is het Onze Vader een mooi en goed gebed, maar je ziet het ook gebeuren dat bij gezinnen waar dat altijd gebeden wordt voor het eten bijvoorbeeld er amper meer wordt nagedacht over wat je nou eigenlijk bidt. Terwijl als je een open gebed gaat bidden je ineens moet gaan nadenken over wat je gaat bidden. En dat lijkt me toch wel zinvol.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 07 dec 2006 11:51

Poesje schreef:@ Erik
Heb je enig idee hoeveel moeite sommige dominee's en ouderlingen hebben met het grote gebed? Wie zegt dat hun woorden overdreven zijn? Jij. Wie zegt dat die woorden niet uit het hart komen? Jij. Dat weet je niet, dus oordelen kan en mag je niet. Natuurlijk erger ik me ook wel aan bepaalde ouderlingen die op die manier bidden. Maar, daarbij denk ik vaak: Als ik daar zou staan, wat zou ik dan doen? Het gebed is m.i een moeilijke opgave.

Heb jij enig idee wat iemand denkt die dit voor de eerste keer hoort??? In ieder geval kreeg ik geen gevoel van:heee, dit is wat ik zoek!
Ps. 18: 30 Want met U loop ik door een bende, en met mijn God spring ik over een muur.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 dec 2006 11:57

rosalie83 schreef:Natuurlijk is het Onze Vader een mooi en goed gebed, maar je ziet het ook gebeuren dat bij gezinnen waar dat altijd gebeden wordt voor het eten bijvoorbeeld er amper meer wordt nagedacht over wat je nou eigenlijk bidt. Terwijl als je een open gebed gaat bidden je ineens moet gaan nadenken over wat je gaat bidden. En dat lijkt me toch wel zinvol.

Het is goed om daar een goede balans in te zoeken.
Ik weet een gezin waar de kinderen om de beurd voor het eten het Onze Vader mogen bidden, maar na het eten is het altijd vrij gebed.
Zo leer je je kinderen beide gebeden.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 07 dec 2006 12:02

Petertje schreef:Heb jij enig idee wat iemand denkt die dit voor de eerste keer hoort??? In ieder geval kreeg ik geen gevoel van:heee, dit is wat ik zoek!

Hmm, dat gevoel kreeg je alleen door het gebed?
Hecht je niet meer waarde aan de preek?
Lijkt me veel belangrijker. Het gebed is eigenlijk maar een bijzaak.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 dec 2006 12:09

gebed is de thermometer van het geloof. Dat lijkt mij nou niet een bijzaak!

Gebed is een enorm machtig wapen die God ons gegeven heeft. Hij stuurt zelfs de Heilige Geest om ons hier bij te helpen. Het gebed is zo enorm belangrijk!

Zonder gebed kan ik mijn persoonlijke relatie met God niet in stand houden. Zonder preken zou het moeilijk worden maar zou eht wel kunnen!

Terug naar “Archief”