Moderator: Moderafo's
elbert schreef:En bovendien: zijn we zelf wel zulke originele bidders? Ik niet in ieder geval.
Bovendien zit het hem denk ik niet in de originaliteit, maar om de gesteldheid van het hart: dat van de predikant uiteraard, maar ook van de gemeente, die meebidt. Want dat doen we toch tijdens het gebed in de eredienst, meebidden?
En daarbij vind ik het een hele troost dat de Geest ook voor ons bidt:
Rom. 8:26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.
Poesje schreef:@ Erik
Heb je enig idee hoeveel moeite sommige dominee's en ouderlingen hebben met het grote gebed? Wie zegt dat hun woorden overdreven zijn? Jij. Wie zegt dat die woorden niet uit het hart komen? Jij. Dat weet je niet, dus oordelen kan en mag je niet. Natuurlijk erger ik me ook wel aan bepaalde ouderlingen die op die manier bidden. Maar, daarbij denk ik vaak: Als ik daar zou staan, wat zou ik dan doen? Het gebed is m.i een moeilijke opgave.
rosalie83 schreef:Natuurlijk is het Onze Vader een mooi en goed gebed, maar je ziet het ook gebeuren dat bij gezinnen waar dat altijd gebeden wordt voor het eten bijvoorbeeld er amper meer wordt nagedacht over wat je nou eigenlijk bidt. Terwijl als je een open gebed gaat bidden je ineens moet gaan nadenken over wat je gaat bidden. En dat lijkt me toch wel zinvol.
Petertje schreef:Heb jij enig idee wat iemand denkt die dit voor de eerste keer hoort??? In ieder geval kreeg ik geen gevoel van:heee, dit is wat ik zoek!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten