het grote gebed voor de preek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2006 13:25

TheKeimpe, wordt het niet allemaal te mooi gemaakt, opgeleukt met mooie taal?

5 En wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 6 Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.
7 Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden. 8 Doe hen niet na! Jullie Vader weet immers wat jullie nodig hebben, nog vóór jullie het hem vragen.

Hebben ze dan wel goed geluisterd naar wat Jezus hier zegt? Natuurlijk denken ze niet dat hoe langer ze bidden, hoe meer ze verhoord worden, maar er wordt wel ontzettend indirect en met heeel veel woorden gepraat soms toch? We mogen gewoon bij God komen zoals we zijn, we hoeven niet allemaal mooie statige taal te gebruiken... Hij is immers onze Vader. Hij wil dat we met Hem communiceren, zoals kinderen dat met vaders doen.... met de nodige eerbied, maar niet met allemaal formele taal enzo. Ik ben het dan wel met Marina eens. Jezus zegt immers na de tekst die ik aanhaalde: Als jullie dan bidden, bidt dan zo: Onze Vader die in de hemel is. (en alleen daarvoor hebben sommige predikanten al 5 minuten vol bijbelteksten enzo nodig). Waarom niet gewoon eenvoudig, afhankelijk, zoals een kind. Waarom altijd zo groot willen zijn voor God?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 dec 2006 13:31

Als ik de psalmen lees, waarin ook best veel gebeden staan, dan zit daar vaak ook een stuk lofprijzing in. Misschien moet ik het anders zeggen: God danken/prijzen voor wie Hij is. Maar dat hoeft niet met uithalen, veel teksten of iets dergelijks.

Ik denk even aan "Prayer" van Petra:
"First I wanna thank You Lord, for being Who You are..."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2006 13:33

mee eens, de bekende gebdedshand:

1. Lofprijzen
2. Danken
3. Schuldbelijdenis
4. Voorbede
5. Vragen

Een gebed beginnen met lofprijzen is goed, het leidt tot dankbaarheid, schuldbesef en berouw, meer oog voor God en je naaste... en jezelf (en je wensen en problemen) worden dan ook vanzelf kleiner.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 dec 2006 13:35

He, we blijken het behoorlijk eens te zijn...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2006 13:44

Dat verbaast me niet zo hoor, we hebben immers dezelfde Vader. En dezelfde leraar :)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 06 dec 2006 15:48

toch moet je uitkijken dat je er de draak niet mee steek, ook ik zelf.
zo ken ik iemand, een echte christen waar ik en nog veel meer mensen een voorbeeld aan zouden kunnen nemen door de manier waarop hij invulling geeft aan zijn geloofs/gebedsleven, waar ik veel, heel veel respect voor heb, die ook woorden in het gebed gebruikt die mij niet eigen zijn maar dat wil niet zeggen dat het gebed niet goed is.
die woorden lijken vaak gedateerd maar betekenen nog steeds iets en worden met veel ontzag en respect voor God uitgesproken. niet op zo'n zangerige manier en uithalen maar echt eerbiedig.

verder ben ik het wel eens dat het gebed duidelijk moet zijn
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 dec 2006 16:34

Wat ik soms wel irritant vind aan gebeden van dominees is dat ze in hun gebed voor of na de preek de hele preek al houden of nog een keer houden.
Bidden is bidden. En dat is niet een heel verhaal aan de gemeente vertellen...

Ook bij mij op de bijbelkring zitten enkele mensen (van oorsprong komen ze uit de gergeminNed) die, als we kringgebed doen, en ze hardop gaan bidden, een hele andere stem opzetten. Een soort smeekstem ofzo. Heel apart vind ik dat altijd.
Op dabar hebben we dat eens aan een dabargenootje gezegd, en toen is het veranderd, en zei hij inderdaad: het slaat nergens op. Ik mag gewoon zoals ik ben voor God komen, niet met een gemaakt, ootmoedig stemmetje ofzo...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 07 dec 2006 09:52

marina87 schreef:Óooooohhh hoogverheven almachtig heilig Opperwezennn
in den hemel, die daar hoooog woont en troont, en de
aaaaarde heeft tot een voetenbank Zijner aaaaanbiddelijke
voetennnnn..(In de Bijbel staat: 'onze Vader die in de hemel is'. )
Daarna komt er een heel verhaal wat niets met bidden en
danken te maken heeft. Over hoe God handeld, alsof je tegen
God zelf moet zeggen hoe Hij handeld. 'Dan zult U dit en..och
dan zult u zeggen: Gaaa weg van mij ik heb u nooooit gekend'
Vaak is het meer een preek tegen de gemeente zelf. En wilt
alstublieft nog in ons midden komen en u niet verborgen houden
(Wie loopt er weg en wil er niet komen? Wij toch?) Och en mocht
er nog bij één in ons midden de blinde zielsogen geopend worden.
(Waarom niet bij heel de gemeente?
Daar gaat het toch om?) :(

Herkenbaar. Mijn tenen doen er nu nog pijn van. Dit is farizeeisme ten top... zie hoe goed ik kan bidden... doet me denken aan Math. 6:5 En wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen
Ps. 18: 30 Want met U loop ik door een bende, en met mijn God spring ik over een muur.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2006 10:02

Hm ligt er aan, er zijn ook mensen die het gewoon zo gewend zijn en het niet voor de show of zo doen hoor. Dus oordeel daar niet te snel over. Ik ben het er mee eens dat het niet goed is. Het is gewoon onnodig en dus een beetje jammer. Doe toch gewoon, God is je Vader, niet een strnge vorst die je met statig taalgebruik en een omhaal van woorden moet proberen te tevreden te stellen.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 07 dec 2006 10:18

Marnix schreef:Hm ligt er aan, er zijn ook mensen die het gewoon zo gewend zijn en het niet voor de show of zo doen hoor. Dus oordeel daar niet te snel over. Ik ben het er mee eens dat het niet goed is. Het is gewoon onnodig en dus een beetje jammer. Doe toch gewoon, God is je Vader, niet een strnge vorst die je met statig taalgebruik en een omhaal van woorden moet proberen te tevreden te stellen.

Marnix, probeer eens vier zondagen achter elkaar 2 maal naar zo'n dienst te gaan. De vijfde zondag kun je zelf het gebed doen.....
Ps. 18: 30 Want met U loop ik door een bende, en met mijn God spring ik over een muur.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 07 dec 2006 10:29

Oordeel niet te hard.

Het is logisch dat wat minder begaafde voorgangers weinig variatie in hun gebed weten te leggen. In plaats van je aan hen te ergeren, zou je ook voor hén kunnen bidden. Dat heeft ongetwijfeld meer effect...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2006 10:40

Petertje schreef:
Marnix schreef:Hm ligt er aan, er zijn ook mensen die het gewoon zo gewend zijn en het niet voor de show of zo doen hoor. Dus oordeel daar niet te snel over. Ik ben het er mee eens dat het niet goed is. Het is gewoon onnodig en dus een beetje jammer. Doe toch gewoon, God is je Vader, niet een strnge vorst die je met statig taalgebruik en een omhaal van woorden moet proberen te tevreden te stellen.

Marnix, probeer eens vier zondagen achter elkaar 2 maal naar zo'n dienst te gaan. De vijfde zondag kun je zelf het gebed doen.....

Weet ik, ik herken het ook wel bij sommige mensen, als ze voor het eten bidden. Zelfde loopjes, zinnen, woordgebruik. Ik ben er geen voorstander van, je moet natuurlijk uitkijken niet in een sleur te vervallen, een automatisch opzeggen van iets dat je gewend bent.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 dec 2006 10:51

Othello schreef:Oordeel niet te hard.

Het is logisch dat wat minder begaafde voorgangers weinig variatie in hun gebed weten te leggen. In plaats van je aan hen te ergeren, zou je ook voor hén kunnen bidden. Dat heeft ongetwijfeld meer effect...

super goed punt Othello!

Ik hoor ook al mijn hele leven de zelfde predikant. Dan ken je zijn manier van preken ook wel zo ongeveer. Je moet dan wat meer moeite doen om je aandacht er bij houden, ook tijdens het gebed, maar strijd er voor en laat niet zomaar je gedachte afdwalen. Je kan ook bidden voor aandacht tijdens de dienst.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

erikhavenaar

Berichtdoor erikhavenaar » 07 dec 2006 10:54

Gerdien B. schreef:
Othello schreef:Oordeel niet te hard.

super goed punt Othello!

Ik hoor ook al mijn hele leven de zelfde predikant. Dan ken je zijn manier van preken ook wel zo ongeveer. Je moet dan wat meer moeite doen om je aandacht er bij houden, ook tijdens het gebed, maar strijd er voor en laat niet zomaar je gedachte afdwalen. Je kan ook bidden voor aandacht tijdens de dienst.
ja maar dominee van eckeveld die kan wel boeien bidden en preken (vind ik) al zit ie wel wat stil maar dat maakt niet uit.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 dec 2006 10:56

Het verschil is denk ik: jij hebt hem een poosje gehoord en ik al ruim 20 jaar elke zondag1 a 2 keer. Dan weet je onderhand precies waar hij heen wil, wat er daarna komt e.d.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”