" kastijding"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lorit

" kastijding"

Berichtdoor lorit » 13 okt 2003 19:00

Zondagavond zei onze dominee dat God Zijn kinderen kastijd. Volgens hem was je geen kind van God, maar slechts een bastaard, als je geen kastijding ervaart. Deze tekst staat ergens in de Bijbel, maar ik weet niet precies waar. Omdat dit punt slechts een zijspoor was van de preek, ging hij er niet verder op in.

Wat ik mij echter afvraag is het volgende:
- Wat is kastijding? Wat ervaar je als God kastijdt?
- Is er verschil tussen kinderen en bastaarden van God? Hoe moet dat gezien worden?
- Is het zo dat je geen kind bent als je geen kastijding ervaart?

Hoop dat jullie hier iets over weten. Alvast bedankt.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 13 okt 2003 20:02

Vermoedelijk las hij de tekst uit Hebr. 12:5-11
In vers 8 staat: Blijft gij echter vrij van de tuchtiging, welke allen ondergaan hebben, dan zijt gij bastaards, en geen zonen.

Inhoudelijk heb ik hier (nog) niets zinnigs over te zeggen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: " kastijding"

Berichtdoor Gershwin » 13 okt 2003 21:16

lorit schreef:1. Wat is kastijding? Wat ervaar je als God kastijdt?
2. Is er verschil tussen kinderen en bastaarden van God? Hoe moet dat gezien worden?
3. Is het zo dat je geen kind bent als je geen kastijding ervaart?

Lees eerst de context :mrgreen: ik kom dan tot de volgende antwoorden, die echter een improvisatie voor dit moment en geen uitgedachte mening zijn:

1. Straf van God (in dit geval aan de gelovigen) omdat ze niet doen wat God van hen vraagt. Tweede deelvraag komt in dat stuk niet aan de orde, maar ik denk dat je er alle soorten tegenslag onder kunt scharen.
2. Het in Hebr.12 gemaakte onderscheid tussen bastaarden en kinderen wordt volgens mij alleen gebruikt om de vanzelfsprekendheid van kastijding voor kinderen aan te geven, en is denk ik geen goede grond om 'bastaarden' als zelfstandige theologische term in te voeren. Dit geldt trouwens voor heel veel bijbelse begrippen: als je ze buiten de context gebruikt ontaarden ze
3. Hebr.12 gaat denk ik uit van mensen die al met 'kastijding' te maken hebben, en is dan ook puur als bemoediging voor de 'gekastijden' bedoeld, niet als verwijt aan hen die geen 'kastijding' ondergaan.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 okt 2003 09:21

ik denk dat mensen die in meerdere mate aan God's wil beantwoorden minder 'kastijding' zullen ervaren. Terwijl misschien in de ogen van anderen de 'kastijding' heel groot is.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 okt 2003 10:07

Ik vind dit moeilijk. Als hij bedoelt dat je als kind van God in dit leven niet vrij bent van moeilijkheden of zo, dan kan ik me het wel voorstellen... Maar inderdaad vraag ik me dan af wat ik me moet voorstellen bij 'kastijding'

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 okt 2003 12:56

[Offtopic]
Als het jullie eigen dominee was, dan kun je het daar toch ook aan vragen wat hij er mee bedoelde? (ik bedoel niet dat je vraag hier niet welkom is hoor)
[/offtopic]
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 14 okt 2003 15:27

lorit schreef:Zondagavond zei onze dominee dat God Zijn kinderen kastijd. Volgens hem was je geen kind van God, maar slechts een bastaard, als je geen kastijding ervaart.

...- Is het zo dat je geen kind bent als je geen kastijding ervaart?

Hoop dat jullie hier iets over weten. Alvast bedankt.

Zulke preken zijn mijn grootste kastijding! :oops:
De Heer heeft mij met Zijn Liefde getrokken en ik weet dat ik Zijn kind mag zijn.
De moeilijk dagen zullen echt wel komen, maar tot zolang mag ik elk moment, aan Zijn Hand, gewoon kastijdingsloos blij zijn!
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 okt 2003 16:09

Zondagavond zei onze dominee dat God Zijn kinderen kastijd. Volgens hem was je geen kind van God, maar slechts een bastaard, als je geen kastijding ervaart.

...- Is het zo dat je geen kind bent als je geen kastijding ervaart?
ik neem aan dat dit gebaseerd is op volgende teksten:

Hebreeën 12:5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
Hebreeën 12:7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
Hebreeën 12:8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 14 okt 2003 16:16

Cathy schreef:Zulke preken zijn mijn grootste kastijding! :oops:
De Heer heeft mij met Zijn Liefde getrokken en ik weet dat ik Zijn kind mag zijn.
De moeilijk dagen zullen echt wel komen, maar tot zolang mag ik elk moment, aan Zijn Hand, gewoon kastijdingsloos blij zijn!

Beter lees je eerst de tekst even :? de gedachtengang komt niet van hun dominee maar uit de Hebreeenbrief (of eigenlijk: -preek). Dus... :mrgreen:

Goodbye.

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 14 okt 2003 19:00

Met zo'n interpretatie van een tekst wordt jou welhaast een depressie aangepraat. Ohoh, je voelt geen kastijding, dus dan ben je niet een kind van God. Alles wat je meende te hebben en te voelen is ingebeeld.
Mijn advies: ga naar een andere kerk als deze man weer eens op de kansel staat.

garry

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 14 okt 2003 21:09

garry schreef:Met zo'n interpretatie van een tekst wordt jou welhaast een depressie aangepraat. Ohoh, je voelt geen kastijding, dus dan ben je niet een kind van God. Alles wat je meende te hebben en te voelen is ingebeeld.
Mijn advies: ga naar een andere kerk als deze man weer eens op de kansel staat.

garry

En scheur de Hebreenbrief uit je Bijbel :?: :?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 15 okt 2003 12:36

kurtyo schreef:Ik vind dit moeilijk. Als hij bedoelt dat je als kind van God in dit leven niet vrij bent van moeilijkheden of zo, dan kan ik me het wel voorstellen... Maar inderdaad vraag ik me dan af wat ik me moet voorstellen bij 'kastijding'

Dit is de vraag waar het imo om draait... Wat is kastijding?
De associaties die het bij mij oproepen zijn slaan en meppen. En dat heb ik in m'n leven niet ervaren, nee.
Wel sturing en terechtwijzing.
Maar dat werd in de preken die ik erover hoorde nooit zo uitgelegd. Het werd echt altijd in de kontekst gezet van ziekte en dood. En natuurlijk was dat om mensen die hier mee te maken kregen te bemoedigen, maar ondertussen werden anderen met een 'bastaardengevoel' naar huis gestuurd. En dat blijf ik een slechte zaak vinden. Je zou n.b. gaan bidden om ook maar is ziek te worden i.p.v. G.d elke dag te danken voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid! :?
Daar heb ik m'n problemen mee gehad.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 okt 2003 19:29

Maar moeten we uiteindelijk dan niet toegeven, dat de schrijver een foutieve redenering gebruikt? De fout van de dominee is dan ook alleen dat hij deze redenering niet relativeert, niet dat hij onbijbels zou zijn... :? Ik vind het dan ook niet eerlijk om die dominee gelijk in een negatief hoekje te plaatsen.

Goodbye.

lorit

Berichtdoor lorit » 15 okt 2003 20:17

k Blijf het wel moeilijk vinden. Bij kastijding heb ik het idee van straf. Dat heb ik nooit zo direct ervaren. Misschien komt dat nog.
Echt braaf ben ik in ieder geval niet. :mrgreen:
Waar ik mee blijf zitten is: Ben je geen kind van God als je geen kastijding ervaart.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 okt 2003 20:38

Wat ik dus al zei: dit wordt in een bepaalde context geciteerd. Die moet je wel meenemen in de overweging van deze tekst. En de context wijst er denk ik op dat het over mensen gaat die al met kastijding te maken hebben. Wie niet afwijkt heeft ook geen kastijding nodig. Ik lees bijv. nergens dat de apostel Johannes gekastijd wordt; in elk geval niet heel vaak :mrgreen: Ben ik te volgen? ik ben nogal eens warrig in discussies namelijk

Goodbye.

Terug naar “Archief”