Met het importeren van veel arme Afrikanen zijn zowel Afrika als Nederland niet geholpen. In Nederland wordt dan extra druk gelegd op de verzorgingsstaat, terwijl in Afrika de mensen die initiatief en lef tonen weg trekken.
Ik gaf richting Aragorn al aan dat toelating ook geen oplossing is maar symptoombestrijding. Hoe je het ook wendt of keert, het hermetisch afsluiten van de grenzen helpt de rest van de wereld niet verder.
Misschien niet inhoudelijker, maar wel realistisch. Dat Jantje beweert dat de oplossingstrategie A moet zijn en Pietje kiest voor oplossingsstrategie B is mijns inziens een juiste weergave van de werkelijkheid. Dat een Nobelprijswinnaar iets zegt, vindt of wat dan ook, legt natuurlijk geen enkel extra gewicht in de schaal.
Ik vind de mening van een deskundige meer gewicht in de schaal leggen dan de mening van een leek. Maar misschien is dat een vreemde afwijking van mijn kant?
Wat ik bedoelde te zeggen met het verschillen van mening is dat dat stap 2 is. Stap 1 is de overtuiging dat we een verantwoordelijkheid hebben t.a.v. de derde wereld en dat we geroepen zijn hen te helpen de problemen op te lossen. Bij jou zie ik die overtuiging eerlijk gezegd niet terug. Je houding is er meer één van: “Laat ze maar mooi hun eigen problemen oplossen”
Ik ben niet zo naïef om te geloven in welvaartsdeling, ik geloof in welvaartsontwikkeling.
En het is naïef te geloven dat je daar welvaart kunt ontwikkelen zonder daar hier op z’n minst iets voor te moeten inleveren. Het westerse streven naar winstmaximalisering staat de ontwikkeling daar in de weg. Het stimuleren van welvaartsontwikkeling gaat niet zonder enige moderatie van onze kant. Dat behoeft niet direct neer te komen op letterlijk delen, maar zou ook een bewuste beperking van de economische groei kunnen zijn.
Wat is eerlijk en rechtvaardig? Daar zijn de meningen over verdeeld.
Als jij met droge ogen durft te beweren dat het rechtvaardig is als de rijken rijken worden ten koste van de armen dan zijn de meningen idd wel erg verdeeld.
Beetje zonde om miljarden te spenderen, zonder dat het enige effect heeft. Met dat geld kunnen ook andere dingen worden gedaan.
Ja, lekker de belasting verlagen en zo. Wij rijker, zij armer. Ik denk dat we zeker kritisch moeten zijn op de besteding van ontwikkelingsgeld en er ook voor open moeten staan het wellicht helemaal anders aan te pakken. Probleem is dat ik bij jou en de VVD geen concrete voorstellen zie om dat te realiseren.
Blijkbaar kun je niet goed lezen, maar ik heb wel degelijk aangegeven dat de europese landbouwsubsidies de ontwikkeling van Afrika in de weg staan.
Je deed dat pas na mijn reactie, in reactie op Meschianza. De enige keer dat je zelf over de landbouwsubsidies begon was dat om aan te geven dat zonder die subsidies de landbouwsector failliet zou gaan.
Iemand kan wel iets roepen, maar dat zegt mij totaal niets.
Dat lijkt me niet iets om trots op te zijn. Al zou de claim maar voor de helft waar zijn dan nog zouden we ons moeten schamen.
Ik schep ook nergens het beeld dat men enkel zelf verantwoordelijk is voor de armoede, zie wat ik heb gezegd over de bescherming van de Europese markt, echter ik zie weinig initiatief aan de zijde van de Afrikanen.
Ondertussen schep je wel het beeld dat de Afrikanen zelf hun problemen maar moeten oplossen. Beetje scheef, nietwaar?