Hebben we vergeving van zonden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 17 okt 2006 13:33

volgens mij wel.
Er zijn mensen die in de openbaring zullen blijven hangen.
Velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren

Degene die in het wezen des verbonds opgenomen zijn zullen in de tijd bekeerd worden. Dat is de praedestinatie. God heeft van eeuwigheid besloten wie zal zalig worden en wie niet.

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 01 nov 2006 16:04

Hoi Madel,

Ik begrijp je vraag. Maar soms ben ik bang dat het onderscheid tussen verstandelijk en zaligmakend alleen maar in onze dogmatiek en in onze hoofden bestaat. Ik vind het tenminste niet in de Bijbel als optie. De door anderen aangehaalde Nicodemus stond wel in een iets andere tijd dan wij. Jezus was nog 'gewoon' een tijdgenoot van hem, en hoewel ik weleens heb gedacht 'was ik dat ook maar geweest'; toch moeten we denk ik niet onderschatten dat dat ook erg lastig is geweest. Jezus was een heel gewoon iemand. Er hing niet voortdurend een stralenkrans om hem heen. Kortom er was ook toen geloof nodig om te zien dat Hij werkelijk Gods Zoon was.

De oproep zoals jij hem citeert is glashelder volgens mij. En niemand van jouw medemensen kan beoordelen of je geloof groot genoeg is. En ik ben er van overtuigd dat God dat niet eens doet. Kijk maar eens naar al die verhalen van mensen uit de Bijbel die uit angst voor de dood, alleen maar om te genezen, om eten te krijgen etc. zich tot Jezus wendden.

Hij geeft ze altijd Alles. Dus: en genezing, eten, vergeving.
Het gebed van de man met de 'maanzieke'jongen vind ik zo geweldig:
'Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp.' Wat heb je er aan om te gaan zitten wachten of broeden tot je geloof misschien diep en groot genoeg is? En wie bepaalt dat dan? Zijn er afgevaardigden van God bij wie je te rade kunt? Geloven is niets anders dan God vertrouwen. Zalig ben je als je gelooft terwijl je (nog) niet ziet.

Zegen,

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 07 nov 2006 19:15

medina schreef:Hij geeft ze altijd Alles. Dus: en genezing, eten, vergeving.

Wat bedoel je precies met vergeving?

Als je bijvoorbeeld het voorbeeld neemt van de 10 melaatsen die de Heere Jezus genas. Er kwam maar 1 man terug... Deze had het waarzaligmakend geloof. De andere 9 hadden een wondergeloof.

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 10 nov 2006 09:36

ahuibers,

Er zijn toch ook veel voorbeelden waarbij Jezus de persoon in kwestie vergeving van zonden geeft? De Samaritaanse vrouw, de verlamde man die door zijn vrienden door het dak bij Jezus werd gebracht. de Kanaänitische vrouw, waarvan Jezus zelfs zegt dat hij zo'n groot geloof niet in Israel heeft gevonden. Ik kan nog wel even doorgaan. Het is veelzeggend dat je juist dit voorbeeld er uit haalt; van die 10 melaatsen waarvan er maar 1 terugkomt.

Ik durf bij dit voorbeeld te beweren dat het verhaal misschien wel nog niet af is. Ik heb God en Jezus leren kennen als uitermate gul, en niet-willend dat er ook maar iemand verloren zal gaan. Een zogenaamd wondergeloof is ook voor God geen belemmering. Ik vind de redenering dat je eerst zelf een geschikt, passend geloof met de juiste diepte en zwaarte moet creeëren zeer onbijbels.

Heis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Heis » 01 dec 2006 18:17

Volgens mij worden de zaken een beetje door de war gehaald.

Ik denk dat we idd bijzonder gezegend zijn dat we op het 'erf van het verbond' geboren zijn. Het bijzondere is namelijk dat we een christelijke opvoeding hebben gekregen en dat God ons persoonlijk geroepen heeft. Hij heeft gezegd in de doop dat wij zalig kunnen worden, allemaal. Al heb je wondergeloof, al heb je tijdgeloof, al heb je geen enkel geloof.

Ik geloof niet dat je het ware geloof meteen al hebt. Want geloven is idd altijd persoonlijk tussen jou en God. Jezus moet persoonlijk jouw middelaar, jouw zaligmaker worden. Wie zal niet herkennen dat je miss eerst, miss nog steeds puur verstandelijk in de kerk zit. Je zingt mee en je bid mee, maar is Jezus echt je toevlucht geworden?? Is het voor jou pers wonder dat Hij voor je zonden gestorven is? Of denk je dat verstandelijk of weet je't niet eens..

Kijk en of je een waar geloof hebt, dat kan niemand heir zeggen, dat mag niemand hier zeggen. Het blijkt wel uit de vruchten van de Geest.
'Maar de vrucht van de geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.'
Gelukkig is de mens die om zichzelf kan lachen, hij zal altijd lol hebben...

Heis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Heis » 01 dec 2006 18:19

enne.. ik vind het heel wat dat je durft te beweren, medina, dat het verhaal in de Bijbel nog niet af zou zijn. Ik denk dat dat gevaarlijk is, want dan zijn er nog wel meer verhalen niet af, denk ik zo. Het is duidelijk dat niet iedereen terugkwam, slechts een het zaligmakende geloof had.

Wat denk je van Ananias en Saffira, opgevoed in de kerk, trouw meelevend, één 'foutje'...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 dec 2006 16:41

Heis schreef:Volgens mij worden de zaken een beetje door de war gehaald.

Ik denk dat we idd bijzonder gezegend zijn dat we op het 'erf van het verbond' geboren zijn. Het bijzondere is namelijk dat we een christelijke opvoeding hebben gekregen en dat God ons persoonlijk geroepen heeft. Hij heeft gezegd in de doop dat wij zalig kunnen worden, allemaal. Al heb je wondergeloof, al heb je tijdgeloof, al heb je geen enkel geloof.

Ik geloof niet dat je het ware geloof meteen al hebt. Want geloven is idd altijd persoonlijk tussen jou en God. Jezus moet persoonlijk jouw middelaar, jouw zaligmaker worden. Wie zal niet herkennen dat je miss eerst, miss nog steeds puur verstandelijk in de kerk zit. Je zingt mee en je bid mee, maar is Jezus echt je toevlucht geworden?? Is het voor jou pers wonder dat Hij voor je zonden gestorven is? Of denk je dat verstandelijk of weet je't niet eens..

Kijk en of je een waar geloof hebt, dat kan niemand heir zeggen, dat mag niemand hier zeggen. Het blijkt wel uit de vruchten van de Geest.
'Maar de vrucht van de geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.'

Als dat uit de vruchten duidelijk wordt mag je dat toch ook zeggen? Zolang je maar God de eer en dank ervoor geeft, want het komt allemaal uit zijn hand.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Heis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Heis » 02 dec 2006 18:07

je begrijpt me neit helemaal, ik bedoel: niemand mag oordelen of een ander het wel of niet heeft. Maar je kunt het voor jezelf idd wel zien of je dat hebt of niet.. en dat mag je ook best zeggen....:)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2006 20:59

Dan zijn we het eens. Ik weet dat ik vrucht draag en daar ben ik God ontzettend dankbaar voor, omdat het absoluut niet uit eigen kracht is, maar door de kracht van de Geest. En dat is zo ongelofelijk wonderlijk, dat God van me houdt en me mooi maakt, terwijl ik dat helemaal nergens aan verdien. Ik kan het niet begrijpen, maar daardoor kan ik ook niet stoppen met daar diep dankbaar en verwonderd over te zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Heis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Heis » 04 dec 2006 09:02

dat vink tof om te horen en dat mag je zeker zeggen!!!!

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 04 dec 2006 14:16

Kan best wezen Heis dat je het heel wat vindt om te zeggen dat het verhaal niet af is... Ik heb dat niet zo gezegd; de oplettende lezertjes zien dat ik de mogelijkheid open houd dat verhalen niet af zijn.
Waar het mij om gaat is dat ik altijd mij zal blijven verzetten tegen een eenzijdig beeld van God. Want daar reageerde ik op: terwijl volgens mij uit elke bladzij zo'n beetje spreekt dat God goed is, en ruimhartig en
niet-willend dat er ook maar iemand verloren gaat, er wordt vaak op deze site een beeld neergezet van Hem alsof het tegendeel waar is.

En als dat wordt 'ondersteund' met bijvoorbeeld het verhaal over de 10 melaatsen vind ik dat wel erg gemakkelijk. Tegenover dit verhaal staan zovele andere verhalen van mensen die alleen maar een wondergeloof of een gemaksgeloof of een weet ik veel geloof hadden. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat op deze manier het verhaal weer kloppend gemaakt wordt en dat het veel mensen de gelegenheid geeft om passief te gaan zitten wachten tot zij het vereiste geloof in de juiste diepte en samenstelling aan God kunnen presenteren.

Er bestaat ook nog zoiets als wat ik heilig verzet zou willen noemen. Ik weiger mee te gaan in de visie dat God een knieperige boekhouder is die mensen niet op weg helpt, zelfs al hebben ze maar een wondergeloof.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Heis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Heis » 04 dec 2006 14:54

Het ligt ook in de verste verte niet aan God of aan Jezus dat er mensen zijn die miss niet tot Hem willen komen en die niet het ware geloof hebben. Je hebt volkomen gelijk als je zegt dat de Bijbel vól staat met teksten over de welwillendheid van God.

Blijft voor mij staan dat de mens zijn eigen verantwoordelijkheden heeft waarbij hij of zij aardig kan 'dwarsbomen'. Het doet niks af aan Gods almacht want God kan alles overwinnen, maar er staat NIET in de Bijbel dat GOd iedereen zál overwinnen.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 05 dec 2006 07:49

Hoi Mabel, het wordt weer lekker ingewikkeld gemaakt. In de bijbel zie ik maar 2 soorten mensen, die bij God horen(de schapen) en wie niet (de bokken). En helaas, ik ben bang dat het doopformulier ons niet echt helpt om dat te ontdekken. En al die andere theologische termen zoals een waar geloof, tijdgeloof etc. Dit is echt flauwekul, alleen jij persoonlijk weet hoe je tegenover God staat. En als je in Hem gelooft, dan worden je zonden vergeven. Niet meer en niet minder. Lees dit bijbelgedeelte eens: Math. 25:
Het oordeel van de Zoon des mensen
31 Wanneer dan de Zoon des mensen komt in zijn heerlijkheid en al de engelen met Hem, dan zal Hij plaats nemen op de troon zijner heerlijkheid. 32 En al de volken zullen vóór Hem verzameld worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, zoals de herder de schapen scheidt van de bokken, 33 en Hij zal de schapen zetten aan zijn rechterhand en de bokken aan zijn linkerhand. 34 Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, dat u bereid is van de grondlegging der wereld af. 35 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij gehuisvest, 36 naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij bezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en gij zijt tot Mij gekomen. 37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien en hebben wij U gevoed, of dorstig en hebben wij U te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij U als vreemdeling gezien en hebben U gehuisvest, of naakt, en hebben U gekleed? 39 Wanneer hebben wij U ziek of in de gevangenis gezien en zijn tot U gekomen? 40 En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan. 41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is. 42 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij niet te eten gegeven, Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij niet te drinken gegeven; 43 Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij niet gehuisvest, naakt en gij hebt Mij niet gekleed, ziek en in de gevangenis en gij hebt Mij niet bezocht. 44 Dan zullen ook zij Hem antwoorden en zeggen: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of als vreemdeling, of naakt of ziek, of in de gevangenis, en hebben wij U niet gediend? 45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze minsten niet gedaan hebt, hebt gij het ook aan Mij niet gedaan. 46 En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven.
Ps. 18: 30 Want met U loop ik door een bende, en met mijn God spring ik over een muur.

tactix
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor tactix » 07 dec 2006 23:29

medina schreef:Kan best wezen Heis dat je het heel wat vindt om te zeggen dat het verhaal niet af is... Ik heb dat niet zo gezegd; de oplettende lezertjes zien dat ik de mogelijkheid open houd dat verhalen niet af zijn.
Waar het mij om gaat is dat ik altijd mij zal blijven verzetten tegen een eenzijdig beeld van God. Want daar reageerde ik op: terwijl volgens mij uit elke bladzij zo'n beetje spreekt dat God goed is, en ruimhartig en
niet-willend dat er ook maar iemand verloren gaat, er wordt vaak op deze site een beeld neergezet van Hem alsof het tegendeel waar is.

En als dat wordt 'ondersteund' met bijvoorbeeld het verhaal over de 10 melaatsen vind ik dat wel erg gemakkelijk. Tegenover dit verhaal staan zovele andere verhalen van mensen die alleen maar een wondergeloof of een gemaksgeloof of een weet ik veel geloof hadden. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat op deze manier het verhaal weer kloppend gemaakt wordt en dat het veel mensen de gelegenheid geeft om passief te gaan zitten wachten tot zij het vereiste geloof in de juiste diepte en samenstelling aan God kunnen presenteren.

Er bestaat ook nog zoiets als wat ik heilig verzet zou willen noemen. Ik weiger mee te gaan in de visie dat God een knieperige boekhouder is die mensen niet op weg helpt, zelfs al hebben ze maar een wondergeloof.

Jij schrijft over die verschillende soorten geloof, maar toen die mensen wisten, dat Jezus voor hun zonden zou sterven, of reeds gestorven was, was dat niet meer maarzo een wondergeloof of een tijdgeloof mijns inziens
µ±ÎÒΪÄãÇëÇóµÄʱºò

Heis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Heis » 07 dec 2006 23:45

ik denk juist dat medina dat wel denkt.. Of denk je gewoon dat die soorten miss enkel verschillende manier van geloven zijn?

Weet je, miss maken we het gewoon wel veel env eel te moeilijk. Het is ook gewoon niet aan ons om te bedenken wat is wel waar en wat niet. Als we allemaal voor onszelf maar weten dat we bij Jezus horen, toch?? En hoe dat moet dat staat in de Bijbel... Geloof.. En laten we voor alle anderen bidden...

Terug naar “Archief”