Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 nov 2006 09:26

We kunnen bijna een apart Tupperware-topic openen ;) Ik heb ook best veel van Tupperware, ook de ruimtespaarders! Eens met een reactie hierboven over hygiene! Al die open verpakkingen, zakje erom, stiekje erom, dat vind ik dus echt niets. En het ziet er supernetjes uit in mijn kasten, met al die ruimtespaarders naast en op elkaar! Suiker, koffie, thee, cornflakes, cakemeel, zelfrijzend bakmeel, bloem, maizena, custard, rozijnen, krenten, alle kleuren basterdsuiker... ;) Ehm ja, ik heb veel ruimtespaarders. En die messen duur? Vond ik juist niet! Een beetje mes van WMF of zo is 80 euro per stuk, deze waren 15 tot 30 euro ofzo! En het zijn superfijne! ;)

Maargoed, over koken en bakken: Ik heb gisteren heeeeeeeeel makkelijk gegeten, satesnitzel met gebakken aardappeltjes en sla. Maar door de gebakken aardappeltjes lekker champignons en uitjes gebakken, echt lekker!

Heeft iemand nog een lekker dessert-recept voor een kerstdiner? Wat je van te voren kan maken?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 29 nov 2006 09:52

Lalage schreef:Hebben jullie dan vriendinnen die zo'n party organiseren ofzo? Of kan je Tupperware ook gewoon in de winkel kopen? Ik heb een broodtrommel ervan, onverwoestbaar die dingen, tenzij ze tegen iets heets aan liggen...

Mijn buuf geeft tupperware party's. Maar ze stopt er al weer mee omdat heel de omgeving is verzadigd van Tupperware. Ooit heb ik zelf ook tupperware party's gegeven, maar die organisatie staat me niet aan. Nu geef ik speelgoed en kinderkleding party's.

Je kunt zelf een party organiseren. Tegenwoordig staan ze ook vaak op braderieën enzo met Tupperware. Op Ebay en Marktplaats zag ik pas ook veel tupperware te koop staan. Heb je het vast voor een andere prijs als op de party!!

Ik heb trouwens toendertijd een messenblok van weet ik veel wat voor duur merk gekocht, maar echt goed vind ik het niet. Het Ikea mes snijdt veel beter. De pannen evenzo. Duur hoeft echt niet altijd beter te zijn. Maar Tupperware vind ik wel weer stuk beter als al de andere plastic bakken merken.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 nov 2006 10:02

ja rosalie! Ik kreeg zondag twee vriendinnen met hun vrienden op bezoek en ik heb als toetje tiramisu voor ze gemaakt. Het was heel erg goed gelukt. Je moet het van tevoren maken, omdat het minstens 8 uur in de koelkast moet, dus ik had het de avond ervoor gemaakt. De meiden houden niet van koffie, dus die vonden het niet zo lekker, maar de mannen zaten te smullen. Het recept hebben we gekregen toen we gingen trouwen (we kregen een map met recepten van verschillende mensen, heel leuk). Mascarpone is wel duur, maar goed, dat mag wel voor een keer. Van de amaretto kan je ook kleine flesjes krijgen als je niet meteen een halve liter aan wilt schaffen, dat koop je dus bij de slijter.

Tiramisu

voor 6-8 personen

375 ml sterke espresso (oftewel: hele sterke koffie)
1 grote citroen, liefst onbespoten (ik heb alleen wat sap gebruikt)
500 gr mascarpone (staat bij de kaasproducten)
ca. 100 ml melk
80 g suiker
2 zakjes vanillesuiker
150-200 g lange vingers
2 el grappa (dat schijnt heel duur te zijn, amaretto werkt ook prima)
1 tl cacaopoeder
snufje kaneel

ook nog nodig:
rasp voor de citroen
beslagkom + garde
(rechthoekige) schaal van ongeveer 5 cm hoog (ovenschaal oid)

Eerst koffie zetten.
1. De citroen onder de hete kraan wassen, afdrogen en de schil fijnraspen. Het sap uitpersen. De mascarpone in een schaal doen, de melk erbij gieten, de suiker en vanillesuiker ook toevoegen. Alles met een garde goed kloppen tot de vla dik en glad geworden is. De citroenschil en 1 el sap erdoor mengen.
2. Op de bodem van de schaal een laag lange vingers leggen. De espresso en grappa door elkaar roeren en de helft of 1/3 over de lange vingers druppelen.
3. Als de koekjes koffiebruin zijn 1/3 van de vla erover verdelen, dan een nieuwe laag lange vingers en opnieuwe bedruipen. Nog een keer vla erover, nogmaals lange vingers bedruipen en nog een laag vla. (ik heb twee lagen gemaakt, vier kan ook, wat je wil)
4. Tot slot de cacaopoeder met de kaneel mengen en met een zeefje over de tiramisu verdelen. Nu moet het nog tenminste 8 uur de koelkast in, tot alles helemaal is ingetrokken.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 nov 2006 10:19

Leuk Lalage, dat recept! Mijn man wil heeeeel graag dat ik een keer tiramisu maak, maar ik lust zelf geen koffie, dus ik denk niet dat ik het met kerst ga maken, want dan wil ik ook een lekker toetje ;)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 nov 2006 11:03

Ik weet niet of iedereen die geen koffie lust dit ook niet lekker vindt, maar ik snap dat je het liever een andere keer probeert. Wel doen he! En dan ook zelf proeven, misschien dat je het dan toch wel lekker vindt ;) Je man vindt het vast heerlijk, hier zaten er iig drie te smullen :wink: en ikzelf ook.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 nov 2006 11:11

Zeker weten dat ik het een keer ga proberen, het licht uitgeprint naast me op mijn bureau ;) En alles wat ik maak, proef ik ook zelf ;) En als ik het niet lust, neem ik gewoon een schaaltje yoghurt :)

Weet je wat ook leuk is? Je kunt je op www.conimex.nl aanmelden voor gratis wokmail. Elke woensdag krijg je dan een mail in je box met een recept. Altijd van Conimex producten dus, maar er zitten echte budget-recepten bij!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 29 nov 2006 20:16

en op www.allerhande.nl kun je zo een gerecht opsnorren:

bijv een dessert met ijs daarin

of een dessert met chocolade voor 6 personen.

Ideaal!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 10:52

Ook een leuke site Tweetietwee! Dankje!

rafaell

Re: Koken, bakken, etc.

Berichtdoor rafaell » 30 nov 2006 13:48

rosalie83 schreef:Hoi allemaal,

Volgens mij is er nog nooit een topic over koken en bakken etc geweest.
Het is een liefhebberij van me!
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zijn die liefde hebben voor het fornuis en de oven ;)

Net weer 4 saucijzenbroodjes afgebakken :yum:

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 30 nov 2006 13:50

Wow, érg goed bezig Raaf.. :D
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Liarose
Kolonel
Kolonel

Re: Koken, bakken, etc.

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 14:08

rafaell schreef:
rosalie83 schreef:Hoi allemaal,

Volgens mij is er nog nooit een topic over koken en bakken etc geweest.
Het is een liefhebberij van me!
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zijn die liefde hebben voor het fornuis en de oven ;)

Net weer 4 saucijzenbroodjes afgebakken :yum:

Mm, dat zou ik geen creatief hoogstandje willen noemen, maar het kan wel lekker zijn! :P

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 03 dec 2006 12:37

Donderdag wordt mijn mannetje 2 jaar. Nu wil ik een leuke taart maken.Heeft iemand ideeën? Niet te ingewikkeld graag. Ik zat zelf te denken om een cake in een springvorm te bakken en daar wat mee te doen. Maar misschien is cake een beetje zwaar? Is er een luchtiger variant die evengoed smakelijk is? Heb nl. ooit wel es een bodemtaart gemaakt met maizena, bloem en zulke dingen. Nou dat was zo droog als hop!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 dec 2006 11:18

Dan kun je wel een taartbodem van biscuitdeeg maken!

Klop 4 grote eieren schuimig en luchtig met 150 gram suiker. De eimassa moert als het ware als een lint van de garde lopen. Zeef hierboven 150 gram zelfrijzend bakmeel en spatel alles luchtig door elkaar met een (metalen) lepel. Vet de bodem van een ronde bakvorm (doorsnede 24 cm) in met boter en laat het beslag hierin glijden. Bak het biscuitdeeg in een overn van 175 graden Celcius gaar in ca. 35 a 40 minuten. Laat de vorm in de uitgeschakelde oven afkoelen en keer de vorm dan boven een rooster. Snijd de taart door midden met behulp van een draad. Dit geeft een mooier resultaat. Zet een klein inkeping in het deeg en trek een tussen beide handen gespannen draad en strak door.

En dan kan je er vanalles mee!! Bijvoorbeeld dit:

Klop 5 dl slagroom stevig met 1 zakje slagroomversteviger en 2 zakjes vanillesuiker. Bestrijk de onderste taarthelft met 2/3 van de slagroom en bedek met frambozen. Bestrijk het snijvalk van de andere taarthelft licht met slagroom en leg hem op de frambozen. Bestuif de bovenkant van de taart met poedersuiker en bedek met rozetten slagroom. Garneer de taart met de resterende frambozen.

Natuurlijk kan je ook ander fruit gebruiken (bramen, aardbeiden, kiwi, perzik), en wat ook lekker is: smeer onder de slagroomlaag een laagje jam! En omdat het een verjaardagstaart moet zijn, kan je natuurlijk kaarsjes erbovenop zetten!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 04 dec 2006 13:43

Ziet er lekker uit Rosalie.

Annet, je kan ook kleine cakejes bakken, en er met een glazuurstift een grote twee op schrijven (van Baukje) of met iets anders leuks/lekkers versieren.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 dec 2006 14:20

rosekapje schreef:Ziet er lekker uit Rosalie.

Annet, je kan ook kleine cakejes bakken, en er met een glazuurstift een grote twee op schrijven (van Baukje) of met iets anders leuks/lekkers versieren.

Ja hè? Het is ook lekker ;)

Het is ook leuk om je kleintje (met vriendjes) zelf cakejes te laten versieren met smarties, schaaltje slagroom, hageltjes, etc. Lekkere kliederboel, maar het is wél leuk!

Terug naar “Archief”