Waarom houden er zo weinig mensen van klassieke muziek??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 14 okt 2003 16:29

Klaas schreef:definier 'muzikaal hoogstaande'

Als je dat bedoelde als vraag aan Lizz neem ik mijn woorden terug :mrgreen: ik dacht dat je de hele discussie nog een keer wou gaan voeren.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jaop

Berichtdoor jaop » 15 okt 2003 11:59

karakter instrument: Tja, lijkt me op zich duidelijk. Elk instrument heeft een eigen karakter.
En jaop, als ik naar bach en beethoven kijk, zie ik dat heel duidelijk terugkomen. Op het eerste gezicht lijkt Bach vaak nogal onpersoonlijk, inderdaad. En, ik speel naast cellosuites ook gearrangeerde vioolpartita's. Ook fantastisch om te doen, maar dat komt door Bach's polyfonie, die ook klinkt in zijn eenstemmige muziek. Maar toch, je hoort duidelijk wat nu oorspronkelijk vioolpartita's zijn, en wat cellosuites. Bij Bach's vioolmuziek (al dan niet gearrangeerd) klinkt vooral het virtuoze. Bij cello klinkt het diepe karakter meer door.
Er zijn gigantisch virtuoze cellosuites, maar het klinkt altijd nog wat minder ehm... frivool, luchthartig. Wat bedachtzamer, ingehoudener.
Nja, zoiets. Dat ff over Bach

wat je beschrijving van de cellosuites ben ik het wel met je eens. maar je meot je er wel bewust van zijn dat hij het karakter van de muziek en (daardoor)de structuur in zijn muziek verreweg liet prevaleren boven het karakter van de instrument. hij hield daar alleen rekening mee om het technisch mogelijk te maken. zo ook met zangstemmen(waar nogal eens over geklaagd wordt). Dat zijn muziek toch zo goed tot zijn recht komt op allerhande instrumenten is te danken aan de diepte van zijn muziek en niet aan zijn uitmuntende toepassing van een instrumenten-karakter-analyse.
Beethoven hield idd rekening met de instrumenten, maar op gelijksoortige manier als Bach> hij had enorme moeite om zijn muziek geschikt te maken voor bespeling op instrumenten, en moest daardoor eindeloos piekeren voordat het speelbaar werd. wellicht hield hij rekening met de klank van het instrument, maar zijn compositorisch talent had zeker moeite met de technische kant van het verhaal!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 15 okt 2003 19:04

ik snap niet helemaal wat je over beethoven wil zeggen? Als hij vooral lette op de klank, hield hij toch juist sterk rekening met het karakter? (overigens heb ik niet veel met beethoven hoor :) )
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 okt 2003 20:18

Beethoven kreeg bij een van zijn werken ruzie met de violist die het moest gaan spelen.
"Dat is onspeelbaar!"
"Ja, maar die noot moet er staan, het kan niet anders"
enz.
Volgens mij bedoelt jaop dit soort verhalen. Het is trouwens ook algemeen bekend dat de 9e bijna onmogelijk foutloos uit te voeren is...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jaop

Berichtdoor jaop » 16 okt 2003 11:44

dat bedoel ik idd gershwin. de lijn die ik beoogde was dat er twee manieren zijn van rekening houden met het instrument> technisch en klankmatig.
essentieel is waarschijnlijk van waaruit gedacht wordt, vanuit de muziek of vanuit het instrument. het mag duidelijk zijn dat dat bij beethoven en bach(en ook mozart) de muziek was.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 16 okt 2003 12:44

Met toch een verschil. Als Mozart componeerde, wist hij hoe het moest klinken, en welk instrument maakt in principe niet veel uit, als het de juiste klank heeft (komt meestal neer op viool en fluit, dus).
Bach dacht in principe ook vanuit de muziek, niet zonder op instrument, kunnen, sfeer en klank te letten.
Meer romantische componisten kozen een instrument, om vervolgens muziek daar bij te maken. Bach zocht een instrument met het juiste karakter om de beoogde muziek goed te vertolken (overigens niet zonder uitzondering).
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Terug naar “Archief”