nieuwe films over God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

klaretaal
Verkenner
Verkenner

nieuwe films over God

Berichtdoor klaretaal » 07 okt 2006 15:20

Er komen binnenkort een aantal films uit, hopenlijk ook in nederland, die vraagtekens opwerpen rondom God. maar vooral, mijns inziens, rondom de Christelijke beleving van God.

ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken, en of je naar die films zal gaan kijken.

"Jesus Camp" is een film over Christelijk fundamentalistische kinderkampen in Amerika:
http://www.apple.com/trailers/magnolia/jesuscamp/trailer/

"Darshan the embrace" gaat over een Indiase 'heilige' vrouw:
http://www.apple.com/trailers/independent/darshantheembrace/trailer/

"deliver us from evil" gaat over kindermisbruik in de katholieke kerk:
http://www.apple.com/trailers/lions_gate/deliverusfromevil/medium.html

"Conversations with God" gaat over de schrijver van het gelijknamige boek (wat ik overigens heb gelezen, erg goed vond, en wat ook op dit forum wordt besproken):
http://www.apple.com/trailers/independent/conversationswithgod/trailer/

klaretaal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klaretaal » 20 okt 2006 18:34

verbazingwekkend stil op dit toppic...

Een heel andere film die ik iedereen kan aanraden (echt PRACHTIG!) is "Genesis"

iets om over te lezen:
http://www.rottentomatoes.com/m/10004721-genesis/

en dan gewoon kijken en je verwonderen...!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 okt 2006 18:39

kan de link niet openen: wordt geblokkeerd ;)

Is Genesis van de zelfde serie als: Paulus, Jeremia e.d. films?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 20 okt 2006 22:21

Ik kan de links uit de bovenste post wel openen (vooral in Jesus Camp ben ik geinteresseerd), maar hij opent de trailer niet.. :| Van Jesus Camp kan ik verder ook geen trailer vinden.. :)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: nieuwe films over God

Berichtdoor meschianza » 20 okt 2006 23:01

klaretaal schreef:Er komen binnenkort een aantal films uit, hopenlijk ook in nederland, die vraagtekens opwerpen rondom God. maar vooral, mijns inziens, rondom de Christelijke beleving van God.

ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken, en of je naar die films zal gaan kijken.

"Jesus Camp" is een film over Christelijk fundamentalistische kinderkampen in Amerika:
http://www.apple.com/trailers/magnolia/jesuscamp/trailer/

"Darshan the embrace" gaat over een Indiase 'heilige' vrouw:
http://www.apple.com/trailers/independent/darshantheembrace/trailer/

"deliver us from evil" gaat over kindermisbruik in de katholieke kerk:
http://www.apple.com/trailers/lions_gate/deliverusfromevil/medium.html

"Conversations with God" gaat over de schrijver van het gelijknamige boek (wat ik overigens heb gelezen, erg goed vond, en wat ook op dit forum wordt besproken):
http://www.apple.com/trailers/independent/conversationswithgod/trailer/

Ik wil ze best even bekijken als ze in mijn buurt komen.
Maar ik heb niet het idee dat deze films over God gaan, zoals jij aangeeft, meer over bepaalde christelijke culturen die blijbaar niet al te positief waren voor de omgeving als ik je omschrijvingen lees.

klaretaal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klaretaal » 21 okt 2006 01:43

films zijn te bekijken met quicktime, gratis te downloaden op http://www.apple.com/nl/quicktime/download/win.html

de films gaan inderdaad niet direct over God, maar wel indirect. Of liever gezegd over de 'godsbeleving'. Ik denk dat je er aan af kan zien dat ook christelijke godsbeleving er soms flink naast kan zitten, terwijl ook niet-christelijke godsbeleving bijzonder ráák kan zijn.

Ik hoop maar dat er mensen zijn op dit forum die dat ook kunnen onderkennen...

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 21 okt 2006 08:54

klaretaal schreef:films zijn te bekijken met quicktime, gratis te downloaden op http://www.apple.com/nl/quicktime/download/win.html

de films gaan inderdaad niet direct over God, maar wel indirect. Of liever gezegd over de 'godsbeleving'. Ik denk dat je er aan af kan zien dat ook christelijke godsbeleving er soms flink naast kan zitten, terwijl ook niet-christelijke godsbeleving bijzonder ráák kan zijn.

Ik hoop maar dat er mensen zijn op dit forum die dat ook kunnen onderkennen...

Wanneer is een godsbeleving raak en wanneer niet? Ik denk dat het merendeel op dit forum zal erkennen dat godsbeleving er goed naast kan zitten. Daar zijn voorbeelden genoeg van in de geschiedenis. Niet alleen godsbeleving van christenen maar ook andere religies en levensovertuigingen. Mensen die denken er goed aan te doen, hun God te eren, te pleasen of hun ideologie na te leven maar daarbij mensen beschadigen geestelijk of lichamelijk.

Daar hoeft een film mij niet van te overtuigen.
Gezien Jezus leven zou iedere christen die zijn geloof beleefd, dat ter opbouw van zichzelf, de medemens en maatschappij moeten zijn. (zorg dragen voor de armen, vredelievendheid, besef van het kwaad in ieder mens en dat bestrijden door het goede te doen, vergeving) Als dat niet zo is dat spreken we inderdaad over een godsbeleving die er ver naast zit.

klaretaal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klaretaal » 21 okt 2006 16:41

meschianza schreef:Gezien Jezus leven zou iedere christen die zijn geloof beleefd, dat ter opbouw van zichzelf, de medemens en maatschappij moeten zijn. (zorg dragen voor de armen, vredelievendheid, besef van het kwaad in ieder mens en dat bestrijden door het goede te doen, vergeving) Als dat niet zo is dat spreken we inderdaad over een godsbeleving die er ver naast zit.

helemaal mee eens. maar ik denk dat dat geldt voor iedere gelovige! maw; als een moslim zich hieraan houdt, zal hij niet door God worden genegeerd. tenminste, dat mag ik hopen.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 21 okt 2006 18:05

klaretaal schreef:
meschianza schreef:Gezien Jezus leven zou iedere christen die zijn geloof beleefd, dat ter opbouw van zichzelf, de medemens en maatschappij moeten zijn. (zorg dragen voor de armen, vredelievendheid, besef van het kwaad in ieder mens en dat bestrijden door het goede te doen, vergeving) Als dat niet zo is dat spreken we inderdaad over een godsbeleving die er ver naast zit.

helemaal mee eens. maar ik denk dat dat geldt voor iedere gelovige! maw; als een moslim zich hieraan houdt, zal hij niet door God worden genegeerd. tenminste, dat mag ik hopen.

Ik geloof dat je dan het rijke van het Christendom niet helemaal hebt meegekregen....Wij kunnen uit onszelf niet betalen, alleen door een geloof in Christus worden we behouden. Een islamiet gelooft dat niet, die gelooft zelf zalig te kunnen worden door te bidden en te vasten en een bedevaart te ondernemen. Zodoende zal God hem dus WEL negeren, of beter gezegd....de hemel ontzeggen....met alle gevolgen van dien.

Tevens heb ik bovenstaande films niet gezien, en ben ook zeker niet geinteresseerd om ze te zien. Ik kan ze niet eens zien zelfs.
Ik heb geen films nodig om mijn mening te vormen (zowel positief als negatief) over het christendom en andere godsdiensten (boeken daarover lijken mij betrouwbaarder)
Laatst gewijzigd door japio op 21 okt 2006 18:08, 2 keer totaal gewijzigd.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 21 okt 2006 18:06

japio schreef:
klaretaal schreef:

Ik geloof dat je dan het rijke van het Christendom niet helemaal hebt meegekregen....Wij kunnen uit onszelf niet betalen, alleen door een geloof in Christus worden we behouden. Een islamiet gelooft dat niet, die gelooft zelf zalig te kunnen worden door te bidden en te vasten en een bedevaart te ondernemen. Zodoende zal God hem dus WEL negeren, of beter gezegd....de hemel ontzeggen......met alle gevolgen van dien.

Tevens heb ik bovenstaande films niet gezien, en ben ook zeker niet geinteresseerd om ze te zien. Ik kan ze niet eens zien zelfs.
Ik heb geen films nodig om mijn mening te vormen (zowel positief als negatief) over het christendom en andere godsdiensten (boeken daarover lijken mij betrouwbaarder)

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 21 okt 2006 22:25

japio schreef:
klaretaal schreef:

Ik geloof dat je dan het rijke van het Christendom niet helemaal hebt meegekregen....Wij kunnen uit onszelf niet betalen, alleen door een geloof in Christus worden we behouden. Een islamiet gelooft dat niet, die gelooft zelf zalig te kunnen worden door te bidden en te vasten en een bedevaart te ondernemen. Zodoende zal God hem dus WEL negeren, of beter gezegd....de hemel ontzeggen....met alle gevolgen van dien.

Om het even van de andere kant te bekijken:
ik vind het soms juist wel goed om zulke films te kijken. Als christen wil ik graag weten hoe de 'buitenwereld' tegen christenen aan kijkt, zodat ik daar over na gedacht heb, zodat ik er achter kan komen waarom sommige christenen zich zo gedragen. Zodat ik dat dan ook weer kan uitleggen aan niet-gelovigen, of kan laten zien dat niet iedere christen zo is. Zo kun je ook te weten komen aan wat voor 'soort' christen een niet-christen een hekel heeft. Hier hoef je natuurlijk niet altijd rekening mee te houden, sommige niet-christenen hebben een hekel aan alles wat christelijk is ;).

klaretaal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klaretaal » 22 okt 2006 04:50

japio schreef:Ik geloof dat je dan het rijke van het Christendom niet helemaal hebt meegekregen....Wij kunnen uit onszelf niet betalen, alleen door een geloof in Christus worden we behouden. Een islamiet gelooft dat niet, die gelooft zelf zalig te kunnen worden door te bidden en te vasten en een bedevaart te ondernemen. Zodoende zal God hem dus WEL negeren, of beter gezegd....de hemel ontzeggen....met alle gevolgen van dien.

Tja, ik snap dat je vannuit je eigen gevoel van de 'absolute' waarheid van jouw geloof moet uitgaan...maar wat ik niet kan verkroppen is dat als een persoon, door culturele omstandigheden niet-christelijk opgevoed, maar wel met de beste intenties leeft, zorgzaam voor anderen, liefhebbend, onzelfzuchtig, betrouwbaar, en wijselijk, dat God dan bij zijn dood zou zeggen "ja mooi hoor, maar je geloofde niet in Jezus dus jammer voor je; tabee!"
Zo zijn er namelijk best veel, op Aarde.
gaat r bij mij niet in dat God daar zn oren voor dichthoudt, zogezegd.

verder; ik zie en hoor graag meningen van anders-denkenden, juist om mijn eigen 'inzichten' te toetsen. daarom ben ik op dit forum. ik wéét niet of ik t bij t juiste end heb.
het zou je goed doe om met die instelling juist wel es naar die films te gaan kijken.. me dunkt.

klaretaal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klaretaal » 01 dec 2006 19:01

"Jesus Camp"

http://www.idfa.nl/idfa_filmdescription ... lmid=26657

draait nu op IDFA. bijzonder erge en indrukwekkende film..... iemand gezien..?

want dan aan diegene de vraag; denk je dat deze mensen wel of niet zijn 'gered'? (En natuurlijk geldt altijd; God mag t weten..)

trailer:
http://www.apple.com/trailers/magnolia/ ... mp/trailer

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 dec 2006 22:35

ben er niet nieuwschierig naar, de meeste films over de Bijbel of ' christelijke' films die ik gezien heb zijn niet Bijbelgetrouw, wel mooi gemaakt, de locaties enz.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

jnien

Berichtdoor jnien » 02 dec 2006 11:23

Jesus Camp lijkt me mooi..
Wil k wel eens zien..

Ik heb niet het idee dat het over godslasterende films gaat..
Meer over mensen die vervolgt worden om geloof..
Films met feiten erin..

Terug naar “Archief”