Collateral schreef:2) De rest van mijn overtuiging klopt dan ook, omdat de Heilige Geest er Zijn licht over geeft. Niks uit mij maar alles uit Hem....wanneer het uit Hem komt (door de HG) is het niet verziekt of verdorven maar dan is het waarachtig. Het blijft wonderlijk dat de Heere zoveel goeds wil geven aan verloren zondaren, niet om ons maar om Zijn eer en heerlijkheid.
Maar: hoe onderscheid jij de Heilige Geest en de satan? Je kunt zeggen: de Heilige Geest vertelt mij wat waar is, bevestigt mijn geloof etc., maar hoe weet je dat dat daadwerkelijk de Heilige Geest is en niet de satan, die zich voordoet als een engel des lichts?
2 cor.
13 Want zulke valse apostelen zijn bedriegelijke arbeiders, zich veranderende in apostelen van Christus.
14 En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts.
15 Zo is het dan niets groots, indien ook zijn dienaars zich veranderen, als waren zij dienaars der gerechtigheid;
van welke het einde zal zijn naar hun werken.
Wanneer weet je of je een valse apostel bent, of dat het wel echt is....
Het gaat om het doel denk ik. De Heilige Geest werkt door het Woord en wil arme zondaren hun staat laten zien en de rijkdom die er in Christus is. De Heilige Geest laat een arme zondaar kennis maken met Christus en zorgt ervoor dat zo'n mens wordt ingelijft in Christus. Hierbij zit dus ook de roep om wedergeboorte....hiervan zal de vrucht (van het werk van de HG) dan ook openbaar komen. Het draait hier om Gods eer.
Wanneer het vals is en het dus komt van de satan vermomt als engel des lichts....dan zijn er verkeerde bedoelingen mee, dan heb je niet God's eer op het oog maar je eigen eer. Dan lijkt het allemaal wel heel erg op het christenlijk geloof, maar de kern is fout. Dan gaat het niet om wedergeboorte, een nieuw hart. Maar dan gaat het om goede werken, dan denk je zelf wat te kunnen verdienen. Hier komt dus ook de vrucht van het werk van de Heilige Geest niet openbaar.
Maar het is inderdaad wel benauwd om te zien hoeveel de satan kan en mag. En toch zal de Heere Zijn uitverkoren volk niet laten verleiden door de valse engel des lichts. En het vertrouwen daarop, erom vragen in gebed, dat zal niet beschaamd worden....het werk dat Hij begonnen is zal Hij voleinden!
ps: ik heb mijn reactie van punt 2 wel wat verfijnt in een eerdere post. Zoals het er staat lijkt het net alsof ik niet zou kunnen dwalen o.i.d. dat was niet mijn bedoeling

"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."