Geloven en (nog niet) bekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2006 13:15

LeChat schreef:Kortom: in de kern zijn we het gewoon eens. :)

Mijn vader citeert weleens iemand die zei dat er mensen zijn die 'met schrik in de hemel zullen vallen'. Daarmee bedoelt hij dus dat soort mensen: die denken dat ze niet bekeerd zijn, maar het toch blijken te zijn.
Blijft voor mij echter wel moeilijk dat er eigenlijk toch een mate van geloofszekerheid zou 'moeten' zijn. Doe je God niet tekort door te stellen dat het de schuld is van de (leer in de) kerken dat er mensen 'onbewust bekeerd zijn'? Hoe valt dit te rijmen met Zijn almacht, etc?

Ik denk het niet. mensen hebben gewoon verantwoordelijkheid... en als er mensen zijn die iemand constant aanpraten dat hij/zij niet echt gelooft, zal die persoon dat best kunnen gaan geloven... hij/zij gelooft dan ook wel maar denkt dat het niet genoeg is, omdat er mensen zijn die hogere eisen aan wedergeboorte stellen. Die mensen kunnen inderdaad denken dat ze wel geloven maar niet wedergeboren zijn terwijl ze dat wel zijn. En dat kan ook een andere werking hebben, het kan mensen ook verlammen, passief maken waardoor ze Gods koninkrijk niet meer zoeken. Ook daarin zit menselijke verantwoordelijkheid, hoe raar dat sommigen misschien ook in de oren klinkt. Maar denk eens aan de farizeers en schriftgeleerden, tegen wie Jezus zegt: Wee jullie, Farizeers en de Schriftgeleerden Jullie gaan zelf het koninkrijk niet binnen maar versperren de weg daar naartoe ook voor anderen. En in het bevestigingsformulier van ouderlingen en diakenen staat dat ze rekenschap af te leggen hebben over onze zielen. En tja, de HC is op dit punt ook duidelijk genoeg als het gaat om de sleutels van het koninkrijk der hemelen. Hebben we wel in de gaten dat we meer verantwoordelijkheid van God hebben gekregen dan we vaak denken?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 nov 2006 13:20

Ja, daar heb je echt een punt! God heeft ons niet voor niets een gezond verstand gegeven ook, om zelf na te denken, de bijbel echt goed te lezen, etc.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2006 14:07

Tja, precies, en de Bijbel is er duidelijk genoeg over. Toch krijg ik wel eens het idee dat krtiek op predikanten en kerkraad een beetje ongehoord is.De mensen die vinden dat je je onder alles maar ondergeschikt moet maken aan de kerkraad onderschrijven dat. Vooral met de sleutels van het koninkrijk lijken sommigen veel moeite te hebben.Hoe is het nou met de uiverkiezing te rijmen dat mensen die bevoegdheid en verantwoordelijkheid zouden hebben? Iemand die is uitverkoren zal toch gaan geloven en iemand die dat niet is zal niet gaan geloven? Hoe kunnen mensen dan de toegang blokkeren, hoe kunnen ze verantwoordelijk zijn voor het lot van anderen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 nov 2006 14:19

Nou, God weet wie uiteindelijk voor hem kiezen. Of dat nou heel bewust gaat of wat minder bewust.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 29 nov 2006 19:40

rosalie83 schreef:Nou, God weet wie uiteindelijk voor hem kiezen. Of dat nou heel bewust gaat of wat minder bewust.

Bedoel je hiermee te zeggen dat we zelf voor God kiezen?
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2006 21:16

rosalie83 schreef:Nou, God weet wie uiteindelijk voor hem kiezen. Of dat nou heel bewust gaat of wat minder bewust.

Remonstrant. [-(

Hannah2006
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannah2006 » 29 nov 2006 21:27

Nou, God weet wie uiteindelijk voor hem kiezen. Of dat nou heel bewust gaat of wat minder bewust.

Remonstrant :) :wink:
Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede (1 Tessalonicenzen 5 : 19-21)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 29 nov 2006 22:51

rosalie83 schreef:Ja, daar heb je echt een punt! God heeft ons niet voor niets een gezond verstand gegeven ook, om zelf na te denken, de bijbel echt goed te lezen, etc.

God heeft ons geschapen met een gezond verstand alleen door de zondeval is ons verstand verduisterd. gelukkig heeft God een plan en zond Jezus Christus naar de aarde, discipelen en volgelingen verspreiden die Leer en het heeft ons bereikt zodat wij de Boodschap mochten horen enz...
het is puur genade als wij tot geloof komen want als we het van ons gezonde verstand moesten hebben dan kwamen we nooit tot geloof.
God heeft het op Zijn manier in ons gewerkt
(maar dat wisten jullie al toch? :wink: )
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 29 nov 2006 22:58

leclerc schreef:voor mij is geloof gewoon geloof. wat mij als kind bijgbracht is heeft met kennis te maken en niet zozeer met geloof

LeClerc ... dan ben je dus : NIET bekeerd ??
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 29 nov 2006 23:03

Poesje schreef:
Bedoel je hiermee te zeggen dat we zelf voor God kiezen?

Wij kiezen zelf voor God, omdat we weten dat Hij voor ons heeft gekozen — en Hij kiest voor ons, wetende : dat wij voor Hem zullen gaan kiezen ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 29 nov 2006 23:49

Nu komt de aap uit de mouw....mensen willen graag zelf wat bijdragen aan hun zaligheid. Dat ze zelf gaan geloven, dat ze goed bidden, veel bijbel lezen enzovoorts. Allemaal heel belangrijk, maar daar kom je er niet mee. Gooi nou niet de wedergeboorte klakkeloos overboord. Wij adamskinderen MOETEN vernieuwd worden, en dat kunnen wij niet. Wij kunnen wel denken dat we geloven, doen alsof we geloven (ik beschuldig hier niemand persoonlijk mee!!!). Maar bedenk wel dat de Heere het moet schenken, dat Hij ons een nieuw hart moet geven. Dat we elke dag opnieuw bekeerd moeten worden....wanneer wij betonen Hem nodig te Hebben en het van Hem te verwachten dan zal Hij ons niet laten staan. Maar dat doet Hij niet omdat wij het zo graag willen, maar omdat Hij het wil!!! Wij kunnen uit onszelf niet geloven, dat moet Hij schenken. En lees die vergelijking van het zaad uit Mattheus 13 eens aandachtig! Mensen hier noemen het "schijngeloof" inlegkunde....maar mattheus 13 lijkt me er toch heel duidelijk over....niet al het zaad zal bloeien! Dit is vreselijk (en absoluut geen beschuldiging) maar ga er niet zomaar vanuit dat het wel goed zit met ons.....Het blijft een zaak waarin we afhankelijk zijn van het werk van de Heilige Geest, we kunnen het niet met ons eigen vlees! Daarom moeten we nog dagelijks bekeerd worden!
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 30 nov 2006 00:04

rosalie83 schreef:Ja, daar heb je echt een punt! God heeft ons niet voor niets een gezond verstand gegeven ook, om zelf na te denken, de bijbel echt goed te lezen, etc.

Tja....dat gezonde verstand is alleen wel verziekt na genesis 3! De zondeval heeft daarin zijn wrange vruchten nagelaten. Zondag 3 van de HC:
Vr.7. Vanwaar komt dan zulke verdorven aard des mensen?
Antw. Uit den val en de ongehoorzaamheid onzer eerste voorouders, Adam en Eva, in het paradijs a, waar onze natuur alzo is verdorven geworden, dat wij allen in zonden ontvangen en geboren worden b.

a Ge 3:1-24 Ro 5:12,18,19 b Ps 51:5 Ge 5:3 (* Ps 51:5 AV = Ps 51:7 SV)

Vr.8. Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?
Antw. Ja wij a; tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden b.

a Ge 6:5 Ge 8:21 Job 14:4 Job 15:14,16,35 Joh 3:6 Jes 53:6 b Joh 3:3,5 1Co 12:3 2Co 3:5

We hebben het licht van de Heilige Geest nodig. In alles zijn we afhankelijk van God. Dit neemt uiteraard de verantwoordelijkheid van de mens niet weg. Maar de wil tot het goed wordt door de Heere gewerkt. En dat gaat uiteraard niet lijdelijk, dat gebeurd ook inwendig. En dat brengt de verantwoordelijkheid met zich mee. Maar ook daar wil de Heere de kracht en de wijsheid voor geven.

De moderne theologie wil zijn gezonde verstand gebruiken om de bijbel te verklaren en uit te leggen. Ze draaien om de kern heen en veroorzaken allerlei problemen. Zonder het licht van de Heilige Geest zijn wij niet in staat om de Bijbel recht te interpreteren.

Paulus was volgens mij ook aardig duidelijk over dergelijke zaken. Ook met betrekking tot de goede werken.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Collateral

Berichtdoor Collateral » 30 nov 2006 00:12

Is bovenstaande post een product van jouw verziekte verstand?

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 30 nov 2006 08:21

Hero schreef:
leclerc schreef:voor mij is geloof gewoon geloof. wat mij als kind bijgbracht is heeft met kennis te maken en niet zozeer met geloof

LeClerc ... dan ben je dus : NIET bekeerd ??

Nee hoor,
Maar de kennis die mij als kind is bijgebracht is wel een voedingsbron voor mijn geloof. In Jezus als mijn persoonlijke verlosser.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 30 nov 2006 09:59

Hero schreef:Wij kiezen zelf voor God, omdat we weten dat Hij voor ons heeft gekozen — en Hij kiest voor ons, wetende : dat wij voor Hem zullen gaan kiezen ....

Oh, dus jij kan uit jezelf voor God kiezen?
Hoe kunnen we ooit vanuit ons zelf voor Hem kiezen, omdat we (zo jij het zegt) weten dat Hij voor ons heeft gekozen? Zijn keuzes zijn bij ons niet bekend.

Collateral schreef:Is bovenstaande post een product van jouw verziekte verstand?

Hmm, zo'n opmerking zou je beter voor je kunnen houden.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Terug naar “Archief”