Geloven en (nog niet) bekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 28 nov 2006 15:20

@ Japio. Maar is er ook een verschil tussen geloven en weten?

Niet elke gelovige is bekeerd.. is het dan wel een gelovige? En zo ja, dan betekend dat dus dat er gelovigen zijn die nooit bij hun Vader zullen komen?
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 nov 2006 15:21

rosalie83 schreef:
japio schreef:Joh 3:
1 En er was een mens uit de Farizeen, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden;
2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Er zit wel degelijk een verschil tussen "weten" en wederom geboren zijn!

In vers 2 gaat het niet over kind van God zijn volgens mij?

Nee, om mensen die verstandelijk "geloofden"...

rosalie83 schreef:
japio schreef:Je hebt tijdgeloof, historisch geloof, wonder geloof en waarachtig geloof.

Waar in de bijbel staat dat?

Deze 4-deling wordt vaak afgeleid uit de gelijkenis van het zaad dat op de weg, op steenachtige plaatsen, in de goede aarde en tussen de doornen viel.
Laatst gewijzigd door LeChat op 28 nov 2006 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 15:21

mw schreef:je kan geloven dat Jezus gestorven is voor de zonden, maar nog niet persoonlijk voor jou. Zulke mensen zie ik genoeg om me heen.

ALs kind is mij geleerd dat Jezus gestorven is voor de zonden. Ook voor de mijne. Was ik toen al bekeerd? Nee.

Neem de rijke jongeling. Hij geloofde in de bijbel (voor zover die toen bestond). Wist ook dat er eeuwig leven was, geloofde dat ook. Maar het was er nog niet voor hem.

Je kan verstandelijk geloven omdat het in de bijbel staan en je weet dat de bijbel waar is. Daarmee ben je nog niet bekeerd.

En wat ik doe als de zekerheid weg is. Naar God toe gaan. Enkel en alleen bij Hem kan ik die zorg kwijt. En ik weet: zodra ik teveel om mijzelf vertrouw, te veel denk dat ik de regie van mijn leven in handen heb, ben ik de zekerheid kwijt.
Bekeerd is bekeerd. Maar wij hebben nog wel onze dagelijkse bekering nodig. We blijven mens. Geloven gaat ook met vallen en opstaan.

Ja, ik zie zulke mensen ook genoeg om me heen, maar het is wel een gedachtekronkel vind ik. Het is een stuk (kerkelijke) opvoeding waar dat door komt. Als jou altijd is wijsgemaakt dat er eerst een bepaald gevoel moet komen, dan geloof je wel dat Jezus is gestorven voor zonden, maar dan denk je dat het nog niet voor jouw zonden is. Maar het is ook voor jou, het is voor iedereen!

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 28 nov 2006 15:23

Petra -> Al ben je als gelovige niet bekeerd, je bent wel een gelovige. Wanneer je bekeerd bent, ben je een ware gelovige. En ja, er zullen idd gelovigen zijn die nooit bij God komen.

Er gaat iets aan een bekering vooraf. Bij elk mens is dat verschillend, maar bij allen word daarmee de wedergeboorte bedoeld.
Laatst gewijzigd door Poesje op 28 nov 2006 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 15:24

LeChat schreef:
rosalie83 schreef:
japio schreef:Joh 3:
1 En er was een mens uit de Farizeen, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden;
2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Er zit wel degelijk een verschil tussen "weten" en wederom geboren zijn!

In vers 2 gaat het niet over kind van God zijn volgens mij?

Nee, om mensen die verstandelijk "geloofden"...

Ja, dat Jezus een leraar van God is, maar daarmee is nog niets gezegd over het geloof in Jezus als Redder. Daar gaat dit bijbelvers gewoon niet over.

LeChat schreef:
rosalie83 schreef:
japio schreef:Je hebt tijdgeloof, historisch geloof, wonder geloof en waarachtig geloof.

Waar in de bijbel staat dat?

Deze 4-deling wordt vaak afgeleid uit de gelijkenis van het zaad dat op de weg, op steenachtige plaatsen, in de goede aarde en tussen de doornen viel.

Precies, het is een afgeleide, een interpretatie. Er staat dus nergens in de bijbel dat er een tijdgeloof of historisch geloof bestaat.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 nov 2006 15:25

Maar het is ook voor jou, het is voor iedereen!
Voor iedereen die gelooft toch? Niet iedereen die in de kerk zit gelooft daadwerkelijk. Je kunt 'weten' dat God bestaat & dat de bijbel waar is, etc., maar daar (nog) niet het gevoel bij hebben dat Jezus voor jouw zonden gestorven is. Zijn die mensen volgens jou (rosalie) dan toch bekeerd, alleen weten ze dat zelf nog niet?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 nov 2006 15:25

ik ben van menig als je denkt dat zodra je de woorden verstandelijk geloofd, het ook echt voor jou is, dat je dan jezelf bedriegt. Tenminste, daar ben ik bang voor. Het verstandelijk geloven zal een hartelijk geloven moeten worden. (hoe leg ik dit goed uit) Ik heb het vaak genoeg in de bijbel gelezen, maar voor de echte zekerheid moest ik echt zelf naar Jezus toe, en kreeg ik echt de zekerheid van Hem. Dat is wel iets anders dan zomaar aannemen dat het ook voor mij is.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 15:26

Poesje schreef:Al ben je als gelovige niet bekeerd, je bent wel een gelovige. Wanneer je bekeerd bent, ben je een ware gelovige. En ja, er zullen idd gelovigen zijn die nooit bij God komen.

Nee toch!!! Als je gelooft dan bén je een kind van God!! Er is niets meer nodig dan geloof!! De o zo bekende tekst uit Johannes 3 zegt het: Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 15:27

LeChat schreef:
Maar het is ook voor jou, het is voor iedereen!
Voor iedereen die gelooft toch? Niet iedereen die in de kerk zit gelooft daadwerkelijk. Je kunt 'weten' dat God bestaat & dat de bijbel waar is, etc., maar daar (nog) niet het gevoel bij hebben dat Jezus voor jouw zonden gestorven is. Zijn die mensen volgens jou (rosalie) dan toch bekeerd, alleen weten ze dat zelf nog niet?

Ja, voor iedereen die gelooft. Als je het 'gevoel' nog niet hebt, dan wil dat niet zeggen dat je geen kind van God bent. Veel mensen wachten op een bepaald gevoel, of op een spectaculaire bekering of zo, maar dat komt vaak nooit.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 15:29

mw schreef:ik ben van menig als je denkt dat zodra je de woorden verstandelijk geloofd, het ook echt voor jou is, dat je dan jezelf bedriegt. Tenminste, daar ben ik bang voor. Het verstandelijk geloven zal een hartelijk geloven moeten worden. (hoe leg ik dit goed uit) Ik heb het vaak genoeg in de bijbel gelezen, maar voor de echte zekerheid moest ik echt zelf naar Jezus toe, en kreeg ik echt de zekerheid van Hem. Dat is wel iets anders dan zomaar aannemen dat het ook voor mij is.

Ik vind het ook moelijk uit te leggen hoe ik het precies bedoel en ervaar ;)

Natuurlijk moet je naar Jezus toe! Natuurlijk moet je de uitgestoken hand grijpen. Maar dat doe je toch als je gelooft dat Jezus is gestorven aan het kruis voor al onze zonden?

En dat 'zomaar aannemen' zoals jij dat zegt, ik weet, dat klinkt te makkelijk voor veel mensen, maar eigenlijk is dat het wel. Je moet Hem zomaar aannemen!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 nov 2006 15:30

rosalie83 schreef:Ja, voor iedereen die gelooft. Als je het 'gevoel' nog niet hebt, dan wil dat niet zeggen dat je geen kind van God bent. Veel mensen wachten op een bepaald gevoel, of op een spectaculaire bekering of zo, maar dat komt vaak nooit.

Maar wat 'doe' je dan met mensen die jaren in de kerk hebben gezeten, in die tijd oprecht geloofd hebben in de waarheid van de bijbel, maar vervolgens een omkeer meemaken waardoor ze níets meer van God en de bijbel willen weten?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 15:32

LeChat schreef:
rosalie83 schreef:Ja, voor iedereen die gelooft. Als je het 'gevoel' nog niet hebt, dan wil dat niet zeggen dat je geen kind van God bent. Veel mensen wachten op een bepaald gevoel, of op een spectaculaire bekering of zo, maar dat komt vaak nooit.

Maar wat 'doe' je dan met mensen die jaren in de kerk hebben gezeten, in die tijd oprecht geloofd hebben in de waarheid van de bijbel, maar vervolgens een omkeer meemaken waardoor ze níets meer van God en de bijbel willen weten?

Moeilijk moeilijk! Zonder te willen oordelen vraag ik me dan wel of in hoeverre die mensen echt geloofden. Snap je hoe ik het bedoel?

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 28 nov 2006 15:32

Ja, dat staat er inderdaad. Maar met dat geloof word het echte geloof bedoeld. Het geloof wat God je geeft, dus niet het verstandelijke geloof.

En dat geld ook voor het aannemen van God. Je neemt Hem niet vanuit jezelf aan. God werkt dat in je.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 nov 2006 15:34

rosalie83 schreef:
mw schreef:ik ben van menig als je denkt dat zodra je de woorden verstandelijk geloofd, het ook echt voor jou is, dat je dan jezelf bedriegt. Tenminste, daar ben ik bang voor. Het verstandelijk geloven zal een hartelijk geloven moeten worden. (hoe leg ik dit goed uit) Ik heb het vaak genoeg in de bijbel gelezen, maar voor de echte zekerheid moest ik echt zelf naar Jezus toe, en kreeg ik echt de zekerheid van Hem. Dat is wel iets anders dan zomaar aannemen dat het ook voor mij is.

Ik vind het ook moelijk uit te leggen hoe ik het precies bedoel en ervaar ;)

Natuurlijk moet je naar Jezus toe! Natuurlijk moet je de uitgestoken hand grijpen. Maar dat doe je toch als je gelooft dat Jezus is gestorven aan het kruis voor al onze zonden?

En dat 'zomaar aannemen' zoals jij dat zegt, ik weet, dat klinkt te makkelijk voor veel mensen, maar eigenlijk is dat het wel. Je moet Hem zomaar aannemen!

kijk, je komt op mij over of ik op een stoel kan gaan zitten en zeggen: Jezus, de bijbel is waar ook voor mij. ZO klaar, ik ben bekeerd.
Maar voordat ik werkelijk ervoer dat ik een kind van GOd ben, is er wel heel wat strijd aan voor af gegaan.

( ik krijg trouwens het idee dat wij hetzelfde geloven/denken, alleen het anders onder woorden brengen, waardoor we het anders opvatten :wink: )
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 15:34

Poesje schreef:Ja, dat staat er inderdaad. Maar met dat geloof word het echte geloof bedoeld. Het geloof wat God je geeft, dus niet het verstandelijke geloof.

Bestaat er een volledig verstandelijk geloof?

Poesje schreef:En dat geld ook voor het aannemen van God. Je neemt Hem niet vanuit jezelf aan. God werkt dat in je.

Natuurlijk werkt God in je. Maar jij moet op de deur kloppen, en dan zal er worden opengedaan. Jij moet zoeken, dan zal je vinden. Het is dus ook een actie vanuit jezelf. Als jij niet in beweging komt, gebeurt er niets.

Terug naar “Archief”