Hoe rekbaar is je geweten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 25 nov 2006 16:43

Aragorn schreef:En hoe zit het dan met het geweten van Joden die op zaterdag nooit zouden douchen, of van Moslims die in de ramadan nooit zouden eten?

Ook van God ingegeven?

Dat zijn onwedergeboren mensen, die hebben dus ook niet een vernieuwd geweten.....dat is dus niet van God ingegeven!
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 nov 2006 18:47

japio schreef:Dat zijn onwedergeboren mensen

:shock: :shock:
Is het aan jou om te oordelen over mensen!?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 nov 2006 19:47

Nee, maar het is wel een logische conclusie als je gelooft in de absolute (dus enige echte) waarheid en de onfeilbaarheid van de Bijbel. Slechts door Christus kun je dan zalig worden, en joden en niet-christenen geloven niet in Christus als zaligmaker, dus... trek je conclusies.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 25 nov 2006 21:20

rosalie83 schreef:
japio schreef:Dat zijn onwedergeboren mensen

:shock: :shock:
Is het aan jou om te oordelen over mensen!?

Dat is niet aan mij, dat staat in de Bijbel. Denk bijvoorbeeld aan Nicodemus, een Jood die wedergeboren moet worden.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2006 15:25

japio schreef:
Aragorn schreef:En hoe zit het dan met het geweten van Joden die op zaterdag nooit zouden douchen, of van Moslims die in de ramadan nooit zouden eten?

Ook van God ingegeven?

Dat zijn onwedergeboren mensen, die hebben dus ook niet een vernieuwd geweten.....dat is dus niet van God ingegeven!

Aha, dus je mag alleen wedergeborenen op hun geweten aanspreken, en stoute refokindertjes niet.

Volgende vraag: waarom rust God al z'n wedergeborenen uit het met een ander geweten?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 nov 2006 16:57

Aragorn schreef:
japio schreef:

Ook van God ingegeven?

Aha, dus je mag alleen wedergeborenen op hun geweten aanspreken, en stoute refokindertjes niet.

Volgende vraag: waarom rust God al z'n wedergeborenen uit het met een ander geweten?

Die stoute refokindertjes doen het bewust, in de zin van, ze weten beter!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2006 17:08

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat hun geweten fout is, want ze zijn niet wedergeboren.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 27 nov 2006 17:15

Aragorn schreef:
japio schreef:

Ook van God ingegeven?

Het is de plicht van (zeker christelijke) ouders om hun kinderen op te voeden bij de christelijke moraal. Aan de hand van de bijbel mag/moet je mensen aanspreken op verkeerd gedrag, zoals stelen e.d. Maar het vernieuwde geweten wordt door de Heilige Geest ingegeven. Dit geweten leert je verootmoedigen, een afkeer krijgen van de zonde! Dat heeft een stout refokindje niet, die vind stelen misschien wel heel "leuk of spannend". Maar dat wil niet zeggen dat je er dan niks van mag zeggen.

Om naar Zijn wet te willen gaan leven. Niet dat een mens dat volledig kan, maar wel om het te willen. En wanneer de oude mens opspeelt met begeertes, of de duivel verleidt, dat het geweten dan daar tegenin mag gaan. Van nature willen we dat niet, want we willen toegeven aan de verleiding en de begeerte, maar God geeft de wijsheid en de kracht om er tegen te strijden! Hij plant Zijn wet in het hart van een arme zondaar....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2006 17:29

Mooie woorden, maar de wil om naar Gods wet te leven is natuurlijk heel iets anders dan het geweten zelf.

Er werd hier gesuggereerd dat je -iig als wedergeborene- op je geweten kunt vertrouwen als moreel kompas en dat dat door God zelf ingegeven zou zijn. In dat geval is het toch wat merkwaardig dat al die wedergeboren gewetens op heel wat punten kunnen verschillen. Het ene protesteert bij het binnenstappen van een café, terwijl het andere rustig plaatjes staat te draaien op een feest, om maar wat te noemen. Of een bijbels voorbeeld: het ene heeft geen moeite met het eten van heidens gewijd offervlees, terwijl het andere niet eens op het idee komt het te laten staan.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 27 nov 2006 17:38

Aragorn schreef:Mooie woorden, maar de wil om naar Gods wet te leven is natuurlijk heel iets anders dan het geweten zelf.

Er werd hier gesuggereerd dat je -iig als wedergeborene- op je geweten kunt vertrouwen als moreel kompas en dat dat door God zelf ingegeven zou zijn. In dat geval is het toch wat merkwaardig dat al die wedergeboren gewetens op heel wat punten kunnen verschillen. Het ene protesteert bij het binnenstappen van een café, terwijl het andere rustig plaatjes staat te draaien op een feest, om maar wat te noemen. Of een bijbels voorbeeld: het ene heeft geen moeite met het eten van heidens gewijd offervlees, terwijl het andere niet eens op het idee komt het te laten staan.

Klopt....een wedergeborene draagt ook een oude mens in zich. Deze oude mens ligt nog wel eens boven, en die heeft hele andere ideeën als de nieuwe mens. Daarnaast gaat het in dit topic over het rekken van het geweten. Als je naar de kroeg gaat bijvoorbeeld, dan protesteert dat "nieuwe" geweten een paar keer, maar na een paar keer vind ie het ook wel mooi geweest. Dat is het uitdoden van je geweten, je legt dan als het ware je geweten het zwijgen op (dit kan ook grotendeels onbewust). Tuurlijk is dat bij ieder mens anders....de éne wedergeborene krijgt ook meer kennis en wijsheid d.m.v. de Heilige Geest dan de andere....maar de grondbeginselen zijn hetzelfde. Want God's kinderen hebben ook een heleboel met elkaar gemeen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2006 17:45

Dus het nieuwe geweten is ook feilbaar? :shock:

En welke wedergeborene heeft dan meer kennis en wijsheid dan de ander? Dat zullen ze waarschijnlijk allemaal van zichzelf vinden..

Enfin, waar het mij om gaat is dat je geweten, wedergeboren of niet, altijd getoetst dient te worden. Aan je verstand, aan je eigen morele ideeën, aan de bijbel, whatever. Het is het product van je eigen overtuigingen, en die hoeven helemaal niet noodzakelijkerwijs te kloppen. Ook niet als je wedergeboren bent.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 27 nov 2006 18:06

Aragorn schreef:Dus het nieuwe geweten is ook feilbaar? :shock:

En welke wedergeborene heeft dan meer kennis en wijsheid dan de ander? Dat zullen ze waarschijnlijk allemaal van zichzelf vinden..
Dat nieuwe geweten feilbaar??? De oude mens is de feilbaarheid, niet het vernieuwde geweten...
Een wedergeborene leert wie God is, en wie de mens zelf is....dat is weldegelijk meer kennis en wijsheid....alleen zo wordt dat niet ervaren. Want zo'n mens voelt zich steeds dommer worden, omdat hij erachter komt dat hij uit zichzelf geen goed voort kan brengen....
Enfin, waar het mij om gaat is dat je geweten, wedergeboren of niet, altijd getoetst dient te worden. Aan je verstand, aan je eigen morele ideeën, aan de bijbel, whatever. Het is het product van je eigen overtuigingen, en die hoeven helemaal niet noodzakelijkerwijs te kloppen. Ook niet als je wedergeboren bent.

Tuurlijk moet je geweten getoetst worden. Maar mijn geweten zou vroeger niet in nood komen als ik in een café zou komen o.i.d. Tegenwoordig hoop ik bij wijze van spreken nooit meer in een kroeg te komen. Dit komt niet omdat ik mijn geweten heb aangepast door het te toetsen aan mijn verstand, morele ideeën of mijn overtuigingen. Maar dit komt voort uit het licht dat de Heere heeft doen schijnen op dergelijke zaken. Zo zal mijn geweten bij vele dingen ook nog zwijgen, en daarom moet er gebed om het licht van de Heilige Geest zijn. Uit mijzelf zal ik de zonde niet laten, hier is het werk van de Heere voor nodig. Wanneer Hij mij onderwijst door het licht van de Heilige Geest in mijn geweten uit te storten dan zal ik inzien dat iets verkeerd is in de ogen des Heeren.

Een geboren kindje kan niet gelijk lopen e.d. Zo is het met wedergeborenen ook, die weten ook echt niet gelijk hoe alles zit. Daar is opwas in de genade voor nodig. Zo zal het geweten van een wedergeborene ook niet gelijk voor 100% recht spreken. Maar de goede dingen in dat geweten (protest tegen de zonde e.d.) komt wel degelijk voort uit het wedergeboorte. Dat wordt dus niet door de mens gewerkt, maar door God.

Daarom is die wedergeboorte zo belangrijk, om weer kennis van de zonde te krijgen, en te verootmoedigen tegen de zonde....

Terug naar “Archief”