GerGem?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 22 nov 2006 23:15

rosalie83 schreef:Zo enorm herkenbaar! Ik voel me ook vaak erg radicaal, maar je wordt soms echt voor gek versleten!

Ik kan me nog herinneren dat ik in mijn woonplaats destijds stond te wachten in het bushokje op de lijnbus naar school in een andere plaats. De schoolbussen van verschillende refo-scholen kwamen ook daar langs, dus met mij stonden een heleboel refo's te wachten. Maar ik stond daar gedurig met rode oren, omdat ik kapot geneerde voor wat ze zeiden. Je hoorde echt vanalles langskomen. Maar ik werd wel uitgescholden omdat ik een broek droeg en naar een niet-refoschool ging!

Tja, duhh, ik werd uitgescholden omdat ik wel naar een refoschool ging. Tenminste, soms werd er 'refo' geroepen ;)

Ik heb het gevoel dat je overdrijft... Ik heb zelf jarenlang naar een refoschool gereisd en ik herken dit niet zo.

Daarmee wil ik niet zeggen dat refo-kindjes beter zijn, maar wel dat ik de voorstelling van zaken 'het zijn allemaal hypocriete etters, die refo's' belachelijk vind.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2006 00:47

Lijntjuh schreef:Tuurlijk zijn die er. Maar daar hadden we het niet over :)

Maar het is wel belangrijk om ook dát te erkennen. :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 nov 2006 11:04

cire schreef:
rosalie83 schreef:Zo enorm herkenbaar! Ik voel me ook vaak erg radicaal, maar je wordt soms echt voor gek versleten!

Ik kan me nog herinneren dat ik in mijn woonplaats destijds stond te wachten in het bushokje op de lijnbus naar school in een andere plaats. De schoolbussen van verschillende refo-scholen kwamen ook daar langs, dus met mij stonden een heleboel refo's te wachten. Maar ik stond daar gedurig met rode oren, omdat ik kapot geneerde voor wat ze zeiden. Je hoorde echt vanalles langskomen. Maar ik werd wel uitgescholden omdat ik een broek droeg en naar een niet-refoschool ging!

Tja, duhh, ik werd uitgescholden omdat ik wel naar een refoschool ging. Tenminste, soms werd er 'refo' geroepen ;)

Ik heb het gevoel dat je overdrijft... Ik heb zelf jarenlang naar een refoschool gereisd en ik herken dit niet zo.

Daarmee wil ik niet zeggen dat refo-kindjes beter zijn, maar wel dat ik de voorstelling van zaken 'het zijn allemaal hypocriete etters, die refo's' belachelijk vind.

Natuurlijk zijn er ook reformatorische mensen die oprecht zijn! Mijn refo-buren van een paar huizen verder verafschuwen het eerder door mij beschreven gedrag ook enorm! Maar zij zijn mijns inziens wel een uitzondering op de regel!

En het komt inderdaad voor dat refo's "uitgescholden" worden op straat voor "refo", maar door wie? Niet door mensen/jongeren die oprecht willen leven voor de Heer. En dat is wat ik wilde duidelijk maken. Ik stond in een bushokje (om dat voorbeeld nog maar even te pakken) als zijnde christen die oprecht wil leven voor God en naar Zijn wil wil luisteren. En dan wordt je uitgescholden door refo's voor alles wat mooi en lelijk is!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 23 nov 2006 16:39

Is dit topic bedoeld om de GerGem in het algemeen af te zaniken? :shock:
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2006 16:42

Dippie schreef:Is dit topic bedoeld om de GerGem in het algemeen af te zaniken? :shock:

Ja, natuurlijk, dat is ook het enige wat hier gebeurt toch?

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 23 nov 2006 17:56

Aragorn schreef:
Dippie schreef:Is dit topic bedoeld om de GerGem in het algemeen af te zaniken? :shock:

Ja, natuurlijk, dat is ook het enige wat hier gebeurt toch?

Heel spijtig dit te lezen.
Een opmerking ook die ik niet bepaald kan waarderen.

Ik doe mijn verhaal, waarschijnlijk heb ik een andere mening dan jullie. Ik veroordeel niets. Punt uit. Ik illustreer alleen mijn moeilijkheden en twijfels die ik ervaar op dit gebied. En elders op dit forum merk ik maar al te vaak dat hier (gelukkig) plaats voor is, dus laat 'ons' ook in onze waarde!
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2006 19:14

@Lijntjhuh: het was bijzonder ironisch bedoeld.. :wink:

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 23 nov 2006 19:22

Jouw opmerking snap ik :oops:

Maar die van dippie?
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 23 nov 2006 20:28

Volgens mij heb je niet alles echt gelezen. Ken je het spreekwoord "het zijn mijn vrienden die mij mijn feilen tonen"

Ik had en heb heel veel liefde voor de GerGem. Ik wil niet al te veel generaliseren, maar het gaat falikant de verkeerde kant op. Men is vuurbang dat ze de weg naar Christus te ruim maken. Men gaat als een wacht voor de weg liggen. Men gaat onzorgvuldig met de kudde om door ze predikanten te onthouden. Het is diepdroevig dat er enerzijds wordt gebeden "of er nog arbeiders mochetn worden uitgestoten in de wijngaard" en anderzijds worden kapabele predikanten qweg gestuurd. Ind e hervormde kerk zitten inmiddels al veel meer predikanten uit de GerGem dan in de GerGem zelf. En datv zijn niet de minsten. Dat men nu echt dat zij met hun menselijk denken de kerk zuiver kunnen houden? Kijk eens naar het grote aantal 'miskleunen' er is komen bovendrijven na toelating...

Verder is in veel gevallen de prediking te arm geworden. Als je preken leest van mannen als Kersten, Huisman, Rietdijk, Vergunst, dan lees je dat er ooit veel meer ruimte was...

De belevingswereld van de leiders van nu staat zo ver af van die van de generatie van 2006.

Ik zeg dit met pijn. Het is de kerk waar ik ben gedoopt, opgegroeid en belijdenis heb gedaan. En gelukkig is er nog wat te vinden. maar het wodrt er donkerder en donkerder.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 nov 2006 10:05

Nou, niet bepaald. Alleen heb ik bepaalde ervaringen met "refo's" in het algemeen, en daar heb ik het één en ander van beschreven.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 24 nov 2006 17:51

En dat mag je/ mogen jullie.. :)

Ik lees hier tot nu toe alleen maar mee, en krijg eigenlijk helemaal niet het idee dat er gezanikt word. Tja, misschien doet het mij wat minder als mensen aan de GerGem komen. Het boeit me niet, ehm..vrij weinig. Het is wel 'mijn' gemeente, maar dat wil niet zeggen dat ik alles goed keur, etc. Sommige reacties hier lijken misschien een tikkeltje overdreven, maar ja..wsl moet je soms even overdrijven om helder en duidelijk over te komen. Maar verder lijkt het me niet verkeerd, dat bepaalde vragen/problemen uitgesproken worden.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 24 nov 2006 22:35

rosalie83 schreef:

Nou, niet bepaald. Alleen heb ik bepaalde ervaringen met "refo's" in het algemeen, en daar heb ik het één en ander van beschreven.

Ik vind het prima dat je dingen ter discussie stelt...

Maar als je graag dingen 'veralgemeniseert' moet je niet raar opkijken dat je wat tegengas krijgt!

Dit topic gaat over het al dan niet aanwezig zijn van verschillen binnen de GerGem. Als je dan je negatieve ervaringen met refo's uit de doeken gaat doen, suggereer je dat Ger Gemmers allemaal zo zijn. :?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 nov 2006 08:37

Denkertje21 schreef:
Verder is in veel gevallen de prediking te arm geworden. Als je preken leest van mannen als Kersten, Huisman, Rietdijk, Vergunst, dan lees je dat er ooit veel meer ruimte was...

precies. Maar komt dat niet doordat ze nu anders worden opgeleid?
(of iemand moet na zijn studie bij de gergemtheologieschool zich zo anders "voor" doen dat hij na zijn student zijn anders gaat preken).

Je hebt overal wel mensen (refo's) zitten die enorm negatief in het leven staan en zo hun medemens het leven zuur maken. Maar dan wil toch niet zeggen dat alle refo's zo zijn. En dat alle gergemmers zo zijn. Want ik zie in mijn woonplaats (waar de gergem staat, en waar ik zelf ook dooplid van ben) zo ook vele andere mensen (refo's).

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 nov 2006 08:43

Evelien schreef:
Denkertje21 schreef:

precies. Maar komt dat niet doordat ze nu anders worden opgeleid?
(of iemand moet na zijn studie bij de gergemtheologieschool zich zo anders "voor" doen dat hij na zijn student zijn anders gaat preken).

Dit ben ik helemaal met je eens. Ik wil de man niety aanvallen als persoon wat ik zie hem als een knecht van God, maar de periode Moerkerken is desastreus voor de GerGem. Waar is de ruimte, waar is de gunning gebleven? En zeker, er zijn gelukkig uizonderingen. Maar men is zo bezig om de GerGem te bewaken dat ze God de pas af snijden en hekken voor de toegang tot God plaatsen!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 nov 2006 14:41

Poesje schreef:En dat mag je/ mogen jullie.. :)

Ik lees hier tot nu toe alleen maar mee, en krijg eigenlijk helemaal niet het idee dat er gezanikt word. Tja, misschien doet het mij wat minder als mensen aan de GerGem komen. Het boeit me niet, ehm..vrij weinig. Het is wel 'mijn' gemeente, maar dat wil niet zeggen dat ik alles goed keur, etc. Sommige reacties hier lijken misschien een tikkeltje overdreven, maar ja..wsl moet je soms even overdrijven om helder en duidelijk over te komen. Maar verder lijkt het me niet verkeerd, dat bepaalde vragen/problemen uitgesproken worden.

In alle eerlijkheid kan ik zeggen dat mijn beschrijvingen niet overdreven zijn neergezet. Puur feitelijk.

Terug naar “Archief”