Sinterklaas

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 nov 2006 13:08

Een paar argumenten tegen Sinterklaasfeest:

1. Het voorliegen van kinderen. De man die Sinterklaas speelt doet zich anders voor dan hij is. Hij is niet zichzelf.
2. Sinterklaas heeft een mijter op zijn hoofd. Dit is iets dat uit de vroege kerk komt. De bisschoppen droegen deze 'hoed'. Het was het teken dat ze met gezag konden spreken ten aanzien van Gods Woord. Deze mijter is het teken van de verdeelde tongen als van vuur. Met andere woorden: Het is het teken van de Heilige Geest.
Mogen wij dat gebruiken voor onze materialistische feestjes???
3. Mogen wij de oordeelsdag naspelen? Dat doet Sinterklaas toch? Hij heeft het boek met alle goede en slechte dingen van ieder mens. Dat is het beeld van de oordeelsdag!! Dit is misbruiken van Gods heilge Woord. We laten ons dan in met zaken die slechts door Christus op de ongste dag zullen worden uitgevoerd.
4. Het materialisme is ook af te keuren.

Bovengenoemde kwam ik tegen op een ander forum, vooral over punt 2 en 3 had ik zelf nog nooit nagedacht.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 22 nov 2006 13:18

Punt 3. heeft wel wat qua vergelijking, dat is ook als je niet doet wat er gezegd wordt is er de hel, dat is net zo goed kinderen bang maken.
Verder was er eerder een vergelijking met sprookjes, overal zit een goede en een kwade persoon in.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 nov 2006 13:22

Over punt 3... Ooit gehoord dat Sinterklaas zegt tegen een kind dat-ie het afgelopen jaar erg stout is geweest en geen cadeautje krijgt? Nou, ik niet. Het is gewoon het spel, grappig, niks mis mee, en je kan overal wel vergelijkingen trekken.

sela

Berichtdoor sela » 22 nov 2006 13:23

whoe, een serieuze posting.
of een beetje inlegkunde?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 nov 2006 13:23

Allememaggies zeg, je kunt overal wel foute dingen achter zoeken.
pobody's nerfect

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 nov 2006 13:33

Onderzoekt alle dingen en behoud het goede. :wink:

Ik denk dat het heel erg afhangt van wat je gewent bent.
Heb je van huis uit nooit sinterklaas gevierd dan kijk je er anders tegenaan als wanneer je dat wel deed.

Iets anders, volgens mij deelde de "echte" sinterklaas cadeau´s uit aan de arme kindertjes, misschien moeten we dat element wat meer gaan benadrukken. :)

sela

Berichtdoor sela » 22 nov 2006 13:35

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 nov 2006 13:36

sela schreef:www.actieschoenendoos.nl

Nu je het zegt ja, ik hoorde daar pas het zusje van mijn vriendin over.
Dat is inderdaad een mooi initatief.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 nov 2006 13:40

Wullimpie schreef:Ik denk dat het heel erg afhangt van wat je gewent bent.
Heb je van huis uit nooit sinterklaas gevierd dan kijk je er anders tegenaan als wanneer je dat wel deed.

Waarom?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2006 13:44

Wullimpie schreef:
Een paar argumenten tegen Sinterklaasfeest:

1. Het voorliegen van kinderen. De man die Sinterklaas speelt doet zich anders voor dan hij is. Hij is niet zichzelf.
2. Sinterklaas heeft een mijter op zijn hoofd. Dit is iets dat uit de vroege kerk komt. De bisschoppen droegen deze 'hoed'. Het was het teken dat ze met gezag konden spreken ten aanzien van Gods Woord. Deze mijter is het teken van de verdeelde tongen als van vuur. Met andere woorden: Het is het teken van de Heilige Geest.
Mogen wij dat gebruiken voor onze materialistische feestjes???
3. Mogen wij de oordeelsdag naspelen? Dat doet Sinterklaas toch? Hij heeft het boek met alle goede en slechte dingen van ieder mens. Dat is het beeld van de oordeelsdag!! Dit is misbruiken van Gods heilge Woord. We laten ons dan in met zaken die slechts door Christus op de ongste dag zullen worden uitgevoerd.
4. Het materialisme is ook af te keuren.

Bovengenoemde kwam ik tegen op een ander forum, vooral over punt 2 en 3 had ik zelf nog nooit nagedacht.

Punt 2 en 3 zijn opzich waar, maar of dit ook betekent dat het Sinterklaasfeest zoals dat nu gevierd wordt fout is, is de vraag. Paulus zou vinden van niet, anderen wel (offervleesdiscussie).

Wbt punt 1, dat is net zo'n stompzinnig argument als sommigen ook tegen toneel plegen te gebruiken. Ik wil daar niet eens op in gaan.

Materialisme is idd niet toe te juichen, maar volgens mij is dat voor de meeste mensen ook niet de essentie van Sinterklaas.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 nov 2006 13:44

rosalie83 schreef:
Wullimpie schreef:Ik denk dat het heel erg afhangt van wat je gewent bent.

Waarom?

Als je van huis uit nooit SK gevierd hebt omdat men er niet aan mee wilde doen (om welke reden dan ook) zul je dat zelf met je eigen gezin ook niet zo snel doen, en vice versa, dat is gewoon de invloed van je opvoeding, zoals dat voor heel veel zaken opgaat.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 22 nov 2006 13:44

Wullimpie schreef:
sela schreef:www.actieschoenendoos.nl

Nu je het zegt ja, ik hoorde daar pas het zusje van mijn vriendin over.
Dat is inderdaad een mooi initatief.

Volgens mij hebben wij dat op de basisschool wel eens gedaan :)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 nov 2006 13:46

Actie schoenendoos 8) Schitterend. Wij deden dat inderdaad ook altijd.
Hartstikke goede actie.
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 nov 2006 13:46

Aragorn schreef:Materialisme is idd niet toe te juichen, maar volgens mij is dat voor de meeste mensen ook niet de essentie van Sinterklaas.

Exact, de essentie van Sinterklaas is volgens mij het gezellig hebben met elkaar en elkaar verwennen met leuke cadeautjes en zo. Mensen die het hardst roepen dat Sinterklaas vieren materialistisch is geven elkaar soms met verjaardagen of zo wel mega dure cadeaus :roll:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 nov 2006 13:49

Inderdaad. Bij ons worden de cadeaus nog eerder afgeschaft dan de gedichten denk ik :P
Het is echt een gezellige familie avond. Niks mis mee toch.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”