japio schreef:Jo'tje schreef:Ja dus?
Moet je dan maar zeggen: help, satan heeft macht in het tv-wereldje, wij stappen eruit?
Dan kun je maar beter stoppen met leven.
Satan heeft macht, maar hij is gebonden. Waar het donker is moet je licht brengen. En al krijg je maar 1 minuut zendtijd per week: use it!!!
Serieus, ik vind het echt zwak om het dan maar niet te doen.
Ook al is het moeilijk, des te mooier is het wat je er wél voor krijgt.
Laat je gewoon niet zo bang maken voor de duivel, weet dat God aan je kant staat!
Jij bekijkt het vanuit de hoek van het evangeliseren.
Ik bekijk het vanuit de hoek van de gelovigen.
In het eerste geval zeg ik, evangeliseren (aan de hand van de bijbel) via de tv kan prima.
In het tweede geval zeg ik, de tv brengt gelovigen geen geestelijke meerwaarde. Ook niet wanneer er programma's zouden komen van een refomatorische omroep, want het probleem blijft dan (de verleiding om niet christelijk verantwoorde programma's te kijken is zeer groot).
En ik vraag me af hoe deze twee dingen te rijmen zijn. Enerzijds stellen dat er ge-evangeliseerd moet worden middels de tv, en anderzijnds te tv voor de gemeente afkeuren.
Ik weet niet goed hoe je geloven en evangeliseren kunt scheiden...
Het gevolg van geloven is evangeliseren.
En om te evangeliseren moet je weten hoe de wereld in elkaar steekt.
Het heeft dan totaal geen zin om je ervoor af te sluiten, net als een lama, je kop in het zand steken en roepen: ik zie het niet, ik zie het niet!
Het is juist goed om te weten waar niet-christenen mee kunnen zitten. Je kunt m.i. niet evangeliseren (en dat zal je toch 'moeten' als je gelooft) als je niet weet wat er in de wereld leeft, hoor.
En ik vind nog altijd dat er giga veel programma's op tv komen die niets met geloven te maken hebben, maar ook niet met niet-geloven. Gewoon programma's uit het leven gegrepen, het leven van alledag. Wat is er erg aan? Het is realiteit.
Laten we alsjbelieft uit ons beschermde wereldje stappen en zien wat er leeft in de wereld, zodat we ons standpunt in kunnen nemen en kunnen laten zien aan die verdorven wereld wat een geweldige God wij hebben...
Door mijn werk in de openbare wereld (waar continu gevloekt wordt, waar mensen God vervloeken, waar mensen alles willen, behalve geloven dat er een God is, en dat duidelijk kenbaar maken) ben ik in gaan zien hoe elangrijk het is dat ik hen probeer te begrijpen, en daardoor laat zien dat ik hun naaste ben, en niet hun meerdere...