Sterven en vrucht dragen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Sterven en vrucht dragen

Berichtdoor Sjaan » 17 nov 2006 11:24

Johannes 12

24 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Indien het tarwegraan in de aarde niet valt, en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort.
25 Die zijn leven liefheeft, zal hetzelve verliezen; en die zijn leven haat in deze wereld, zal hetzelve bewaren tot het eeuwige leven.

Wat betekent dat praktisch voor ons? Hoe krijgt dat vorm? Wat houdt dat sterven in? Heel graag hoor ik jullie gedachten hierover!
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2006 13:00

Dat we onszelf niet in het middelpunt zetten. Het gaat niet om de graankorrel, maar om vruchten die er aan groeien wanneer het eerst sterft. Als we vrucht willen dragen moeten we eerst leren onze eigen trots eer over boord te zetten en voor Gods eer te gaan. Tegelijkertijd is het ook een enorme bemoediging. Het verwijst naar wedergeboorte en geeft ook een mooie verhouding aan: Oude mens: Een graankorrel. Nieuwe mens: Een prachtige volle aar die enorm veel vrucht geeft. En het kan ook een bemoedigende tekst bij overlijden zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Sterven en vrucht dragen

Berichtdoor Hero » 20 nov 2006 20:12

Sjaan schreef:25 Die zijn leven liefheeft, zal hetzelve verliezen; en die zijn leven haat in deze wereld, zal hetzelve bewaren tot het eeuwige leven. Wat betekent dat praktisch voor ons? Hoe krijgt dat vorm? Wat houdt dat sterven in?

Het houdt in > dat je consequent AFZIET van de wereld en het wereldse, ook wanneer dat (systeem) probeert zich te plaatsen binnen het kerkelijk leven, danwel in de theologische leer of de religieuze praxis ....

Speciaal in de eindtijd, zal dit enige verdrukking opleveren, maar nochthans zul je dan met Luther spreken : "... hier sta ik - ik kan niet anders ..." — terwijl je geloofsgenoten de foute weg opgaan, zul je stand houden, en niet bezwijken ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2006 01:03

mee eens, hoewel het nogal algemeen is wat je zegt... als we het concreet gaan maken zijn we het ongetwijfeld niet meer eens :)

Daarnaast denk ik dat de focus wel wat positiever mag, niet vooral kijken naar wat je niet doet, want dat zegt nog niet zoveel... maar naar wat je wel doet. En dat is Christus erkennen, klein worden voor Hem. Nederig zijn en dienstbaar: Kortom, je eigen ik verloochenen. Wie klein wil zijn zal groot zijn, de korrel die sterft draagt vrucht.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 21 nov 2006 06:03

Marnix schreef:Daarnaast denk ik dat de focus wel wat positiever mag, niet vooral kijken naar wat je niet doet, want dat zegt nog niet zoveel...

STERVEN ... is niet positief !!! — sterven, is kreperen & vergaan !!!

Marnix schreef:maar naar wat je wel doet. En dat is Christus erkennen, klein worden voor Hem. Nederig zijn en dienstbaar: Kortom, je eigen ik verloochenen. Wie klein wil zijn zal groot zijn

Dan wel met in_achtneming der valkuilen — de typisch evangelische valkuil bvb, is om : klein, nederig & dienstbaar te worden, tegenover de “goden” op het podium — echter zulke “goden”, zijn in werkelijkheid ook maar mensen ....

Zelfs ... kun je jezelf : razend populair maken, door van die (gewilde) nederigheid, een toneelstukje te maken — het getuigt daarom van meer inzicht, om : NIET POPULAIR te willen zijn ....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2006 11:25

STERVEN ... is niet positief !!! — sterven, is kreperen & vergaan !!!

Het ging hier om het afsterven van de oude mens, en ik ontken niet dat dat pijn doet, maar het is wel positief. Dat komt in dit beeld zo mooi naar voren, de korrel moet sterven om een prachtige aar voor vruchten te worden. Daarnaast is sterven een overgang naar het eeuwige leven, waar we voor altijd bij God mogen zijn. Daarom kan Paulus ook schrijven: Aan de ene kant wil ik bij u blijven, maar aan de andere kant verlang is er naar om bij Christus te zijn. God werkt het kwade zo ten goede dat we zelfs niet meer bang hoeven zijn voor de dood, omdat de dood ons niet meer in zijn macht heeft, maar we als we sterven bij God mogen zijn.

Dan wel met in_achtneming der valkuilen — de typisch evangelische valkuil bvb, is om : klein, nederig & dienstbaar te worden, tegenover de “goden” op het podium — echter zulke “goden”, zijn in werkelijkheid ook maar mensen ....

Zelfs ... kun je jezelf : razend populair maken, door van die (gewilde) nederigheid, een toneelstukje te maken — het getuigt daarom van meer inzicht, om : NIET POPULAIR te willen zijn ....

Het gaat om Gods centraal hebben staan en niet jezelf. En dan is dienstbaar zijn naar mensen, zelfs al staan ze op het podium, niet verkeerd, als je het maar niet doet uit eigen belang, daarin heb je gelijk. Of je dan ook uiteindelijk niet populair wordt is niet belangrijk, als het je om Gods eer gaat zal je je daar niet zo druk om maken.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Sterven en vrucht dragen

Berichtdoor japio » 21 nov 2006 12:04

Sjaan schreef:Johannes 12
24 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Indien het tarwegraan in de aarde niet valt, en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort.
25 Die zijn leven liefheeft, zal hetzelve verliezen; en die zijn leven haat in deze wereld, zal hetzelve bewaren tot het eeuwige leven.

Wat betekent dat praktisch voor ons? Hoe krijgt dat vorm? Wat houdt dat sterven in? Heel graag hoor ik jullie gedachten hierover!

Dit is een aankondiging van de dood van Jezus. Als Hij niet sterft "zo blijft hetzelve alleen". Dit duidt op de mensheid, die blijven op zichzelf geworpen. Maar als Hij sterft zal het vele vrucht voortbrengen!
Daarom moest Hij sterven, om vele vrucht voort te brengen. En die vele vrucht duidt op de weldaden die Christus aan Zijn volk doet.

Wat dit voor ons betekend staat in vers 25. Wanneer wij ons leven liefhebben, en daarmee voor onszelf leven (buiten God) zullen wij eeuwig omkomen. Maar wanneer wij bereid zijn voor Christus te sterven, en daarmede ons eigen leven te haten zullen we eeuwig leven.
Dit betekend dus heel concreet dat we niet naar onze eigen wil en eer moeten leven (dit moeten we haten) maar naar de wil en eer van God, dan zullen we eeuwig leven!
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 21 nov 2006 12:57

Oke, dan is er wel degelijk veel praktische dingen te doen in deze tijd:

Ik merk de laatste tijd steeds meer dat alles op het individu gericht is en dat zolang iets leuk voor jezelf is, dat je het dan blijft doen. En als er iemand om je heen jouw genot of iets dergelijks bederft, dan moet daar mee afgerekend worden, want de eigen ik staat centraal. Een aantal concrete voorbeelden hiervan zijn: Veel mensen willen geen kinderen meer omdat ze een belemmering zijn voor bijvoorbeeld de carriere. Anderzijds zijn er steeds meer singles die alleen willen blijven omdat een relatie aan twee kanten aanpassingen nodig heeft. Dit heeft mij de laatste tijd vooral stil doen staan bij het gebod dat Jezus uitsprak: Heb je naaste lief als jezelf. Daarbij komt dus naar voren dat je niet alleen jezelf het beste toewenst, maar ook altijd de ander. Maar volgens mij dwaal ik ver af van het sterven en vruchtdragen.

Maar japio, ik denk ook zeker dat we dit op onszelf moeten betrekken en niet alleen over Jezus gaat. Want Paulus haalt dit gedeelte in 1 van zn brieven(ik baal ervan dat ik ff niet weet waar) ook aan om aan te geven dat we inderdaad de oude mens moeten uitdoen en de nieuwe mens moeten aantrekken.
Laat je leiden door Hem!

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 21 nov 2006 13:30

Tijn schreef:Maar japio, ik denk ook zeker dat we dit op onszelf moeten betrekken en niet alleen over Jezus gaat. Want Paulus haalt dit gedeelte in 1 van zn brieven(ik baal ervan dat ik ff niet weet waar) ook aan om aan te geven dat we inderdaad de oude mens moeten uitdoen en de nieuwe mens moeten aantrekken.

WIJ de oude mens uitdoen....WIJ de nieuwe mens aantrekken?!?
Dat kunnen en willen WIJ helemaal niet dat werkt HIJ!!!
Dit tekstgedeelte kunnen we niet op onszelf betrekken in de zin dat wij moeten sterven om vrucht te verdienen. Dit kunnen wij niet dit heeft Jezus al gedaan. Want dit sterven brengt vrucht voort (zo staat het in de tekst) en wij kunnen uit onszelf helemaal geen vrucht voortbrengen voor God. Het sterven heeft hier dus enkel en alleen betrekking op Jezus.

De vrucht heeft echter wel betrekking op ons. Die vrucht die Christus verdient heeft door Zijn lijden en sterven is namelijk dat Hij daardoor de zaligheid van Zijn volk verdient heeft. Door Zijn sterven kunnen wij wedergeboren worden. Door Zijn "zittende ter rechterhand God's" (ook een vrucht van Zijn sterven) regeerd Hij Zijn volk en werkt de wedergeboorte.

"Maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort". Wanneer een mens in Christus is geborgen (wedergeboren/nieuw) dan is hij Zijn weldaden deelachtig. Dan is hij met Christus gestorven en wederom opgestaan, en brengt dan vrucht voort. In die zin kan je het wel op de mens toepassen. Maar dan ligt de verdienste nog steeds bij Hem en niet bij ons. Wij kunnen dit niet uit onszelf dit moet God in een mens werken.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 21 nov 2006 19:15

Marnix schreef:Het gaat om Gods centraal hebben staan en niet jezelf. En dan is dienstbaar zijn naar mensen, zelfs al staan ze op het podium, niet verkeerd <<-knip->> als het je om Gods eer gaat zal je je daar niet zo druk om maken

Juist wel ... want als mensen te vaak & te lang op het podium staan, gaat er iets hopeloos fout — namelijk : de eer die voor God bestemd was, die eer gaan zij opzuigen als een spons — ze zwellen dan op, en worden groot in de ogen der mensen — zulke misstanden komen veel voor ....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2006 20:39

Klopt, en niet alleen in evangelische kringen, integendeel. :)

En dat mensen veel op het podium staan wil niet zeggen dat ze DUS op eigen eer uit zijn, waarom denk je dat Paulus zo vaak voor grote groepen mensen sprak. Omdat Hij God centraal had staan.

Natuurlijk werkt Hij dat, maar daarmee gaat het nog niet buiten ons om. Hoe kan Paulus anders schrijven aan de Galaten: 27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. (Gal 3:27)

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 21 nov 2006 21:58

Marnix schreef:

Natuurlijk werkt Hij dat, maar daarmee gaat het nog niet buiten ons om. Hoe kan Paulus anders schrijven aan de Galaten: 27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. (Gal 3:27)

Doopsel wijst heen naar de (mogelijke) wedergeboorte. Dus in galaten staat ook dat mensen in Christus wedergeboren worden....Het stukje in Johannes gaat echter over het sterven van Christus en niet over het sterven van de oude mens....dat probeerde ik duidelijk te maken.

Het is namelijk niet zo dat wij sterven door zelf onze oude mens uit te doen en vrucht zullen dragen. Maar in Christus worden we verlost van die oude mens, niet omdat we die zelf uitdoen en de nieuwe aantrekken! Dat probeerde ik duidelijk te maken. Tuurlijk sterft de oude mens af in een wedergeborene, maar wel door Christus. Door Zijn dood, waar in Johannes 12 naartoe gewezen wordt.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 21 nov 2006 22:14

japio schreef:Doopsel wijst heen naar de (mogelijke) wedergeboorte

Als je met *doopsel* bedoelt : de kinderbesprenging, dan begrijp ik waarom 'r per_week zo'n #100 jongeren de kerk verlaten ....

NB > er wordt zo immers om de juiste toepassing van het Evangelie, heengeredeneerd ....

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 21 nov 2006 22:49

Hero schreef:

Als je met *doopsel* bedoelt : de kinderbesprenging, dan begrijp ik waarom 'r per_week zo'n #100 jongeren de kerk verlaten ....

NB > er wordt zo immers om de juiste toepassing van het Evangelie, heengeredeneerd ....

verklaar u nader.....

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 22 nov 2006 02:06

japio schreef:
Hero schreef:
Als je met *doopsel* bedoelt : de kinderbesprenging, dan begrijp ik waarom 'r per_week zo'n #100 jongeren de kerk verlaten .... NB > er wordt zo immers om de juiste toepassing van het Evangelie, heengeredeneerd ....
verklaar u nader.....

Volwassendoop & bekering, liggen direkt in elkaars verlengde — dus als een gelovige de WEG gaat die Jezus voor ons heeft uitgezet, dan zijn de bekering & volwassendoop : elkaars consequentie ....

Een volgende stap, zijn dan de charismata — helaas zijn daar de meeste gelovigen nog niet aan toe — en toch is daar (om waarlijk de Kerk van Christus te zijn) niet aan te ontkomen ....

Echter, ondertussen raken telkens meer jongeren, vervreemd van een geestloze kerk — zo'n #100 per week, verlaten de kerk, want het geloof is hen niet door hun ouders voorgeleefd — wanneer ze namelijk tussen hun 11e en hun 14e : niets van God ervaren hebben (zo is uit onderzoek gebleken) dan gaan ze elders opzoek naar hun heil ....

Terug naar “Archief”