Waarom houden er zo weinig mensen van klassieke muziek??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2003 14:03

Afgelopen weekend was er introweekend van Ichthus en ik had mijn fluiten mee. Het verbaasde sommige mensen dat ik van metal houd, maar zelf 'klassieke' muziek en folk speel. Is er misschien een link tussen metal en klassieke muziek, waardoor er mensen zijn die van beide houden? Misschien komt het doordat het allebei technisch moeilijke muziek is en ook niet altijd makkelijk in het gehoor ligt. Je moet er naar leren luisteren. Maar als je dat eenmaal hebt gedaan, houd je niet (meer) van radio 538, maar ook niet meer van Rebecca St. James en Michael W. Smith (misschien alleen nog voor de teksten).

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 okt 2003 15:41

debater

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 13 okt 2003 17:50

Jij valt over het f*** woord. Ik niet snel omdat ik het misschien anders gebruik. In ieder geval niet als vloek. Vrienden van mij in Engeland gebruiken f*** als 'scheld'woordje. Zeg jij wel eens shit? (eerlijk zijn).

en zo draaien en draaien e draaien we verder het leven door.

Inderdaad je moet dat zo niet zien dus. Mijn voorgeschreven antwoord klopte aardig.

wees gewoon eerlijk man. Die tekst is pure bagger.

groeten Jacobh[/quote]

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 okt 2003 10:23

Jij vindt het bagger... Ik ben er geen fan van... dat is iets anders...

En lalage: natuurlijk is er een link tussen metal en klassiek. Het heeft zelfs veel met elkaar te maken. In veel metal hoor je klassiek terug en sommige klassiek is zo zwaar dat het metal zou kunnen zijn.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 14 okt 2003 10:25

Klaas schreef:Lizzz:
de beste muziek

Definieer 'beste'.

Klaas

muzikaal hoogstaande muziek
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 okt 2003 10:26

Andere muziek kan net zo hoogstaand zijn (let op: KAN, jammer dat inderdaad vaak klassiek het best is)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 okt 2003 10:34

definier 'muzikaal hoogstaande'
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 14 okt 2003 10:38

Kappen! de discussie over het niveau is net afgelopen (zie pag.5-7), beginnen we opnieuw? Njet!
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 14 okt 2003 10:43

kurtyo schreef:Andere muziek kan net zo hoogstaand zijn (let op: KAN, jammer dat inderdaad vaak klassiek het best is)

niet per se klassiek, maar vaak wel met klassieke elementen.

(en als ik bijvoorbeeld denk aan chopin, mozart etc. denk ik: dan maar liever geen hoogstaande muziek :P )

sorry klaas wilde je heel graag een duidelijk antwoord gaan geven, maar mag niet van gershwin :D

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 okt 2003 11:08

Ach, Gershwin is hier niet de baas hoor ;-)

We zitten ondertussen op pagina tig van deze discussie. De oorspronkelijke vraag is volgens mij al lang niet meer aan de orde.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 14 okt 2003 11:18

hmm ok (sorry gershwin :P )
muzikaal hoogstaand is volgens mij:
-muziek die goed in elkaar zit.
-er moet ergens toch een bepaalde lijn in zitten
-er moet gebruik worden gemaakt van het karakter van het instrument
-er moet iets in zitten, muziek kan goed in elkaar zitten, maar als het leeg is heb je er nog niks aan (ultieme voorbeeld: mozart)
-het moet ergens over gaan, en dat moet je ook kunnen horen (niet per se een bepaald onderwerp, maar het moet niet zomaar stiltevulling zijn)
-muziek moet emoties in je oproepen

(dit vind ik :) )

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 okt 2003 11:41

lizzz schreef:hmm ok (sorry gershwin :P )
muzikaal hoogstaand is volgens mij:
-muziek die goed in elkaar zit.
-er moet ergens toch een bepaalde lijn in zitten
-er moet gebruik worden gemaakt van het karakter van het instrument
-er moet iets in zitten, muziek kan goed in elkaar zitten, maar als het leeg is heb je er nog niks aan (ultieme voorbeeld: mozart)
-het moet ergens over gaan, en dat moet je ook kunnen horen (niet per se een bepaald onderwerp, maar het moet niet zomaar stiltevulling zijn)
-muziek moet emoties in je oproepen

(dit vind ik :) )

muziek die goed in elkaar zit hoeft niet hoogstaand of muzikaal te zijn, en hoeft ook absoluut geen klassiek te zijn.

Bepaalde lijn: is bijna in elke muziekstijl en in bijna elk nummer (klassiek tot britney) te vinden.

Karakter instrument: verklaar je nader

In de meest simpele muziek zit soms nog meer (qua inhoud) dan in de meest muzikale muziek.

Ergens over gaan: alles gaat ergens over.

emoties: soms roept simpele 'laagstaande' muziek dit meer op dan hoogstaande muziek..

jaop

Berichtdoor jaop » 14 okt 2003 13:42

er moet gebruik worden gemaakt van het karakter van het instrument

absoluut niet met je eens. zie bach en beethoven.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 okt 2003 15:25

Bach schreef ogenschijnlijk simpele muziek, maar er zit soms heel veel achter. En ik weet niet hoedie 't voor elkaar heeft gekregen, maar die simpele nootjes van hem worden samen iets heel moois. Je kunt niet definieren waarom dat mooi is. Het is net als bij het boek 'De Stille Kracht' van Louis Couperus: Tussen de regels door voel je echt de sfeer die er hing in Nederlands Indie, echt heel bijzonder.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 14 okt 2003 16:01

kurtyo schreef:
muziek die goed in elkaar zit hoeft niet hoogstaand of muzikaal te zijn, en hoeft ook absoluut geen klassiek te zijn.

Bepaalde lijn: is bijna in elke muziekstijl en in bijna elk nummer (klassiek tot britney) te vinden.

Karakter instrument: verklaar je nader

In de meest simpele muziek zit soms nog meer (qua inhoud) dan in de meest muzikale muziek.

Ergens over gaan: alles gaat ergens over.

emoties: soms roept simpele 'laagstaande' muziek dit meer op dan hoogstaande muziek..

Muziek heeft (bijna) altijd wel een van deze punten. Heb het dan ook over een combinatie. Als het alles in zich heeft, is muziek voor mij goed. Soms kan muziek ook hoogstaand als het bepaalde aspecten niet heeft.

-absoluut niet in alle muziek is een lijn, maar idd vaak wel, ook in kwalitatief slechte muziek. Al is er verschil in lijnen...

-karakter instrument: Tja, lijkt me op zich duidelijk. Elk instrument heeft een eigen karakter.
En jaop, als ik naar bach en beethoven kijk, zie ik dat heel duidelijk terugkomen. Op het eerste gezicht lijkt Bach vaak nogal onpersoonlijk, inderdaad. En, ik speel naast cellosuites ook gearrangeerde vioolpartita's. Ook fantastisch om te doen, maar dat komt door Bach's polyfonie, die ook klinkt in zijn eenstemmige muziek. Maar toch, je hoort duidelijk wat nu oorspronkelijk vioolpartita's zijn, en wat cellosuites. Bij Bach's vioolmuziek (al dan niet gearrangeerd) klinkt vooral het virtuoze. Bij cello klinkt het diepe karakter meer door.
Er zijn gigantisch virtuoze cellosuites, maar het klinkt altijd nog wat minder ehm... frivool, luchthartig. Wat bedachtzamer, ingehoudener.
Nja, zoiets. Dat ff over Bach :)

-muziek gaat lang niet altijd ergens over.

Terug naar “Archief”