Uw wil geschiede?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bloemenkind

Uw wil geschiede?

Berichtdoor Bloemenkind » 19 nov 2006 12:53

'Uw wil geschiede'...
Als ik die woorden lees of hoor of zeg, voel ik me ontzettend opstandig worden.
Ik wíl helemaal niet dat God bepaalt wat er in mijn leven gebeurt!
Ik wil zélf bepalen wat er in mijn leven gebeurt!

Al mijn hele leven kan ik er buitengewoon slecht tegen als een ander mij vertelt of denkt te kunnen vertellen wat ik moet doen.
Hoe vaak ik als kind niet heb gehoord dat ik verschrikkelijk eigenwijs was...
En nu ben ik nog steeds ontzettend eigenwijs.

Ik laat mij niet door een ander vertellen wat ik moet doen of laten.
Ik hou er niet van me aan regeltjes te onderwerpen puur omdat het nou eenmaal regeltjes zijn/zo hoort.

Ik heb geprobeerd de controle uit handen te geven aan God.
Ik heb geprobeerd het stuur wat losser te laten.
Maar dat is me niet gelukt.
Ik kán het gewoon niet.
Ik kán geen ander mens volgen, en ik kan ook geen God volgen.

'Uw wil geschiede??? Míjn wil geschiede!!!' denk ik vaak in mijn boosheid/opstandigheid.

Hoe kun je nou toelaten dat de wil van een ander/Ander jouw leven stuurt?
Zeker als je geen idee hebt waar dat dan op uit zal lopen?

Ik heb ontdekt dat ik dat niet wil.
Ik wil zélf m'n leven invullen/bepalen/sturen.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die moeite hebben met het gehoorzamen aan God.
Of er meer mensen zijn bij wie de eigen wil zo sterk is, dat ze die van een ander of van God niet willen en kunnen volgen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 nov 2006 13:09

Omdat Gods wil, de enige goede wil is?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

MrSokkie

Re: Uw wil geschiede?

Berichtdoor MrSokkie » 19 nov 2006 13:14

Bloemenkind schreef:'Uw wil geschiede'...

Maar helaas bepalen we dat zelf niet. Ik kan niet bepalen wanneer bij mij de stroom uitvalt, wanneer ik nat word door een regenbui, of hoe andere mensen met mij omgaan. Je kunt nog zo veel controle (denken te) hebben, het universum komt altijd wel met een verrassing waardoor je de bocht uitvliegt. Zo veel controle willen hebben is als het fijnknijpen van een tere bloem.

Al mijn hele leven kan ik er buitengewoon slecht tegen als een ander mij vertelt of denkt te kunnen vertellen wat ik moet doen.
Hoe vaak ik als kind niet heb gehoord dat ik verschrikkelijk eigenwijs was...
En nu ben ik nog steeds ontzettend eigenwijs.

Niks mis met een beetje eigenwijs zijn. Blijf vooral ook zelf nadenken. Mensen die je vragen te stoppen met nadenken kun je het beste op afstand houden. Echter, je ziet het denk ik veel te veel als dwang. Dat als een ander je iets vertelt, dat dat dan automatisch iets is wat je eigenlijk niet wil. Je kunt het ook zien als advies, door iemand die het beste met je voor heeft, iemand die meer ervaren is en die weet waar de struikelblokken liggen. Ik breng mijn fiets naar een fietsenmaken als ie stuk is omdat ik erop vertrouw dat die fietsenmaker meer van fietsen afweet dan ik. Het is dus niet wat je moet doen, maar wat je zou kunnen doen. Wil jij iets anders, dan doe je iets anders, geen probleem

Ik hou er niet van me aan regeltjes te onderwerpen puur omdat het nou eenmaal regeltjes zijn/zo hoort.

Daarom is het belangrijk uit te zoeken waarom die regels zo zijn zoals ze zijn, en in bijna alle gevallen zul je merken dat die regels er zijn voor je eigen bestwil. Bijvoorbeeld "niet liegen" of "zuinig zijn op je sexualiteit" zijn er echt niet om je te pesten of om je beperkingen op te leggen, maar omdat het je er niet aan houden uiteindelijk niet goed voor je is.

Hoe kun je nou toelaten dat de wil van een ander/Ander jouw leven stuurt?
Zeker als je geen idee hebt waar dat dan op uit zal lopen?

Als je het ziet als begeleiding in plaats van sturing - je bent geen radiografisch bestuurbaar poppetje zonder eigen wil - dan is dat al een stuk makkelijker. Je weet niet waar het op uit zal lopen, maar dat weet je als je het zelf allemaal in de hand houdt ook niet. Daarom is het zo belangrijk dat je er wel met je hoofd bijblijft en je niet als een lemming een afgrond instort.

Ik heb ontdekt dat ik dat niet wil.
Ik wil zélf m'n leven invullen/bepalen/sturen.

De meeste mensen willen dat, en doen dat ook. Je maakt zelf je eigen keuzes, waar je woont, wat je eet, welke opleiding of welk werk je doet. Het is echt niet zo dat God nou voor je gaat bepalen welke kleur auto je moet kopen. Ik kan me niet voorstellen dat God het belangrijk vindt dat je een groene auto koopt als jij liever een rode wilt.

Verder is het een kwestie van vertrouwen, maar daar hebben we het al eens vaker over gehad.

Groet,

MrSokkie

Riska

Berichtdoor Riska » 19 nov 2006 18:52

"Uw wil geschiede" kun je ook veel breder zien. Hij wil gerechtigheid op aarde... Hij wil liefde tussen mensen, Hij wil geen oorlog, Hij wil vrede. Hij wil dat wij zorgen voor de aarde, voor het milieu, dat wij verantwoordelijkheid dragen.
Als je al die zaken bekijkt dan is het geen beknotting van wat onze eigen wil, maar juist ons de ruimte geven om voluit te leven...
"Uw wil geschiede" is in feite dus tot heil van ons...

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 19 nov 2006 20:41

Ik heb geprobeerd de controle uit handen te geven aan God.
Ik heb geprobeerd het stuur wat losser te laten.
Maar dat is me niet gelukt.
Ik kán het gewoon niet.
Ik kán geen ander mens volgen, en ik kan ook geen God volgen

Je kunt je pas door Gods geest laten leiden als je je hart aan Yeshua hebt gegeven.....dwz dat je hem ziet als zijnde de Weg naar God .
Als je je dat niet wilt inzien en Hem niet wilt annemen voor wie Hij is dan gebeurt er ook verder niets. Je behoort immers nog niet aan Hem.
Als je wel bij Hem hoort gebeuren er wonderen.

'Uw wil geschiede'...
Ik wil zélf m'n leven invullen/bepalen/sturen. ......

je hoeft natuurlijk niets > je kunt ook andere boeken gaan lezen.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 nov 2006 20:51

salty schreef:je hoeft natuurlijk niets > je kunt ook andere boeken gaan lezen.

Ik weet nog wel een paar goeie :mrgreen:

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 nov 2006 21:31

Uw wil geschiede; dat is overgave, berusting en vooral vertrouwen op God.
wat er ook gebeurt, God laat alles ten goede meewerken ook al merken we het soms niet (direct).
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 22 nov 2006 12:34

Maar mijn eigenlijke vraag is: zijn er Christenen voor wie hun eigen wil een sta-in-de-weg vormt voor het 'volgen' van God?
Die hier ook mee worstelen?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 nov 2006 12:52

Als je een kind van God bent realiseer je je ook dat Gods wil gewoon hartstikke goed is! Gods plan met ons leven is beter dan wij durven dromen of kunnen verzinnen. Alleen moeten we Hem dan wel willen toelaten in ons leven. En nou is er helemaal niets mis met zelf blijven nadenken hoor! Ik bedoel, we moeten niet lijdzaam op de bank gaan hangen in afwachting. We moeten wel in beweging komen! God heeft ons niet voor niets een gezond verstand gegeven.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 nov 2006 14:07

rosalie83 schreef:Als je een kind van God bent realiseer je je ook dat Gods wil gewoon hartstikke goed is! Gods plan met ons leven is beter dan wij durven dromen of kunnen verzinnen. Alleen moeten we Hem dan wel willen toelaten in ons leven. En nou is er helemaal niets mis met zelf blijven nadenken hoor! Ik bedoel, we moeten niet lijdzaam op de bank gaan hangen in afwachting. We moeten wel in beweging komen! God heeft ons niet voor niets een gezond verstand gegeven.

Het heeft ook te maken met vertrouwen. Heb je in het leven geleerd mensen te vertrouwen of heeft dat zo'n dreun gehad, dat je dat grondig hebt afgeleerd. En dat werkt ook door in de wijze van geloven, of je je in vertrouwen kunt geven of niet...

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 22 nov 2006 15:47

Bloemenkind schreef:Maar mijn eigenlijke vraag is: zijn er Christenen voor wie hun eigen wil een sta-in-de-weg vormt voor het 'volgen' van God?
Die hier ook mee worstelen?

Hoi Bloemenkind,

Tijdje geleden dat ik je sprak:-). Alles goed verder met je?

En dat over het sta-in-de-weg van Christenen. Voor elke Christen is het een sta-in-de-weg als ze God willen volgen. Wat de Christen voor heeft is die sta in de weg te overwinnen, door te zetten in de ingeslagen weg. Als het zo eenvoudig zou zijn, dan liep iedereen achter God aan. Doch dat is het niet. Het gaat er dus om dat je door durft te zetten, je een stukje prestatie leverd om God te willen volgen. Jezus verteld van een Enge Poort waardoor je heen moet gaan. Dat is ook je sta in de weg overwinning. Die sta-in-de-weg is de schaduwkant van jezelf. Paulus geeft al aan dat het vlees zwak is en geneigd is de andere kant op te willen gaan. De kant van het gemakzucht. Je zou eens de Christenreis van John Buynjan moeten lezen! Daarin wordt in een beeld verhaal het leven van een worstelende Christen uit gebeeld. Wij leren daar momenteel uit voor onze belijdenis. Ik kan je van harte dat boek aan bevelen. Probeer het dan ook vooral als een positief verhaal te lezen. Juist de negatieve ervaringen, die je overwonnen hebt, maken je sterk en richten je tot God tot wie je altijd kunt gaan. Zo ervaar ik mijn leven erg vaak.

Van de week kwamen er twee oudelingen bij ons langs. We zaten op een gegeven ogenblik op de discussie waarom je lief moet hebben. Mensen denken vaak: als ik het maar beter heb! Ik moet het beter hebben, al gaat ten koste van de ander. Bedenk dan dat op een gegeven ogenblik diezelfde persoon in zijn eentje komt te staan. Wat heeft ie dan bereikt? alles heeft ie kunnen krijgen, maar hij hield er alleen zichzelf aan over om mee te delen. De keerzijde is dat je in het geven van Liefde meer winst zult behalen. Je hebt zoveel meer mensen waarmee je mag delen. Dat is toch veel fijner dan alles voor jezelf houden? Mijn gedachte hierover is dat God dat ook zo heeft bedoeld. Geef zoveel mogelijk in Liefde, dan alleen zul je het hoogste rendament uit je leven halen.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Riska

Berichtdoor Riska » 22 nov 2006 22:35

Voor mijn gevoel kloppen 'moeten' en 'liefhebben' niet met elkaar.
Iemand zei eens: ik ben elke dag weer zo verwonderd dat mij liefde geschonken wordt - dan kun je niet anders dan liefde geven, dat beantwoorden met liefde.
Dat gold voor diegene in de menselijke relaties en in de relatie tot God...
Daar is niks 'moeten' bij, alleen maar 'mogen' en dankbaar zijn...!

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 24 nov 2006 13:19

Maar waarom zou God de mens een vrije wil schenken, om vervolgens te verlangen dat de mens diezelfde vrije wil aflegt opdat Zijn wil kan geschieden?

Ik ben het met je eens, Riska, dat vertrouwen een sleutelwoord is.

Toch vraag ik me nog steeds af of er christenen zijn op dit forum voor wie het heel moeilijk is (geweest) zich over te geven aan God.
En zo ja, hoe zij daarmee omgaan/zijn gegaan.

@ Fly29: het gaat momenteel best redelijk met me :)

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 24 nov 2006 15:16

lief bloemenkind,

Ik herken het helemaal wat je daar zegt.... Ik heb ook super geworsteld met deze zinnen. Dacht ook "ja lekker is dat, zal je net zien dat... en dan vulde ik de meest vreselijke gevolgen in. Ik had dan ook niet het idee dat God iets goeds voor me in petto had, juist omdat het blijkbaar de bedoeling was dat Hij Zijn Zin zou krijgen. (sorry voor de mogelijk als oneerbiedig overkomende formulering)

Pas veel later (achteraf dus, toen ik God had leren kennen als mijn vader) zag ik in dat al mijn weerstand terug te voeren was op het feit dat ik God niet kende. Er was geen sprake van een (vertrouwens) relatie, om maar te zwijgen van liefde. Want dat is nog zo'n uitspraak in de Bijbel: je moet God liefhebben met heel je hart, heel je verstand, al je krachten...

Brrr. Ik moest er niet aan denken.

Uiteindelijk heeft God mij (door diverse mensen en boeken en preken ) laten zien dat Hij niet iets van mij wilde afpakken maar juist geven. En het heeft heeeeeel erg lang geduurd voor ik Hem echt kon vertrouwen.

Dus er begon langzamerhand iets te ontstaan wat wel iets weg had van een relatie. Nog heel bibberig en onzeker maar toch. En ik begon het juist prettig te vinden om met Hem te 'overleggen'. Nog steeds gebruik ik eerlijk gezegd liever dat woord dan 'bidden'. Ik bedoel er hetzelfde mee en toch overstijgt het dat ook. Het is veel meer dan alleen maar vragen. Het is echt overleggen. En ik breng dan ook echt wel mijn eigen ideeën in, omdat ik mijn eigen ideeën soms ook best hartstikke goed vind namelijk.
Vervolgens valt Zijn reactie altijd mee. Hij heeft nog nooit ineens mij de pas afgesneden. Wel mij soms de andere kant van iets laten zien, en dan nog de keus aan mij overgelaten. Ik schrijf alsof God heel dichtbij is maar dat is Hij ook. Heel langzaam (en dat heeft echt minstens 8 jaar geduurd) begon ik te ontspannen. In het begin heb ik nog heel regelmatig toch weer geprobeerd zelf te touwtjes in handen terug te nemen. Maar het was nooit meer zoals vanouds, ik kreeg vroeg of laat altijd weer heimwee naar God. Als ik nu terug kijk zie ik ook dat ik op de eigenwijze momenten God weer zag zoals ik Hem vroeger zag. Streng, afwijzend, oordelend, hoge eisen stellend. Dat beeld riep weerstand op.
Inmiddels is dat beeld zodanig veranderd dat ik in mijn diepste wezen weet dat Hij niet zo is. En dat helpt mij om Hem mijn volste vertrouwen te geven, steeds weer.

Nou dit is ff een preek... Ik hoop dat het je helpt een iets ander beeld te geven op jezelf en op God.

Zegen,

Medina
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 24 nov 2006 15:21

Mooi uitgelegd Medina!

Terug naar “Archief”