Besluiten te geloven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 18 nov 2006 14:34

MrSokkie schreef:Het komt er volgens mij uiteindelijk op neer dat als iemand tegen me roept: "Bekeer je, bekeer je!" (al dan niet met dreigementen van verloren gaan en hel en verdoemenis) dat ik dan oprecht kan zeggen: "Dat kan ik niet". Mocht God zich nog eens aan me openbaren, dan wordt het een ander verhaal, maar tot die tijd is er niets aan te doen. Een hele geruststellende gedachte.

Neen, als je niet vraagt komt Hij helemaal niet. Ik snap best dat je zo denkt, dat doen er namelijk wel meer. Maar het is niet zo dat wij met onze armen over elkaar kunnen wachten op de bekering. Je moet er wel om vragen, gericht bidden naar God. Pas dan komt het bekeringsproces echt op gang.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

rafaell

Berichtdoor rafaell » 18 nov 2006 17:17

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Neen, als je niet vraagt komt Hij helemaal niet

Bij Paulus wel, God is niet gebonden aan onze dogma's.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 nov 2006 17:29

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Neen, als je niet vraagt komt Hij helemaal niet. Ik snap best dat je zo denkt, dat doen er namelijk wel meer. Maar het is niet zo dat wij met onze armen over elkaar kunnen wachten op de bekering. Je moet er wel om vragen, gericht bidden naar God. Pas dan komt het bekeringsproces echt op gang.

Kijk, en daar zit de paradox: zolang ik niet geloof dat God bestaat is tot hem bidden of iets aan hem vragen onmogelijk en in mijn ogen een volledig zinloze actie. Zoals jij waarschijnlijk niet oprecht iets kan vragen aan een eenhoorn zolang je denkt dat ze niet bestaan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 nov 2006 18:26

Je kunt niet besluiten om ineens iets te gaan geloven, maar je kunt wel op zoek gaan naar de waarheid en die ontdekken.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 nov 2006 19:55

Maar slechts zeer weinigen zullen die waarheid vinden, toch? :mrgreen:

Neen, zonder gekheid: ik geloof absoluut in de zoektocht naar 'de waarheid', maar ik geloof tevens dat die - zeker hier op aarde - niet te vinden valt. En welke waarheid is er dan? Christenen geloven in hun waarheid, moslims in een andere, etc.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 nov 2006 20:08

ja zo denken heel veel mensen, dat (geloofs)waarheid voor de ene persoon anders is dan voor de ander. Ik denk dat er wel een absolute waarheid is. En dat is niet zo gek, want als het om wetenschap gaat dan vertrouwt iedereen daar ineens klakkeloos op, want dan is het 'bewezen'.

Jij (kurt) zegt dat zeer weinigen de waarheid zullen vinden, weliswaar met een smiley. Gelukkig heb ik mogen ontdekken dat iedereen de waarheid gaat vinden, uiteindelijk zal iedereen ontdekken wie God is en dan zal elke knie voor Hem buigen. Ook jij MrSokkie ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2006 20:45

Lalage schreef:ja zo denken heel veel mensen, dat (geloofs)waarheid voor de ene persoon anders is dan voor de ander. Ik denk dat er wel een absolute waarheid is. En dat is niet zo gek, want als het om wetenschap gaat dan vertrouwt iedereen daar ineens klakkeloos op, want dan is het 'bewezen'.

Dat ligt er maar net aan. Ik vertrouw veel wetenschappers ook niet blindeling omdat ze nu eenmaal wetenschapper zijn. En als ik ze wel vertrouw is dat omdat hun conclusies en redeneringen me weten te overtuigen, niet omdat zíj het zeggen. Dat is wat mij betreft dus een heel ander soort 'geloof' dan Godsvertrouwen.

Een objectieve waarheid kan overigens netzogoed onvindbaar zijn, of misschien wordt die wel automatisch subjectief op het moment dat iemand er iets van te zien krijgt. Het blijft dan toch altijd 'the objective truth according to Aragorn'..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 nov 2006 20:54

Aragorn schreef:
Lalage schreef:ja zo denken heel veel mensen, dat (geloofs)waarheid voor de ene persoon anders is dan voor de ander. Ik denk dat er wel een absolute waarheid is. En dat is niet zo gek, want als het om wetenschap gaat dan vertrouwt iedereen daar ineens klakkeloos op, want dan is het 'bewezen'.

Dat ligt er maar net aan. Ik vertrouw veel wetenschappers ook niet blindeling omdat ze nu eenmaal wetenschapper zijn. En als ik ze wel vertrouw is dat omdat hun conclusies en redeneringen me weten te overtuigen, niet omdat zíj het zeggen. Dat is wat mij betreft dus een heel ander soort 'geloof' dan Godsvertrouwen.

Niet helemaal anders, want theologie is ook een wetenschap met conclusies en redeneringen en hoe ik geloof hangt daar ook voor een groot deel vanaf. Het verschil is dat christenen ook een relatie met God proberen te hebben en dat is natuurlijk niet iets met redeneringen maar meer een ervaringsding.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2006 21:26

Ja, inderdaad. :) Als je geloof niet meer inhoudt dan het beamen van een bepaald stelsel van dogma's is er idd weinig verschil, maar het is de vraag of je dan kunt spreken van een geloof in de spirituele zin van het woord.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 nov 2006 10:44

Lalage schreef:Je kunt niet besluiten om ineens iets te gaan geloven, maar je kunt wel op zoek gaan naar de waarheid en die ontdekken.

Kijk, dit vind ik nou een verstandige opmerking. Nu is alleen de vraag wanneer je weet dat je de waarheid ontdekt hebt, en is die waarheid voor iedereen hetzelfde? (Ik geloof namelijk van niet)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 nov 2006 10:47

Lalage schreef:Niet helemaal anders, want theologie is ook een wetenschap met conclusies en redeneringen en hoe ik geloof hangt daar ook voor een groot deel vanaf.

Ik vind theologie op een heel ander niveau staan dan bijvoorbeeld natuurkunde of geologie. Theologie staat gezellig samen met filosofie. Ook een theoloog zal het bestaan van God niet kunnen bewijzen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 nov 2006 13:54

Ik vertrouw niet blindelings op de wetenschap, geenszins zelfs. De wetenschap is ook subjectief en heeft ook bepaalde beginpunten moeten verzinnen/creeren om berekeningen te maken, etc. Daarbij is het proefondervindelijke karakter van de wetenschap ook nog subjectief (als iets 200 keer op een bepaalde wijze verloopt, wie zegt mij dat het de 201ste keer niet anders gaat?) Maar wat Aragorn al zegt, sommige wetenschappers weten me te overtuigen met in mijn ogen logische coclusies en redeneringen.

Jij (kurt) zegt dat zeer weinigen de waarheid zullen vinden, weliswaar met een smiley. Gelukkig heb ik mogen ontdekken dat iedereen de waarheid gaat vinden, uiteindelijk zal iedereen ontdekken wie God is en dan zal elke knie voor Hem buigen. Ook jij MrSokkie ;)

Mwah... ;)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 nov 2006 15:35

kurtyo schreef:Daarbij is het proefondervindelijke karakter van de wetenschap ook nog subjectief (als iets 200 keer op een bepaalde wijze verloopt, wie zegt mij dat het de 201ste keer niet anders gaat?)

Dat is inderdaad een fundamenteel puntje in de wetenschap. Je weet nooit zeker dat een steen naar beneden zal vallen, maar ondertussen is dat vaak genoeg getest dat je er wel op kunt vertrouwen. Mocht de steen omhoogvallen of zijwaarts, dan weet je in ieder geval wel dat er iets vreemds aan de hand is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 nov 2006 18:55

MrSokkie schreef:
Lalage schreef:Je kunt niet besluiten om ineens iets te gaan geloven, maar je kunt wel op zoek gaan naar de waarheid en die ontdekken.

Kijk, dit vind ik nou een verstandige opmerking. Nu is alleen de vraag wanneer je weet dat je de waarheid ontdekt hebt, en is die waarheid voor iedereen hetzelfde? (Ik geloof namelijk van niet)

Maakt dat uit? ;)
Ik heb al gezegd dat ik denk dat er wel een absolute waarheid bestaat.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 19 nov 2006 20:30

@mrSokkie's vraag was :kun je op een ochtend wakker worden en in God gaat geloven.?????

Je kunt bijv in de Natuur een Schepper zien
Het wonderlijke van een mensenleven dan kun je tot de conclusie komen dat er een Intelligentie achter moet zitten en dan kun je Hem God noemen en als je dan zou je de Bijbel kunnen gaan lezen . Hier een stukje en daar een stukje en dan zou je geinspireerd kunnen raken van bepaalde wijsheden die er in staan ....
Maar dat is iets heel anders als je ook een persoonlijke relatie wilt met de Eeuwige als je echt op zoek gaat naar Hem en zijn Belofte , Zijn Koningkrijk- Het mystieke dan moet je beginnnen bij het eerste boek en systematisch doorlezen tot openbaring :van A tot Z : dan zal Hij als je echt naar Hem op zoek bent naar Hem zich aan je openbaren.
als je Yeshua neemt voor als Hij is : DE WEG naar het Koningkrijk van YHWH en Hem jouw Leven geeft , dan zul je alles heel anders gaan ervaren. en veel dieper kunnen zien >> door Zijn Ogen . en dan ligt het perspektief dus wezenlijk anders, dan weet je dat jevroeger blind bent geweest en dat wat je bekend was duisternis was omdat je nu in Zijn Licht bent. Dat is echt heel wonderlijk.....

als je wel leest, maar niet op zoek bent zal de Bijbel altijd gewoon een boek voor je blijven en niets anders.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Terug naar “Archief”